Scheidingsfilter voor auto speakers nodig?
« Gepost op: 26 januari 2005, 21:10:17 »
ik zit met de volgende vraag:
wordt er in auto's een apart scheidingsfilter gebruikt voor sturing van de hoge/lage tonen speakers of zit dit filter ingebouwd in de autoradio zelf? Of werken de speakers zelf als filter, d.w.z. ze krijgen het gehele signaal en geven weer wat ze aan kunnen...?

Ik heb op zolder nog wat autoradio's en autospeakers (woofers, tweeters en groot bas-ding) liggen en wil hiermee een eenvoudig audio-setje maken voor in mijn garage.
De autoradio heeft uitgangen voor links, rechts en aparte sturing van een woofer. Dus geen aparte uitgangen voor de hoge en lage tonen.
Ik heb een beetje in mijn auto rondgekeken maar kan achter het dashboard ook geen scheidingsfilter ontdekken, alleen kabels die naar de speakers in de deuren gaan en naar de tweeters boven op het dashboard.

Voorlopige conclusie: er wordt geen scheidingsfilter gebruikt. Klopt dit?
viva vifa

*

richard

• 4008
Re: Scheidingsfilter voor auto speakers nodig?
« Reactie #1 Gepost op: 27 januari 2005, 08:09:17 »
Simpele autoradioluidsprekers worden meestal zonder filter aangesloten en geven alles weer.
Tweeters kun je niet zonder filter aansluiten. Vaak zit er al een condensator in de tweeter om de lage tonen er uit te halen maar het hoeft niet altijd zo te zijn. In dat geval zul je er zelf een geschikte condensator tussen moeten zetten. Hoe groot die moet zijn weet ik niet, dat hangt een beetje van het type tweeter af en hoeveel die kan hebben, maar 3,3 microfarad is denk ik een aardig uitgangspunt.
« Laatst bewerkt op: 27 januari 2005, 08:11:19 door richard »
Genoeg is beter.

« Reactie #2 Gepost op: 27 januari 2005, 14:34:38 »
Richard, je hebt gelijk. Achter het 'kapje' van de tweeter zit inderdaad een condensator ingebouwd. Ik kan de gebruikte capaciteit niet aflezen.

Mijn "voorlopige conclusie" moet dus worden bijgesteld: er wordt een eenvoudig scheidingsfilter gebruikt.

bedankt voor je reactie!
viva vifa

*

marantzje

• **
  • 53
  • blij met mijn eigen set
« Reactie #3 Gepost op: 5 februari 2005, 00:16:34 »
hee audi-o
je kun er een actief scheidings filter voor krijgen.
Ik gebruik er zelf ook 1.
dan kun je gemakelijk je sub of je mid hoog af filteren.
werkt bij mij perfeckt.

groetjes marantzje

*

Sjaak

• **
  • 97
« Reactie #4 Gepost op: 6 februari 2005, 18:01:17 »
Als je een beetje goede auto-speakers hebt, dan hangt er wel een filter voor.
Dit worden compo setjes genoemd.

Is in bijvoorbeeld BWM standaard. die heeft hoog-laag-mid gescheiden.

Maar meestal is dit 2 weg. tweeter en hoog-mid..
Een dag zonder muziek is een dag niet geleefd

« Reactie #5 Gepost op: 7 februari 2005, 14:01:51 »
je kun er een actief scheidings filter voor krijgen.

hoi marantzje,
wat bedoel je hiermee? Is een actief scheidingsfilter een apart kastje dat je tussen de versterker en de speakers zet? En wat maakt hem actief (i.t.t. wat ik verwacht van een filter: spoeltje + condensator en een paar weerstandjes) ?

bedankt voor de info
viva vifa

« Reactie #6 Gepost op: 7 februari 2005, 14:11:31 »

Sjaak,
ik denk dat het hier om een 2-weg systeem gaat/ging. Ik heb de set uit mijn auto laten halen na een ongeluk (en heb de set niet zelf gekocht omdat het een 2e hands auto betrof).

- auto: Peugeot 406 (deze worden geleverd met bekabeling voor luidsprekers, maar ook met filter ??)
- Autoradio/casseterecorder van Grundig+CD-wisselaar,
- Speakers van Harman Kardon (2x deur pm 17cm doorsnede, 2x tweeters in dashboard en een actieve woofer in reserve wiel)

Ik heb inmiddels een kastje gemaakt voor de autoradio+cd-wisselaar en luidspreker kastjes naar een ontwerp van Electuur van een paar jaar geleden.

Ik weet alleen nog steeds niet zeker of ik zelf een scheidingsfilter moet maken of dat ik de kabels gewoon direct aan de luidsprekers kan aansluiten.

Iemand een idee?
viva vifa

*

marantzje

• **
  • 53
  • blij met mijn eigen set
« Reactie #7 Gepost op: 7 februari 2005, 18:34:51 »

Citaat

hoi marantzje,
wat bedoel je hiermee? Is een actief scheidingsfilter een apart kastje dat je tussen de versterker en de speakers zet? En wat maakt hem actief (i.t.t. wat ik verwacht van een filter: spoeltje + condensator en een paar weerstandjes) ?

Citaat
hallo audi-o
Ik heb het filter hier nu voor me liggen.
Het is een Sherwood electronic crossover network XN1000T.
hij werk als volgt.
Je stuurt hem aan vanaf je autoradio en vanuit het filter stuur je de versterkers aan.
Ik werk met 2 versterkers met de zwaarste versterker stuur ik 2 magnat subs aan [ 12inch] enlaat ze alleen  van 0 tot 100 hz werken.
Met de lichtere versterker stuur ik mijn voor en achterspeakers aan en die beginnen op 75 hz.
je kan er ook nog apart tweeters mee af filteren maar dat gebruik ik op het moment niet.
Er zijn veel mogelijk heden om alles af te fiteren met zo,n crossover.
Als je nog vragen hebt hoor ik het wel.

groetjes Marantzje

*

Sjaak

• **
  • 97
« Reactie #8 Gepost op: 7 februari 2005, 23:41:54 »

Sjaak,
ik denk dat het hier om een 2-weg systeem gaat/ging. Ik heb de set uit mijn auto laten halen na een ongeluk (en heb de set niet zelf gekocht omdat het een 2e hands auto betrof).

- auto: Peugeot 406 (deze worden geleverd met bekabeling voor luidsprekers, maar ook met filter ??)
- Autoradio/casseterecorder van Grundig+CD-wisselaar,
- Speakers van Harman Kardon (2x deur pm 17cm doorsnede, 2x tweeters in dashboard en een actieve woofer in reserve wiel)

Ik heb inmiddels een kastje gemaakt voor de autoradio+cd-wisselaar en luidspreker kastjes naar een ontwerp van Electuur van een paar jaar geleden.

Ik weet alleen nog steeds niet zeker of ik zelf een scheidingsfilter moet maken of dat ik de kabels gewoon direct aan de luidsprekers kan aansluiten.

Iemand een idee?

Ik ken de peugeot 406. Zit onder in de deur bas/mid en tweeter in dashbord. De units zijn standaard van Clarion...
Maar of de condensator in de tweeter zit of ergens in de kabel dat weet ik zo niet meer.
Moet je even nakijken voor zover mogelijk....

En anders zou ik gewoon op zoek gaan naar een goedkoop 2 weg filtertje van een paar euro...
Kunnen ze je bij speakerenco wel aan helpen.

« Reactie #9 Gepost op: 9 februari 2005, 22:11:12 »
goed idee.  Speakerland zit voor mij om de hoek en zij hebben ook filter-setjes, dus ik zal daar eens langs gaan. Merci.
viva vifa

*

Sjaak

• **
  • 97
« Reactie #10 Gepost op: 9 februari 2005, 22:28:46 »
goed idee.  Speakerland zit voor mij om de hoek en zij hebben ook filter-setjes, dus ik zal daar eens langs gaan. Merci.

Oke, goed plan...