Poll

Waar moet het ledje komen?!

Ledje links
4 (16.7%)
Ledje midden
6 (25%)
Ledje rechts
1 (4.2%)
Ledje in het midden maar wat lager
2 (8.3%)
Rot op met je ledjes
11 (45.8%)

Totaal aantal stemmen: 24

Poll gesloten: 28 juli 2015, 15:25:01

Re:Professioneel Audio Topic... Alles op (semi)professioneel gebied!
« Reactie #480 Gepost op: 10 maart 2009, 21:39:31 »
Tuurlijk, mijn mengpaneel heeft immers SCART op alle kanalen!  ;D ;)

Voordien was jack handig omdat de vocoder een jackinput had, maar de enige microfooninputs die ik nu nog heb zijn dus de XLR's op het mengpaneel, en dan is jack niet zo handig...Wel opletten dat ik de phantom power zeker uit zet dan.  :police:

Als je pin 1 en pin 3 met elkaar verbind dan sluit je de phantoom voeding kort. Lijkt me niet goed. ;)

Het zal een dynamische microfoon zijn!

Ik heb ook zo'n goedkoop barrel hier van Realistic, stokoud en vroeger met een jack. In de kabel zaten netjes 2 geleiders en het scherm. Wel had de microfoon een XLR aan de onderzijde. In dat geval was het mogelijk om het gebalanceerd aan te sluiten.

Nu zitten de twee draden van het kapsel aan XLR pin 2 en 3 en de afscherming alleen aan de metalen behuizing van de mic en aan XLR pin 1. Dit werkt in mijn geval prima...

Fantoom gaat via twee 6k8 weerstanden op pin 2 en 3, dat kun je prima kortsluiten zonder schade! ;)

"If it measures good and sounds bad, it is bad. If it measures bad and sounds good, you've measured the wrong thing." [Daniel R. von Recklinghausen]

« Reactie #481 Gepost op: 10 maart 2009, 21:42:36 »

Ik was het zat ook! ;D

Ik heb vanaf het begin een probleem in het hoog gehad met de DM5's. Ik heb ze gekocht met de eerder genoemde tweeter van Seas die ik al een keer verzwakt had met een weerstand wat natuurlijk weer andere problemen geeft met de crossover... Ik vond de 'S' klanken etc. nog steeds wat aangezet en dacht dat dit puur door het rendement van de tweeter kwam. Ik heb nooit de tijd genomen om dit uit te zoeken en vandaag had ik daar zin in...

Als eerste zat de tweeter verkeerd aangesloten!!!
Of eigenlijk in dit geval + op + en - op -. Met dit filter, 3e orde voor hoog EN 2e orde voor laag, leek het mij beter om de tweeter eens om te polen. Ook om te kijken of de 'S' klanken dan beter waren! Ook trok het geluid altijd ietsje naar één kant wat voor mij al een teken was. (speakers liggen op z'n kant) Ik had het filter nog niet gezien en wist niet of deze aangepast was voor de andere tweeter wat dus niet het geval is.

Daarnaast heb ik het filter aan het begin verzwakt om het rendement gelijk te trekken.

Het resultaat:
'S' klanken zijn ook bij wat slechtere opnamen veel beter. Je hoort de zwakheid van de opnamen zonder dat de speakers dat verder aanzetten. En goede opnamen krijgen een 'aanwezigheid' die bijna eng is. Detail en akoestiek komen veel beter over, alles is transparanter en loopt minder vol waardoor het stereobeeld veel natuurlijker is, ook op hoger weergaveniveau.

Ook met meten zijn er bijna geen dips meer als je de meetmicrofoon langs de units haalt.

Zeker de extreme verbetering op het gebied van 'S' klanken en detail laat maar weer eens zien hoe gevoelig het faseverhaal ligt!

Op 12kHz zit een klein piekje van zo'n 4dB, gemeten in de luisterruimte, dus dat mag geen naam hebben...

Kortom: Een geweldige 'upgrade'! ! !

Zo ben ik laats ook aan het meten geweest met mijn zelfbouwstudiomonitorjes.

