Post hier je computerproblemen
« Gepost op: 26 januari 2009, 12:49:45 »
Ik heb een modem die niet draadloos is en ik heb geen router, kan ik de firewall in het modem uitzetten. Ik heb een softwarematige firewall, die staat ook aan.

Als ik poorten ga forwarden in het modem en in een programma wat ik gebruik die die poorten nodig heeft. Dan werkt het programma alleen als ik de firwall in de modem uit zet en anders dus niet.

Wat kan ik het beste doen?

Als er al een firewall aan staat op het modem kan ik de softwarematige firewall misschien uitzetten?
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2009, 12:51:32 door J.E. Sugden »

*

Bizon

• 1079
  • Hoi ik ben Bizon...
    • M'n hyves
Re: Post hier je computerproblemen
« Reactie #1 Gepost op: 26 januari 2009, 12:56:10 »
iemand die eerst kan uitleggen wat een firewall eigenlijk doet
Logic Pro 8.0.2, TC Electronic Konnekt24D, KRK V88, CME UF6, Technics SL1210MKII, Ortofon Concorde Nightclub E MKII, Rode NT1000.

Real DJ's play with Vinyl, Cd's, them selves?, PC, banana's, MUSIC.

*

Henri1

• 2214
  • Luister en je zult zien .....
« Reactie #2 Gepost op: 26 januari 2009, 12:57:22 »
Een FIREWALL is een soort van politieagent die niks anders te doen heeft dan te kijken of er geen aanvallen op het Netwerk zijn.
Luxman C-02
Luxman M-02
Sony ES CD player
B&W Matrix 802 S3

« Reactie #3 Gepost op: 26 januari 2009, 13:01:50 »
Een FIREWALL is een soort van politieagent die niks anders te doen heeft dan te kijken of er geen aanvallen op het Netwerk zijn.
Soort van moderater dus ;D

Maar kan ik die firewall uitzetten in het modem of de softwarematige, 1 van de 2 moet toch uit gezet kunnen worden???

*

Henri1

• 2214
« Reactie #4 Gepost op: 26 januari 2009, 13:03:05 »
Je kan dat uitzetten via de software die met die modem is meegeleverd.
Luxman C-02
Luxman M-02
Sony ES CD player
B&W Matrix 802 S3

*

Henri1

• 2214
« Reactie #5 Gepost op: 26 januari 2009, 13:04:16 »
Soort van moderater dus ;D

Deze Moderator is dan nog meer "éénen of nullen" dan die andere vleeselijke moderators.  ;D  ;D  ;D
Luxman C-02
Luxman M-02
Sony ES CD player
B&W Matrix 802 S3

« Reactie #6 Gepost op: 26 januari 2009, 13:08:00 »
Je kan dat uitzetten via de software die met die modem is meegeleverd.
kan het kwaad als de firewall in het modem uit staat? Uitzetten is wel mogelijk heb ik net gezien. Maar is de softwarematige firewall dan voldoende? Ik heb geen router zoals ik al had gezegd en geen draadloos modem. 

*

Sterremuur

• 12558
  • Tegenwoordig niet meer druk...
    • Intuitieve begeleiding
« Reactie #7 Gepost op: 26 januari 2009, 13:10:49 »
Als je Windows de firewall aan hebt staan kan dat geen kwaad lijkt me.

Twee firewalls achter elkaar lijkt me sowieso niet aan te bevelen.
Kijk ook eens op Tapedeck Forum en op Foto en Doka Forum

*

SL1000

• 166
  • busy as a bee can bee(C)
« Reactie #8 Gepost op: 26 januari 2009, 13:11:05 »
welke applicatie wil je precies gebruiken? en welk merk modem heb je?

totdat ik dat weet kan ik je alleen algemeen advies geven:
waar je  op moet letten is dat de firewall van het modem over het algemeen alleen ingaand verkeer filtert (dus vanaf internet naar binnen) en niet uitgaand. meestal kun je deze firewall dus gewoon aan laten staan, maar dat is afhankelijk van de applicatie. daarnaast " nat" Network Address Translate)  je modem het uitgaande verkeer waardoor je interne ip-adres(sen) niet zichtbaar is/zijn voor de buitenwereld. (geld althans in de meeste configuraties, zeker niet alle). nogmaals voor uitgaand verkeer (browsen, gamen, mailen, etc) is dat allemaal geen issue, maar als je van buiten naar binnen wilt (bijvoorbeeld omdat je een vriend toegang wilt geven tot je pc thuis) dan moet je idd poorten gaan forwarden, en aan de firewall van het modem gaan prutsen.

poorten forwarden van de firewall naar je pc zorgt er dus voor dat je pc rechtstreeks en onbeschermt aan het internet komt te hangen. als je niet goed weet waar je mee bezig bent zou ik dat toch willen afraden, zeker in de huidige tijd met virussen worden en ander gespuis...

With a Barking Loud HiFi set.

*

VNA9216

• 889
  • ik HAAT elco's!!!
« Reactie #9 Gepost op: 26 januari 2009, 13:31:49 »

Daar denk je een stuk te simpel,  een firewall houd in de gaten of het netwerkverkeer aan bepaalde voorwaarden voldoet voordat hij het doorlaat. Het is dus niet automatisch zo dat een firewall je tegen hackers beschermt, het valt of staat met hoe streng hij is ingesteld. 

Je kan als je 1 applicatie hebt die niet werkt bijvoorbeeld je firewall op het modem waarschijnlijk zonder problemen vertellen dat hij dat verkeer door moet laten.

Ook is het gebruiken van 2 firewalls (1 op je PC en 1 op de router) ook niet noodzakelijk een slecht idee. Zo is de firewall in de router vaak betrouwbaarder. Een virus dat hackers toegang geeft tot je systeem, kan bijvoorbeeld binnenkomen door een bijlage met een mailtje, of zelfs een plaatje.  De meeste mensen draaien op hun PC met beheerders rechten waardoor het virus zonder problemen een exception in de firewall regels op de PC kan maken, of hem gewoon uit kan zetten zonder dat je het door hebt, waarna de hacker gewoon bij je PC kan. Dit word voorkomen dmv een firewall in het modem omdat dat een stuk lastiger word voor een virus om uit te schakelen.

De firewall op de PC zelf  is wel nuttig, maar dan voor bijvoorbeeld als er visite komt, en die plugt zijn/haar laptop met (als oud voorbeeldje) blaster er op in je netwerk om even iets te laten zien of wat dan ook.  Dan zou omdat het niet meer door je modem gaat het virus gewoon zo je PC in kunnen als je daar zelf geen firewall hebt.
Daarnaast kunnen ze eventueel fouten van elkaar opvangen natuurlijk.

Wat je doet moet je zelf bepalen natuurlijk, maar in theorie zou ik alleen de uitzonderingen aan de firewall regels toevoegen die echt nodig zijn.
Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning.
-------
oh.. daar heb ik er nog wel een van liggen..  ....  .... .... ergens...

*

Henri1

• 2214
« Reactie #10 Gepost op: 26 januari 2009, 13:34:21 »
Hij heeft geen router.

Hij heeft een modem.
Luxman C-02
Luxman M-02
Sony ES CD player
B&W Matrix 802 S3

*

SL1000

• 166
  • busy as a bee can bee(C)
« Reactie #11 Gepost op: 26 januari 2009, 13:44:18 »
boeit niet, is hetzelfde principe.
With a Barking Loud HiFi set.

*

VNA9216

• 889
  • ik HAAT elco's!!!
« Reactie #12 Gepost op: 26 januari 2009, 14:24:35 »

Het klopt deels wat hij zegt,  als hij geen router heeft kan hij maar 1 pc tegelijk aan zijn internet verbinding hangen, waardoor hij intern "geen risico" loopt.  Ik had het er bij gezet ter illustratie wat het nut is van meerdere firewalls.

Nu blijft het argument echter wel gelden dat 2 firewalls (hardware en software)  elkaar's fouten (meestal configuratie fouten) kunnen opvangen.
Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning.
-------
oh.. daar heb ik er nog wel een van liggen..  ....  .... .... ergens...

« Reactie #13 Gepost op: 26 januari 2009, 19:36:52 »

Het klopt deels wat hij zegt,  als hij geen router heeft kan hij maar 1 pc tegelijk aan zijn internet verbinding hangen, waardoor hij intern "geen risico" loopt.  Ik had het er bij gezet ter illustratie wat het nut is van meerdere firewalls.

Nu blijft het argument echter wel gelden dat 2 firewalls (hardware en software)  elkaar's fouten (meestal configuratie fouten) kunnen opvangen.
Dus is het dan aan te bevelen er 1 uit te zetten. Want als je poorten forward, dan worden ze nog tegengehouden als je de firewall aan hebt staan in het modem. Dan heb ik nog een softwarematige firewall, lijkt me genoeg toch?

Kan deze optie aanvinken, wat houdt het eigenlijk in. de  optie is :Bypass Triangle Route.

Caution:
    When Bypass Triangle Route is checked, all LAN to LAN and WAN to WAN packets will bypass the Firewall check.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2009, 19:39:36 door J.E. Sugden »

« Reactie #14 Gepost op: 22 februari 2009, 18:53:57 »
Ik heb een draadloze router aangesloten op een niet draadloos modem. Het werkt allemaal naar behoren, de router is beveiligd. Echter werk ik met Win2000 pro en die wil ik ook beveiligen. Hoe doe ik dit want ik kan nergens de netwerkbeveiligen vinden???