Kwaliteit van coax-kabel(s)
« Gepost op: 2 september 2007, 17:51:21 »
Om te beginnen zijn wij sinds kort in het bezit van een digitale ontvanger voor t.v.
Vrienden van ons zijn vorig weekend bij ons logeren geweest en hij vertelde ons dat er betere kwaliteit coax-kabels in de markt zijn. Normaal zou een standaard coax-kabel 75 Ohm zijn, maar er zou een betere coax-kabel met kopere draad van 100 Ohm zijn.
Afgelopen zaterdag waren wij langs gegaan bij een gerenommeerd audio-zaak Overgaauw te Leiden en daar vertelde men ons dat er geen verschil is tussen 75 Ohm en 100 Ohm: dat zou onzin zijn. Wčl is het zo dat er verschillende kwaliteit coax-kabels in de markt zijn en dat lieten zij dus ons ook zien.
Wie kan mij verder goede uitleg hierover geven en wat is zin en onzin in deze? Of wie heeft hier ervaring(en) mee?
Graag reacties.  ;)

Re: Kwaliteit van coax-kabel(s)
« Reactie #1 Gepost op: 2 september 2007, 17:59:01 »
Zeg maar dat ze zich moeten laten opnemen, ze zitten er totaal naast. ;)
Alles is beter dan niks, het enige wat telt is muziek.

« Reactie #2 Gepost op: 2 september 2007, 18:17:30 »
Wie bedoel je? Leg eens uit a.u.b.?

« Reactie #3 Gepost op: 2 september 2007, 18:30:04 »
http://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=10048.0

Veel lees plezier alvast, 75 Ohm is fine ;)
Alles is beter dan niks, het enige wat telt is muziek.

*

Marantzfreak

« Reactie #4 Gepost op: 2 september 2007, 18:32:23 »
75Ω is de standaardwaarde. Als je dan een kabel van 100Ω neemt zal dat zeker geen verbetering geven. Wel is het digitale TV/Radio signaal vanuit de kabel erg gevoelig voor storingen van buitenaf heb ik gemerkt met de goedkope, niet afgeschermde Gamma kabel die ik eerst gebruikte.
Als ik te dicht in de buurt van die kabel kwam met de mobiele telefoon kon ik dat op TV zien en horen.
Nu heb ik een goede afgeschermde 75Ω kabel en heb geen last meer van de storingen van de telefoon op de TV, al leg ik de telefoon tegen die kabel aan hoor of zie ik nog geen storingen.

Het advies wat je bij Overgaauw hebt gehad kan je wat mij betreft voor waar nemen en als een heel goed advies zien. Mijn ervaring is dat die lui nu liever niets aan je verkopen als je het niet nodig hebt en later weer bij ze terug komt dan dat ze nu €20,- aan je verdienen en je nooit meer terug komt en je antireclame voor ze maakt.

Mvg. Miracle.
« Laatst bewerkt op: 2 september 2007, 18:34:19 door Miracle »

« Reactie #5 Gepost op: 2 september 2007, 18:41:24 »
Oh ja zeker: ik neem het advies van Overgaauw ook zeker van harte. Het is niet dat ik deze jongens in de haren wil vliegen. Alleen is dit topic gestart en bedoeld om hierover wijzer te worden. En ik moet jullie eerlijk zeggen dat wij zeker helemaal geen slechte ervaringen met Overgaauw hebben: laat dat dan hierbij duidelijk zijn.
Alleen wat onze audiofreaks betreft: zij kunnen mij ook wat meer vertellen en ervaringen hierover uitwisselen, zodat ik dit van meerdere kanten kan "beoordelen" voorzover dit natuurlijk op gaat. Ik bedoel goede adviezen en wijze woorden zijn mij altijd welkom.
Ik dank jullie voor zover en wij (Arie en Meriam) zullen hierin goed in verdiepen.  :)

*

Dirkgs

• 215
« Reactie #6 Gepost op: 3 september 2007, 07:42:03 »
Oh ja zeker: ik neem het advies van Overgaauw ook zeker van harte. Het is niet dat ik deze jongens in de haren wil vliegen. Alleen is dit topic gestart en bedoeld om hierover wijzer te worden. En ik moet jullie eerlijk zeggen dat wij zeker helemaal geen slechte ervaringen met Overgaauw hebben: laat dat dan hierbij duidelijk zijn.
Alleen wat onze audiofreaks betreft: zij kunnen mij ook wat meer vertellen en ervaringen hierover uitwisselen, zodat ik dit van meerdere kanten kan "beoordelen" voorzover dit natuurlijk op gaat. Ik bedoel goede adviezen en wijze woorden zijn mij altijd welkom.
Ik dank jullie voor zover en wij (Arie en Meriam) zullen hierin goed in verdiepen.  :)
Winkel wandelstraat? Heel goede ervaring met Overgaauw. Zij maken ook kabels op maat gemaakt, als ik mij goed kan herinneren. Heb er verleden jaar mijn Rotel RMB 1095 aangekocht voor een heel scherpe prijs.
600 euro minder dan in België. Verkoper is zelfs meegegaan om dit loodzwaar toestel  naar mijn wagen te dragen. Wel de moeite waard om 550 km heen en weer te doen.

*

Be tweeter

• 9150
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #7 Gepost op: 3 september 2007, 08:15:53 »
De 75 Ohm is de afluitimpedantie en afwijkingen hiervan zorgen voor een mismatch in de overdracht.
75 Ohm in een goede kwaliteit is dus het devies
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

*

Sterremuur

• 12504
  • Tegenwoordig niet meer druk...
    • Sterremuur
« Reactie #8 Gepost op: 3 september 2007, 11:57:41 »
Daarbij heeft de impedantie niks met de kwaliteit van de kabel zelf te maken.
Tapedecks?? Kijk ook eens op http://www.tapedeckforum.nl

*

Cyrus

• 3569
  • make•believe
    • Trololololololololololo
« Reactie #9 Gepost op: 3 september 2007, 14:49:53 »
Goede dubbel afgeschermde coax van 75 Ohm moet prima zijn. Daarbij is het aan te raden ook eens te kijken of de kabel "in de muur" vanaf het hoofaansluitpunt (doorgaans de meterkast) ook van goede kwaliteit is.

Anders heeft het weinig zin om voor alleen die laatste paar meter een dubbel afgeschermde kabel in te zetten.

Goede metalen connectoren ipv die standaard blikdingen-met-metalen-kapje wil ook wel verschil maken.
Groet,
Edwin

Algemene aanvaarding van een idee is geen bewijs voor de waarheid ervan.

*

T-BOY

« Reactie #10 Gepost op: 23 september 2007, 13:58:12 »
Waar krijg je die goede coax kabel? En wat kost die?

T-Boy

*

Marantzfreak

« Reactie #11 Gepost op: 23 september 2007, 14:29:16 »
Een goede coax koop ik bij een electronicazaak die schotelantenne's verkoopt. De coax die daarvoor geschikt is gaat lang mee, is stevig en voorzien van wat minder dunne draadjes dan die van bijvoorbeeld de bouwmarkt.
Kost zeker niet te veel, een paar pleurie de meter en werkt goed als je het voor een 75Ohms antenneaansluiting wilt gebruiken. Voor injterlinks vind ik antennekabel minder geschikt.

Mvg. Miracle.

*

Benco

• 5318
  • Music was my 1st love and it will be my last !
« Reactie #12 Gepost op: 23 september 2007, 14:46:04 »

T-Boy
In de betere audio/video zaak  en de prijs varieert ...

Ik kocht onlangs  goeie hd coax kabel voor 5€/M maar weet ook Van den hul super coax te koop voor 15€/M ...
Of daar tussen nog veel verschil merkbaar is weet ik niet ...
Tussen de goedkope supermarkt kabel en die die ik kocht zit wel degelijk verschil , zichtbaar en hoorbaar  (zeker als zoals bij de meesten de coaxkabels tussen andere kabels ligt)

Mvg Benco.

*

Henk93

• 233
« Reactie #13 Gepost op: 23 september 2007, 15:18:26 »

T-Boy

Bij: www.conrad.nl: kost de RG59 coax maar 0,75 euro de meter

« Laatst bewerkt op: 23 september 2007, 15:23:53 door henk93 »
Luidsprekers- JM Lab Electra 907 Be (25th. Anniversary)
Twee BK XLS 200 MK II Subwoofers
Eindversterker- Bryston 14BSST2
Voorversterker- Sony TA-E80 ES en de Rotel RC 1090
Cd speler- Marantz SA-11S1
Cd speler-Sony XA50ES
Tuner-Sony SA5ES
DVD SPELER: DENON 2910 DVD Audio en Super Audio-CD spel

*

turbomarco

« Reactie #14 Gepost op: 29 september 2007, 00:23:52 »
Dat is niet te duur!