*

André

• 7735
  • kuch,kuch......
2,4 en 8 ohm
« Gepost op: 18 april 2008, 19:50:00 »
hallo,ik heb m`n speaker op de 8 ohm uitgan aangesloten van m`n primaluna prologue seven`s en vond het laag wel aan de dikke kant,dus besloot ik om de 4 ohm een te proberen:het laag is nu een stuk dunner en meer gedetaileerd(lees beter ;D)
maar wat schakel je nu anders in de versterker?
is dit alleen een weerstand?
Classé cp-45 Maas edition,Perreaux reference 3400 Maas edition,Acoustic Siganture challenger,Benz ace s lo,Bluenote b5 titanium,Sonos zp90 Magna,zelfbouw speakers,Black Lion Red Sparrow dac.

Kringlopers zitten in een visuele cirkel.

*

Olnk

• 164
Re: 2,4 en 8 ohm
« Reactie #1 Gepost op: 21 april 2008, 08:55:59 »
Hallo Andre,

Je schakelt letterlijk geen weerstand: Bij een buizenversterker met uitgangstrafo's pak je dan een ander deel van de wikkeling van die trafo. En daarmee verander je (oa.) de uitgangsimpedantie van je versterker. Een goede match tussen de uitgangsimpedantie van een versterker en de impedantie van de boxen is belangrijk als je wilt dat je versterker z'n vermogen goed kan leveren. En dat heb je gemerkt  ;)

Hier valt trouwens technisch nog wel wat aan toe te voegen, maar dan schakel ik van schrijven over op meelezen...  ::)

groet, Olaf

*

KT88

• 28078
  • Emeritus Technicus
« Reactie #2 Gepost op: 21 april 2008, 13:29:58 »
De uitgangstransformator zorgt voor een omzetting van hoge spanningen  en lage stromen aan de buizenkant, naar lage spanningen en hoge stromen aan de luidsprekerkant.
Andersom "ziet" de luidspreker de demping van de buizen door de trafo heen, de Ri van de buizen kan bijv. 800 ohm of 5 k zijn (triode/penthode), door de trafoverhouding wordt dat ook omgezet naar een lager getal.
Dat is de aanpassing van de trafo op de speaker.

Dat moet overeen komen, als je bijv. 8 ohm op de 4 ohm uitgang zet gaat de belasting die de buizen zien omlaag, de buis krijgt het dus "makkelijker" maar kan ook minder vermogen ontwikkelen.
Ook het vervormingsspectrum kan veranderen terwijl de demping op de speaker omhoog gaat > DF neemt toe > gecontroleerder laag (in de meeste gevallen).

Andersom is gevaalijker: 4 ohm op de 8 ohms tap geeft een te zware belasting voor de buizen, er gaat dan een te grote momentane stroom lopen en de buis kan buiten zijn werkgebied vallen.
Dat heeft gevolgen voor de levensduur en de vervorming.

Triodes of tetrodes/penthodes die in triode staan zijn vergevingsgezinder voor misaanpassing dan penthodes, zelfs al heeft de laatste een straffe tegenkoppeling.
Het afgegegen vermogen zal wel iets toenemen.
Audiodidact

*

André

• 7735
  • kuch,kuch......
« Reactie #3 Gepost op: 21 april 2008, 19:11:48 »
redelijk duidelijk verhaal sander ;)(nu weet ik waarom ik naar jou toe ga ;D)
Classé cp-45 Maas edition,Perreaux reference 3400 Maas edition,Acoustic Siganture challenger,Benz ace s lo,Bluenote b5 titanium,Sonos zp90 Magna,zelfbouw speakers,Black Lion Red Sparrow dac.

*

flierefluiter

• 19196
  • Rinse the kraut!
« Reactie #4 Gepost op: 21 april 2008, 20:46:56 »
redelijk duidelijk verhaal sander ;)(nu weet ik waarom ik naar jou toe ga ;D)
;D ;D Zeker nog nooit afgerekend bij Sander.....

*

André

• 7735
  • kuch,kuch......
« Reactie #5 Gepost op: 23 april 2008, 18:50:24 »
Citaat
Zeker nog nooit afgerekend bij Sander.....

;)

*

10cc

• 130
« Reactie #6 Gepost op: 1 september 2008, 23:47:31 »
De uitgangstransformator zorgt voor een omzetting van hoge spanningen  en lage stromen aan de buizenkant, naar lage spanningen en hoge stromen aan de luidsprekerkant.
Andersom "ziet" de luidspreker de demping van de buizen door de trafo heen, de Ri van de buizen kan bijv. 800 ohm of 5 k zijn (triode/penthode), door de trafoverhouding wordt dat ook omgezet naar een lager getal.
Dat is de aanpassing van de trafo op de speaker.

Dat moet overeen komen, als je bijv. 8 ohm op de 4 ohm uitgang zet gaat de belasting die de buizen zien omlaag, de buis krijgt het dus "makkelijker" maar kan ook minder vermogen ontwikkelen.
Ook het vervormingsspectrum kan veranderen terwijl de demping op de speaker omhoog gaat > DF neemt toe > gecontroleerder laag (in de meeste gevallen).

Andersom is gevaalijker: 4 ohm op de 8 ohms tap geeft een te zware belasting voor de buizen, er gaat dan een te grote momentane stroom lopen en de buis kan buiten zijn werkgebied vallen.
Dat heeft gevolgen voor de levensduur en de vervorming.

Triodes of tetrodes/penthodes die in triode staan zijn vergevingsgezinder voor misaanpassing dan penthodes, zelfs al heeft de laatste een straffe tegenkoppeling.
Het afgegegen vermogen zal wel iets toenemen.

Dit is een mooie/goede/leerzame uitleg van je KT88 maar er kan meer gebeuren dan dit.

Door het kiezen van een andere trafo uitgangsimpedantie (2, 4, 8, 16 Ohm) verander je vaak ook de de manier waarop de trafo is op gebouwd.

Er zijn maar weinig trafo's op de markt die op de diverse aftakkingen dezelfde of ten minste goed resultaten behalen. De veelal bejubelde trafo's van AE hebben van 4 naar 8 Ohm een doorgewikkelde draad. Dit is bepaald niet ideaal. Amplimo is zo slim om slecht één uitgang aan te bieden. Sowter biedt weer ( onder andere) trafo's aan met meerdere één Ohm wikkelingen die men naar eigen inzicht kan combineren naar 1, 4, 9,16 Ohm.

Om een trafo te maken die op al die belastingen het zelfde presteert moet echter heel veel meer gebeuren.  Mijn advies: neem een trafo met slechts één uitgangsimpedantie. Goedkoper te maken en meestal veruit beter dan de multi uitgangstrafo.

*

211audio

• 1357
    • Buizen DIY site
« Reactie #7 Gepost op: 2 september 2008, 15:25:30 »

De veelal bejubelde trafo's van AE hebben van 4 naar 8 Ohm een doorgewikkelde draad. Dit is bepaald niet ideaal. Amplimo is zo slim om slecht één uitgang aan te bieden. Sowter biedt weer ( onder andere) trafo's aan met meerdere één Ohm wikkelingen die men naar eigen inzicht kan combineren naar 1, 4, 9,16 Ohm.

Om een trafo te maken die op al die belastingen het zelfde presteert moet echter heel veel meer gebeuren.  Mijn advies: neem een trafo met slechts één uitgangsimpedantie. Goedkoper te maken en meestal veruit beter dan de multi uitgangstrafo.

Ik ben benieuwd waar je dat allemaal op baseert. Je zegt hier eigenlijk dat AE UGT's slecht zijn, Sowter UGT's zijn nog slechter en Amplimo is het helemaal.
Ik zag al eerder opmerkingen van jouw hand over hoe goed Amplimo is en hoe slecht AE. Heb je er soms belang bij om dit steeds zo specifiek te melden?

Trouwens, als je bij AE even vraagt om er alleen een specifieke uitgangsimpedantie op te zetten, is dat geen probleem. Over het algemeen vragen hun klanten juist om meer uitgangstapjes (4 en 8 Ohm) voor het geval dat  ;).
« Laatst bewerkt op: 2 september 2008, 15:31:05 door 211freak »
Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (Albert Einstein)

*

Be tweeter

• 9396
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #8 Gepost op: 2 september 2008, 15:33:24 »
Inderdaad, enige onderbouwing ( al zou die niet kloppen ) is welkom.
Dit is gewoon een beetje met termen smijten.
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

*

Tsaar Andrys van Aerssen

• 5582
  • "Vloeiend, smooth en toch detailrijk"
    • Mijn set op hifi.nl
« Reactie #9 Gepost op: 2 september 2008, 17:04:22 »
En UGT's van Tango, Tamura en Tribute dan? Die hebben ook meerdere aftakkingen. En dat zijn ook kwalitatief goede UGT's ;).

:)
Marantz  - Pegasus Audio - Avalon Isis- Magnepan Wall off Sound- Spectral - Dynaudio in de Phaeton W12

*

10cc

• 130
« Reactie #10 Gepost op: 2 september 2008, 18:24:41 »
Oeps, heftige reakties zie ik hier.

