Re: Opmerkelijk: 432hz grondtoon
« Reactie #30 Gepost op: 1 mei 2008, 20:42:09 »
 ;)

Maar om ontopic terug te komen, is voorheen ipv die 400 Hz wel ooit een standaard protocol geweest?
Als je het zo mag noemen.
« Laatst bewerkt op: 1 mei 2008, 20:56:20 door theo technics »
Alles is beter dan niks, het enige wat telt is muziek.

*

Dokter Rubbens

• 720
  • Ik haaaat vista!!!
« Reactie #31 Gepost op: 1 mei 2008, 20:54:42 »
Nu heb ik een aantal mediteer cd's(bedoel ik niet die nepzooi van showman Ad "TopPop" Visser (brainsessions)) waaronder "El hadra - The mystic dance" en ik vraag me af op welke grondtoon dit is opgenomen. Het is waar dat als je geconcentreerd naar dergelijke muziek luisterd dat je in een soort van trance kunt raken evenals de vertraagde hartslag (de hartslag past zich aan aan het ritme van de muziek).

De muziek, een soort van getrommel begint met een soort ritme ongeveer gelijk aan het tempo van de hartslag en halverwege de cd is het tempo van de muziek veel lager als in het begin. Dan gaat de muziek langzaam weer naar hetzelfde tempo als het begin om te eindigen in een appart soort toon.

Nu ben ik helemaal niet spiritueel aangelegt, maar deze cd werkte weldegelijk, temminste, mijn hartslag vertraagde.

Ik vraag me af hoe dat met die grondtoon zit bij soortgelijke cd's
Digitaal is niet slecht ;).

*

Dokter Rubbens

• 720
  • Ik haaaat vista!!!
« Reactie #32 Gepost op: 1 mei 2008, 20:55:39 »
;)

Maar om ontopic terug te komen, is voorheen ipv die 400 Hz wel ooit een standaard protocol geweest?
Als je zo mag noemen.

Jawel, maar dat is van voor onze tijd ;) (ff er van uitgaande dat je van na WOII ben)

« Reactie #33 Gepost op: 1 mei 2008, 21:15:30 »
Er zijn vele stemmingen die ook nu nog veelvuldig gebruikt worden. Waarom denk je dat je stemapparaten kunt wijzigen? Er zijn stemapparaten die van 390Hz tot 490Hz zijn in te tellen. Ook zijn er meerdere stemvorken.

"If it measures good and sounds bad, it is bad. If it measures bad and sounds good, you've measured the wrong thing." [Daniel R. von Recklinghausen]

*

.

• 8215
« Reactie #34 Gepost op: 1 mei 2008, 21:32:00 »
Mijn acc. gitaar klinkt wat wollig op 432Hz gestemd, mijn bas voelt wat slapjes maar klinkt wel lekker.
akkoordjes op de synthesizer klinken wel aangenaam zo.

Ik zal eens kijken of ik dit toe kan passen.

MVG René.

*

BigJohn

• 2470
  • Hé..?!
« Reactie #35 Gepost op: 1 mei 2008, 23:19:39 »
Ik dacht toch echt wel verschil te horen bij Alannis..?  ???
Ik ga me er later eens in verdiepen...
Ik heb ook nog niet alle posts gelezen...  :angel:
One never needs their humor as much as when they argue with a fool.

*

m44

• 7468
  • “If there is magic.... it is contained in water"
« Reactie #36 Gepost op: 1 mei 2008, 23:20:28 »
@hocus ga ja jezelf als muzikant niet beperken wanneer je daar bewust rekening mee gaat houden?

muziek komt zoals het komt toch
If someone claims to have free will, ask them, "free from precisely what?"

*

Sterremuur

• 12517
  • Tegenwoordig niet meer druk...
    • Sterremuur
« Reactie #37 Gepost op: 2 mei 2008, 00:00:42 »
Dat lijkt me sterk. Juist in die tijd moest men de verschillende trends qua stemming kunnen volgen. Iemand met een Strad zou dus nooit in andere ensembles of met orgels mee kunnen/willen spelen.

Vroeger was de 440Hz stemming helemaal niet standaard! En je kunt hem natuurlijk ook hoger/lager stemmen, je hebt ook geen fretten dus dat is makkelijk.

Het schijnt wel iets met de kastresonantie te maken te hebben... Helaas kan ik niet even meten aan zo'n ding, kosten even teveel... :o :o :o  Toch ff vragen aan die 'man uit Maastricht' ;D ;D ;D

Ik zei juist verschillende stemmingen, heeft niks met 440 Hz te maken.

En op een viool speel je niet hoger of lager door het ontbreken van fretten maar door de vier snaren van de viool anders te stemmen. Anders zou het wel heel moeilijk worden om een fractie lager te spelen...
Tapedecks?? Kijk ook eens op http://www.tapedeckforum.nl

*

.

• 8215
« Reactie #38 Gepost op: 2 mei 2008, 00:28:23 »
Muziekaal gezien is het geen beperking,.. je instrumenten stem je gewoon wat lager.
Je kan nog steeds alle akkoorden spelen, alleen klinken ze iets anders.
Als ik dus al het digitale spul hier ook -32 cents instel kan ik gewoon mijn gang gaan als anders, met iets andere klank alleen.

MVG René.

« Reactie #39 Gepost op: 2 mei 2008, 09:09:01 »
Een paar aandachtspunten:

- Let ook maar eens op het laag, dat lijkt veel verder door te lopen 'naar beneden'.

- Ook wordt het hoog minder snel 'schreeuwerig'.

- En de muziek lijkt minder snel hard. Ik heb een test gedaan want ik dacht echt dat de muziek zachter was. Ik heb zelfs mijn dB meter gebruikt om dit te testen, zo sterk was ik van gedachte dat het zachter was. De dB meter gaf echter exact dezelfde waarden! :o Het is een feit dat als harmonischen over elkaar vallen de hersenen dat als één toon 'waarnemen' die wat 'dikker/ronder' is voor mijn gevoel, daar heeft het volgens mij mee te maken, harmonischen die meer over elkaar vallen.
In dit geval lijkt daardoor het luisterbare dynamische bereik toe te nemen...
« Laatst bewerkt op: 2 mei 2008, 09:11:12 door Eye on Audio »

"If it measures good and sounds bad, it is bad. If it measures bad and sounds good, you've measured the wrong thing." [Daniel R. von Recklinghausen]

*

Sterremuur

• 12517
  • Tegenwoordig niet meer druk...
    • Sterremuur
« Reactie #40 Gepost op: 2 mei 2008, 10:21:35 »
Volgens mij worden er een aantal zaken door elkaar gehaald:

bestaande opnames "transponeren" van 440 --> 432 is heel iets anders dan muziek uitvoeren met instrumenten die iets lager zijn gestemd. Ook al klinken beide op dezelfde toonhoogte.
Tapedecks?? Kijk ook eens op http://www.tapedeckforum.nl

*

.

• 8215
« Reactie #41 Gepost op: 2 mei 2008, 11:03:08 »
Instrumenten stemmen lijkt mij de enige weg, bij de bron beginnen.
Het Timestretchen van audio ben ik nooit echt "happy" van geworden.

Je kan uiteraard best even luisteren wat er gebeurd als je naar 432Hz gaat, de "gerenal feel" zal ongeveer hetzelfde zijn, alleen de harmonische structuur gaat wel door de mangel (PC ;D)

MVG René.

« Reactie #42 Gepost op: 2 mei 2008, 13:35:54 »
Volgens mij worden er een aantal zaken door elkaar gehaald:

bestaande opnames "transponeren" van 440 --> 432 is heel iets anders dan muziek uitvoeren met instrumenten die iets lager zijn gestemd. Ook al klinken beide op dezelfde toonhoogte.

Niet door mij hoor...
Timestretching/pitchen is geen ideale oplossing. Zelfs de samples in een synth zijn waarschijnlijk op 440Hz opgenomen als het een sampleplayer is. Je kunt het apparaat wel anders pitchen maar de bronsample met zijn harmonischen blijft het '440 karakter' houden en dat is heel anders.

Muziek opnieuw uitvoeren is natuurlijk de oplossing. Waarschijnlijk zul je zelfs bepaalde noten veranderen als je alles op 432Hz gaat componeren... ;D
« Laatst bewerkt op: 2 mei 2008, 13:37:43 door Eye on Audio »

*

Dokter Rubbens

• 720
  • Ik haaaat vista!!!
« Reactie #43 Gepost op: 3 mei 2008, 02:31:09 »
In principe veranderd alleen de toonhoogte van het geluid bij 432hz, maar de lengte van het geluid blijft hetzelfde ;)
Een plaat van 3:00 minuten bij 440hz duurt bij 432hz ook 3:00 minuten.

De trilling van een toon is dus alleen wat lager, maar de duur van de trilling blijft gelijk.

Opmerkelijk genoeg lijkt muziek minder kill te klinken.

Gna gna gna gna....hahahaha prima truuk om minder goede speakers beter te laten klinken. Kun je ze laten horen als je ze verpatst en dan leveren ze meer geld op omdat ze zo mooi klinken ;D

EDIT:
Ik heb net het album "Thievery Corporation - The Cosmic Game" naar 432hz geconverteerd en de muziek lijkt wel betoverd  ??? :o
De door hun gebruikte accorden en klanken klinken op 432hz werkelijk totaal anders. Een wel heel erg duidelijk verschil.

Het lijkt wel alsof alles veel beter in harmonie is en ik neem zelfs klanken waar die ik op 440hz nieteens waarneem.

Alsof dat album in de studio kunstmatig op 440hz gezet is en dat het oorspronkelijk dus op 432hz gestemd is.

100x beter in geval van dit album en dit moet zeer lekker klinken als ik dit op de bandrecorder opneem.
Ik combinatie met het klankbeeld van de gx635db heb ik iig bij dit album de ideale sound. Presies goed.

Ik vind het best een goede tweak, in sommige gevallen klinkt het beter en nog belangrijker: Deze tweak kost niks en er kan weinig mis gaan.
« Laatst bewerkt op: 3 mei 2008, 02:48:26 door Dokter Rubbens »

*

macintosh

« Reactie #44 Gepost op: 3 mei 2008, 02:48:30 »
Grappig, die site... In sommige gevallen is het nauwelijks hoorbaar, bij andere liedjes is het vrij duidelijk en bij een aantal is het simpelweg vals ;D