audiofreaks
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
1 Augustus 2014, 11:48:41
Sponsored by
serveo
Teufel
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Audiofreaks, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen  |  Home Cinema Hardware  |  Speakers en subwoofers  |  Topic: Hoe subwoofer aansluiten 4 ohm sub en 8 ohm versterker??????? « vorige volgende »
Pagina's: [1] Print
Auteur Topic: Hoe subwoofer aansluiten 4 ohm sub en 8 ohm versterker???????  (gelezen 6544 keer)
Tiimmm
persoonlijke homepage
Newbie
*

« Gepost op: 11 September 2010, 23:57:46 »

hallo,

ik heb een dap audio palladium 500 watt versterker.
nu heb ik een nieuwe Ampire subwoofer van 500 watt rms ( 4 ohm )

ik weet niet hoe ik deze moet aansluiten op mijn versterker en voornamelijk, wat kan er fout gaan.

dit zijn de gegevens van de versteker:

stereo mode:
2 x 160 watt RMs - 8 ohm
2x 250 watt RMS - 4 ohm
bridged mode:
500 watt RMS - 8 ohm

wie kan mij helpen?
Jerommel
persoonlijke homepage
Hero Member

« Antwoord #1 Gepost op: 12 September 2010, 02:51:00 »

Hooiii Tiimmm,

Ik begrijp dat je 1 subwoofer van 4 Ohm op een stereo- eindversterker wit aansluiten.
Dan kan je niet in bridge-mode draaien, dat gaat fout.
Praktisch gezien wordt dan links en rechts van de versterker belast met 2 ohm, en dat vindt ie niet fijn.
Ik weet niet of deze versterker ook in parallel-mode kan draaien, maar dan zou je netjes 8 ohm belasting per uitgang hebben, en de specs beloven dan 2 x 160 Watt = 320 Watt voor je sub.
Anders moet je een 2e sub aanschaffen, en dreun je helemaal weg met 2 x 250 Watt uit 2 subs.
Misschien handiger om op zoek te gaan naar een wat dikkere versterker, waarmee je wel 500 watt aan 4 ohm kan halen.

Is het voor thuis?

nou moe
Tiimmm
persoonlijke homepage
Newbie
*

« Antwoord #2 Gepost op: 12 September 2010, 10:11:22 »

hey alvast bedankt voor je reactie!

mijn versterker heeft idd een parallel stand aan de achterkant.
ik heb hem nu om te testen maar even gewoon aan de rechterkant alleen aangesloten maar dat is natuurlijk niet gezond.
het is idd gewoon voor thuis.
hoe moet ik hem dan aansluiten zodat mijn versterker toch maar 4 ohm stuurt en het in principe niet fout gaat? Huh

alvast bedankt!
Jerommel
persoonlijke homepage
Hero Member

« Antwoord #3 Gepost op: 12 September 2010, 11:07:14 »

Is geen probleem hoor, op 1 kanaal draaien.

Woon je nogal groot?
Lijkt me nu al flink hard gaan.
Buren blij? Grin

Met de sub die je nu hebt kan je je vertserkeruitgangen niet allebei met 4 ohm belasten.
Ik zou voor parallel gaan, want de meeste eindversterkers van deze soort / prijsklasse vinden het gewoon het prettigst om per kanaal met 8 ohm belast te worden. Wordt ook minder warm dan, en je hebt iets betere dynamiek dan bij vollast.
Parallel is de nette oplossing in  dit  geval.

nou moe
Tiimmm
persoonlijke homepage
Newbie
*

« Antwoord #4 Gepost op: 12 September 2010, 11:18:48 »

haha ja ik woon redelijk groot de buren hebben niks te klagen Tongue
nou het probleem is dat het niet hard kan.
rechter kanaal is veel zwaarder belast en begint super snel te clippen  Shocked
maar parallel is toch dat er maar 1 ingangssingaal nodig is en dit gewoon gecopieerd word eiglijk naar kanaal B toch?
Jerommel
persoonlijke homepage
Hero Member

« Antwoord #5 Gepost op: 12 September 2010, 13:45:03 »

haha ja ik woon redelijk groot de buren hebben niks te klagen Tongue
nou het probleem is dat het niet hard kan.
rechter kanaal is veel zwaarder belast en begint super snel te clippen  Shocked
Je bedoelt dat het gewoon niet genoeg is, die 250 Watt.
Hm...
Het probleem is dat 500 Watt maar 3 dB harder is dan 250 Watt,
dus parallel zal je die 320 Watt ook niet genoeg vinden, gok ik...

Maar, wat stuur je eigenlijk in die versterker?
Alles, of alleen het diepe laag?
Citaat
maar parallel is toch dat er maar 1 ingangssingaal nodig is en dit gewoon gecopieerd word eiglijk naar kanaal B toch?
Yep.

nou moe
Tiimmm
persoonlijke homepage
Newbie
*

« Antwoord #6 Gepost op: 12 September 2010, 14:13:46 »

nou het gaat opzich wel hard maar dat komt eiglijk gewoon door mijn andere 2  250 watt boxe en de subwoofer geeft te weinig bass voor zijn doen omdat de versterker begint te clippen als ik hem harder zet.
ik heb de subwoofer gewoon aangesloten op het rechterkanaal met gewoon rode en zwarte draad en daarbij heb ik dan nog mijn 2 andere boxe links en rechts met gewone speakon.
ik moet eiglijk een versterker erbij hebben die 4 ohm 500 watt geeft puur voor de subwoofer en die toch op mijn mengpanaal kan worden aangesloten, maar hier vind ik alleen maar spul voor auto en niet voor 230 volt ..
Jerommel
persoonlijke homepage
Hero Member

« Antwoord #7 Gepost op: 12 September 2010, 14:34:36 »

Gaat het om deze ? :

Hm... Gezien de prijs en het formaat zou ik daar geen 500W continue op willen zetten...
Het is auto-spul, daar zijn de getallen vaak nogal "positief ingeschat"
Maar hij ziet er wel potent uit.
In wat voor kast zit ie?

En dit is de eindbak:
Ja, die doet wel wat ie belooft.

Ik lees net je reaktie (was al bezig met nieuw bericht)

!! Je hebt nu als ik het goed lees een fout gemaakt:
Op het rechter kanaal staat nu een box EN die sub?
Dat vindt die versterker niet fijn.
Je komt dan onder de 4 ohm namelijk...
NIET DOEN ! police

Wat jij wilt is een aparte versterker voor de sub, met een actieve cross over, of scheidingsfilters achter de versterker, die de uitgang opsplitst in 'sub' en 'top'.

Misschien zit er op je mixer een "sub - out" ?
Die is voor een aparte versterker waar je de sub(s) op aansluit.

nou moe
Tiimmm
persoonlijke homepage
Newbie
*

« Antwoord #8 Gepost op: 12 September 2010, 14:44:13 »

ja dat is hem, ziet er niet helemaal het zelfde uit maar neem aan dat het hem is, is rond de 450 RMs iig en is idd de palladium versterker alleen de p500.

heb idd rechts sub op zwart-rood en gewone box, op een andere manier kan ik hem niet aansluiten maar dat dit niet de bedoeling is klopt :p

je zegt dat hij onder 4 ohm komt, hoe zit dat dan want mijn boxe zijn allebij 8 ohm en de sub 4 ohm.

er zit op mijn mengpaneel geen sub out, is een simpele us blaster 7000.
heb verder ook geen idee wat je bedoelt met zo'n cross over of filter ofzo.
kun je me beetje eenvoudig vertellen hoe ik mijn sub fatsoenlijk aan de gang zou kunnen krijgen met een eventuele 2e versterker op mijn mengpaneel?  Azn
Jerommel
persoonlijke homepage
Hero Member

« Antwoord #9 Gepost op: 12 September 2010, 16:02:18 »

ja dat is hem, ziet er niet helemaal het zelfde uit maar neem aan dat het hem is, is rond de 450 RMs iig
Nou, gezien het formaat (10" of 25 cm) en de prijs lijkt me 450 Watt ook nogal veel... Maar, nogmaals, hij ziet er niet verkeerd uit. Dikke magneet ook.
Citaat

heb idd rechts sub op zwart-rood en gewone box, op een andere manier kan ik hem niet aansluiten maar dat dit niet de bedoeling is klopt :p

je zegt dat hij onder 4 ohm komt, hoe zit dat dan want mijn boxe zijn allebij 8 ohm en de sub 4 ohm.
Als je luidsprekers (of weerstanden) parallel aansluit wordt het altijd lager dan de laagste waarde. 
De formule ken je misschien nog van natuurkunde:
1/R1 + 1/R2 = 1/Rtotaal
In dit geval is R1 = 4 ohm en R2 = 8 ohm.
Dus 1/4 + 1/8 = 3/8
1/Rtotaal = 3/8 => Rtotaal = 8/3 = 2 2/3 ohm (2,66667 ohm)
Citaat

er zit op mijn mengpaneel geen sub out, is een simpele us blaster 7000.
heb verder ook geen idee wat je bedoelt met zo'n cross over of filter ofzo.
kun je me beetje eenvoudig vertellen hoe ik mijn sub fatsoenlijk aan de gang zou kunnen krijgen met een eventuele 2e versterker op mijn mengpaneel?  Azn
Vaak zit er in een passieve (zonder versterker) sub een scheidingsfilter.
Dan sluit je de uitgangen van je versterker aan op de sub, en daar gaat het een scheidingsfilter in, zodat de sub alleen sub krijgt, en voor de 'tops' zijn er dan weer 2 speakeruitgangen waar alleen top uit komt.
Dat kan je dan met 1 stereoversterker doen.
Bij jou gaat dat niet, want je subwoofer heeft geen dubbele spreekspoel (1 voor links en 1 voor rechts).
De betere oplossing is om vanuit je mengpaneeltje naar een electronische cross-over te gaan, waarvanuit audiosignaal voor de topversterker komt (aan te sluiten op de ingangen van de versterker), waar je je tops op aan sluit. Die vertserker doet dan alleen wat de speakers moeten weergeven. Daar zit dan geen sublaag meer in, dus hou je meer power over voor de rest (laten we zeggen van 80 tot 20.000 Hz).
De sublaag uitgang van die cross-over gaat dan naar de versterker waar je de sub op aansluit.
Meestal kan je de subuitgang van de cross-over mono maken, zodat je een 2.1 systeem hebt. Dat is wat jij moet hebben, want je hebt maar 1 sub.
Zo versterkt je sub versterker alleen wat de subwoofer moet weergeven (laten we zeggen 20 tot 80 Hz) en verspilt ie geen power aan de rest.
 Het resultaat is een optimaal gebruik van je versterkervermogen.
Jij moet dan een electronische cross-over aanschaffen en een versterker voor de sub.
Behringer heeft zeer betaalbare cross-overs, die 2e hands voor zo'n 60 euro zouden te krijgen moeten zijn, nieuw zijn ze geloof ik rond de 120 euro.
Je zal wel even schrikken van de aansluitingen en de knopjes misschien...
Maar, misschien is er voor de auto iets eenvoudigers op de markt, maar dan moet je wel een 12 Volt adapter er bij gebruiken.

Wat je ook kan doen is een subwoofer-versterker-module aanschaffen.
Die bouw je als achterpaneel in je subwooferkast, en daar zit alles al in.
Eigenlijk is dat de simpelste oplossing.
Je sluit dan je mixer-uitgang aan op de ingangen (gewoon met tulp aansluitingen), en de top-versterker op de uitgangen van de module.
Van binnen zit de versterkermodule dan op je subwoofer aangesloten.
Regelaars achterop voor de cross-over frequentie (in m'n voorbeeld gaf ik 80 Hz aan) en de levels.
Deze modules zijn niet echt duur, en ik geloof dat Conrad ze ook in het assortiment heeft.
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ze zijn populair bij de zelfbouwers.

Hier een plaatje:

en ingebouwd:

O ja, waar bouw je die sub in dan?
Heb je al een kast dus?

nou moe
Tiimmm
persoonlijke homepage
Newbie
*

« Antwoord #10 Gepost op: 12 September 2010, 16:24:23 »

dat is een flinke hap theorie, die ga ik nog eens een paar keer rustig lezen  laugh
mijn sub krijgt nu gewoon het signaal wat normaal naar een gewone speaker gaat hij zend ook hoge tonen uit dat moet dus niet.

je zegt dat die subwoofer versterker module de makkelijkste oplossing is.
dus als ik het zo lees zou dus het signaal wat uit mijn mengpaneel komt niet naar de versterker moete zoals het nu is maar naar die module en die splitst het signaal eigenlijk in laag en hoog?
ik zet deze module dus tussen mixer en versterker en die module regelt welke boxe welke tonen krijgen?

heeft mijn dap versterker dan nog wel nut, en werken de woofers in mijn dap boxen dan nog wel? ( mc-12 )
mijn sub zit inderdaad in een kist, sub en kist zijn ook al getest op auto versterker en gaat gewoon super.
Jerommel
persoonlijke homepage
Hero Member

« Antwoord #11 Gepost op: 12 September 2010, 16:43:05 »

dat is een flinke hap theorie, die ga ik nog eens een paar keer rustig lezen  laugh
mijn sub krijgt nu gewoon het signaal wat normaal naar een gewone speaker gaat hij zend ook hoge tonen uit dat moet dus niet.

je zegt dat die subwoofer versterker module de makkelijkste oplossing is.
dus als ik het zo lees zou dus het signaal wat uit mijn mengpaneel komt niet naar de versterker moete zoals het nu is maar naar die module en die splitst het signaal eigenlijk in laag en hoog?
ik zet deze module dus tussen mixer en versterker en die module regelt welke boxe welke tonen krijgen?
Klopt.
Citaat

heeft mijn dap versterker dan nog wel nut, en werken de woofers in mijn dap boxen dan nog wel? ( mc-12 )
Die dap gebruik je dan gewoon voor je dap boxen, aangesloten op de line out van die subwoofermodule. Ik weet niet hoe groot die dap boxen zijn, maar het zullen een soort PA topjes zijn (?), en die kasten / het kastsysteem zijn niet afgestemd om echt laag te gaan. Maar die woofers doen ook het midden en het laag midden en de punch / kick.
Ze zullen wel wat minder zichtbaar bewegen.
Citaat
mijn sub zit inderdaad in een kist, sub en kist zijn ook al getest op auto versterker en gaat gewoon super.
Okay.

Maar, is het subje dan niet een beetje klein in vergelijking met de tops?

nou moe
Tiimmm
persoonlijke homepage
Newbie
*

« Antwoord #12 Gepost op: 12 September 2010, 19:01:02 »

de mc 12 reeks van dap is eiglijk mid range zeg maar gewoon 12 " woofertje en tweeter, kan je opzich niks van zeggen, maar de lage tonen zijn natuurlijk niet je van het vandaar dat ik ook meer bass wil. het zijn idd gwoon goed PA topjes, is ook geen probleem dat de woofer dan wat minder gaat bewegen met die module.
kwa mid en hoge tonen zijn de boxe eigenlijk perfect voor bij de sub omdat ze toch redelijk hard kunnen en de sub ook ( mijn pa was nu al aan het klagen over de bass terwijl hij op de speaker uitgang staat  Tongue)

dus om het even samen te vatten: ik koop een subwoofer versterker module met de nodige kabels waarmee mijn subwoofer i.c.m mijn huidige spul gewoon goed gaat functioneren?
Jerommel
persoonlijke homepage
Hero Member

« Antwoord #13 Gepost op: 13 September 2010, 00:56:14 »

Dat heten toch ook echt woofers hoor, die 12" in die dapjes.
Het zijn echter geen sub-woofers.

Je samenvatting klopt.

Ik denk dat je pa met een 300 Watt module wel vrolijk genoeg gaat worden...  Grin

Je ziet zoals op de foto's dikwijls ook van die rood zwarte speakeraansluitingen, maar die heb je dan niet nodig.
Je hoeft die module niet perse in te bouwen natuurlijk, maar voor de veiligheid bouw je 'm beter wel in een geventileerde kast.

Mocht het allemaal een beetje minder simpel uitpakken dan je dacht, dan zien we je hier wel weer terug.  laugh

nou moe
Tiimmm
persoonlijke homepage
Newbie
*

« Antwoord #14 Gepost op: 14 September 2010, 17:34:09 »

ok dan dat komt goed, ik bestel zon module en dan zien we wel hoe het gaat Cheesy
heel erg bedankt voor de hulp in ieder geval  Grin
Pagina's: [1] Print 
Audiofreaks, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen  |  Home Cinema Hardware  |  Speakers en subwoofers  |  Topic: Hoe subwoofer aansluiten 4 ohm sub en 8 ohm versterker??????? « vorige volgende »
Ga naar:  

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte