Phono versterker
« Gepost op: 8 maart 2005, 13:23:56 »
Dag allen,

Ik heb 2 vragen over de versterking van mijn platenspeler. Ik gebruik nu een surround receiver maar wil uiteraard zo spoedig mogelijk naar een geschikte (geintegreerde) stereo-versterker.

vraag is nu:
- heeft een phono voorversterker een toegevoegde waarde zolang ik de surround-receiver nog gebruik?
- Moet ik de aanschaf van een phono voorversterker ook matchen met de uiteindelijke versterker, in het geval deze geen phono ingang heeft? M.a.w. is een phono voorversterker klank bepalend.

Groet van een beginnend platen liefhebber

*

Viking

• 340
Re: Phono versterker
« Reactie #1 Gepost op: 8 maart 2005, 15:30:04 »
Als je geen phono ingang hebt op je receiver, zal je een hel zwak en "dun" signaal horen als je je platenspeler er op aansluit zonder een RIAA.
De RIAA is heel klangbepalend, maar de belangerijkste match is met je cartridge en niet met je versterker.
Luister naar de muziek, niet de apparatuur!

*

LINK

• *
  • 28
Re: Phono versterker
« Reactie #2 Gepost op: 8 maart 2005, 20:31:37 »
ligt er aan wat voor een ingang je hebt....meestal zit er wel een MM ( Moving Magnet ) ingang in en in sommige gevallen een MC ( Moving Coil) .
Het signaal van een MM element is sterker dan dat van een MC en behoeft meestal bij een phono- ingang geen amp.....het signaal van een MC is daarentegen veel zwakker ( wel mooier al zeg ik het zelf ) en heeft dan ook vaak een Phono-versterker nodig.
Kijk gewoon ff in je techn. spec. boekje wat de gevoeligheid is van je Phono in en pas daar je element op aan ....MC zal hierbij hoogstwaarschijnlijk een pre-amp nodig hebben ..