Poll

Waar moet het ledje komen?!

Ledje links
4 (16.7%)
Ledje midden
6 (25%)
Ledje rechts
1 (4.2%)
Ledje in het midden maar wat lager
2 (8.3%)
Rot op met je ledjes
11 (45.8%)

Totaal aantal stemmen: 24

Poll gesloten: 28 juli 2015, 15:25:01

Re:Professioneel Audio Topic... Alles op (semi)professioneel gebied!
« Reactie #1110 Gepost op: 1 september 2014, 00:54:18 »
Dat is best een aparte schakeling. Een vari-mu buis heeft geen lineair gewikkeld grid, deze buizen wel. (dat is overigens ook het verschil) Dit zal niet als een vari-mu klinken lijkt mij. Ik heb ook een keer lopen experimenteren met een LDR aan het grid van een ECC99, dat werkte ook als compressor maar ik vond het regelbereik vrij klein maar slecht klonk het zeker niet. Dat was heel geschikt om achtergrondmuziek wat gelijkmatiger te krijgen.

"If it measures good and sounds bad, it is bad. If it measures bad and sounds good, you've measured the wrong thing." [Daniel R. von Recklinghausen]

« Reactie #1111 Gepost op: 1 september 2014, 14:32:11 »
Ik ben weer even verder gegaan met de 96/24 ADC/DAC...

De spanningsregelaar (LM2576T-5.0 P+) bleek twee of drie gebroken poten te hebben waarvan er n sowieso sluiting maakte. Het was allemaal erg slecht te zien. De elco's (1000uF XYF) die warm werden voor de regelaar heb ik getest en teruggeplaatst. De spanning die eerst niet hoger kon dan een Volt of 9 10 vanwege de veel te hoog getrokken stroom is nu weer normaal, alles kan keurig op + en - 18V alleen de geregelde 5V voor het ADC deel is er nu niet, dus alleen de DAC werkt. Hoe e.e.a. is gebeurt is mij een raadsel, het moertje van de regelaar was nog netjes afgelakt!

Nu de DAC op de juiste spanningen werkt hoor ik pas wat een muzikaal ding dit is, ook de meest zachte noten en details blijven overeind en open. Er zit een diepte in het geluid die ik van 'gewone' opamp-schakelingen niet ken! Helaas heb ik geen schema al kan ik wel enigszins inschatten wat ze gedaan hebben om dit voor elkaar te krijgen. Als het ADC gedeelte nog meer defect en zelfs niet te repareren valt wordt dit toch een blijvertje denk ik! De analoge ingangen zijn e.v.t. ook nog wel als voorversterker te gebruiken als die ook zo goed klinken, de bouwstijl is in ieder geval net zo.

De regelaar met de gebroken poten... Ik kon het alleen via een spiegeltje cht goed zien...

Nogmaals het zeer goed klinkende volledig symmetrische deel, twee van de vier DAC's en de analoge uitgangen.

« Laatst bewerkt op: 1 september 2014, 15:35:08 door Eye on Audio »

"If it measures good and sounds bad, it is bad. If it measures bad and sounds good, you've measured the wrong thing." [Daniel R. von Recklinghausen]

« Reactie #1112 Gepost op: 1 september 2014, 15:30:47 »
De opamps in het uitgangcircuit worden redelijk warm, een graadje of 50 denk ik, dat werkt blijkbaar positief mee!  8)

*

KT88

• 27850
  • Emeritus Technicus
« Reactie #1113 Gepost op: 1 september 2014, 16:14:07 »
De opamps in het uitgangcircuit worden redelijk warm, een graadje of 50 denk ik, dat werkt blijkbaar positief mee!  8)

Ik weet niet wat er onder de print nog aan SMD verstopt zit, maar een bekende truuk is om de uitgang te belasten met een stroomspiegel om zo de uitgangstrap van de opamp min of meer in een soort klasse A te dwingen.

Lullig foutje trouwens met die switching regulator, daar kun je naar blijven zoeken ....... misschien thermische overbelasting op de pootjes geweest?
Audiodidact

« Reactie #1114 Gepost op: 1 september 2014, 17:42:51 »
De opamps in het uitgangcircuit worden redelijk warm, een graadje of 50 denk ik, dat werkt blijkbaar positief mee!  8)

Ik weet niet wat er onder de print nog aan SMD verstopt zit, maar een bekende truuk is om de uitgang te belasten met een stroomspiegel om zo de uitgangstrap van de opamp min of meer in een soort klasse A te dwingen.

