*

Dokter Rubbens

• 720
  • Ik haaaat vista!!!
Opmerkelijk: 432hz grondtoon
« Gepost op: 1 mei 2008, 17:47:14 »
Ik kwam tijdens het surfen een opmerkelijk stukje tegen:
Grenswetenschap.nl - 432hz, de flexe frequentie?

En idd, muziek klinkt met een grondtoon van 432hz een stuk aangenamer :)

Wat is jullie mening hierover? Of heeft iemand hier meer over te vertellen over dit opmerkelijke fenomeen?.
Digitaal is niet slecht ;).

Re: Opmerkelijk: 432hz grondtoon
« Reactie #1 Gepost op: 1 mei 2008, 17:59:41 »
Alles is beter dan niks, het enige wat telt is muziek.

*

m44

• 7464
  • “If there is magic.... it is contained in water"
« Reactie #2 Gepost op: 1 mei 2008, 18:00:34 »
op de site
www.Nulpuntenergie.net
lees je daar meer over waarschijnlijk.
« Laatst bewerkt op: 1 mei 2008, 18:02:24 door m44 »
If someone claims to have free will, ask them, "free from precisely what?"

*

Sterremuur

• 12505
  • Tegenwoordig niet meer druk...
    • Sterremuur
« Reactie #3 Gepost op: 1 mei 2008, 18:06:12 »
Ik vind het flauwekul.
Waarom zouden 432 trillingen voor de A ook maar iets te maken hebben met banen van planeten? Zou nauwkeurig kun je die niet eens meten.

Over stemmingen was met het in vroeger eeuwen niet eens. Ik speelde laatst op een orgel in Duitsland dat ongeveer een halve toon hoger stond gestemd dan onze 440 Hz.
De barokstemming staat weer een halve toon lager.

Bovendien: je kunt toch ook in andere toonsoorten spelen??
Tapedecks?? Kijk ook eens op http://www.tapedeckforum.nl

*

Dokter Rubbens

• 720
  • Ik haaaat vista!!!
« Reactie #4 Gepost op: 1 mei 2008, 18:12:54 »
http://www.goto2012.nl/nieuws2006/20060419.htm
 :angel:

Beetje erg ver gezocht.

Bedoel zelf meer geluidstechnisch en jullie ervaringen.
Digitaal is niet slecht ;).

*

KT88

• 27772
  • The cat's meow
« Reactie #5 Gepost op: 1 mei 2008, 18:28:17 »

Bovendien: je kunt toch ook in andere toonsoorten spelen??

Niet eens.

Ik kan NIET spelen op een getransponeerde piano, de klankkleur klopt dan gewoon niet met de toetsaanslagen.

Ik worstel me liever door een stuk in Es dan dat ik dat transponeer naar D of E.

Speelde Ton Koopman trouwens niet complete Barok-componisten in de Kammerton?  ;)
Mensen zijn soms al geschokt door wat ik zég.
Ze zouden eens moeten weten wat ik dénk.....

« Reactie #6 Gepost op: 1 mei 2008, 18:34:07 »
Dit klopt echt, ik hoor het zelf blind. Diverse vrienden van mij hebben het blind beschreven omdat ik ze simpelweg twee stukken muziek voorschotelde zonder dat ze wisten wat er aan de hand was!

Uitslag: Minder agressief, minder opdringer, meer transparantie...

Dat was ook wat ik dacht na 5 seconden luisteren!

En iets anders:
Muziek kun je technisch transponeren MAAR muzikaal klopt er geen draad van! Elke toonsoort heeft zijn eigen sfeer, dat wisten de oude componisten ook al. Transponeren is leuk voor beginners.

Zeker in de hogere regionenen zijn met 432Hz de toonafstanden veel kleiner. Als ik blind moet kiezen kom ik op een A 432Hz uit. Probleem is alleen dat je dus niet bijvoorbeeld een CD kunt pitchen WANT dan kloppen de reeds opgenomen harmonischen NIET meer omdat die niet gelijk meelopen met de pitching. Als de A 8Hz zakt doen de harmonischen dat niet, die verschuiven langzamer/sneller, resp de lagere/hogere. Echter als ze al opgenomen zijn kan dat niet meer!

