Re: Opmerkelijk: 432hz grondtoon
« Reactie #15 Gepost op: 1 mei 2008, 18:49:22 »
Leuk, maar eerst ff eten! ;D

"If it measures good and sounds bad, it is bad. If it measures bad and sounds good, you've measured the wrong thing." [Daniel R. von Recklinghausen]

*

.

• 8215
« Reactie #16 Gepost op: 1 mei 2008, 19:15:19 »
Ik heb het spulletje in mijn studio wel eens naar 432Hz gestemd, ik zal er vanavond weer eens mee experimenteren.

Ook hier eerst ff happie eten.

MVG René.

*

Be tweeter

• 9389
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #17 Gepost op: 1 mei 2008, 19:34:07 »
Deze toonsoort schijnt ons opgedrongen te zijn door dhr. Göbbels, minister van propaganda van Hitler! Hij heeft het weer uit Amerika... 440Hz jaagt op, 538 schijnt zelfs alles NOG 2Hz omhoog te pitchen VOORDAT het de zender op gaat! :o :o :o

Muziek van het leger stond vaak in 450-455Hz... :o

Dit Goebbelsverhaal wordt in de gequote artikelen al als broodje aapverhaal genoemd.

Met een absoluut gehoor lijkt het me inderdaad ontzettend klote klinken.

of de 12e machtswortel uit 2 reeks niet meer klopt lijkt me sterk maar da's meer iets voor de wiskundigen onder ons.
Een op de computer of in een keyboard getransponeerde toonreeks of een stuk muziek zou ook wel eens iets af kunnen wijken zeg ik gevoelsmatig.
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

*

Sterremuur

• 12517
  • Tegenwoordig niet meer druk...
    • Sterremuur
« Reactie #18 Gepost op: 1 mei 2008, 19:45:00 »

Bovendien: je kunt toch ook in andere toonsoorten spelen??

Niet eens.

Ik kan NIET spelen op een getransponeerde piano, de klankkleur klopt dan gewoon niet met de toetsaanslagen.

Ik worstel me liever door een stuk in Es dan dat ik dat transponeer naar D of E.

Speelde Ton Koopman trouwens niet complete Barok-componisten in de Kammerton?  ;)

Nou, dat bedoel,ik niet, ik bedoel dat je een stuk in As gewoon in As speelt.
Daar zijn genoeg stukken in geschreven. Ik bedoel niet het afwijken van de voorgeschreven notatie.

En de Kammerton: dat begrip is volgens mij ook rekbaar. Maar meestal een halve toon lager.

Dat wil niet zeggen dat hij het transponeert. Hij speelt gewoon in de bedoelde toonsoort, waarbij zijn A=415 Hz, als ik me niet vergis.
Tapedecks?? Kijk ook eens op http://www.tapedeckforum.nl

« Reactie #19 Gepost op: 1 mei 2008, 19:59:36 »
Het klopt dus dat het niet klopt, als je wilt dat het moet kloppen door de grondtoon te veranderen. Je zou dan het nummer opnieuw moeten opnemen met goed afgestelde instrumenten.

Inderdaad, maar het is ook een harmonischenkwestie.

Hierboven haalde ik al aan wat het probleem met een absoluut gehoor is: als ik mee wil spelen met een plaat en ik ga die pitchen naar de piano, dan klopt het timbre van de instrumenten op de plaat niet meer.
Als ik de piano omhoog of omlaag pitch, klopt de klank niet meer met het spelen (voor mijn gevoel).

Ook zangers/zangeressen worden vrijwel onherkenbaar als je een procent omhoog of omlaag pitcht.

Da's dus ook mijn probleem met vele radiozenders: oudere nummers worden opgepitched om "het snelle format" dat is gebaseerd op de tegenwoordige snelle beats geen geweld aan te doen.
Daarmee maken ze mijn muziekgenot onmogelijk, ik kan daar niet naar luisteren.........  ::)

Het probleem is ook dat de harmonischen niet goed meeschuiven, je kunt dus eigenlijk niet pitchen met platen, CD's, Sampleplayers (zoals veel synths/modules zijn). Het wordt wel beter maar je haalt nooit de transparantheid die je kunt halen met bijvoorbeeld een analoge synth, viool of cello o.i.d.

Ook de beroemde stradivarius viool schijnt gemaakt te zijn voor de 432 stemming.

"If it measures good and sounds bad, it is bad. If it measures bad and sounds good, you've measured the wrong thing." [Daniel R. von Recklinghausen]

*

Sterremuur

• 12517
  • Tegenwoordig niet meer druk...
    • Sterremuur
« Reactie #20 Gepost op: 1 mei 2008, 20:02:21 »
Dat lijkt me sterk. Juist in die tijd moest men de verschillende trends qua stemming kunnen volgen. Iemand met een Strad zou dus nooit in andere ensembles of met orgels mee kunnen/willen spelen.
Tapedecks?? Kijk ook eens op http://www.tapedeckforum.nl

« Reactie #21 Gepost op: 1 mei 2008, 20:08:16 »
Deze toonsoort schijnt ons opgedrongen te zijn door dhr. Göbbels, minister van propaganda van Hitler! Hij heeft het weer uit Amerika... 440Hz jaagt op, 538 schijnt zelfs alles NOG 2Hz omhoog te pitchen VOORDAT het de zender op gaat! :o :o :o

Muziek van het leger stond vaak in 450-455Hz... :o

Dit Goebbelsverhaal wordt in de gequote artikelen al als broodje aapverhaal genoemd.

Met een absoluut gehoor lijkt het me inderdaad ontzettend klote klinken.

of de 12e machtswortel uit 2 reeks niet meer klopt lijkt me sterk maar da's meer iets voor de wiskundigen onder ons.
Een op de computer of in een keyboard getransponeerde toonreeks of een stuk muziek zou ook wel eens iets af kunnen wijken zeg ik gevoelsmatig.

Dat verhaal is natuurlijk niet echt te checken voor zover ik weet maar het past wel in het straatje van 'massamanipulatie', muziek heeft nu eenmaal veel invloed op de gemoedstoestand.

Het probleem is dus dat de 440Hz stemming helemaal niet lekker klinkt om het zwak uit te drukken! Er is altijd een onrust die NIET in de apparatuur zit maar wat velen daar wel zoeken naar mijn idee.
Ik heb hier wel een CD speler die +/- 8% gepitched kan worden, echt via de klok, maar dat is niet de hele oplossing en helaas is de snelheid ook aangepast natuurlijk, het is geen timestretching wat ik ook wel kan maar dat is nog wel enigszins hoorbaar. En je komt nog steeds in de problemen met de eerder door mij genoemde harmonischen die niet gelijk mee zouden moeten schuiven. Maar het stomme is wel dat als ik blind bij -8 % ga schuiven ik idd altijd lager eindig met de pitch, sommige CD's uitgezonderd DIE ZIJN NAMELIJK NIET in 440Hz opgenomen... Dan klinkt het vreselijk!

Toen ik hier achter kwam vond ik het wel vreemd. Je hebt je leven lang bijna alleen maar 440Hz langs horen komen en toch is er 'iets' in je wat daar niet mee kan leven!? Zeer opmerkelijk om het zwak uit te drukken. Mensen als Rachmaninov lieten soms vlak voor het concert de piano nog even anders stemmen, gewoon op gehoor als de pianostemmer aan het werk was! Zo van:"iets lager, nee nog iets lager"...

« Reactie #22 Gepost op: 1 mei 2008, 20:09:20 »
Dat lijkt me sterk. Juist in die tijd moest men de verschillende trends qua stemming kunnen volgen. Iemand met een Strad zou dus nooit in andere ensembles of met orgels mee kunnen/willen spelen.

Vroeger was de 440Hz stemming helemaal niet standaard! En je kunt hem natuurlijk ook hoger/lager stemmen, je hebt ook geen fretten dus dat is makkelijk.

Het schijnt wel iets met de kastresonantie te maken te hebben... Helaas kan ik niet even meten aan zo'n ding, kosten even teveel... :o :o :o  Toch ff vragen aan die 'man uit Maastricht' ;D ;D ;D
« Laatst bewerkt op: 1 mei 2008, 20:19:52 door Eye on Audio »

« Reactie #23 Gepost op: 1 mei 2008, 20:11:49 »

« Reactie #24 Gepost op: 1 mei 2008, 20:18:05 »
Nog iets opmerkelijks is dat iedereen bijna visueel is ingesteld... Maar het voor ons zichtbare lichtspectrum is maar één octaaf! Ik zou eigenlijk wel eens in gesprek willen gaan met een liefst muzikale blinde persoon... Volgens mij gaat die bepaalde van mijn intussen verkregen ervaringen/inzichten bevestigen. ;D ;D ;D
« Laatst bewerkt op: 1 mei 2008, 20:20:24 door Eye on Audio »

« Reactie #25 Gepost op: 1 mei 2008, 20:26:04 »
Het klopt dus dat het niet klopt, als je wilt dat het moet kloppen door de grondtoon te veranderen. Je zou dan het nummer opnieuw moeten opnemen met goed afgestelde instrumenten.

. . .

Ook zangers/zangeressen worden vrijwel onherkenbaar als je een procent omhoog of omlaag pitcht.

Da's dus ook mijn probleem met vele radiozenders: oudere nummers worden opgepitched om "het snelle format" dat is gebaseerd op de tegenwoordige snelle beats geen geweld aan te doen.
Daarmee maken ze mijn muziekgenot onmogelijk, ik kan daar niet naar luisteren.........  ::)

Ik weet het, dat is te belachelijk voor woorden, je gaat toch ook de kleuren van Rembrandt's nachtwacht niet aan de huidige tijd aanpassen... :o :o :o
Je raakt het hart van het gecomponeerde en de componist wat ik echt niet vind kunnen, de bedoeling van een nummer gaat compleet verloren. Als iemand bijvoorbeeld rust, blijdschap o.i.d. wil overbrengen is dat grof geweld aangedaan!!! Muziek is veel meer dan alleen maar frequenties voor de mens...

Gek hé, we hebben thuis al jaren geen tuner meer in gebruik. Ik luister eigenlijk alleen nieuws op de radio... Hoe zou dat nou kunnen. Het is geen bewuste keuze van mij geweest, ik kwam er eigenlijk pas na jaren achter dat ik dit gedrag vertoonde!
« Laatst bewerkt op: 1 mei 2008, 20:36:30 door Eye on Audio »

« Reactie #26 Gepost op: 1 mei 2008, 20:27:42 »
Ik kan ook absoluut niet spelen op een getransponeerde piano.

Sterker: ik kan helemaal niet pianospelen.
And They're coming to take me away ha ha
They're coming to take me away ho ho he he ha ha
To the funny farm where life is beautiful all the time, and I'll be happy to see those nice young men in their clean white coats and they're coming to take me away ha ha

« Reactie #27 Gepost op: 1 mei 2008, 20:28:04 »
Ik kan ook absoluut niet spelen op een getransponeerde piano.

Sterker: ik kan helemaal niet pianospelen.

;D ;D ;D

« Reactie #28 Gepost op: 1 mei 2008, 20:30:45 »
kwam er eigenlijk pas na jaren achter dat ik dit gedrag vertoonde!

:o :o Daar hebt je dan lang over gedaan Eye :-* :-* ;D ;D ;)
Alles is beter dan niks, het enige wat telt is muziek.

« Reactie #29 Gepost op: 1 mei 2008, 20:35:46 »
Ja, soms is hij niet zo snel! ;D ;D ;D