*

Opa S.

• 7201
  • O<erveendfant terrible, presumed preppy
    • Second Life Audio
Re: Zelfgemaakte foto's...
« Reactie #4710 Gepost op: 16 april 2018, 20:55:37 »
Mooie plaatjes! Als ik 's morgens om 6.00 op de bus stond te wachten, hoorde ik soms ook een specht in het bos achter me. Heerlijk om te horen, als het verkeer nog stil is.

En dan snap je ook niet meer waarom die beesten in boekjes altijd "toktoktok" klinken, want in de praktijk is het meer een mitrailleur. "trrrrrrrrrrrr..........trrrrrrrrr" aan een tempo waarvan je je afvraagt hoe het mogelijk is.

Ja, dat ze niet voortdurend op zoek zijn naar paracetamol snap je niet...

Daar schijnt de natuur iets op bedacht te hebben, zowel 't tempo als de hoofdpijn.

Minplus, kom er maar in!
With sufficient thrust ducks fly just fine.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

*

morph

• 13762
« Reactie #4711 Gepost op: 16 april 2018, 20:59:05 »

*

Nicolas

• 18432
  • Last night a DC saved my life with a song
« Reactie #4712 Gepost op: 16 april 2018, 21:00:46 »
Wat weinig mensen weten is dat het eigenlijk de boom is die tegen de specht tikt ipv andersom. Vandaar.
The more ambitious home installation
"There is a light that never goes out" - Lancia Dashboard

*

morph

• 13762
« Reactie #4713 Gepost op: 16 april 2018, 21:02:24 »
(beetje flauw, maar verleden jaar kwam dit onderwerp bij vrienden ter sprake. Ik wist dat er een pagina was waarop die vraag werd beantwoord en die blijkt dus nog te bestaan.)

*

minplus

• 7676
  • relax, don't do it
« Laatst bewerkt op: 16 april 2018, 21:11:44 door minplus »
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

Wim72

• 1572
« Reactie #4715 Gepost op: 16 april 2018, 21:16:11 »
Nooit eerder gezien op onze berkenboom, de Specht.

Indien hij daar een nest maakt rekening voor de huur indienen en huisjesmelker worden... :P

*

morph

• 13762
« Reactie #4716 Gepost op: 16 april 2018, 21:16:58 »

Dit is een CT-scan van een spechtenkop,
met in het roze de hersenen van de specht, goed beschermd door vier mechanismen.
In het rood de sterke maar elastische snavel;
in het paars de koraalachtige, schokabsorberende beschermlaag om de hersenen;
in het geel het elastische tongbeen;
en in het groen de laag hersenvocht tussen de schedel en de hersenen van de vogel.

Foto: DigiMorph*, aangepast door Ellen Schulten

bron, de site die minplus al noemde hierboven

(* = ik verzin het niet)

*

morph

• 13762
« Reactie #4717 Gepost op: 16 april 2018, 21:22:29 »

*

minplus

• 7676
  • relax, don't do it
« Reactie #4718 Gepost op: 16 april 2018, 21:25:10 »
 ;D
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

Heintje

• 1442
« Reactie #4719 Gepost op: 16 april 2018, 22:38:05 »
En dan die filmpjes van een specht die verwoedt een ijzeren paal te lijf gaat ...  ::)

*

Opa S.

• 7201
  • O<erveendfant terrible, presumed preppy
    • Second Life Audio
« Reactie #4720 Gepost op: 16 april 2018, 22:38:14 »
Uit jouw eerste link morph;

Er is nog wel één raadsel als het gaat om de specht en zijn getimmer; onderzoekers hebben ontdekt dat de specht kort voor hij begint, zijn ogen sluit. De reden daarachter is onduidelijk. Is hij bang voor houtsplinters? Of zouden zijn ogen anders uit de oogkassen vliegen? Dat is vooralsnog onbekend.

Zou me niet verbazen, dat laatste, dat is toch ook waarom wij mensen onze ogen sluiten als we niezen? Of is dat weer een broodje aap. Nooit gegeten trouwens...
With sufficient thrust ducks fly just fine.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

*

morph

• 13762
« Reactie #4721 Gepost op: 16 april 2018, 23:22:45 »
Je oogbollen zitten goed vast met meerdere spiertjes en ook de oogzenuw is best taai. Als dat niet zo was zou het elastische ooglid het oog echt niet op zijn plek houden bij hard voorover schudden.
Het even sluiten is een reflex. Een volgens mij nog niet goed te verklaren overblijfsel uit vroeger tijden, zoals ook de Moro reflexen bij een pasgeborene.
De enige goede reden die ik kan bedenken voor het feit dat een mens de ogen sluit tijdens het niesen, is omdat op die wijze zo de verrassing groter en grappiger is om na die prikkelende sensatie pas te zien hoe groen de wereld is geworden, indien er niet tijdig een opvangdoekje in de buurt was.

Ik vermoed dat de specht de ogen sluit om dezelfde reden als waarom een haai zijn ogen wegdraait op het moment van bijten in de prooi: ter bescherming.

*

Nicolas

• 18432
  • Last night a DC saved my life with a song
« Reactie #4722 Gepost op: 17 april 2018, 10:29:01 »
Of hij heeft ook een sluitreflex als een object plots dichtbij komt en vindt het dan makkelijker om de boel gewoon gesloten te houden in plaats van 4 keer per seconde zijn ogen dicht te knijpen.
The more ambitious home installation
"There is a light that never goes out" - Lancia Dashboard

*

Tom!

• 5188
  • Zoek baan als grafisch vormgever in Utrecht e.o.
« Reactie #4723 Gepost op: 17 april 2018, 13:10:45 »
Fascinerende beesten.
Geluid is een van de meest overschatte eigenschappen van muziek.
--- E. Schönberger

*

Heintje

• 1442
« Reactie #4724 Gepost op: 17 april 2018, 16:35:43 »
Je oogbollen zitten goed vast met meerdere spiertjes en ook de oogzenuw is best taai. Als dat niet zo was zou het elastische ooglid het oog echt niet op zijn plek houden bij hard voorover schudden.
Het even sluiten is een reflex. Een volgens mij nog niet goed te verklaren overblijfsel uit vroeger tijden, zoals ook de Moro reflexen bij een pasgeborene.
De enige goede reden die ik kan bedenken voor het feit dat een mens de ogen sluit tijdens het niesen, is omdat op die wijze zo de verrassing groter en grappiger is om na die prikkelende sensatie pas te zien hoe groen de wereld is geworden, indien er niet tijdig een opvangdoekje in de buurt was.

Ik vermoed dat de specht de ogen sluit om dezelfde reden als waarom een haai zijn ogen wegdraait op het moment van bijten in de prooi: ter bescherming.

Die Moron reflex is ook nog actief bij diverse volwassenen ...  ;D