Nee de trafo's van AE zijn niet slecht. Dat beweer ik ook niet. Ik beweer dat er een (groot) verschil is tussen de 4 en 8 Ohm winding. Omdat er een doorwikkeling wordt gebruikt zijn de eigenschappen tussen 4 en 8 Ohm niet gelijk. Dat is te meten en dat heb ik ook gedaan en vandaar mijn bewering.
Amplimo heeft dit beter aangepakt zeg ik maar...... de uitgangimpedantie is vaak lager dan 8 Ohm (5 Ohm in vele gevallen) Wel heel slim van ze maar of het ideaal is... Maar persoonlijk heb ik ze wel liever dan de AE

Ik heb Tango niet genoemd en zeg er derhalve ook niets over. Het zelfde geldt een beetje voor Tribute maar daarvan weet ik ondertussen via via dat ze geen doorwikkelsysteem gebruiken en derhalve een veel duurdere techniek toepassen.

*

KT88

• 28078
  • Emeritus Technicus
« Reactie #11 Gepost op: 2 september 2008, 20:48:32 »
Er zijn maar weinig trafo's op de markt die op de diverse aftakkingen dezelfde of ten minste goed resultaten behalen. De veelal bejubelde trafo's van AE hebben van 4 naar 8 Ohm een doorgewikkelde draad. Dit is bepaald niet ideaal. Amplimo is zo slim om slecht één uitgang aan te bieden. Sowter biedt weer ( onder andere) trafo's aan met meerdere één Ohm wikkelingen die men naar eigen inzicht kan combineren naar 1, 4, 9,16 Ohm.

De topicstarter heeft al een versterker met bestaande trafo's en had daar een vraag over.
Die heb ik beantwoord, meer niet.
TS is geen DIY-buizenbouwer.

Overigens levert Wil Blaauw wat jij maar wilt, als dat met meerdere secties primair/secundair moet gebeuren kunnen ze dat ook.
Ik prijs mezelf gelukkig dat ik nog trafo's heb die destijds door Arie Groothuizen zelf zijn gewikkeld op mijn specificaties.
Door serie- of parallelschakeling van de secundaires kan ik bepalen of ik op 2.83 of 8 ohm aanpas.
Audiodidact

*

10cc

• 130
« Reactie #12 Gepost op: 2 september 2008, 22:16:12 »

De topicstarter heeft al een versterker met bestaande trafo's en had daar een vraag over.
Die heb ik beantwoord, meer niet.
TS is geen DIY-buizenbouwer.

Overigens levert Wil Blaauw wat jij maar wilt, als dat met meerdere secties primair/secundair moet gebeuren kunnen ze dat ook.
Ik prijs mezelf gelukkig dat ik nog trafo's heb die destijds door Arie Groothuizen zelf zijn gewikkeld op mijn specificaties.
Door serie- of parallelschakeling van de secundaires kan ik bepalen of ik op 2.83 of 8 ohm aanpas.

En de vraag was niet volledig beantwoord vond ik, meer niet.

Het is overigens wel interessant om jou trafo's eens na te meten of daar ook verschillen in zitten tussen de impedanties.

*

KT88

• 28078
  • Emeritus Technicus
« Reactie #13 Gepost op: 2 september 2008, 22:27:03 »
Het is overigens wel interessant om jou trafo's eens na te meten of daar ook verschillen in zitten tussen de impedanties.

Dat is afhankelijk van de belasting die je eraan hangt.
Een goede trafo is ahw. transparant.
De DC weerstanden zijn onderling fractioneel afwijkend tengevolge van de wikkelwijze.
Op de Ri van de buizen is dat verwaarloosbaar.

LP en spreidings-zelfinductie van beide exemplaren liggen zeer dicht bij elkaar en zijn resp. >700H en < 10 mH.
Een hele prestatie voor bloktrafo's, Arie heeft goed werk afgeleverd.

Overigens zijn het wel PP trafo's.
Audiodidact

*

10cc

• 130
« Reactie #14 Gepost op: 2 september 2008, 22:42:54 »

Dat is afhankelijk van de belasting die je eraan hangt.
Een goede trafo is ahw. transparant.
De DC weerstanden zijn onderling fractioneel afwijkend tengevolge van de wikkelwijze.
Op de Ri van de buizen is dat verwaarloosbaar.

LP en spreidings-zelfinductie van beide exemplaren liggen zeer dicht bij elkaar en zijn resp. >700H en < 10 mH.
Een hele prestatie voor bloktrafo's, Arie heeft goed werk afgeleverd.

Overigens zijn het wel PP trafo's.

De dc weerstand zou ideaal gezien kwadratisch lager moeten zijn om het zelfde rendement op te leveren. Je zou dus de loss-faktor een moeten uitrekenen (lager dan 0,2 dB is voorbeeldig)

Op deze site vindt je info hoe je de loss faktor kunt uitrekenen:  http://www.shinrock.com/Audio-Transformers/technicaldata.html
« Laatst bewerkt op: 2 september 2008, 22:54:10 door 10cc »