Poll

Waar moet het ledje komen?!

Ledje links
4 (16.7%)
Ledje midden
6 (25%)
Ledje rechts
1 (4.2%)
Ledje in het midden maar wat lager
2 (8.3%)
Rot op met je ledjes
11 (45.8%)

Totaal aantal stemmen: 24

Poll gesloten: 28 juli 2015, 15:25:01

*

Be tweeter

• 9353
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
Re:Professioneel Audio Topic... Alles op (semi)professioneel gebied!
« Reactie #870 Gepost op: 2 augustus 2014, 12:14:49 »
@Be tweeter:

Ik heb even naar het schema gekeken van die EP2500. Ze durven een hoop vermogen uit die 4 setjes 1943/5200 te halen!!!  2 x 1200W over 2 Ohm en 2400W over 4 Ohm in brug!  :o :o :o Ik snap dat als dat fout gaat het ook flink fout kan gaan qua vuurwerk!

Maar hoe erg is de schade, zitten er gaten in de print of zijn alleen de sporen weg?

Ze werken met geschakelde lage en hoge railspanningen en dat verlicht de klus voor de eindtransistoren
flink. Ik zou nog eens moeten checken waar de grootste gaten zitten, ik meen bij de crowbarbeveiliging die geen zekeringen maar wel eindtorren liet sneuvelen.
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

« Reactie #871 Gepost op: 2 augustus 2014, 12:52:35 »
@Be tweeter:

Ik heb even naar het schema gekeken van die EP2500. Ze durven een hoop vermogen uit die 4 setjes 1943/5200 te halen!!!  2 x 1200W over 2 Ohm en 2400W over 4 Ohm in brug!  :o :o :o Ik snap dat als dat fout gaat het ook flink fout kan gaan qua vuurwerk!

Maar hoe erg is de schade, zitten er gaten in de print of zijn alleen de sporen weg?

Ze werken met geschakelde lage en hoge railspanningen en dat verlicht de klus voor de eindtransistoren
flink. Ik zou nog eens moeten checken waar de grootste gaten zitten, ik meen bij de crowbarbeveiliging die geen zekeringen maar wel eindtorren liet sneuvelen.

Ik zag idd zoiets qua voedingsspanningen, toch zou ik het zelf wat zwaarder maken, één setje torren maakt de dimensionering net wat steviger. (voor pro gebruik is dat handig, sommige muziekstijlen trekken een behoorlijk hoger gemiddelde aan stroom zoals metal/hardrock)

Een crowbar vraagt idd nogal wat van de print, ik zie liever een andere beveiliging. In zo'n geval zou ik die compleet verwijderen en vervangen door flinke draadbruggen en iets anders ervoor in de plaats maken met bijvoorbeeld een 25A relais.
« Laatst bewerkt op: 2 augustus 2014, 12:55:48 door Eye on Audio »

"If it measures good and sounds bad, it is bad. If it measures bad and sounds good, you've measured the wrong thing." [Daniel R. von Recklinghausen]

*

KT88

• 27850
  • Emeritus Technicus
« Reactie #872 Gepost op: 2 augustus 2014, 12:55:03 »
Een crowbar kan best maar zet dan snelle zekeringen in de voedingslijnen (NA de elco's).

Dat zijn ze natuurlijk weer vergeten........
Audiodidact

« Reactie #873 Gepost op: 2 augustus 2014, 12:56:24 »
Een crowbar kan best maar zet dan snelle zekeringen in de voedingslijnen (NA de elco's).

Zeker dat NA de elco's is heel fijn!!!  :o

"If it measures good and sounds bad, it is bad. If it measures bad and sounds good, you've measured the wrong thing." [Daniel R. von Recklinghausen]

« Reactie #874 Gepost op: 2 augustus 2014, 13:00:13 »

Er zit een 25 Ampere zekering tussen de uitgang met crowbar én de eindtransistorgroep! Ik denk dat 25A door de print iets teveel was!

*

KT88

• 27850
  • Emeritus Technicus
« Reactie #875 Gepost op: 2 augustus 2014, 13:03:48 »
Ja in de uitgang ...... daarmee beveilig je wel de speakers maar niet de rest.
In de voedingslijnen pak je alles mee, en 25A is ook wel wat van de gekke.