Lullig foutje trouwens met die switching regulator, daar kun je naar blijven zoeken ....... misschien thermische overbelasting op de pootjes geweest?

Onder de print zit geen SMD spul verder, zo'n klasse A instelling kan wel eens aan de orde zijn. Wel zitten er de nodig weerstanden rondom de opamps wat goed zichtbaar is op de foto, daar ken ik de precieze functie nog niet van. Het zit goed vol achter de uitgangs XLR's!

Samen met de vier DAC chips is dit het uitgangscircuit voor twee kanalen:

Ik zat er niet ver naast met mijn gokje van zo'n 50 graden op de opamps... Ik heb duidelijk nog aquariumvingers van vroegh!  ;D ;D ;D Ik voel ook op een paar tienden van een graad wat iemand voor koorts heeft, bij hetere dingen is het wat lastiger... Dit is nog eens iets anders dan gouden oren, gouden vingers zijn er ook! 8)

« Laatst bewerkt op: 1 september 2014, 20:48:11 door Eye on Audio »

*

Be tweeter

• 9353
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #1115 Gepost op: 1 september 2014, 20:32:03 »
Ik heb met dat soort halfgeleiderbehuizingen wel eens afgebroken pootjes gehad maar dan was er toch meestal sprake van vermoeidheid door beweging.
Vreemd.. :o
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

« Reactie #1116 Gepost op: 1 september 2014, 20:44:43 »
Ik heb met dat soort halfgeleiderbehuizingen wel eens afgebroken pootjes gehad maar dan was er toch meestal sprake van vermoeidheid door beweging.
Vreemd.. :o

Zoiets denk ik ook. Het zou best kunnen dat iemand de print rondom heeft los gehad zonder de regelaar van het frame los te maken. Er waren drie pootjes los vanaf de rechterzijde. Het is wel zo dat door uitzetting en krimp pootjes kunnen breken, of de soldeereilandjes gaan los. Dat laatste zag je vroeger veel bij Philips TV's waar je beeld soms tot een horizontale lijn in elkaar klapte... Een knikje in een pootje doet dan wonderen.

Ik weet niet of deze regelaars veel beter zijn dan de gewone driepoten van 5V alleen dit is 3A. De originele zijn niet meer leverbaar op een paar Amerikaanse leveranciers na die hem nog wel hebben. Eerst ga ik maar eens testen met een externe 5V voeding. Ik hoop dat er door deze grap geen DSP's of EPROM's kapot zijn van de ADC deel, de ADC chips zelf lijken sowieso geen spanning te krijgen. De voeding is verder wel pittig opgezet, er staan hier een daar in totaal vier 10.000uF/6.3V elco's op het board, ook bij de ADC's.
« Laatst bewerkt op: 1 september 2014, 20:46:39 door Eye on Audio »

*

.

• 7828
« Reactie #1117 Gepost op: 2 september 2014, 00:01:17 »
Zojuist een klein testje gedaan met de nieuwe LDR's en de lampjes die het uiteindelijk gaan worden.
De LFO gaat max 9V leveren, met 6V op de lampjes krijg ik de LDR's naar +/- 250 Ohm , bij donker schieten ze naar de 2 meg, ze zijn een stuk sneller als mijn multimeter  ;D
Ik combinatie met de parallelweerstand van 150K over de LDR's denk ik dat dit prima gaat werken zo, ze zijn het gevoeligst in het "middengebied" en wat minder op de uitersten, bij vol licht krijg ik ze niet naar de nul Ohm ik moet er echt een bureaulamp vol opzetten dan.
Een swiepert tussen de 250 Ohm en 150 K lijkt mij een aardige swiepert  8)

En het roteren van de kristallen levert een lichte variatie in weerstand op  :-*
« Laatst bewerkt op: 2 september 2014, 00:03:52 door Hocus Pocus »

*

.

• 7828
« Reactie #1118 Gepost op: 2 september 2014, 13:45:46 »
@Morph,

Het is gelukt, best wel vlot zelfs !  8)

Dank je !

*

.

• 7828
« Reactie #1119 Gepost op: 2 september 2014, 14:23:18 »
En waar ik een beetje bang voor was is niet aan de orde...

Ze zijn echt heel stil !  8)

« Reactie #1120 Gepost op: 2 september 2014, 14:55:43 »
Ik heb mijn LDR's op de scoop getest met een knipperende LED zaklamp van 3 Watt, dat is licht genoeg om ze helemaal 'dicht' te krijgen op zo'n 40 50 Ohm wat erg laag is, met zoveel licht zie je wel echt hoe snel ze zijn. Op zich zou zo'n 250 Ohm laag genoeg moeten zijn in de meeste gevallen. Als het lampje heel dicht op de LDR zit kom je ook heel ver maar in jouw geval kan dat natuurlijk niet. Ik zag ook dat ze het steilst reageren in het middengebied, het laatste stuk gaan ze veel minder steil, dat zie je goed in het plaatje.

Onderaan de neergaande curve op het plaatje zie je dat de steilheid heel erg afneemt. Omdat ik bovenaan de curve niet kom met 10 Volt zie je dat niet maar dat zal ook zo ongeveer hetzelfde zijn denk ik. Voor een compressor vind ik die afname in steilheid wel goed eigenlijk, een harde limiter hoef ik niet, dat zou ik anders oplossen. Voor een effect zoals bij jou is het ook wel een mooi natuurlijk verloop verwacht ik! Zelf wil ik eigenlijk het gebied van Rmin---50k gebruiken voor de compressor dus een beetje licht is zelfs welkom d.m.v. een voorspanning op het lampje waardoor dat stukje regelbereik wat over is waarschijnlijk nog sneller is, dat weet ik echter niet zeker. Het lampje is sowieso sneller omdat die al brand. LDR's die op 0 Ohm komen zijn er naar mijn weten niet, mijn 40 50 Ohm is al erg laag!

Als je multimeter een bar heeft kun je het redelijk volgen alleen niet met autoranging! ;D ;D ;D Dan zie je helemaal niets. Voor zulke gevallen heb ik ook nog een goede analoge multimeter wat zeker niet onhandig is maar omdat de digitale scoop ook z.g.a. alles meet is dat nog de beste oplossing.

« Laatst bewerkt op: 2 september 2014, 15:03:01 door Eye on Audio »

« Reactie #1121 Gepost op: 2 september 2014, 15:00:54 »
@Morph,

Het is gelukt, best wel vlot zelfs !  8)

Dank je !

Oh kijk, het spul is al binnen!  :)

*

.

• 7828
« Reactie #1122 Gepost op: 2 september 2014, 15:04:39 »
Klopt, ze zijn daarnaast ook nog gevoelig voor spectrum, dus met een RGB LED zou je die curve ook nog kunnen benvloeden.

Geluid sturen met licht, dit begint op alchemie te lijken  ;D

Overigens maken de goedkopere compressors vaak gebruik van een optocouplertje en in de oudere modellen zie je vaak iets wat een TB4 cell heet geloof ik, dat zit in een oude relaisbehuizing, dat is een metalen blik met buis pinning, die douw je dus zo in een buisvoet, ze hadden diverse cellen voor traag medium en fast, gewoon een kwestie van swappen dus.

Er zijn nu ook weer mensen die die TB4 cellen zelf bouwen.

« Reactie #1123 Gepost op: 3 september 2014, 00:35:45 »
Ik heb even een paar duizend foto's van allerlei klussen van de de jaren voor augustus 2009 doorgespit, die ga ik binnenkort maar eens op merk sorteren! Wat ik zocht was o.a. de Fairchild compressor en nog een andere, ik dacht de Mindprint al weet ik van die laatste niet of dat een LDR of iet anders is... (ik zal even in het schema kijken als ik weer wakker ben)

Dit is de Fairchild. Je ziet duidelijk het lampje en de twee LDR's. Hierover hoort een zwart kunststof busje. Dit is voor de revisie, o.a. alle elco's heb ik vervangen.

Dit is nog iets duidelijker de Fairchild compressor:

Hier nogmaals die tafel uit 1972, daarin zie je een rij van deze Fairchild modules!

Dit is de moderne versie van de Mindprint:

« Laatst bewerkt op: 3 september 2014, 00:40:43 door Eye on Audio »

« Reactie #1124 Gepost op: 3 september 2014, 19:22:40 »
Blijkt dat ik de stepdown spanningsregelaar voor de ADC/DAC gewoon nog voor 1,40 kan krijgen!