audiofreaks
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
24 November 2014, 22:03:54
Sponsored by
serveo
Teufel
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Audiofreaks, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen  |  Hifi Hardware  |  Recensies  |  Topic: Final 0.3 « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 3 Print
Auteur Topic: Final 0.3  (gelezen 10489 keer)
Sander
persoonlijke homepage
Hero Member

« Gepost op: 30 Januari 2005, 00:20:08 »

Ik heb er even over getwijfeld... Maar bij deze een recensie over mijn huidige speaker, de Final 0.3 elektrostaat.

Al sinds mijn jeugd ben ik in de ban geweest van elektrostaten. Waardoor dat komt weet ik niet, maar ik droomde altijd van merken als Martin Logan, Audiostatic etc. De eerste keer dat ik werkelijk elektrostaten beluisterde was bij Snijders HiFi in Rotterdam, begin jaren 90. Martin Logans, ze draaiden mijn favoriete band, Pink Floyd, en vanaf dat moment wist is het, eens komen er elektrostaten !

Halverwege de jaren 90 heb ik al eens bijna Martin Logans gekocht, de Aerius. Maar helaas bleek dat financieel ( ik zat in dienst Roll Eyes ) niet haalbaar. Ik heb toen een Sony setje gekocht, met elektrostatische tweeters ( de Sony Scala S1 ). Waar ik 8 jaar lang met veel plezier naar heb geluisterd !

Een tijdje terug begon het HiFi virus weer te kriebelen ( mijn vrouw beweert altijd dat ik "periodes" heb. Dit omdat ik ook geinteresseerd ben in mehcanische horloges, motorfietsen etc. ). Voor dat ik het wist was ik bezig met het samenstellen van een nieuwe set. Van 10 jaar oud !

Affijn, om kort te zijn, ik draai nu qua apperatuur met een Sony Ta F707Es versterker, een CDP X505es cd speler, een ST S505ES tuner, en een Technics SL Q5 draaitafel.

Maar toen... de speakers. Ook die hoefde niet nieuw te zijn, de B&W CDM 1 was mijn eerste keus. Totdat ik bij Snijders de Final 0.3 zag staan....

De Final 0.3 is ( was ) het instap model van Final. Een hybride. Dwz tot 400Hz dynamisch, daarboven dus elektrostatisch. Gezien mijn muziek smaak ( ook Pop en Rock ) de beste combinatie.

Om een lang verhaal kort te maken, ik ben samen met mijn vrouw wezen luisteren, we hebben alle twee diverse CD`s meegenomen, o.a uiteraard Pink Floyd, en diverse vrouwen stemmen. Wat opviel waren in positieve zin de details en plaatsing van stemmen en instrumenten, en in negatieve zin de kleine sweetspot ! Na de luistersessie bij Snijder ( complimenten voor de geboden service en oprechte interesse aldaar ) zijn we naar huis gegaan. Ik wilde ze uiteraard niet gelijk bestellen, maar er thuis rustig over nadenken.

De beslissing was gelukkig snel genomen, omdat ook mijn vrouw de Finals wel zag zitten ( ze staan nu eenmaal ook goed in ons interieur Huh ).

Tsja, en nu... Nu heb ik ongeveer een half jaar mijn droom luidspreker thuis staan, en zal ik mijn eerlijke mening proberen te geven.

De Final is een bloedeerlijke speaker. Ongekend ( voor mij ) kritisch voor opname en apperatuur ! Een CD als Nelly Furtado ( Folklore ) klinkt werelds. Voor diegene die deze CD kennen, bij nummer 8 en nummer 12 hoor je zo fantastisch de akoestiek van de ruimte waarin deze nummers zijn opgenomen, kippevel. Echter, bij een oude CD van Tears for Fears stonden mijn nekharen overeind, wat zingen die jongens eigenlijk vreselijk slecht ! Affijn, ik hoorde details die ik de 8 jaar daarvoor nooit had gehoord. En dat hoeft niet altijd positief te zijn.
Nadelen zijn er dus ook, zoals altijd. De Final moet gewoon een meter van de muur staan. Vreemd genoeg niet tbv het elektrostatische paneel, maar vanwege de dynamische woofer ! Het is een basreflex. De overgang is opzich bijna perfect, maar als deze te dicht bij de muur staat is de bas eenvoudig weg niet mooi. Vreemd, daar de basreflex pijp bovenin zit. Een ander nadeel is het feit dat Final een versteker van 50 Watt of meer adviseert. Maar mijn Sony TA F570ES van echte 90 Watts bij 8 Ohm had bij redelijk hard draaien weldegelijk grote problemen... een bescheiden klik, en weg muziek ! Ook Bi wiring was niet mogelijk. De sweetspot is redelijk klein, en de opstelling van de speakers ( ik heb ze een klein beetje naar binnen staan ) luistert redelijk nauwkeurig.

Conclusie, ik ben zeer content met deze speaker, hij heeft zijn nadelen ( iedere week stofzuigen ! ) , maar klassiek, pop en rock gaat opzich uitstekend op deze elektrostaat. Het meeste voelt hij zich thuis bij live muziek, de ruimtelijkheid en details komen dan het meeste tot hun recht. Wat mij betreft een topper, die voorlopig mag blijven Wink
« Laatste verandering: 30 Januari 2005, 00:26:24 door Sander » Gelogd

Kenwood HD600 midisetje, ELAC CL82 speakers, Technics SL-Q5 ( Ortofon X1-MCP ), Akai GX215D.
theo technics
persoonlijke homepage
Global Moderator
Titan Member

« Antwoord #1 Gepost op: 30 Januari 2005, 00:53:19 »

Sander ten eerste gefeliciteerd met deze geweldige aankoop Wink

En ten tweede, ik kan me voorstellen hoe je dit geluid cq sound ervaart, het is een geweldige muzikale belevenis die electrostaten.

Geweldig dat je die ervaring zoals je het beleeft hebt met ons deelt. Smiley

Vriendelijke groet Theo

Alles is beter dan niks, het enige wat telt is muziek.
sharkbite
persoonlijke homepage
Newbie
*

« Antwoord #2 Gepost op: 10 Mei 2005, 15:01:14 »

mooi geschreven en nog veel luister plezier.
remoss
persoonlijke homepage
Newbie
*

« Antwoord #3 Gepost op: 10 Mei 2005, 19:31:38 »

Mooi stukje en het zijn inderdaad zeer mooie weergevers. Ik herken het vermogen van weergave van details in mijn (ex)Audiostatics ES100. Het stofzuiger "probleem" ook trouwens Smiley

NAS >> Cambridge 752BD >> Cambridge 851C >> Cambridge 851A >> Xanadu HRS52 BA
Sam74
persoonlijke homepage
Sr. Member

NAD C272, C272, PreAmp 116, Sony QS CD, IMF TLS80

s.van.arragon@hotmail.com
« Antwoord #4 Gepost op: 23 September 2009, 23:43:13 »

voor de liefhebber....er staat een paartje te koop op HIFI
http://www.hifi.nl/tweedehands/tekoop/57701/Final_0.3_electrostaat_nu_300_euro!!_.html
Voor niet al te veel lijkt me zo?

Grtz
Sam

buurman, doet u ook verzoeknummers?
NAD C272mono C272mono 
NAD C116 pre-amp
Sony QS CD Speler
W&M LS kabels
IMF TLS 80
Satch
persoonlijke homepage
Global Moderator
Titan Member

De jacht is mooier dan de vangst.

« Antwoord #5 Gepost op: 24 September 2009, 09:59:57 »

Mooi verhaal Sander. Ja, een hybride biedt nu eenmaal het beste van twee werelden. Mits het ontwerp en de uitvoering goed zijn natuurlijk, en uit jouw verhaal blijkt dat de heren van Final dat onder de knie hebben.
Is het probleem met het versterkervermogen nu opgelost met de Sony 707?

Measure twice, cut once.
Tirillo
persoonlijke homepage
Titan Member

Het bezit van de zaak is het einde van het vermaak

« Antwoord #6 Gepost op: 24 September 2009, 10:04:41 »

Goed verhaal. Het feit dat je oog hebt voor de (kleine) tekortkomingen maakt je verhaal nog lezenswaardiger.

Que Sera, Sera (Whatever Will Be, Will Be)
art
persoonlijke homepage
green members
Titan Member

« Antwoord #7 Gepost op: 24 September 2009, 11:28:44 »

Deja vu ......
http://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=868.msg22605#msg22605

Ik dacht eigenlijk dat je over gegaan was op een ander type luidspreker.  Wink
Markus
persoonlijke homepage
Hero Member

« Antwoord #8 Gepost op: 24 September 2009, 19:26:26 »

Audiostatic DCi's gehad, best wel eens spijt van gehad dat ik ze weggedaan heb.

Mijn inziens een mooie elektrostaat, maar veel problemen ondervonden met plaatsing en weerkaatsing in mijn toenmalige stulpje.

De Finals heb ik jaren geleden weleens gehoord, maar nooit beluisterd dus een mening heb ik dan ook niet.
en wat doet de mening van een ander er toe, als het luistergenot persoonlijk optimaal is? Roll Eyes

Groet, Mark Smiley
Starsky
persoonlijke homepage
Hero Member

« Antwoord #9 Gepost op: 24 September 2009, 20:45:53 »

Sander

Leuke recensie van de Final's

Ik heb ze zelf ook gehad en herken het hele verhaal.
Misschien nog een tip, gebruik de afdekdoppen van de baspoort,je zal merken dat hij nog strakker zal klinken in het laag Grin

veel luisterplezier!
JosV
persoonlijke homepage
Hero Member

« Antwoord #10 Gepost op: 24 September 2009, 21:11:06 »

voor de liefhebber....er staat een paartje te koop op HIFI
http://www.hifi.nl/tweedehands/tekoop/57701/Final_0.3_electrostaat_nu_300_euro!!_.html
Voor niet al te veel lijkt me zo?

Grtz
Sam

Zat ik ook al met verwondering te lezen, normaal gaan ze voor veel meer van de hand. [1000,-?]

Als ze in orde zijn, is het idd geen geld.

stone
persoonlijke homepage
green members
Titan Member

« Antwoord #11 Gepost op: 24 September 2009, 21:21:36 »

Misschien ook omdat Final failliet is? Of is dat maar een gerucht?

IT'S ONLY ROCK 'N' ROLL (BUT I LIKE IT)
Sam74
persoonlijke homepage
Sr. Member

NAD C272, C272, PreAmp 116, Sony QS CD, IMF TLS80

s.van.arragon@hotmail.com
« Antwoord #12 Gepost op: 25 September 2009, 11:06:36 »

http://www.wenwaudio.nl/artikelen.aspx?AHG_IDGR=1&AHG_IDKL=1&ASG_IDGR=1&ASG_IDKL=100

Bij een winkel gaan ze voor 850,- weg...

Zit beetje te twijfelen over die set van 300,- (leuk voor erbij) maar zit met de plaatsing ervan..naast de Kappa's iets te weinig ruimte...en om nou steeds te gaan verslepen...

mmm lastig he... :-)

buurman, doet u ook verzoeknummers?
NAD C272mono C272mono 
NAD C116 pre-amp
Sony QS CD Speler
W&M LS kabels
IMF TLS 80
Starsky
persoonlijke homepage
Hero Member

« Antwoord #13 Gepost op: 25 September 2009, 11:16:31 »

een set Finals voor 300 is echt geen geld...
de tijd dat zo'n set voor 1000 wegging is al een tijdje voorbij.....
gemiddeld voor een mooie set zo'n 600/700 eu.

mocht iemand deze set gaan beluisteren nog ff een tip, check of beide panelen even hard spelen. na verloop van tijd kan er verschil gaan optreden tussen de panelen. dit is echter niet zomaar bij te regelen Wink
Puls
persoonlijke homepage
green members
Hero Member

« Antwoord #14 Gepost op: 25 September 2009, 15:24:59 »

Ik zou goed nadenken voordat ik ze aan zou schaffen. Ik heb zelf een paar panelen van het type 80 van dit merk,  deze hebben een jaartje niet aangesloten gelegen maar het rendement is totaal weg. Als je wat zoekt op het internet kom je regelmatig vergelijkbare verhalen tegen.

Gr. Puls

LS Impulse 54 - Amp Scylla 70S  - CD Onkyo DX708 - Phono Pre Rotel RQ-970 BX - DT Sansui SR 525 / AT 120- Technics SL-D3/DL-160
Pagina's: [1] 2 3 Print 
Audiofreaks, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen  |  Hifi Hardware  |  Recensies  |  Topic: Final 0.3 « vorige volgende »
Ga naar:  

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte