audiofreaks
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
20 Juni 2013, 03:59:47
Sponsored by
serveo
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Audiofreaks, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen  |  Hifi Hardware  |  Digitale Bronnen  |  Topic: voeding voor squeezebox « vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 11 Print
Auteur Topic: voeding voor squeezebox  (gelezen 5882 keer)
chansig
persoonlijke homepage
green members
Titan Member

« Antwoord #90 Gepost op: 12 Augustus 2012, 21:59:09 »

Maak gewoon een Joske vraagt topic aan...kan je alles op 1 plek kwijt. Ook lekker overzichtelijk.

Gr Hans

http://rateyourmusic.com/collection/Chansig/visual/ en leuke spulletjes om dit af te spelen...
Joske
persoonlijke homepage
Titan Member

growing old is inevetable, growing up is optional.

« Antwoord #91 Gepost op: 12 Augustus 2012, 22:01:24 »

Maak gewoon een Joske vraagt topic aan...kan je alles op 1 plek kwijt. Ook lekker overzichtelijk.

Gr Hans
Grin Grin

Quad 34/405MKII-Thorens318 Garrard Zero 100MB Jubilee  Ortofon VMS30 MKII-IMF Ortofon VMS20MKII Shure 95MED IMF Super Compact II Sennheiser HG560 Ovation-Creek headph. amp-Denon DCD1550AR-Sansui SU9eq. Technics RS 676AU
TANNOY
persoonlijke homepage
Titan Member

WWW E-mail
« Antwoord #92 Gepost op: 12 Augustus 2012, 22:17:48 »

Gr Hans
Grin Grin
dat was serieus Jos..
Kan je nagaan zelfs op dit forum  Grin

“The scientists of today think deeply instead of clearly. One must be sane to think clearly, but one can think deeply and be quite insane.”
chansig
persoonlijke homepage
green members
Titan Member

« Antwoord #93 Gepost op: 12 Augustus 2012, 22:35:12 »

Ik doe ook een keer serieus...word ik gelijk uitgelachen...lekker dan. Dan maar weer clueless... Grin

Gr Hans

http://rateyourmusic.com/collection/Chansig/visual/ en leuke spulletjes om dit af te spelen...
Joske
persoonlijke homepage
Titan Member

« Antwoord #94 Gepost op: 12 Augustus 2012, 22:36:52 »

Ik doe ook een keer serieus...word ik gelijk uitgelachen...lekker dan. Dan maar weer clueless... Grin

Gr Hans
ik lach niet , was een grijns lol

Quad 34/405MKII-Thorens318 Garrard Zero 100MB Jubilee  Ortofon VMS30 MKII-IMF Ortofon VMS20MKII Shure 95MED IMF Super Compact II Sennheiser HG560 Ovation-Creek headph. amp-Denon DCD1550AR-Sansui SU9eq. Technics RS 676AU
Baardmannetje
persoonlijke homepage
Titan Member

« Antwoord #95 Gepost op: 12 Augustus 2012, 22:48:05 »

Ik doe ook een keer serieus...word ik gelijk uitgelachen...lekker dan.

Euhhh.... iets met een boontje en een loontje  Tongue  Grin
Joske
persoonlijke homepage
Titan Member

« Antwoord #96 Gepost op: 12 Augustus 2012, 22:49:30 »

Ik doe ook een keer serieus...word ik gelijk uitgelachen...lekker dan.

Euhhh.... iets met een boontje en een loontje  Tongue  Grin
ik durf niet meer.........ga naar de sluiting kijken van de spelen hihih Grin

mumsoft
persoonlijke homepage
green members
Hero Member

Breng eens een zonnetje onder de mensen

« Antwoord #97 Gepost op: 13 Augustus 2012, 09:54:06 »

... vlaag van modificatiedrift òòk de analoge filters eruitslopen (want moeilijke opamps enzo, kan niks wezen) en aldus het kind met het badwater weggooien.
...
... filtering wordt in bijna alle spelers adequaat overgenomen door het zeer steile digitale filter, wat de noodzaak van fasedraaiende analoge filters dus overbodig maakt. En dan ga je juist dat eruit slopen.

Snap ik dit nu?
Moet dat eerste analoge niet digitale zijn?

Marc

Die Erscheinung ist vom Beobachter nicht losgelöst, vielmehr in die Individualität desselben verschlungen und verwickelt.
(Johann Wolfgang von Goethe)
Be tweeter
persoonlijke homepage
Titan Member

Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.

« Antwoord #98 Gepost op: 13 Augustus 2012, 10:23:54 »

@KT88.
Het vergelijk in dat filmpje is niet helemaal eerlijk. De non oversampling speler heeft ook geen filter en de oversampling wel. Dat maakt een wereld van verschil op de scoop.
Iets eerder in dit topic was de opmerking"does aliasing ring a bell!".
Ja. Maar niet bij weergave. Aliasing treedt op bij sampling.
Bij weergave zit er een lowoassfilter in om de blokgolfaf te ronden. Dus de weer te geven frequentie te beperken tot de opgenomen freq. band

Het filter aan DAC zijde wordt, wanneer correct toegepast, omschreven als " een anti aliasing filter in het frequentiedomein en een reconstructiefilter in het tijdsdomein"
Ik destilleer daar toch uit dat het ingrijpen in dit trapje toch leidt tot een soort van digitale my fi die, zoals Sander al opmerkte, bij de gratie van eigenschappen van vervolgtrappen niet tot problemen leidt.
Ik moet overigens bekennen dat het gedeelte tussen aanhalingstekens dan wel niet copy-paste is maar wel ergens vandaan gehaald.

We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)
KT88
persoonlijke homepage
green members
Titan Member

The cat's meow.

« Antwoord #99 Gepost op: 13 Augustus 2012, 13:28:06 »

... vlaag van modificatiedrift òòk de analoge filters eruitslopen (want moeilijke opamps enzo, kan niks wezen) en aldus het kind met het badwater weggooien.
...
... filtering wordt in bijna alle spelers adequaat overgenomen door het zeer steile digitale filter, wat de noodzaak van fasedraaiende analoge filters dus overbodig maakt. En dan ga je juist dat eruit slopen.

Snap ik dit nu?

Nee.

Het is beter nooit te liegen dan altijd de waarheid te spreken.
berret
persoonlijke homepage
green members
Hero Member

Universeel Leeghoofd

« Antwoord #100 Gepost op: 13 Augustus 2012, 13:47:41 »

...

Snap ik dit nu?

Bij de eerste cd-spelers werd er geen oversampling toegepast en een scherp analoog brickwall filter .

In de generatie spelers met oversampling kon men met meer sophisticated ontworpen ic's een digitaal filter realiseren.
Dat is het ele verschil.
En inderdaad, het slopen van het analoge filter samen met de ics uit de eerste generatie cd spelers is een zeer legitieme vorm van my fi. Ik heb daar overigens zeer overtuigende voorbeelden van gehoord, zowel met als zonder filter. De eerste is echt beter.
In ieder geval op de oscilloscoop en vaak ook hoorbaar, hoewel dat van de achtervolgende versterker af hangt.
Dan blijft de altijd weer jeukende vraag: hoor je verschil boven pak m beet 7 kHz sinus en 7 kHz blok, waarbij bij de laatste de derde harmonische op 21 kHz ligt...
Ik heb er al menigeen naar laten luisteren en de conclusies zijn steeds hetzelfde:
Als je de sterktenivos gehoormatig gelijk maakt, dan hoort men geen enkel KLANKverschil tussen beiden. Vaak hoort men pas klankverschil rond de 5 kHz.

Bij jonge kinderen rond de 10 jaar ligt tot nu toe uit de weinige proeven die ik er mee gedaan heb,de grens meestal tussen 6 en 6,5 kHz.
Behoorlijk ontluisterend en verhelderend.

@ Be Tweeter:
Bij mijn weten treedt aliasing alleen bij AD conversie. Dus dan dient men de bandbreedte te begrenzen. Ook bij resampling dient men zo'n filter toe te passen. Maar bij DA conversie dient het niet als anti-aliasing filter. (De betreffende frequenties komen in het signaal ook niet meer voor).
De reden voor zo'n filter zijn de scherpe flanken van de blokgolven die er uit de converter komen. En als men een aangeboden sinus van 20 kHz  als blokgolf terugvind wordt je versterker er wat minder blij van.
Maar corrigeer me als ik fout ben. (ik ben nog jong en wil graag leren)

Kennis is belangrijk! Wijsheid hoe die kennis te gebruiken is belangrijker.

there is no aspect, no facet, no moment of life that can't be
improved with roggebrood.
berret
persoonlijke homepage
green members
Hero Member

Universeel Leeghoofd

« Antwoord #101 Gepost op: 13 Augustus 2012, 13:54:26 »

...

Snap ik dit nu?

Bij de eerste cd-spelers werd er geen oversampling toegepast en een scherp analoog brickwall filter .