« Laatst bewerkt op: 1 mei 2008, 18:48:53 door Eye on Audio »

"If it measures good and sounds bad, it is bad. If it measures bad and sounds good, you've measured the wrong thing." [Daniel R. von Recklinghausen]

*

KT88

• 27772
  • The cat's meow
« Reactie #7 Gepost op: 1 mei 2008, 18:35:19 »
Richard: ook een absoluut gehoor zeker?  ;)

Eerder een vloek dan een zegen, trouwens. ::)

« Reactie #8 Gepost op: 1 mei 2008, 18:36:47 »
Deze toonsoort schijnt ons opgedrongen te zijn door dhr. Göbbels, minister van propaganda van Hitler! Hij heeft het weer uit Amerika... 440Hz jaagt op, 538 schijnt zelfs alles NOG 2Hz omhoog te pitchen VOORDAT het de zender op gaat! :o :o :o

Muziek van het leger stond vaak in 450-455Hz... :o

"If it measures good and sounds bad, it is bad. If it measures bad and sounds good, you've measured the wrong thing." [Daniel R. von Recklinghausen]

*

Lars

• 748
  • PMC DB1+
« Reactie #9 Gepost op: 1 mei 2008, 18:38:19 »
http://www.432hz.nl/

http://www.terugnaar432hz.org/index.html (pas op! er wordt automagisch muziek op de achtergrond afgespeeld)

http://www.niburu.nl/index.php?showarticle.php?articleID=17481

Bovenstaande links zijn ook sites die over de 432Hz gaat.

Ik ben zelf ook eens bezig geweest om muziek om te zetten naar 432Hz, maar dan klinkt sommige nummers wel vals. Waarschijnlijk de reden dat deze nummers niet aan de 432Hz houden. Wat eigenlijk voor elke nummer zou moeten gelden volgens de artikels.
Groeten,
Lars.

"Believe nothing, no matter where you read it, or who said it, no matter if I have said it, unless it agrees with your own reason and your own common sense."
"You know what music is? A harmonica connection between all human beings."

*

KT88

• 27772
  • The cat's meow
« Reactie #10 Gepost op: 1 mei 2008, 18:39:32 »
Lijkt me ook logisch.....de gelijkzwevende temperatuur (12e- machtswortel uit 2) zal wel niet helemaal meer kloppen.  ;)

*

Lars

• 748
  • PMC DB1+
« Reactie #11 Gepost op: 1 mei 2008, 18:44:04 »
Lijkt me ook logisch.....de gelijkzwevende temperatuur (12e- machtswortel uit 2) zal wel niet helemaal meer kloppen.  ;)
Dat dacht ik al. ;) ::) ??? ;D

Het klopt dus dat het niet klopt, als je wilt dat het moet kloppen door de grondtoon te veranderen. Je zou dan het nummer opnieuw moeten opnemen met goed afgestelde instrumenten.
Groeten,
Lars.

"Believe nothing, no matter where you read it, or who said it, no matter if I have said it, unless it agrees with your own reason and your own common sense."
"You know what music is? A harmonica connection between all human beings."

« Reactie #12 Gepost op: 1 mei 2008, 18:45:07 »
Richard: ook een absoluut gehoor zeker?  ;)

Eerder een vloek dan een zegen, trouwens. ::)

Het vreemde is dat ik mijn gitaar idd op gevoel met nieuwe snaren altijd een 'tikkje' lager stem, heel dicht tegen de 432Hz aan... Toen ik dat wist stond ik wel gek te kijken! :o

« Reactie #13 Gepost op: 1 mei 2008, 18:46:39 »

Moet je eens akkoorden gaan aanslaan op een goede spectrumanalyzer, kun je de gelijkzwevendheid mooi zien. En je ziet dat 440Hz niet klopt!

Mensen als Rachmaninov speelden in 435Hz... Een topper!

*

KT88

• 27772
  • The cat's meow
« Reactie #14 Gepost op: 1 mei 2008, 18:48:01 »
Het klopt dus dat het niet klopt, als je wilt dat het moet kloppen door de grondtoon te veranderen. Je zou dan het nummer opnieuw moeten opnemen met goed afgestelde instrumenten.

Inderdaad, maar het is ook een harmonischenkwestie.

Hierboven haalde ik al aan wat het probleem met een absoluut gehoor is: als ik mee wil spelen met een plaat en ik ga die pitchen naar de piano, dan klopt het timbre van de instrumenten op de plaat niet meer.
Als ik de piano omhoog of omlaag pitch, klopt de klank niet meer met het spelen (voor mijn gevoel).

Ook zangers/zangeressen worden vrijwel onherkenbaar als je een procent omhoog of omlaag pitcht.

Da's dus ook mijn probleem met vele radiozenders: oudere nummers worden opgepitched om "het snelle format" dat is gebaseerd op de tegenwoordige snelle beats geen geweld aan te doen.
Daarmee maken ze mijn muziekgenot onmogelijk, ik kan daar niet naar luisteren.........  ::)
« Laatst bewerkt op: 1 mei 2008, 18:51:08 door KT88 »