audiofreaks
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
23 Juli 2014, 03:29:47
Sponsored by
serveo
Live Fidelity
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Audiofreaks, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen  |  Hifi Hardware  |  Draaitafels  |  Topic: de 5 mieredunne draadjes en hoe verder? « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 Print
Auteur Topic: de 5 mieredunne draadjes en hoe verder?  (gelezen 1150 keer)
bromzoeker
persoonlijke homepage
green members
Hero Member

Ik luister en pruts in Voorschoten

« Gepost op: 18 November 2011, 10:36:05 »

Ik wil het toch nog eens hebben over de bedrading van draaitafels. Heb nu pas cinch chassisdelen op mijn Technics SL-1500 gezet. Nu kun je met die 5 mierdunne draadjes die uit de arm komen van alles doen, maar wat is de beste manier om naar de phono pre te gaan?
Makkelijkst en meest gebruikt is de plus en min van Links en van Rechts ieder in een eigen draadje naar de tulp stekker, min is dan meteen afscherming.
Dan kun je de plus en de min apart in een afgeschermde draad stoppen (microfoon snoer).
Koppel je de afscherming dan aan de draaitafelkant aan de min er bij of aan de aarde (dat schroefje) van de hele draaitafel? En doe je dat dan aan de andere kant weer aan de min, of juist niet, of kun je dan de afscherming aan de (phono-)versterker aan het aarde schroefje bevestigen?
Verder zou je ook nog twee plussen en twee minnen in een kabel met een afscherming kunnen doen.
 Je zou ook XLR pluggen kunnen gebruiken en zo. Maar theoretisch blijven dan mijn vragen het zelfde.
Als dat beter zou zijn kan ik ook een 4 aderige kabel met afscherming naar de versterker leiden!?
Maar mijn voornaamste zorg is de aardes en de minnen. De boel ligt nu open dus ik kan doen wat ik wil. Ik wil dus de beste oplossing. Iemand tips, of Niemand?
Ik speel trouwens met een MM element: Grado Green. Draaitafel zelf is niet geaard aangesloten op het net. (zoals bij bijna iedereen neem ik aan?)
Ruud

Zolder HT: nadruk op stereo; FOCAL Chorus 726S zwart(!): Tannoy Eyris DCC;Sony Pascal achter; Marantz SR5008 ; LG 32LK450 ;v.v. B1 bufferamp ; Technics SL-1500 ; GRADO Red ; Philips bdp9500 ; Monoblokken UCD180 ST ; Hypex DS 4.0/Peerless sub ; CD Harman Kardon HD990 ; op reservebank weer tapedecks
Be tweeter
persoonlijke homepage
Titan Member

Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.

« Antwoord #1 Gepost op: 18 November 2011, 14:30:51 »

De allerbeste manier lijkt me de phonopre in de draaitafel onder te brengen.
Je hebt dan volledige controle over de afsluitweerstand en capaciteit waarmee het element optimaal presteert.

We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)
mr_petit
persoonlijke homepage
Hero Member

High on Vinyl

« Antwoord #2 Gepost op: 18 November 2011, 18:14:33 »

Het beste is 2 aderig microfoonsnoer nemen (dus 2 aders en een losse afscherming) per kanaal, waarbij de plus en min van het element aan de aders van het microfoonsnoer bevestigd worden, en de afscherming uit de arm (het 5e draadje) aan de afscherming van de microfoonsnoeren bevestigd wordt.
Dat is electrisch gezien de juiste manier van aansluiten; je element is namelijk volledig gebalanceerd, en dit is de manier om een gebalanceerd snoer te maken (zo zit een xlr snoer ook in elkaar).
bij de phonopre kant wordt de mantel van de kabels weer aan de behuizing (dus dat schroefje) vastgemaakt. Netter is het geheel met xlr stekkers uit te voeren; dan is de stekker ook gelijk afgeschermd.

Je moet m.i. in ieder geval nooit de minnen die van het element afkomen in de tafel al aan de afscherming koppelen. Die keuze moet bij de phonotrap gemaakt worden. Er bestaan namelijk ook volledig gebalanceerde phonotrappen, en als je de afscherming aan de min in de draaitafel koppelt, kan je geen gebalanceerd signaal aan de phonopre aanbieden.

Het grootste probleem is eigenlijk dat een cinch stekker niet goed geschikt is hiervoor (ook al wordt het een phono plug genoemd...).
Het is een beetje lastig om een cinch stekker aan een afgeschermd snoer te bevestigen waarbij de 2 aders in het snoer aan de contacten van de cinch stekker komen, en er een break out op de mantel gemonteerd wordt die aan de massa van de tafel bevestigd kan worden.

IAM ISTVC 'ALIQVID FIET' METVO 
bromzoeker
persoonlijke homepage
green members
Hero Member

« Antwoord #3 Gepost op: 18 November 2011, 21:01:08 »

OK, dat komt overeen met mijn idee; ik ben (zoals mijn naam al aangeeft , bang voor brom natuurlijk)
Ik was bang dat als je de afscherming aan het draaitafelschroefje en aan het schroefje van de versterker vastmaakt ik een aardlus kreeg.
Mooi, ga ik het zo doen. Spaart ook zo'n slordig los draadje uit, is veel netter zo!
Bedankt!
Ruud

Zolder HT: nadruk op stereo; FOCAL Chorus 726S zwart(!): Tannoy Eyris DCC;Sony Pascal achter; Marantz SR5008 ; LG 32LK450 ;v.v. B1 bufferamp ; Technics SL-1500 ; GRADO Red ; Philips bdp9500 ; Monoblokken UCD180 ST ; Hypex DS 4.0/Peerless sub ; CD Harman Kardon HD990 ; op reservebank weer tapedecks
Be tweeter
persoonlijke homepage
Titan Member

« Antwoord #4 Gepost op: 18 November 2011, 22:30:08 »

Voor een aardlus hoef je geen angst te hebben want de signaalafscherming en het draaitafelchassis horen nergens in de draaitafel verbinding met elkaar te hebben.

We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)
mr_petit
persoonlijke homepage
Hero Member

High on Vinyl

« Antwoord #5 Gepost op: 19 November 2011, 00:57:54 »

Jawel, de signaalafscherming, ook wel die 5e draad uit de arm, zit gewoon aan de armbuis vast. En de arm vormt doorgaans een elektrische verbinding met de stalen of alu dekplaat als je die hebt (vooral bij oude draaitafels). ma.w. het draaitafelchassis en armbuis zijn de signaalafscherming. Sterker nog, het is zelfs beter om de dekplaat ook aan die 5e draad te verbinden.

Het enige wat beter is, is dat de afscherming pas uiteindelijk bij de phonopre aan de - van de signalen gekoppeld wordt (is alleen bij een ongebalanceerde versterker van toepassing, maar dat zijn de meesten) ipv in/bij de tafel. Je hebt dan een stervormig netwerk ipv een loopvormig netwerk (die laatste krijg je als je de signaal- en de massa in de tafel al verbindt).

Be tweeter
persoonlijke homepage
Titan Member

« Antwoord #6 Gepost op: 19 November 2011, 11:03:03 »

Sorry, ik was misschien wat onduidelijk, in de draaitafel vervult de massa inderdaad de rol van signaalafscherming maar er is GEEN galvanische verbinding tussen signaaldraden (dun), de afgeschermde kabel tot aan de phonoversterker enerzijds en de massa en chassis+arm anderzijds dus vandaar de opmerking dat er geen kans is op een aardlus.

mr_petit
persoonlijke homepage
Hero Member

High on Vinyl

« Antwoord #7 Gepost op: 19 November 2011, 19:42:39 »

Bij galvanische verbinding bedoel je denk ik ohmse verbinding. Een galvanische verbinding is een verbinding op basis van inductie. Dat kan via een scheidingstrafo, maar ook als 2 draden langs elkaar lopen maar niet (ohms) met elkaar verbonden zijn. Dus bijv. een signaaldraad die door een metalen armbuis loopt. Daar probeer je de signaaloverdracht natuurlijk zoveel mogelijk te beperken (van beide kanten uit), maar die signaaloverdracht (van element naar afscherming) is ook miniem vanwege het lage signaal.

Mehari
persoonlijke homepage
Full Member

« Antwoord #8 Gepost op: 19 November 2011, 19:55:20 »

Niet mee eens.
Een galvanische verbinding is een verbinding tussen 2 metalen.
Een trafo vormt dus een galvanische scheiding tussen primair en secundair.
mr_petit
persoonlijke homepage
Hero Member

High on Vinyl

« Antwoord #9 Gepost op: 19 November 2011, 21:34:25 »

euhhh ja, je hebt idd gelijk, het is idd de galvanische scheiding in de trafo die een verbinding is op basis van inductie (trafo) of bijv een optocoupler.
Maar een 'normale' verbinding noem je m.i. eigenlijk altijd een ohmse verbinding (dat hoor ik altijd althans), als in ohmse weerstand als verbindingsweerstand. Geen 'galvanische weerstand', dus dat bracht mij in de war.
Vandaar de spraakverwarring. (het was ook zo'n zware week.... laugh)

Maar dan klopt het verhaal idd.
« Laatste verandering: 19 November 2011, 21:48:24 door mr_petit » Gelogd

Be tweeter
persoonlijke homepage
Titan Member

« Antwoord #10 Gepost op: 19 November 2011, 22:01:56 »

Ik lees ook net dat een galvanische scheiding betekent dat er tussen twee spanningsniveaus geen Ohmse verbinding is Wink.

Was Galvani niet de man met de kikkers? ( niet die van de kikkerproef overigens)

KT88
persoonlijke homepage
green members
Titan Member

The cat's meow

« Antwoord #11 Gepost op: 19 November 2011, 23:00:52 »

Was Galvani niet de man met de kikkers? ( niet die van de kikkerproef overigens)

Nee, dat is Prakker.
Van die 700.

Het is beter nooit te liegen dan altijd de waarheid te spreken.
En soms moet je gewoon maar je kop houden.
mr_petit
persoonlijke homepage
Hero Member

High on Vinyl

« Antwoord #12 Gepost op: 19 November 2011, 23:04:14 »

Galvani was volgens mij idd die man van die kikkers; experiment waarbij hij dode kikkerpoten liet bewegen door er een spanning op te zetten met electrodes oid.

theo technics
persoonlijke homepage
Global Moderator
Titan Member

« Antwoord #13 Gepost op: 20 November 2011, 11:36:56 »

waarbij hij dode kikkerpoten liet bewegen door er een spanning op te zetten met electrodes oid.

Ook dat zal bij Parker700 niet lukken. angel

Alles is beter dan niks, het enige wat telt is muziek.
bromzoeker
persoonlijke homepage
green members
Hero Member

« Antwoord #14 Gepost op: 20 November 2011, 12:19:41 »

Ik had het over mieren!
Niet over kikkers!
Ruud

Pagina's: [1] 2 Print 
Audiofreaks, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen  |  Hifi Hardware  |  Draaitafels  |  Topic: de 5 mieredunne draadjes en hoe verder? « vorige volgende »
Ga naar:  

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte