*

THK

• 171
Een paar vragen van een leek
« Gepost op: 14 januari 2005, 01:58:58 »
Hallo iedereen,

Als (betrekkelijk) beginnend HiFi- liefhebber met studentenbudget heb ik een paar vragen aan jullie, ik hoop dat jullie even tijd hebben ze te beantwoorden.

Momenteel heb ik een Luxman A-331 versterker, een Thorens TD-160 draaitafel en een paar Magnat Viva speakers. Ik ben al lange tijd ontevreden over de Luxman, ik heb er sinds de dag van aankoop (nieuw, nota bene) technische problemen mee gehad en heb al vaak heen en weer naar de reparateur gemoeten. Los daarvan vind ik ook dat hij analoog binnenkomend geluid simpelweg niet mooi weergeeft. Daar ik bijna alleen vinyl draai is die correcte weergave, naar jullie zullen begrijpen, een absolute must. Aldus heb ik besloten op zoek te gaan naar een mooie oude (bij voorkeur Marantz) receiver, omdat het op me overkomt dat mijn plaatjes daarmee het beste tot hun recht komen. Mijn vragen hierover zijn de volgenden;

- Welke 70's receiver? Er zijn er zoveel, en ik weet echt niet welke beter is dan de andere...
- Mijn Magnat's hebben een impedantie van 4 Ohm. De meneer bij de tweedehands HiFi-zaak zegt dat dit bij oude receivers (met een impedantie van >8 Ohm), en zeker van Marantz, geen problemen zal vormen. Ik lees op enkele internetfora echter het tegendeel, namelijk dat veel van die oude receivers moeite hebben met het aansturen van 4-Ohms speakers. Oftewel; is dit een verkooppraatje van de HiFi-meneer, of klopt dit? En kan het zijn dat mijn Luxman zo slecht presteert omdat daar de impedantie ook niet mee strookt? Of wordt 'ie daar alleen maar een beetje warmer van?

Ik wacht op jullie antwoord. Alvast bedankt.
Groet,
Tom
You're probably wondering why i'm here.

*

richard

• 4033
Re: Een paar vragen van een leek
« Reactie #1 Gepost op: 14 januari 2005, 18:36:00 »
De impedantie van een luidspreker zijn gemiddelde waarden, een 8 Ohm luidspreker kan best dipjes hebben onder de 4 Ohm en daarmee lastiger zijn dan een 4 Ohm luidspreker die over het hele frequentiegebied netjes bij de 4 Ohm blijft. Met deze laatste zullen weinig versterkers moeite hebben.

Om een versterker te beoordelen zou je kunnen kijken of er een stevige trafo en fatsoenlijke elco's in zitten> Het zou een indicatie kunnen zijn dat er weinig problemen zijn te verwachten.
Maar bij audioproducten uit de jaren '70 kun je ook verwachten dat de werking van de condensatoren in de loop der tijd is verminderd door uitdrogen.

Als je iets op het oog hebt zou je eerst kunnen proefluisteren voordat je een definitieve keus maakt.
Genoeg is beter.

« Reactie #2 Gepost op: 14 januari 2005, 20:17:30 »
Waarom een Receiver en geen losse stereo versterker of een voor/eind combinatie.

Over het impedantie verloop van de Magnat's hoef je je geen zorgen te maken.

Inderdaad heeft Marantz dijken van versterkers gemaakt in de 70er en begin jaren 80.

In princiepe kun je niet de fout ingaan welke je ook gaat kiezen maar de kans bestaat wel dat je er een treft waarvan de elco's niet meer lekker zijn en dus lekken of hun laad capaciteit niet meer halen.

Een elco revisie is ALTIJD aan te raden en je kunt er dan weer jaren plezier van hebben.

Aanraders; Geintegreerde types;  model 1120,1122dc,1152dc,1180,1200b,1250 en 1300dc.

Voorversterkers type;  model 3200,3300,3250,3600,3650,3800.

Eindversterkers type;  model 140,170dc,300dc,250,500 etc.

Esotecs zijn heel erg mooi maar vaak niet te betalen.

Marantz model SC-7 pre-amplifier (Esotec series)
Marantz model SM-7 power-amplifier (Esotec series)
Marantz model ST -7 tuner (Esotec series)
Marantz model 5030B deck
Marantz model 6200 TT
Zelfbouw speakers
Onkyo Integra CD-speler

*

BunnY

• 17943
  • DON'T PANIC!!
« Reactie #3 Gepost op: 16 januari 2005, 16:52:01 »
Hallo,

De meeste versterkers (zeker de vintages) kunnen 4ohm luidsprekers aansturen.

Ik heb als eerste fatsoenlijke versterker de reVox B750 MKII genomen (ook met studentenbudget). Dit is een zeer degelijke versterker, laat je wel echter niet verassen...de nieuwere versterkers (pak eind jaren 80 en begin 90) zijn veeeeeeeeeeel beter. De elco's zijn erg vooruit gegaan sinds de jaren 70.

MVG
We'll see about that !!

« Reactie #4 Gepost op: 16 januari 2005, 17:53:01 »
Dat is klinkklare onzin.

De elco's zijn wel kleiner maar zeker niet beter geworden
Marantz model 5030B deck
Marantz model 6200 TT
Zelfbouw speakers
Onkyo Integra CD-speler

*

BunnY

• 17943
  • DON'T PANIC!!
« Reactie #5 Gepost op: 16 januari 2005, 18:49:36 »
Hallo,

De elco's zijn "sneller" geworden wat zou resulteren in een betere klank. LET WEL OP ik zeg niet dat elke nieuwe versterker beter is dan de vintages.

MVG
We'll see about that !!

« Reactie #6 Gepost op: 16 januari 2005, 21:03:16 »
Hallo Bunny,

Mijn ervaring is helaas net andersom.
Ik ben nog geen echt mooi klinkende nieuwe versterkers tegengekomen.

Een elco,condensator heeft wel een bepaalde laadtijd en een laadcapaciteit maar dit heeft geen invloed op de klankkwaliteit.

Wat veel belangrijker is in een versterker zijn de gebruikte schakeltechnieken, dus het ontwerp.

Ik ben laatst teruggereist in de tijd,naar 1962 en beluisterde een Buizen voor en eind van Marantz (model 7c en 8B).

In een woord; Geweldig!!!!
Marantz model 5030B deck
Marantz model 6200 TT
Zelfbouw speakers
Onkyo Integra CD-speler

*

richard

• 4033
« Reactie #7 Gepost op: 17 januari 2005, 22:13:29 »
...Een elco,condensator heeft wel een bepaalde laadtijd en een laadcapaciteit maar dit heeft geen invloed op de klankkwaliteit.
Natuurlijk wel, net zoals andere belangrijke eigenschappen van een elektrolitische condensator. Bovendien slijten elco's na verloop van tijd door het uitdrogen van het elektroliet waardoor de capaciteit achteruitgaat. Maar dat is al vermeldt
Genoeg is beter.

« Reactie #8 Gepost op: 10 februari 2005, 03:29:15 »
Hallo Bunny,

Mijn ervaring is helaas net andersom.
Ik ben nog geen echt mooi klinkende nieuwe versterkers tegengekomen.

Een elco,condensator heeft wel een bepaalde laadtijd en een laadcapaciteit maar dit heeft geen invloed op de klankkwaliteit.

Wat veel belangrijker is in een versterker zijn de gebruikte schakeltechnieken, dus het ontwerp.

Ik ben laatst teruggereist in de tijd,naar 1962 en beluisterde een Buizen voor en eind van Marantz (model 7c en 8B).

In een woord; Geweldig!!!!
Dan zou je is naar een Audio Analogue Maestro kunnen gaan luisteren of een Audio Analogue Puccini SE remote.

*

Henri1

• 2214
  • Luister en je zult zien .....
« Reactie #9 Gepost op: 11 februari 2005, 07:47:20 »
Weer die elco-toestanden.
Ik dacht dat die elco's bedoeld waren als stroomreserve.
Hij hoge veelal dynamische pieken leveren die elco's dan kortstondig de nodige stroom aan de eindtrappen.
Ze zeggen helaas niet alles over een versterker. De rest van het ontwerp moet ook in verhouding zijn.
Vermogen staat recht evenredig tot het gewicht van de versterker.
Een hoog gewicht staat meestal voor een zware voeding. De voeding is echt essentieel in ieder electrisch/electronisch toestel en vaak ook net het punt waar besparingen kunnen op gebeuren.

Henri
Luxman C-02
Luxman M-02
Sony ES CD player
B&W Matrix 802 S3

*

BunnY

• 17943
  • DON'T PANIC!!
« Reactie #10 Gepost op: 11 februari 2005, 10:35:38 »
En een goede voeding zorgt ook voor een rustiger geluidsbeeld. Ook  niet onbelangrijk.

MVG
We'll see about that !!

« Reactie #11 Gepost op: 11 februari 2005, 12:48:10 »
De voedings elco's vlakken de rimpelspanning af vandaar de naam afvlak condensatoren.

Natuurlijk is de voedingsectie heel belangrijk.

Als je eens kijkt naar de gebruikte secties in de hedendaagse versterkers en dan vooral de DTS receivers dan is het huilen met de pet op.
Zo klein en onderbemeten.

Marantz model 5030B deck
Marantz model 6200 TT
Zelfbouw speakers
Onkyo Integra CD-speler

*

BunnY

• 17943
  • DON'T PANIC!!
« Reactie #12 Gepost op: 11 februari 2005, 13:37:26 »
Idd, goochelen met specs die de voeding alleen al niet aankan, en als he in het begin al niet goed zit, zit het nergens goed.

Moet je kunnen, 5*750Watt, met een voeding kleiner/slechter dan de reVox A740, die "maar" 2*150Watt kan geven. Is gwn erg wat ze de mensen voorliegen...

MVG
We'll see about that !!

« Reactie #13 Gepost op: 11 februari 2005, 14:51:51 »
Ik heb eens een Pioneer DTS receiver bekeken want volgens een vriend sprong het ding steeds in de protectie wanneer er een beetje vermogen werd gevraagd.

En dat bij stereo, dus nog niet eens bij alle 5 de kanalen!!

Het ding bevatte slechts een klein prut trafo'tje en 2 afvlak coondensator's van 4700 UF.

Marantz model 5030B deck
Marantz model 6200 TT
Zelfbouw speakers
Onkyo Integra CD-speler

*

muziekfreak

« Reactie #14 Gepost op: 1 maart 2005, 17:47:45 »
Dat zijn ook vaak budget amps wat ik hier allemaal lees....wat voor speakers hingen eraan..je kunt niet verwachten van een amp van bv 500euro dat ie een stel high-end speakers trekt van 1500euro zegmaar. Natuurlijk zou het wel kunnen maar dan moeten de verhoudingen wel een beetje kloppen.

Ik zie weleens mensen die bv een zwaar moeilijke speaker proberen aantesturen met een budget set...dat werkt [VAAK] niet