Re: Hoeveel Magnepan genieters op dit forum?
« Reactie #2295 Gepost op: 12 april 2018, 20:57:30 »
... nl een collega prutser ...
Jouw woorden :laugh:
Nee het is geen goed idee. Je helpt de werking van het filter om zeep en geeft een hogere belasting aan je versterker doordat de impedantie voor het hoog grofweg halveert.

Die prutser in de link is ook dom bezig, koop je een betere spoel met lage serieweerstand en gooit het voordeel van een lage spoelweerstand weer weg met een serieweerstand. Kun je net zo goed niets doen.

Zou er nog winst te behalen zijn door de spoel te vervangen door een met een impedantie van 0,360 ohm, de originele waarde ipv de 0,437 ohm die ik nu heb?
Desnoods een met een ijzeren kern ipv lucht.?

*

richard

• 3782
« Reactie #2296 Gepost op: 12 april 2018, 21:12:12 »
Ik verwacht dat dit nauwelijks wat oplevert. Voor controle van de versterker op de laagweergave is een lage weerstand van de spoel (dik koperdraad) het beste. Voor minimale vervorming bij hoge vermogens een luchtspoel. Het beste compromis wat geluidskwaliteit betreft is een luchtspoel met erg dik draad. Deze zijn groot, zwaar en duur. Als de prijs een belangrijke rol speelt kun je naar een kernspoel met ijzer of ferriet kijken, deze zijn goedkoper maar geven ook wat meer vervorming bij hogere vermogens (verzadiging van de kern). Maar in dit geval moet je jezelf ook bedenken of wat de fabrikant ooit heeft bedacht niet al de beste prijs-kwaliteitsverhouding heeft gegeven. Ook is 2,8 mH geen E12 standaardwaarde.

In jouw filter zou ik eerder kijken naar de 33 uF in het filter, als dat een elco is kun je eens kijken naar een foliecondensator van die waarde. Wel wat groter en duurder, maar wellicht veel meer waar voor je geld dan het gerommel met de spoel.
« Laatst bewerkt op: 12 april 2018, 21:23:01 door richard »
Genoeg is beter.

« Reactie #2297 Gepost op: 12 april 2018, 21:23:26 »
Ik verwacht dat dit nauwelijks wat oplevert. Voor controle van de versterker op de laagweergave is een lage weerstand van de spoel (dik koperdraad) het beste. Voor minimale vervorming bij hoge vermogens een luchtspoel. Het beste compromis wat geluidskwaliteit betreft is een luchtspoel met erg dik draad. Deze zijn groot, zwaar en duur. Als de prijs een belangrijke rol speelt kun je naar een kernspoel met ijzer of ferriet kijken, deze zijn goedkoper maar geven ook wat meer vervorming bij hogere vermogens (verzadiging van de kern). Maar in dit geval moet je jezelf ook bedenken of wat de fabrikant ooit heeft bedacht niet al de beste prijs-kwaliteitsverhouding heeft gegeven.

In jouw filter zou ik eerder kijken naar de 33 uF in het filter, als dat een elco is kun je eens kijken naar een foliecondensator van die waarde. Wel wat groter en duurder, maar wellicht veel meer waar voor je geld dan het gerommel met de spoel.

alle condensatoren zijn al vervangen door (veel) betere exemplaren, folie idd.

en een Jantzen luchtspoel van 2,7 mH 0,437 ohm zit er al een paar jaar in.

verwacht indd ook niet dat die 0,06 ohm iets zal gaan doen.Een jantzen met ijzerkern van deze waarde is ca 8 euro, de luchtvariant ca 50 geloof ik.

denk dat ik het zo maar laat zitten.

*

richard

• 3782
« Reactie #2298 Gepost op: 12 april 2018, 23:23:48 »
denk dat ik het zo maar laat zitten.
Ik denk dat dit een goede keus is.
« Laatst bewerkt op: 12 april 2018, 23:55:53 door richard »
Genoeg is beter.

*

Heintje

• 1402
« Reactie #2299 Gepost op: 13 april 2018, 01:10:45 »
@cabledoc:
Hou je alle originele filteronderdelen wel achter de hand?
Ik heb in mijn omgeving diverse audiovrienden die hun Maggies "geüpgrade" hebben met soms hele dure onderdelen. Allemaal (zonder uitzondering) kregen ze er spijt van: de originele spoelen (vaak) met ijzerkern hebben eigenschappen (m.n. de Ohmse serieweerstand), die voor de juiste filterwerking zorgen.
Het originele filter gaf uiteindelijk altijd het beste geluid.

Ik heb in mijn kelder ergens nog een plastic zak met een kapitaal aan hele dure filteronderdelen liggen, spoelen en van die dikke witte caps, die "over" zijn na zo'n operatie ...

« Reactie #2300 Gepost op: 13 april 2018, 09:15:35 »
@cabledoc:
Hou je alle originele filteronderdelen wel achter de hand?
Ik heb in mijn omgeving diverse audiovrienden die hun Maggies "geüpgrade" hebben met soms hele dure onderdelen. Allemaal (zonder uitzondering) kregen ze er spijt van: de originele spoelen (vaak) met ijzerkern hebben eigenschappen (m.n. de Ohmse serieweerstand), die voor de juiste filterwerking zorgen.
Het originele filter gaf uiteindelijk altijd het beste geluid.

Ik heb in mijn kelder ergens nog een plastic zak met een kapitaal aan hele dure filteronderdelen liggen, spoelen en van die dikke witte caps, die "over" zijn na zo'n operatie ...

Is dat zo?

Even voor mijn duidelijkheid:was het zo in al die gevallen dat het originele filter (incl. de oude cond. ) beter klonk vlg hun, of alleen de originele spoel.Dat laatste zou ik me voor kunnen stellen, dat eerste niet echt. Ogv eigen ervaring (en wat je elders leest over de ervaringen met andere cond.) zeer recent nog

Een audiovriend die vorig jaar ook de MG 12 kocht, 2e hands, recent geholpen met modificatie.Wat me wel opviel destijds, in een andere luisterrruimte was hoe goed deze al klonken, zonder aanpassingen. Veel beter dan dat ik me kon herinneren van mijn eigen set.Warm, prachtig laag, enorm ruimtelijke plaatsing.Hij vond het alleen bij mij altijd beter klinken...
Daarna de afgelopen maanden alle caps vervangen op zijn verzoek, in stappen.Eerst de 0,1uF door een Jensen pio.Dat gaf eigenlijk direkt al verbetering, en ook het meest merkbaar achteraf.Later de overige vervangen, eerst de 33 uF voor t hoog, daarna de rest
Ook de eigenaar zelf is dik tevreden, en ook zelf heb ik na weken inspelen inmiddels het effect als positief ervaren.
Alleen de spoel heeft hij nog niet vervangen.

Komend weekend neemt hij deze eens mee, en ga ik de proef op de som maar eens nemen door de spoelen even om te wisselen,en dan eens kijken wat daarvan het effect is

Helaa,  mijn oude spullen heb ik al lang niet meer, heb er zelf geen twijfel over dat de caps upgrade een betere geluid geeft ogv de laatste ervaring ook, doch over de spoel twijfel ik wel.
« Laatst bewerkt op: 15 april 2018, 16:54:01 door cabledoc »

*

hypexvd

• 811
  • superfast jellyfish
« Reactie #2301 Gepost op: 20 april 2018, 10:54:21 »
Blijf nuchter en laat je oren bepalen of (jij) er tevreden mee bent.
Duurdere componenten hoeven niet beter te (klinken)

Freaken is leuk om te doen maar wat in theorie goed lijkt kan in de praktijk anders uitpakken.

Als je de weerstand van de spoel verlaagd krijg je een wat strakker laag maar in mij ervaring zeker niet meer laag.
Heb er voor de grap wel eens een folie spoel ter grote van een redelijke ringkern transformator tussen gezet. In theorie de ideale spoel maar er bleef weinig muzikaliteit over, een kille bedoeling maar wel strak ;)

Als je een spoel pakt met een wat hogere weerstand krijg je een wat laid back, warmere sound maar lever je in op de snelheid.

En idd, mocht je willen freaken zou ik de orginele onderdelen achter de hand houden. 

« Reactie #2302 Gepost op: 20 april 2018, 11:22:36 »
Blijf nuchter en laat je oren bepalen of (jij) er tevreden mee bent.
Duurdere componenten hoeven niet beter te (klinken)

Freaken is leuk om te doen maar wat in theorie goed lijkt kan in de praktijk anders uitpakken.

Als je de weerstand van de spoel verlaagd krijg je een wat strakker laag maar in mij ervaring zeker niet meer laag.
Heb er voor de grap wel eens een folie spoel ter grote van een redelijke ringkern transformator tussen gezet. In theorie de ideale spoel maar er bleef weinig muzikaliteit over, een kille bedoeling maar wel strak ;)

Als je een spoel pakt met een wat hogere weerstand krijg je een wat laid back, warmere sound maar lever je in op de snelheid.

En idd, mocht je willen freaken zou ik de orginele onderdelen achter de hand houden.

Ok! Goed om te weten van die weerstand en foliespoel. Ik heb deze week idd even de gewone spoel van een audiovriend mogen lenen en vergeleken met die ik nu heb, en zou dan voor de originele kiezen.Lijkt wat ruimtelijker weer te geven.Dus deze maar besteld, is ca 8 Euro.

Ja, verder, freaken, tsja...het is bekend dat het filter goedkope onderdelen heeft, daar is veel over geschreven,
en ik ben ook bekend met cognitieve dissonantie etc, dus als je wilt dat et beter klinkt etc etc.
AB vergelijk is er vaak niet bij , mede omdat ook nog eens aangeven dat sommige condensatoren een inspeeltijd van 500 uur(!) nodig hebben.In de VS iig.Dus ja...

Maar goed , de meest recente ervaring met de caps was zeker een upgrade, en ligt nog vers in het geheugen

Ik heb ook nog even gerommeld met de speakerterminals, was toch bezig, deze omzeild men een simpele kroonsteen, dus direkt op de speakerkabel,doch daar hoor ik geen moer verbetering, daar ga ik dus niet in investeren.

Nog even het effect van Duelund interne bekabeling afwachten, dat ik besteld heb, en dan kan het doek weer dicht.

Groeten

*

jpio

• 4303
  • dik tevreden met dunne vliezen
« Reactie #2303 Gepost op: 20 april 2018, 15:00:54 »
Mooi man, ben benieuwd of dat wat gaat opleveren. :)
Pioneer 20 serie, Onkyo-D, HK, Nakamichi, Philips 104, Planars 1.5 QR, 2x Rel T2, Alesys monitor.

« Reactie #2304 Gepost op: 7 mei 2018, 22:42:02 »

Dat klopt indd met mijn ervaring, ik heb nu sinds een paar dagen spoeltjes met de originele waarden, dat klinkt indd sneller, wat puntiger, en strakker ook wel.

Nu de laatste stap, ga de MG12 eens biampen