Er zat een filter in dat zogenaamd goed was volgens de verkoper...maar ik had het idee dat het beter moest kunnen.

Gemeten met een Behringer meet mic en Easera. Tweeterje en woofertje apart gemeten en samen met filter en aan de hand daarvan dingen gaan aanpassen.

Condensator erbij op het laag, ik had 15uF liggen en dat deed wat ie moest doen. De C op de tweeter wat verkleind van 6 naar 4uF en een L-pad gemaakt van koolveter. Ook de polariteit van de tweeter omgedraaid...en ploeps daar is het (correcte)mid...

Na wat tunen aan het L-pad, had ik een nette frequentie response en nog belangrijker, een mooi ruimtelijk en uitgebalanceerd geluid, zeker voor zulke kleine dingen.. 3.5" woofer.

Het resultaat mag er wezen!  8) 8) ;D ;D

Ze lijken erg goed te functioneren als afluistermonitors bij het mixen (multitrack).  ::);D

Ja mooi is dat! Dat zijn zeer goedkope maar ook zeer waardevolle verbeteringen! 8)

"If it measures good and sounds bad, it is bad. If it measures bad and sounds good, you've measured the wrong thing." [Daniel R. von Recklinghausen]

*

Nicolas

• 18494
  • The more ambitious home installation
« Reactie #482 Gepost op: 10 maart 2009, 21:47:01 »

Voordien was jack handig omdat de vocoder een jackinput had, maar de enige microfooninputs die ik nu nog heb zijn dus de XLR's op het mengpaneel, en dan is jack niet zo handig...Wel opletten dat ik de phantom power zeker uit zet dan.  :police:

Als je pin 1 en pin 3 met elkaar verbind dan sluit je de phantoom voeding kort. Lijkt me niet goed. ;)

Ik heb ook zo'n goedkoop barrel hier van Realistic, stokoud en vroeger met een jack. In de kabel zaten netjes 2 geleiders en het scherm. Wel had de microfoon een XLR aan de onderzijde. In dat geval was het mogelijk om het gebalanceerd aan te sluiten.

Nu zitten de twee draden van het kapsel aan XLR pin 2 en 3 en de afscherming alleen aan de metalen behuizing van de mic en aan XLR pin 1. Dit werkt in mijn geval prima...

Fantoom gaat via twee 6k8 weerstanden op pin 2 en 3, dat kun je prima kortsluiten zonder schade! ;)

Dus ik mag er gewoon een XLR op aansluiten en hem in de microfooninputs van het mengpaneel gebruiken?

Ik heb de nukkige kanalen trouwens werkend gekregen na het nodige geweld in de inserts.
about 0 seconds remaining

« Reactie #483 Gepost op: 10 maart 2009, 22:07:16 »

Dus ik mag er gewoon een XLR op aansluiten en hem in de microfooninputs van het mengpaneel gebruiken?

Ik heb de nukkige kanalen trouwens werkend gekregen na het nodige geweld in de inserts.

Wat die mic betreft is dat geen punt. Er zou bij sluiting een 'stroom' van nog zo'n 7mA lopen! Natuurlijk geen fantoom op deze mic zetten, dat is zinloos en kan het geluid beïnvloeden als de stroom door de mic loopt.

Dat insertverhaal is heel bekend, zelfs bij dure tafels!

*

Bizon

• 1079
  • Hoi ik ben Bizon...
    • M'n hyves
« Reactie #484 Gepost op: 10 maart 2009, 22:27:32 »
Kunnen we niet een remix "wedstrijdje" doen. Een liedje kiezen die gaat iedereen dan remixen en dan vervolgens komen we erachter dat we allemaal veel te verschillende stijlen hebben om te beoordelen welke het beste is. Is leuk
Logic Pro 8.0.2, TC Electronic Konnekt24D, KRK V88, CME UF6, Technics SL1210MKII, Ortofon Concorde Nightclub E MKII, Rode NT1000.

Real DJ's play with Vinyl, Cd's, them selves?, PC, banana's, MUSIC.

*

Nicolas

• 18494
« Reactie #485 Gepost op: 10 maart 2009, 22:30:15 »
Remixen, dan moet je het liedje in meersporenformaat hebben? Of bedoel je coveren?

*

Integra

• 10369
  • Teac / Tascam freak!!!
« Reactie #486 Gepost op: 10 maart 2009, 22:30:37 »
Dan doe ik niet mee :P

Ik maak geen remixes ;)  Speel lekker zelf ;D

*

Integra

• 10369
  • Teac / Tascam freak!!!
« Reactie #487 Gepost op: 10 maart 2009, 22:32:05 »
Remixen, dan moet je het liedje in meersporenformaat hebben? Of bedoel je coveren?

remixen is een bestaand nummer verbouwen...
dat kan doormiddel van een basloopje, transpose/pitch, rap....

*

Nicolas

• 18494
« Reactie #488 Gepost op: 10 maart 2009, 22:32:31 »

Wat die mic betreft is dat geen punt. Er zou bij sluiting een 'stroom' van nog zo'n 7mA lopen! Natuurlijk geen fantoom op deze mic zetten, dat is zinloos en kan het geluid beïnvloeden als de stroom door de mic loopt.

Dat insertverhaal is heel bekend, zelfs bij dure tafels!

Fantoom zet ik dan wel uit. Nu denk ik dat ik bij deze tafel fantoom over alle microfooningangen tegelijk aan en uit zet, maar dat maakt niet uit voor mij; ik heb toch maar 1 microfoon. Het is nu eenmaal geen top-of-the line tafel he. Ik vind dat ik voor de prijs die ik betaald heb, écht niet mag klagen. Daarvoor had ik mij nieuw een héél klein en brak Behringertje ofzo kunnen kopen, en aangezien ik nu al 19 kanalen in gebruik heb...

*

Nicolas

• 18494
« Reactie #489 Gepost op: 10 maart 2009, 22:33:27 »

Men gebruikt wel bijna altijd de individuele tracks van het origineel voor een remix hoor, dat werkt nu eenmaal véél makkelijker dan de stereomix. Daar doelde ik op. Maar ik ben meer een fan van coveren dan remixen.

*

Integra

• 10369
  • Teac / Tascam freak!!!
« Reactie #490 Gepost op: 10 maart 2009, 22:34:16 »

Men gebruikt wel bijna altijd de individuele tracks van het origineel voor een remix hoor, dat werkt nu eenmaal véél makkelijker dan de stereomix.

Die moet je dan wél hebben he ;)

*

Nicolas

• 18494
« Reactie #491 Gepost op: 10 maart 2009, 22:35:18 »
Dat was de insteek van mijn opmerking: als je een nummer wil gaan remixen, hoe kom je dan aan de losse sporen van het origineel?

Coveren is dan makkelijker, gewoon van nul beginnen. Ik ben er geen held in, maar dat terzijde.  :-X

*

.

• 7828
« Reactie #492 Gepost op: 10 maart 2009, 22:36:00 »
Als een plaat een remix nodig heeft is het sowieso al een ruknummer, meeste remixes komen niet verder dan een slap aftreksel van het origineel.

*

Integra

• 10369
  • Teac / Tascam freak!!!
« Reactie #493 Gepost op: 10 maart 2009, 22:37:37 »
Als een plaat een remix nodig heeft is het sowieso al een ruknummer, meeste remixes komen niet verder dan een slap aftreksel van het origineel.

eens! ;)

*

Nicolas

• 18494
« Reactie #494 Gepost op: 10 maart 2009, 22:38:14 »
Zo af en toe is een remix beter dan het origineel. En dan heb je ook bv Moby in zijn oudere periode, die van hetzelfde nummer verschillende mixen maakte voor de US en Europese markt (zijn "European mixes" dus). Maar als andere mensen dan de originele uitvoerder nummers gaan remixen, heb ik inderdaad de indruk dat het nog vaker dan met covers de mist in gaat. Het kàn beter zijn dan het origineel hoor, maar ik zou er niet op hopen. :)