Wie gebruikt er *weer* tapedecks? ;-)
« Gepost op: 7 januari 2005, 16:57:21 »
Nou, het was een flinke zoektocht en de hulp op dit forum heeft me echt onwijs geholpen, nogmaals dank voor alle input!

Uiteindelijk ben ik via Peter Soundtapeman geholpen aan een Akai GX630D.

Hij ziet er te gek uit, en doet wat-ie moet doen. Inmiddels dan, want de verkoper (ene Frans Dobbelaar ;)) had weliswaar opgemerkt dat het apparaat prima wiste, en ging er dus vanuit dat hij ook prima opnam. Dat bleek niet het geval, tot ik vandaag de koppen schoonmaakte.

Overigens ook cht niets dan lof voor Frans, die me meerdere malen teruggebeld heeft of het probleem al opgelost was, omdat ikzelf ook niet helemaal zeker was van hoe de kabels aan te sluiten enzo (het is allemaal zo lang geleden, en ik heb er geen manual bij...).

Tot aan vandaag toe - toen ik hem belde dat alles geregeld was en hij eenmaal schoongemaakt ook probleemloos opnam - bood hij aan het apparaat terug te nemen als ik er op een of andere manier niet tevreden over was. Echt topklasse!

Anyway, deze Akai neemt nu dus vrijwel perfect op (ik vind een CD-opname nogal dof op band, maar de nieuwste Steely Dan is dan ook werkelijk zo hypertransparant geproduceerd dat je dat wellicht niet van een 25 jaar oud apparaat mag verwachten?).

Radio-opnamen klinken weer beter dan op radio heb ik de indruk, in ieder geval buitengewoon acceptabel, waarbij ik op hoge snelheid opneem en de naalden af en toe het rood instuur. Moet nog eens kijken hoe dat bij ferme stukken uitpakt, misschien verwacht ik wel iets teveel van mijn Akai...

Maar WAT een plezier van zo'n inmidels bijna antiek high-tech apparaat zeg... Extra voordeel van dit exemplaar: je hrt hem niet. Hij bromt niet als je hem aanzet, de motor hoor je niet lopen, helemaal niets. Schijnt nogal uitzonderlijk te zijn. 25 jaar terug was ik er nog van overtuigd dat ik me zo'n apparaat wel nooit zou kunnen veroorloven. Een jongensdroom wordt waar! ;D

Enfin. Ik ben er bijzonder blij mee.

Mocht ik andere wilde plannen hebben horen jullie wel weer van me. Ik hoop dat hij lang probleemloos blijft lopen, maar als ik het goed begrepen heb is juist de 630 een van de krachtpatsers van dit merk. Ik heb er alle vertrouwen in. Vooralsnog wordt het genieten geblazen.

Thanx!

Marc
world, jazz & beyond bij de NPS op Radio 6. Op de kabel (zie www.radio6.nl voor de frequenties), DAB, internet en satelliet.

*

dreeke

• 9093
Re: Wie gebruikt er *weer* tapedecks? ;-)
« Reactie #1 Gepost op: 7 januari 2005, 18:31:08 »
Ik heb er ook eentje... ben er ook erg blij mee ;)
CD opnames die doffer klinken heb ik nooit last van. Misschien ligt het aan de tapes die je gebruikt?

Ik gebruik hier voornamelijk Maxell XL1 en BASF LH Professional.
Reel to reel decks:  Tandberg TD20A  -  Teac A-7300  -  Teac X-10R  -  Teac X-7  -  Revox A77  -  Dokorder 1120  -  Akai GX-266D  -  Technics RS-715US
Bandrecordertjes:  Aristona SA6147  -  Grundig TK-2200

*

s_k

• 12160
  • Luisterend oor
« Reactie #2 Gepost op: 7 januari 2005, 22:10:57 »
De Akai GX-630D is d machine om CD's op te nemen.
Als hij op 19cmps doffer op band is dan op de CD, mag je hem teruggeven aan Frans (ook ik vind Frans een fijne kerel, is dus zeker niet lullig bedoeld!)

« Reactie #3 Gepost op: 7 januari 2005, 22:52:23 »
[
Ik heb er ook eentje... ben er ook erg blij mee ;)
CD opnames die doffer klinken heb ik nooit last van.
Misschien ligt het aan de tapes die je gebruikt?
Ik gebruik hier voornamelijk Maxell XL1 en BASF LH Professional.

Ik maakte de eerste opnames op een TDK tape. Kreeg net 4 stuks 2e hands Maxell tapes binnen, vlot toegeslagen op het www. Het zijn 4 x "35-180B" Maxell XL1's (ongetwijfeld zeer bekend), waarvan 2 met "N" erachter. Wat die N betekent weet jij vast beter dan ik (newbie, immers ;)).

En van die 'N" tapes bleek bovendien nog gesealed! Met een prijskaartje van 79.50 erop... Dat waren toen natuurlijk ongetwijfeld guldens. Maar toch een heel stuk duurder dan de 15E die ik er nu (per stuk) voor betaalde. Leuk dat je dit soort deals ook zonder "rembours" blijkt te kunnen vertrouwen trouwens.

Maar goed, wat dof betreft: ik heb de koppen dus schoongemaakt met de gebruikelijke hardware (96% en wattenstaafjes). Maar zou het ook nog helpen om de koppen te demagnetiseren? En zoja: hoe doe ik dat? Ik vond een demagnetiseer device op Ebay, maar dan nog zou ik niet weten hoe of wat. Heeft dat zin?

Ik wil natuurlijk wel het maximale uit m'n Akai halen...
world, jazz & beyond bij de NPS op Radio 6. Op de kabel (zie www.radio6.nl voor de frequenties), DAB, internet en satelliet.

*

dreeke

• 9093
« Reactie #4 Gepost op: 9 januari 2005, 18:18:26 »
Klinken die Maxell tapes ook dof dan?
Reel to reel decks:  Tandberg TD20A  -  Teac A-7300  -  Teac X-10R  -  Teac X-7  -  Revox A77  -  Dokorder 1120  -  Akai GX-266D  -  Technics RS-715US
Bandrecordertjes:  Aristona SA6147  -  Grundig TK-2200

« Reactie #5 Gepost op: 9 januari 2005, 20:37:01 »

Eh... ja, wel wat. Het scheelt niet veel en ik vergelijk het op de laagste snelheid met de CD (moet dat toch eens op 19cm vergelijken, wel wat eerlijker denk ik). Maar de verkoper heeft me al aangeboden dat hij komende week even langskomt om de koppen te demagnetiseren. Echt top!

Ook gek: na een paar keer wat gekochte banden beluisteren en heen en weer spoelen is de opnamekop blijkbaar weer vervuild - net als toen ik hem net had zeg maar, er komt nauwelijks iets op band. Schoonmaken met het vertrouwde recept helpt direct, maar op het wattenstaafje is geen spoor van vuil te zien. Da's toch streendzj, lijkt me?

« Reactie #6 Gepost op: 30 januari 2005, 10:11:47 »
Eh... ja, wel wat. Het scheelt niet veel en ik vergelijk het op de laagste snelheid met de CD (moet dat toch eens op 19cm vergelijken, wel wat eerlijker denk ik). Maar de verkoper heeft me al aangeboden dat hij komende week even langskomt om de koppen te demagnetiseren. Echt top!

Wat een tijdje terug overigens inderdaad gebeurd is, en wat nog flink geholpen heeft ook... Zo'n ongekende service zou iedere 2e hands bedrijfstak moeten hebben...

Nieuwekop

« Reactie #7 Gepost op: 20 augustus 2005, 23:40:16 »
Vaak hoor ik op het forum veel lof over de GX-630/635, hoe zit het eigenlijk met de GX-625 ik vind hem er mooier en moderner uitzien.
Het is tenslotte ook een nieuwer apparaat, maar hoe zit het technisch in vergelijking tot de 630?