... vlaag van modificatiedrift òòk de analoge filters eruitslopen (want moeilijke opamps enzo, kan niks wezen) en aldus het kind met het badwater weggooien.
...
... filtering wordt in bijna alle spelers adequaat overgenomen door het zeer steile digitale filter, wat de noodzaak van fasedraaiende analoge filters dus overbodig maakt. En dan ga je juist dat eruit slopen.
Snap ik dit nu?
Moet dat eerste
analoge niet
digitale zijn?
Bij de eerste cd-spelers werd er geen oversampling toegepast en een scherp analoog brickwall filter .
In de generatie spelers met oversampling kon men met meer sophisticated ontworpen ic's een digitaal filter realiseren.
Dat is het ele verschil.
En inderdaad, het slopen van het analoge filter samen met de ics uit de eerste generatie cd spelers is een zeer legitieme vorm van my fi. Ik heb daar overigens zeer overtuigende voorbeelden van gehoord, zowel met als zonder filter. De eerste is echt beter.
In ieder geval op de oscilloscoop en vaak ook hoorbaar, hoewel dat van de achtervolgende versterker af hangt.
Dan blijft de altijd weer jeukende vraag: hoor je verschil boven pak m beet 7 kHz sinus en 7 kHz blok, waarbij bij de laatste de derde harmonische op 21 kHz ligt...
Ik heb er al menigeen naar laten luisteren en de conclusies zijn steeds hetzelfde:
Als je de sterktenivos gehoormatig gelijk maakt, dan hoort men geen enkel KLANKverschil tussen beiden. Vaak hoort men pas klankverschil rond de 5 kHz.
Bij jonge kinderen rond de 10 jaar ligt tot nu toe uit de weinige proeven die ik er mee gedaan heb,de grens meestal tussen 6 en 6,5 kHz.
Behoorlijk ontluisterend en verhelderend.
@ Be Tweeter:
Bij mijn weten treedt aliasing alleen bij AD conversie. Dus dan dient men de bandbreedte te begrenzen. Ook bij resampling dient men zo'n filter toe te passen. Maar bij DA conversie dient het niet als anti-aliasing filter. (De betreffende frequenties komen in het signaal ook niet meer voor).
De reden voor zo'n filter zijn de scherpe flanken van de blokgolven die er uit de converter komen. En als men een aangeboden sinus van 20 kHz als blokgolf terugvind wordt je versterker er wat minder blij van.
Maar corrigeer me als ik fout ben. (ik ben nog jong en wil graag leren)