audiofreaks
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
24 Mei 2013, 02:50:25
Sponsored by
serveo
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Audiofreaks, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen  |  Hifi Hardware  |  Draaitafels  |  Topic: vervorming geluid naarmate de arm dichter bij het gat komt « vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 4 5 [6] 7 8 9 Print
Auteur Topic: vervorming geluid naarmate de arm dichter bij het gat komt  (gelezen 6683 keer)
DJ Vincento
persoonlijke homepage
Sr. Member

REC-PLAY-REW-F.FWD-STOP/EJECT-PAUSE

« Antwoord #75 Gepost op: 24 Januari 2011, 14:00:05 »

Is vrijwel zeker de fouthoek....daarom zijn er ook dingen bedacht zoals een tangentiale platenspeler. Maar die schijnt wie andere nadelen te hebben (moeilijk om in massa te produceren). Klopt inderdaad dat het met elpee's met een minder sterk audio signaal beter klinkt. Maar schone platen, goede naalden en goede elementen en armen helpen je een heel eind op weg. Je wilt niet weten hoe het kan slissen en vervormen met mijn philips 777, maar er komt voorlopig nog geen vervanger Grin Denk dat 't een klein nadeel van de platenspeler blijft.
« Laatste verandering: 24 Januari 2011, 14:05:02 door DJ Vincento » Gelogd

Versterker : Onkyo Integra A-8015
Tuner: Technics
Speakers: Tensai TS 9075
Cassettedeck: Kenwood KX-5030
Turntable: Philips 777 (element: GP Philips 400)
CD: Marantz CD40
Blutengel
persoonlijke homepage
Newbie
*

« Antwoord #76 Gepost op: 24 Januari 2011, 14:05:34 »

Exact wat ik dacht. Het is ook minimaal, over de speakers is het bijna niet te horen, en als het al te horen is, is het niet storend. Hoe dan ook, het klinkt nog altijd beter dan cd's.

Hobbes
persoonlijke homepage
Hero Member

alles voor koekjes....

WWW E-mail
« Antwoord #77 Gepost op: 24 Januari 2011, 17:09:04 »

De fouthoek maakt aan het einde van de plaat meestal een scherpe duiker. Je zou een andere afstelling kunnen proberen, waarbij de fouthoek aan het einde van de plaat minimaal is. Als je de geometrie van de draaitafel weet dan kan ik de hoek wel voor je uitrekenen.

De groefsnelheid is natuurlijk ook beduidend kleiner aan het einde van de plaat. Om het verschil in luidheid te compenseren, worden de groeven aan het einde van een plaat dan wat "harder" gesneden. Effectief zou je het verschil niet moeten merken, behalve dan dat de groeven een scherpere kromming krijgen. Voor shibata- of elliptische slijpingen kan dat erg gauw tot vervorming leiden. Je zou het dus met een ronde naald kunnen proberen.

Contactspray is als een atoombom; het gebruik ervan is niet te rechtvaardigen en het maakt alles kapot waar je het op gebruikt. Toch vindt men het een prachtig middel.
Blutengel
persoonlijke homepage
Newbie
*

« Antwoord #78 Gepost op: 24 Januari 2011, 17:18:44 »

Ik heb net de hele middag zitten lezen en had ik denk dat ik een deel van de vervorming kan elimineren. Ik had mijn element afgesteld met de protractor, maar ik ben nooit gaan meten of de afstand van draaipunt arm tot naaldtip overeen kwam met de opgegeven 218,5 mm effective armlength. Dus het zou zomaar kunnen dat hij iets tever naar achteren gemonteerd staat (wat dan wel vreemd is dat de protractor on spot aangeeft...
Vanavond eens proberen en het resultaat laat ik zsm weten.
Hobbes
persoonlijke homepage
Hero Member

alles voor koekjes....

WWW E-mail
« Antwoord #79 Gepost op: 24 Januari 2011, 17:21:06 »

Meten is weten.

Contactspray is als een atoombom; het gebruik ervan is niet te rechtvaardigen en het maakt alles kapot waar je het op gebruikt. Toch vindt men het een prachtig middel.
Quest
persoonlijke homepage
Full Member

« Antwoord #80 Gepost op: 24 Januari 2011, 17:21:15 »

Dat zou het eens goed kunnen zijn, succes  Wink

Parasound HCA-1000-Acoustical 3100-ASR mini basis-B&W DM4-Musicmaker III
Blutengel
persoonlijke homepage
Newbie
*

« Antwoord #81 Gepost op: 24 Januari 2011, 22:50:17 »

Net 2,5 uur op mijn knieen gezeten om de boel af te stellen. Het is me gelukt om het te verminderen, maar weg is het niet, zeker niet als je over koptelefoon luistert (een leek zou het niet horen denk ik) Het is ook niet bij iedere LP het geval, vooral de LP's die knalhard zijn opgenomen. En ja, black metal en aanverwanten zal moeilijk te tracken zijn. Dan is het idd een combinatie van het laatste nummer, harde gitaren en een elliptische naald die voor wat vervorming zorgen. Popmuziek speelt feilloos.

Be tweeter
persoonlijke homepage
Titan Member

Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.

« Antwoord #82 Gepost op: 24 Januari 2011, 22:58:19 »

De fouthoek maakt aan het einde van de plaat meestal een scherpe duiker. Je zou een andere afstelling kunnen proberen, waarbij de fouthoek aan het einde van de plaat minimaal is. Als je de geometrie van de draaitafel weet dan kan ik de hoek wel voor je uitrekenen.
Ik zag deze week nog een plaatje op het blauwe forum met het fouthoekverloop en daar was het aan begin en eind van de plaat minimaal met in het midden een kleine fouthoek en voorbij de nulpunten ook weer een oplopende fouthoek.
Citaat

De groefsnelheid is natuurlijk ook beduidend kleiner aan het einde van de plaat. Om het verschil in luidheid te compenseren, worden de groeven aan het einde van een plaat dan wat "harder" gesneden.
Lijkt met niet, wanneer je de amplitude bij dezelfde frequentie handhaaft krijg je bij reproductie dezelfde opgewekte spanning ( met uiteraard wel de door jou genoemde spoorvolgproblematiek door de kleinere bochten).

We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)
Hobbes
persoonlijke homepage
Hero Member

alles voor koekjes....

WWW E-mail
« Antwoord #83 Gepost op: 25 Januari 2011, 09:17:43 »

Ik zag deze week nog een plaatje op het blauwe forum met het fouthoekverloop en daar was het aan begin en eind van de plaat minimaal met in het midden een kleine fouthoek en voorbij de nulpunten ook weer een oplopende fouthoek.

Het hangt er helemaal van af hoe je het instelt. Ik heb al eens een rekenblaadje gemaakt in dit topic.

De groefsnelheid is natuurlijk ook beduidend kleiner aan het einde van de plaat. Om het verschil in luidheid te compenseren, worden de groeven aan het einde van een plaat dan wat "harder" gesneden.
Lijkt met niet, wanneer je de amplitude bij dezelfde frequentie handhaaft krijg je bij reproductie dezelfde opgewekte spanning ( met uiteraard wel de door jou genoemde spoorvolgproblematiek door de kleinere bochten).

Klopt, je hebt gelijk.
« Laatste verandering: 25 Januari 2011, 10:03:43 door Hobbes » Gelogd

Blutengel
persoonlijke homepage
Newbie
*

« Antwoord #84 Gepost op: 29 Juli 2012, 10:47:04 »

Zo, inmiddels heb ik het helemaal gehad met die DL-160

Na 700 uur is hij er dus vanaf. Metal Lp's zijn moeilijk te tracken maar het moet wel leuk blijven. Hij staat dus te koop :-)

Ik heb mij ter vervanging een Ortofon 2M blue aangeschaft omdat deze werd aangeprezen door zijn minimale inner groove distortion. Hij staat er nu 10 uur op, nog niet eens ingespeeld, maar holy shit! Zelfs de meest luid opgenomen vinyl trackt hij bijna zonder distortion. De vinyl binnen normale waarden (lees, niet gerelateerd aan de volume oorlog) trackt hij zelfs zonder enige hoorbare vervorming, tot 0,4 mm  van het label (Eluveitie - Spirit is redelijk vol geperst)

Het geluid is ook helderder dan bij de toch eerder warme Denon. Het klinkt zeker niet koud of afstandelijk. Dit is eerder mijn ding. Met andere lp's trekt hij de muziek helemaal open (wat was dat ook weer met die sounstage van Denon...?, deze gaat veel verder/gedetailleerder). Ray Lamontagne's 'Till The Sun Turns Black heeft me nog nooit zo diep weten raken als nu. Prachtig element!

Vanmiddag ga ik mij een 2ehands Denon PMA 1500ae halen, ik ben enorm benieuwd naar wat die combinatie gaat geven.

Misschien een beetje heropening van een topic, maar mochten er meer mensen zijn met inner groove distortion die er vanaf willen: Ortofon 2M Blue is the answer! 
Rubble
persoonlijke homepage
Titan Member

« Antwoord #85 Gepost op: 29 Juli 2012, 11:40:17 »

Fijn dat je een element hebt gevonden wat naar je zin is. Die 2M Blue is een mooie, heb hem ook hiero.

Echter jouw tracking problemen met een DL160 herken ik niet. Ik vond het juist een enorm goeie tracker, een van de beste die ik heb gehad. Stond ie wel goed afgesteld?

“Snow iglo's kick ass!”
Eric Cartman
Blutengel
persoonlijke homepage
Newbie
*

« Antwoord #86 Gepost op: 29 Juli 2012, 12:46:56 »

Hij stond perfect. Met pop/blues/jazz lp's waren er hoegenaamd geen problemen, maar aangezien ik voor het overgrote deel rock/metal vinyl draai woog het nadeel teveel door. Nu ligt het deels ook aan de metal lp's, die zijn zo hard gemastered en de muziek staat zo luid, vind het persoonlijk niet vreemd dat ze IGD hadden.
tito
persoonlijke homepage
*green members*
Titan Member

« Antwoord #87 Gepost op: 29 Juli 2012, 19:27:04 »

Stond ie wel goed afgesteld?

En niet geheel onbelangrijk.
Die arm is van carbon en heeft `n effectieve massa van 9.5 gram.
Dan past zo`n Ortofon 2M blue er dus prima bij.   Wink
Blutengel
persoonlijke homepage
Newbie
*

« Antwoord #88 Gepost op: 8 Januari 2013, 16:49:17 »

Die Ortofon heeft er een 5/600 feilloze uren opzitten. Wat een fantastisch dingetje. En dan opeens merk ik weer vervorming bij de extreme metal LP’s (let wel, het gaat hier over black metal en thrash metal) Wat me ook opvalt is dat het veelal present is bij LP’s van het label Back On Black. Popmuziek gaat nog altijd fantastisch, maar ik begin me nu toch stilaan af te vragen of het niet gewoon aan de opnames/mastering van de vinyls ligt. De eerste luisteruren had ik nochtans geen noemenswaardige vervorming (beetje, maar niet over speakers te horen) maar nu is het wél hoorbaar. Of het kan zijn dat mijn gehoor verpest is door het details van de Ortofon. Is er iemand die eenzelfde ervaring heeft met extremere muziek? Als het probleem niet op te lossen is hoef ik niet verder te zoeken, anders graag tips.

Oh, en voor de details:
Pro-ject debut 3 esprit (geen carbon arm) met Ortofon 2Mblue ( ongeveer 5/600 speeluren) perfect afgesteld (met mal en zéér precieze ogen) met 1,8 gram zoals aangegeven door de fabrikant.
Joske
persoonlijke homepage
Titan Member

growing old is inevetable, growing up is optional.

« Antwoord #89 Gepost op: 8 Januari 2013, 16:58:18 »

als mijn arm te dicht bij het gat komt gaat tie meestal brommen............... Grin

(ja weet ik flauw en Off T , maar wel leuk ik moest erom lachen...)

Quad 34/405MKII-Thorens318 Garrard Zero 100MB Jubilee  Ortofon VMS30 MKII-IMF Ortofon VMS20MKII Shure 95MED IMF Super Compact II Sennheiser HG560 Ovation-Creek headph. amp-Denon DCD1550AR-Sansui SU9eq. Technics RS 676AU
Pagina's: 1 ... 4 5 [6] 7 8 9 Print 
Audiofreaks, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen  |  Hifi Hardware  |  Draaitafels  |  Topic: vervorming geluid naarmate de arm dichter bij het gat komt « vorige volgende »
Ga naar:  

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte