*

BigJohn

• 2470
  • Hé..?!
Ik vroeg me af hoe sterk het comprimeren van muziek van invloed is op de geluidskwaliteit.
Er is natuurlijk al veel over gesproken, maar dat is iederéén zijn mening, en misschien niet de mijne.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik de onderlinge verschillen nog nooit op een “eerlijke” manier heb onderzocht, en altijd “appels met peren aan het vergelijken” ben geweest.

Ik had zo gedacht om één CD te nemen, en die eerst op verschillende manieren op te slaan in mijn Hifidelio, en dan deze nummers op een CDR te branden.
Ik kan zo ook mooi bepalen wat aanvaardbaar is voor mij, wat betreft de evt. compressie die ik toe kan passen tijdens de opslag van mijn muziek, welke ik eigenlijk toch voornamelijk gebruik om compilaties te maken voor in de auto enzo.

De mogelijkheden met de Hifidelio zijn de volgende:

Encoding - Quality
RAW (AIFF / WAV) - Geen compressie
Mp3 128 kb/sec - Good
Mp3 160 kb/sec - High
Mp3 192 kb/sec - Higher
Mp3 320 kb/sec - CD Quality
FLAC (Free Lossless Audio Codec) - Lossless Compression
(Dit zijn de omschrijvingen zoals ze genoemd zijn in de gebruiksaanwijzing van de Hifidelio)

Ik heb “Amsterdam” van Venice gekozen om deze test mee te doen, omdat ik wel vertrouwen heb in de opnamekunsten van de mannen van Turtle.

Persoonlijk heb ik altijd grote moeite om technisch te luisteren naar muziek, en dan te bepalen wat er mis is met de opname en geluidskwaliteit.
Voor ik er erg in heb ben ik altijd weer gewoon lekker naar de muziek aan het luisteren, en vergeet ik op de evt. fouten en problemen te letten…
Het gebeurd wel meer dan eens dat me tijdens het luisteren opeens iets opvalt, maar echt daarop focussen gaat me niet goed af...
Ik ga daarom deze CDR eerst eens een paar keer beluisteren, en kijken of ik er een mening over kan vormen waar ik echt achter sta.

Kijk, ik weet natuurlijk welke nummers er met welke evt. compressie op de Hifidelio gezet zijn voor ik ze op de CDR heb gezet.
Maar jullie niet!
Wie heeft er zin deze CDR thuis ook eens te beluisteren, en te bepalen wat hij er van vind?
Ik ben benieuwd of er mensen zijn de Mp3’s van de FLAC’s en de WAV’s kunnen onderscheiden, alleen aan de hand van de geluidskwaliteit!

Misschien zie ik wat over het hoofd…
En kan iemand informatie van de CDR afhalen, en zo kijken wat “het beste” zou moeten klinken…
Ik ben zo handig niet, dus weet niet of dat mogelijk is…

Wie durft deze “blinde” test aan..?

Dat zijn dus de volgende mannen!  ;D
De ploegen A en B zijn zo genoemd om een onderscheid te maken in verband met het doorsturen van de CDR.
Er mag geen onderscheid in deskundigheid van de leden van de desbetreffende ploeg worden gemaakt, met betrekking tot het behoren tot ploeg A of ploeg B!  ;D
Alle deelnemers zijn van hetzelfde niveau!  :angel:

Deelnemers ploeg A:
1 dekkersj
2 mikekiwi
3 Hanske
4 Ruud
5 theo technics

Deelnemers ploeg B:
1 Satch
2 Wilmo
3 wanderer1952
4 Koen K
5 Andries van Aersen
« Laatst bewerkt op: 23 juni 2008, 21:56:16 door BigJohn »
One never needs their humor as much as when they argue with a fool.

*

dekkersj

• 1470
  • Inde Deus Abest
    • Jacco's place
Ja hoor, ik vind het wel eens leuk om er eentje te ondergaan  ;D

Groet,
Jacco
PS Excuses voor mijn duidelijkheid.

Muziek = emotie, Gehakt = fantasie. Of je moet het gehaktwonder willen aanvaarden, dan is alles mogelijk.

*

Satch

• 9852
  • We need more cowbell.
    • Ongezond audioverstand
Ik vind het wel leuk, ik wil ook wel meedoen. leuk idee trouwens!

Yep, lijkt mij ook aardig om aan mee te doen. Heb deze cd zelf ook en weet ongeveer hoe de jongens moeten klinken. Ook hier redelijk wat mp3's in gebruik (zowel thuis als in auto), dus ben ook wel nieuwsgierig hoe dit klinkt in verschil (en vooral ook of ik het zelf kan horen!) :angel:

*

BigJohn

• 2470
  • Hé..?!
Ja hoor, ik vind het wel eens leuk om er eentje te ondergaan  ;D

Groet,
Jacco

Ik vind het wel leuk, ik wil ook wel meedoen. leuk idee trouwens!

Yep, lijkt mij ook aardig om aan mee te doen. Heb deze cd zelf ook en weet ongeveer hoe de jongens moeten klinken. Ook hier redelijk wat mp3's in gebruik (zowel thuis als in auto), dus ben ook wel nieuwsgierig hoe dit klinkt in verschil (en vooral ook of ik het zelf kan horen!) :angel:

Hartstikke leuk dat jullie zo reageren!  8)
Ik was eerst een beetje bang dat misschien de opzet, of de manier waarop enige kritiek zou (kunnen) krijgen...  :-\
Ik zal de CDR eerst even zelf beluisteren, en dan stuur ik hem eerst naar Jacco (even adres doorgeven in een persoonlijk bericht graag, Jacco)
Als Jacco er dan klaar mee is kan hij hem naar Satch sturen die hem weer naar Mikekiwi (uit Nieuw Zeeland..?) kan doorsturen.
Ik zou ook nog meer copies kunnen maken, rechtstreeks van de Hifidelio, zodat het allemaal wat vlotter kan gaan, maar zolang we maar met zijn vieren zijn...  ;)
Ik kan zelf eigenlijk niet echt "objectief" meedoen, daar ik zoals gezegd de compressie e.d. ken, maar ik doe gewoon heel eerlijk mee omdat ik graag wil weten of het voor mij verschil maakt.
Hoe meer ik kan comprimeren, hoe meer ik kwijt kan op de HDD.  ;D

Nogmaals, heel gaaf dat jullie ook de moeite willen/gaan doen!  8)

*

Wilmo

• 7937
ik wil ook wel mee doen ;)

*

BigJohn

• 2470
  • Hé..?!
Dat is geen probleem hoor.
Ik zal eens een lijstje maken met de deelnemers.
Dan kan ik de CDR binnen afzienbare tijd versturen naar Jacco.
Mischien brand ik er nog wel ééntje...  ;D

*

Niemand

• 20687
  • geluid sja ook ,maar muziek maakt het zeker
Dat is geen probleem hoor.
Ik zal eens een lijstje maken met de deelnemers.
Dan kan ik de CDR binnen afzienbare tijd versturen naar Jacco.
Mischien verbrand ik er nog wel ééntje die het geluid niet goed vindt ;D
;D ;D
MS Bl91+Denon DL103R.
Td125MKII-Longbase+12inch arm+  Adc xlmII Imp
Sony FL77
AstionTrew8000.
Chaos-Bocama +CD104SandalistischeKermiswerken met een dubbelzijdige en geaarde printplaat onder de set en audiolamp
Tannoy Ardens v.v. VDH Principe
Speakerkabels door  THvW gemaakt volgens VDH principe

*

Hanske

• 3982
  • Hey, alles klinkt hier hetzelfde!
Hey dat is een leuk initiatief.....count me in ;D als de post niet gaat staken enzo, en ik mee MAG doen natuurlijk :angel: ;)

*

Niemand

• 20687
Hey dat is een leuk initiatief.....count me in ;D als de post niet gaat staken enzo, en ik mee MAG doen natuurlijk :angel: ;)
ik ook trouwens we zullen jou eens even aan het werk zetten ;D ;D ;)
MS Bl91+Denon DL103R.
Sony FL77
AstionTrew8000.
Chaos-Bocama +CD104SandalistischeKermiswerken met een dubbelzijdige en geaarde printplaat onder de set en audiolamp

*

Ruud

• 1649
  • Wie met andermans oren luistert..bedriegt zichzelf
Lijkt mij ook leuk om mee te doen...
Ik bied bij voorbaat mijn excuses aan voor door mij geplaatste opmerkingen.
d.t.:Moscode SuperIt MM Phonotrap  c.d.:NorthStarDesign, v.v.: Lynx e.v.: Dynaco ST400, speakers Gehakte KEF LS50 + 2 dipool subwoofers: Translator Bombarde. 2 tegels

*

BigJohn

• 2470
  • Hé..?!
Je staat er bij, ook al gaat de post staken...  ;D
ik ook trouwens we zullen jou eens even aan het werk zetten ;D ;D ;)
Ondanks al het werk sta je er bij!  ;)
Lijkt mij ook leuk om mee te doen...
Dan sta je er bij deze bij!  ;)

Ik heb maar alvast een tweede CDR gebrand...  :P

*

Niemand

• 20687
prima hoor ;)
MS Bl91+Denon DL103R.
Sony FL77
AstionTrew8000.

*

BigJohn

• 2470
  • Hé..?!
Vanavond gaan er twee op de post.
Één naar Jacco, en één naar Satch.
Die sturen hem dan weer door naar de volgenden, volgens het lijstje in de eerste post, als dat voor iedereen OK is...  ;D

*

macintosh

Ik doe graag mee!

Voorspelling: tot 192 kbps kan ik het nog (net) horen, daarboven niet meer ;) Maar wie weet!
Niet op volgorde van slecht naar goed op de cd zetten he Johnny, anders hebben we niks meer te raden ;D

PS: Wat sta je toch vastberaden en mannelijk op de foto, Governator ;D