GX-630D vs GX-650D
« Gepost op: 30 januari 2005, 00:36:32 »
Ja zeg, net begonnen in de wondere wereld der spoelenrecorders, wordt me nu al een GX-650D aangeboden... Ik mag hem zelfs even op zicht, om te kijken of hij me echt beter bevalt dan mijn GX630-D (die ik nog geen maand heb... - het gaat hard hier - eerder deze week kwam een TD20A binnen...). En nóg meer luxe: hij werd nog bij me thuis gebracht ook. Was elk weekend maar zo  ;D

Even wat eerste impressies waarvan ik het leuk vind om ze te delen - aanvullingen zijn natuurlijk meer dan welkom! Andere gezichtspunten ook.

Over het uiterlijk hoef ik het hier niet te hebben denk ik...  De 650 is groter en zwaarder dan de GX-630, echt zijn "grote broer". Hij is naar verluid ook even robuust, een van de 3 geroemde werkpaarden (630/650/400).

De meest in het oog springende technische verschillen: dubbele capstan en 3 snelheden, tot 38cm/sec. De 38cm geeft werkelijk een veel beter geluid, zeker op de koptelefoon is het verbazingwekkend (mijn luidsprekers zijn ook "antiek", maar niet zo daverend) - het spectrum wordt veel breder, het geluid helderder.

Op 19cm is het verschil tussen beide recorders wel te overzien. Dan nog steeds lijkt het spectrum bij de 650 wat breder, maar de helderheid, transparantie of hoe je het noemen wilt is voorzover ik kon beoordelen niet spectaculair veel beter dan bij de 630.

Wat me in het gebruik heel goed bevalt is dat alles net even een slag groter is, waarmee de bediening iets prettiger wordt. De knoppen van de 630 lijken opeens wat ielig naast die van zijn grote broer. Beide machines spoelen vrijwel even snel (de 630 overigens heen en terug een paar seconden sneller, maar allebei rond de 2eneenhalve minuut over 1,1km tape), maar de 650 windt de band beter (strakker) om de spoel - ook iets voor te zeggen.

De cueknop heb ik nog niet zo erg veel gebruikt vandaag, maar lijkt me zeker handig. Ook de S.O.S. (ik eerst nog denken wat Save Our Souls ...---... op een Akai doet :angel:  ???) heb ik nog niet gebruikt en ik zou er zo snel voor mezelf ook geen toepassing voor weten.

Erg bijzonder aan déze 650 is dat hij een stofkap heeft. Niet zo'n hartvormig ding (zodat je ook de banden gewoon kunt laten zitten), maar toch erg compleet en handig voor als je er langere tijd geen gebruik van zou maken. Al zou ik even geen andere smoes weten dan vakantie om zo'm mooi apparaat lang ongebruikt te laten. Ook bijzonder: de gebruiksaanwijzing zit erbij, net als de originele rekening (fl 2100 op 8-12-76) en de rekening van een servicebeurt uit 2003. Waren alle decks maar zo compleet...

Nieuwekop
world, jazz & beyond bij de NPS op Radio 6. Op de kabel (zie www.radio6.nl voor de frequenties), DAB, internet en satelliet.

Re: GX-630D vs GX-650D
« Reactie #1 Gepost op: 30 januari 2005, 01:03:20 »
Beste Nieuwekop

Dat klinkt als iemand die zeer tevree is met zijn realdeck :D

Ik wens je dan ook hierbij veel luister plezier met je nieuwe aanwinst ;)

Groetjes Theo
Alles is beter dan niks, het enige wat telt is muziek.

« Reactie #2 Gepost op: 30 januari 2005, 01:08:22 »
Beste Nieuwekop
Dat klinkt als iemand die zeer tevree is met zijn realdeck :D
Ik wens je dan ook hierbij veel luister plezier met je nieuwe aanwinst ;)

Thanx... Zeer tevreden, dat kan je wel stellen ja. Wat een ontzettend mooie machine. Ik mag hem desnoods 2 weken op zicht houden voor ik er een knoop over doorhak. Denk dat ik het binnen 2 minuten al wist. Nou vooruit: 2 uur, max. Maar goed, ik hoef me niet te haasten dus zal ik er flink mee werken de komende tijd. En dan besluiten. De verkoper leest mee ;)

Nieuwekop
world, jazz & beyond bij de NPS op Radio 6. Op de kabel (zie www.radio6.nl voor de frequenties), DAB, internet en satelliet.

*

s_k

• 12160
  • Luisterend oor
« Reactie #3 Gepost op: 30 januari 2005, 01:37:08 »
Ben wel blij te horen dat de 650 niet spectaculair veel beter is dan de 630.
Weet ik dat ik die niet per sé hoef :)

« Reactie #4 Gepost op: 30 januari 2005, 09:54:19 »
Ben wel blij te horen dat de 650 niet spectaculair veel beter is dan de 630.
Weet ik dat ik die niet per sé hoef :)

Schreef ik dat? Dan heb je zeker over die opmerking van de geluidskwaliteit op 38cm heen gelezen - dat zouden je goeie oren toch moeten aanspreken ;D.

Nieuwekop

« Reactie #5 Gepost op: 30 januari 2005, 10:09:55 »
Heb trouwens nog wel een vrij essentieel vraagje over het verschil tussen beide machines...

[verhuisd naar "wie gebruikt er nog tapedecks", waar de vraag beter past dan in deze rubriek]

Nieuwekop
« Laatst bewerkt op: 31 januari 2005, 09:17:56 door nieuwekop »