*

tifosi

Trafo bromt
« Gepost op: 5 september 2004, 13:13:16 »
Misschien dat iemand weet of dit normaal is,

De Trafo van mijn Techniscs SL-D3 draaitafel, blijft brommen, of de draaitafel nu aan is of uit, de brom blijft gelijk.
De brom komt niet uit de speakers, want het is mij pas opgevallen, nadat ik alles uit had geschakeld, daarna hoorde ik wat brommen, dit bleek mijn draaitafel te zijn.

Komt dit vaker voor bij draaitafels, of hoef ik mij geen zorgen te maken.

gr Tifosi

Re: Trafo bromt
« Reactie #1 Gepost op: 5 september 2004, 13:20:26 »
Hoi Tifosi, ik neem aan dat het een blok trafo is?

De kern van de trafo is obgebouwd uit plaatjes metaal, waarschijnlijk zijn er tussen die plaatjes speling gekomen waar door jij die brom nu hoort, ze trillen tegen elkaar met 50 Hz.

Je kan ook eens kijken of de trafo wel goed vast gemonteerd zit, dit kan ook lijden tot dit probleem.

Hopelijk is het laatste geval de oorzaak.

Groetjes Theo
Alles is beter dan niks, het enige wat telt is muziek.

*

tifosi

« Reactie #2 Gepost op: 5 september 2004, 13:22:05 »
En anders een andere trafo opzoeken, met dezelfde specs?

Ik zal deze week eens kijken of de trafo goed vast zit, u hoort nog.

gr tifosi

« Reactie #3 Gepost op: 5 september 2004, 13:59:46 »
Succes Tifosi, ik hoor het graag hoe het afloopt ;)

*

tifosi

« Reactie #4 Gepost op: 5 september 2004, 15:22:56 »
Ik heb de draaitafel open gemaakt en de bevestiging van de trafo gecontroleerd, maar deze zat goed vast.
Ik heb hierna de trafo losgeschroefd en de voet van de trafo beplakt met bitumen, nu is het brommen nog minimaal, maar goed een draaitafel van 1979 mag dat wel van mij, zolang het geen kwaad kan en ik het niet hoor op mijn lbank, vindt ik het nu acceptabel.

in ieder geval bedankt

gr Tifosi ;)

« Reactie #5 Gepost op: 5 september 2004, 15:48:13 »
Dat is mooi Tifosi :)

Veel luister plezier verder ;)

*

Sodejuu

• 268
  • ehhh ...
« Reactie #6 Gepost op: 5 september 2004, 17:11:55 »
Je kan 'm ook ingieten, dan ben je er helemaal vanaf ;)
Greetz,
Sodejuu

- I think it's better to have ideas. You can change an idea. Changing a belief is trickier.
- Logic is a systematic method of coming to the wrong conclusion with confidence
- It is impossible to make anything foolproof because fools are so ingenious

« Reactie #7 Gepost op: 5 september 2004, 17:13:58 »
Zou die dan niet te warm worden?

*

Hakuna

• 1354
  • Monitor 890MKII
« Reactie #8 Gepost op: 5 september 2004, 17:42:01 »
Zou die dan niet te warm worden?

En of dat die warm wordt, dan bromt hij wel niet meer zo erg. Maar de kans op oververhitting is des te groter.
 <--- Een 3 weg systeem, maar dat worden er meer. [img width=20 height=20]http://

« Reactie #9 Gepost op: 5 september 2004, 19:13:56 »
Citaat
Ik heb hierna de trafo losgeschroefd en de voet van de trafo beplakt met bitumen, nu is het brommen nog minimaal

Je had beter een rubberen plaatje als ondergrond kunnen gebruiken.. Rubber absorbeert de trillingen veel beter. Dit doen ze ook vaak bij ringkerntrafo's in versterkers. Er ligt dan een een rond rubbermatje onder, die dezelfde vorm heeft als de rinkern. Zo worden trillingen beter geabsorbeerd en ook nog eens moeilijker doorgegeven aan de behuizing, die vaak als klankkast werkt.

Groeten

Edwin
« Laatst bewerkt op: 5 september 2004, 19:16:30 door Edwin Snoek »

*

Hakuna

• 1354
  • Monitor 890MKII
« Reactie #10 Gepost op: 5 september 2004, 19:54:43 »
Rubber absorbeert de trillingen veel beter. Dit doen ze ook vaak bij ringkerntrafo's in versterkers. Er ligt dan een een rond rubbermatje onder, die dezelfde vorm heeft als de rinkern. Zo worden trillingen beter geabsorbeerd en ook nog eens moeilijker doorgegeven aan de behuizing, die vaak als klankkast werkt.

Groeten

Edwin

Dat hebben alleen ringkern trafo's. De zogenaamde  blikpakkettrafo's hebben zoiets niet, maar de plaatjes zijn meestal vastgeklonken, deze trafo's zijn dan doorgaans ook 'luidruchtiger' dat hoorbaar is door brommen of trillen.  :o
 <--- Een 3 weg systeem, maar dat worden er meer. [img width=20 height=20]http://

« Reactie #11 Gepost op: 5 september 2004, 20:37:43 »
Vergis je niet, een ringkern kan ook een enorme bak herrie maken. Als de windingen losser gaan zitten in de loop der tijd, dan krijg je ook meer mechanische trilling van 50 Herz. Dit zie je vooral bij Klasse A versterkers die qua rustsroom hoog ingesteld staan. De windingen zetten dan uit, wanneer de ringkerntrafo warm wordt, en krimpt weer als de versterker uitgezet is. Dit veroorzaakt op den duur dat de windingen steeds losser gaan zitten. Daarbij veroorzaakt de hoge rustroom ook nog eens extra mechanische trilling, op de toch al losser zittende windingen. Een rubberen mat  wordt ook gebruikt om te voorkomen, dat de windingen contact gaan maken met de kast, ivm kortsluiting op de langere termijn. Dus daarom worden ze zowiezo altijd gebruikt. Maar de dempende en aborberende eigenschappen van rubber is veel beter dan bitumen. Bitumen geven de trillingen nog steeds door aan de kast en absorbeert nauwelijks. Als je een rubber matje gebruikt, moet je de schroeven ook niet te strak aandraaien, want anders plet je het rubber en verliest het zijn absorberdende werking.

Edwin

*

tifosi

« Reactie #12 Gepost op: 5 september 2004, 20:38:15 »
Sterker nog, de voetjes van de trafo zitten in een rubberen mof, en toch blijkt dat niet voldoende te werken, daarom beplakt met bitumen, ja je mot wat he. :)

« Reactie #13 Gepost op: 5 september 2004, 20:41:48 »
Misschien is het ook een optie, om de trafo onder te brengen in een externe behuizing.

Dit ivm om te voorkomen dat de kast gaat mee resoneren, lijk me niet bevordelijk voor de weergave bij een draaitafel.

Groetjes Theo

*

tifosi

« Reactie #14 Gepost op: 5 september 2004, 20:43:28 »
Kerel, daar had ik nog niet aan gedacht, goed idee man. :)

gr tifosi