Maar transistoren worden ook wel 3-legged fuses genoemd en zijn nog altijd sneller dan welke zekering dan ook. ;)
Audiodidact

« Reactie #876 Gepost op: 2 augustus 2014, 13:04:57 »
Dit is het schema van één kanaal ex PSU voor degenen die even willen kijken.

« Reactie #877 Gepost op: 2 augustus 2014, 13:09:29 »
Ja in de uitgang ...... daarmee beveilig je wel de speakers maar niet de rest.
In de voedingslijnen pak je alles mee, en 25A is ook wel wat van de gekke.

Maar transistoren worden ook wel 3-legged fuses genoemd en zijn nog altijd sneller dan welke zekering dan ook. ;)

Ik snap dat iid ook niet, een e.v.t. brand kan ook gewoon doorgaan en dat gaat hard op deze manier!

De torren hebben natuurlijk een piek Ic van 30A (15A continue), dus nu keer 4!, maar in praktijk spelen er helaas nog wat meer factoren mee waardoor het goed fout kan gaan.

*

KT88

• 27850
  • Emeritus Technicus
« Reactie #878 Gepost op: 2 augustus 2014, 13:11:21 »
Ow klasse G ........ dapper hoor, met die torretjes.

- edit - die SOAR zegt niet zoveel hoor, als stroom en spanning in fase zijn gedraaid kun je op veel lagere waarden al een thermisch probleem hebben (hotspot of gewoon overbelasting).
Ook onderlinge ongelijkheid kan hier meespelen.

Ja Behringer is leuk als het heel blijft. Gaat het stuk dan is het vaak einde verhaal (qua kosten).
« Laatst bewerkt op: 2 augustus 2014, 13:13:27 door KT88 »
Audiodidact

« Reactie #879 Gepost op: 2 augustus 2014, 13:14:12 »
Ook grappig dat de instelbare current limiter voor de positieve kant van de versterker negative current limiting heet en andersom!  :o

« Reactie #880 Gepost op: 2 augustus 2014, 13:14:57 »
Ow klasse G ........ dapper hoor, met die torretjes.

- edit - die SOAR zegt niet zoveel hoor, als stroom en spanning in fase zijn gedraaid kun je op veel lagere waarden al een thermisch probleem hebben (hotspot of gewoon overbelasting).
Ook onderlinge ongelijkheid kan hier meespelen.

Ja Behringer is leuk als het heel blijft. Gaat het stuk dan is het vaak einde verhaal (qua kosten).

Klopt! 2k4 op 4 Ohm in brug is gewoon heel VEEL!  :o :o :o
« Laatst bewerkt op: 2 augustus 2014, 13:19:43 door Eye on Audio »

« Reactie #881 Gepost op: 2 augustus 2014, 13:17:02 »
Als je goed matcht qua eindtransistoren kan het net maar niet voor een metalconcertje! Ik zou geen avondje willen draaien als ik daar afhankelijk van ben! Doe mij maar een oude Hill!  :) Dit is echt randje, randje...

Maar dat goede matchen is dus de eerste vraag waarover ik twijfel!

Die +/- 110V max zit ook niet ver van het haalbare in mijn optiek!
« Laatst bewerkt op: 2 augustus 2014, 13:22:29 door Eye on Audio »

« Reactie #882 Gepost op: 2 augustus 2014, 13:24:38 »
Ik ben overigens benieuwd waarop ze die stroombegrenzers standaard instellen vanuit de fabriek!

*

KT88

• 27850
  • Emeritus Technicus
« Reactie #883 Gepost op: 2 augustus 2014, 13:29:54 »
Ik houd het maar bij mijn Hufterproof High End Stage Accompany SA1600.  ;D
Lekker dikke Sankens en alles ruim bemeten en goed beveiligd.

Voor de keyboard monitors heb ik toen 12" wedges gemaakt met elk een UcD400 erin.
Audiodidact

« Reactie #884 Gepost op: 2 augustus 2014, 13:49:14 »
Ik houd het maar bij mijn Hufterproof High End Stage Accompany SA1600.  ;D
Lekker dikke Sankens en alles ruim bemeten en goed beveiligd.

Voor de keyboard monitors heb ik toen 12" wedges gemaakt met elk een UcD400 erin.

Dat zijn ook HEEL fijne versterkers! Prachtig spul uit uit eigen land!

Ik ben overigens heel benieuwd naar die UcD400's! Die wil ik binnenkort aanschaffen.