In de generatie spelers met oversampling kon men met meer sophisticated ontworpen ic's een digitaal filter realiseren.
Dat is het ele verschil.
En inderdaad, het slopen van het analoge filter samen met de ics uit de eerste generatie cd spelers is een zeer legitieme vorm van my fi. Ik heb daar overigens zeer overtuigende voorbeelden van gehoord, zowel met als zonder filter. De eerste is echt beter.
In ieder geval op de oscilloscoop en vaak ook hoorbaar, hoewel dat van de achtervolgende versterker af hangt.
Dan blijft de altijd weer jeukende vraag: hoor je verschil boven pak m beet 7 kHz sinus en 7 kHz blok, waarbij bij de laatste de derde harmonische op 21 kHz ligt...
Ik heb er al menigeen naar laten luisteren en de conclusies zijn steeds hetzelfde:
Als je de sterktenivos gehoormatig gelijk maakt, dan hoort men geen enkel KLANKverschil tussen beiden. Vaak hoort men pas klankverschil rond de 5 kHz.
EDIT
Dat heeft te maken dat een blokgolf alleen oneven harmonischen bevat.
Dat wil zeggen dat bij dit soort signalen men een blok als een sinus hoort. Ruwweg kan men zeggen dat tot halverwege de gehoorgrens men in duurverschijnselen, dus geen transienten, boventonen kan onderscheiden, daarboven kan men alleen sinusvormige signalen horen( , ergo, een driehoeksgolf van 10 kHz zal men als sinus horen.
Einde EDIT
Bij jonge kinderen rond de 10 jaar ligt tot nu toe uit de weinige proeven die ik er mee gedaan heb,de grens meestal tussen 6 en 6,5 kHz.
Behoorlijk ontluisterend en verhelderend.

@ Be Tweeter:
Bij mijn weten treedt aliasing alleen bij AD conversie. Dus dan dient men de bandbreedte te begrenzen. Ook bij resampling dient men zo'n filter toe te passen. Maar bij DA conversie dient het niet als anti-aliasing filter. (De betreffende frequenties komen in het signaal ook niet meer voor).
De reden voor zo'n filter zijn de scherpe flanken van de blokgolven die er uit de converter komen. En als men een aangeboden sinus van 20 kHz  als blokgolf terugvind wordt je versterker er wat minder blij van.
Maar corrigeer me als ik fout ben. (ik ben nog jong en wil graag leren)

Be tweeter
persoonlijke homepage
Titan Member

Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.

« Antwoord #102 Gepost op: 13 Augustus 2012, 14:59:41 »

Nou Bert, ik moet de kennis ook bijeensprokkelen met wat ik her en der vind.
Ik kan me wel zo voorstellen dat het hoogfrequentaandeel door menging met andere frequenties weer in het hoorbare deel terechtkomt.
Ik neem aan dat jij veel vergeleken hebt (  Smiley ook met origineel) dus dat je een vrij afgewogen oordeel over de klankeigenschappen hebt.
Technisch lijkt het in elk geval eisen te stellen aan wat er op volgt aan versterkers.

We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)
berret
persoonlijke homepage
green members
Hero Member

Universeel Leeghoofd

« Antwoord #103 Gepost op: 13 Augustus 2012, 15:09:51 »

Nou Bert, ik moet de kennis ook bijeensprokkelen met wat ik her en der vind.
Ik kan me wel zo voorstellen dat het hoogfrequentaandeel door menging met andere frequenties weer in het hoorbare deel terechtkomt.
Ik neem aan dat jij veel vergeleken hebt (  Smiley ook met origineel) dus dat je een vrij afgewogen oordeel over de klankeigenschappen hebt.
Technisch lijkt het in elk geval eisen te stellen aan wat er op volgt aan versterkers.
Technisch is het inderdaad een zware klus zonder dat filter, daar heb je helemaal gelijk in.
Dat hoogfrequentaandeel is het zorgenkind.
Daar gaat een hoop audiogerelateerd versterkermateriaal absoluut de mist mee in.
Wat dat betreft zijn we het weeral eens Grin Grin

berret
persoonlijke homepage
green members
Hero Member

Universeel Leeghoofd

« Antwoord #104 Gepost op: 13 Augustus 2012, 15:13:02 »

Maar ja, nu nog die voeding voor die knijpdoos...

Pagina's: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 11 Print 
Audiofreaks, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen  |  Hifi Hardware  |  Digitale Bronnen  |  Topic: voeding voor squeezebox « vorige volgende »
Ga naar:  

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte