*

sietse

• 401
  • Alles kan, tot het tegendeel is bewezen.
Re: Welk element in een Thorens TD160 MKII?
« Reactie #15 Gepost op: 8 oktober 2004, 15:45:44 »
Hallo allemaal,

Ik reageer hier even omdat er hier wordt gediscusseerd over een Denon element.
Ik heb een Thorens TD 160 en een versterker Denon PMA 1500R.
Mijn Thorens heeft als element ADC-VLM en is dit jaar 30 jaar oud.
Ik heb het vermoeden dat het kunststof van de naald ophanging is verouderd. Dus stijf geworden. Hij klinkt vreemd dof en ik denk na over een ander element.
Ik denk aan een Denon omdat ik een Denon versterker heb.

Denon heeft ook nog de DL-160 en de DL-103.
Wat mij nu opvalt na het lezen van dit topic is dat de 110 en de 160 High output zijn. Zou dat het probleem kunnen veroorzaken?
De 103 is een gewone MC maar een redelijke grote klomp aan de arm.
Misschien juist daarom geschikt voor de TD 160?

Sietse

« Laatst bewerkt op: 10 oktober 2004, 17:08:14 door sietse »

*

s_k

• 12160
  • Luisterend oor
« Reactie #16 Gepost op: 15 oktober 2004, 08:18:21 »
Ik kan je één ding garanderen :)
De DL-110 is absoluut geschikt voor de 160 :).

*

sietse

• 401
« Reactie #17 Gepost op: 15 oktober 2004, 14:28:13 »
Weet je ook iets over de andere twee versus de TD160?
Hij is in origenele staat.

Sietse

*

s_k

• 12160
  • Luisterend oor
« Reactie #18 Gepost op: 15 oktober 2004, 20:22:03 »
Nee, helaas niet.
Kan alleen vanuit m'n oren in vergelijking met andere combinaties zeggen dat dit een goede combinatie is. Hoe de 160 het doet... Zou willen dat ik het kon testen!

*

Stylus

• 3271
« Reactie #19 Gepost op: 15 oktober 2004, 21:32:47 »
Hee, ik schiet gelijk op Reageer, zonder in te loggen.

Sietse,
je hebt het over een grote klomp. Dat zegt mi. niet zoveel over het geschikt zijn voor een arm.

Wat ik altijd aanhoud over geschikt zijn of niet is enerzijds een combinatie van stijfheid van de arm vergeleken met de toegevoerde energie en anderzijds de resonantiefrequentie.

Dit laatste komt neer op een geschikte combinatie van compliantie en totale effectieve massa.

Nou. Voor alle drie de elementen zie ik in dit geval geen problemen. Tenminste bij een MkI- arm, want dat heb je denk ik.
De duurste elementen verdienen wel een betere arm. Maar het is allle drie goed te combineren met die arm. Je hebt hier 3 laagcompliant- elementen in een 16,5gr- arm. Moet allemaal lukken.

DL 160 is een stukje beter dan DL110. DL103 is kwalitatief even goed als die DL160. Maar hij heeft een sferische naald. En dat heeft mi. wat minder goede spoorprestaties bij hoge tonen.

Het Hi- output- principe kan eigenlijk ook geen problemen opleveren. Het betekent alleen dat het output-niveau vergelijkbaar is met een mm-element; het gaat in de richting van 2 a 4  mV, terwijl een low- output vaak in de richting van 0.2 mV zit, dacht ik. Je moet voor beide wel de geschikte soort preamp beschikbaar hebben.

Ik denk dat het vermelde model versterker de beide mogelijkheden biedt.
Jan.

*

sietse

• 401
« Reactie #20 Gepost op: 16 oktober 2004, 13:55:35 »
Bedankt voor de reacties.

Ik had al de voorkeur voor de 160, puur gevoelsmatig.
De 103 zat ik over na te denken om de volgende reden:
Als het element een grote massa heeft, kan de naald zich bewegen zonder dat het element gaat meebewegen, Dus ongeveer de zelfde filosofie als waarom men vaak boxen zwaar maakt.
Ik heb er geen idee van of dit enig belang heeft. Ik ben niet echt zo bezig geweest met draaitafels en modificaties. Ik vind het nu een beetje zonde dat het ding niet wordt gebruikt, vandaar.

Sietse

*

weidok

• 227
« Reactie #21 Gepost op: 16 oktober 2004, 14:06:39 »
Bij high output MC schakelaar pre amp op MM zetten!!
Bij Low output op MC..

De DL 160 lijkt mij een goede keuze hoewel ik meen dat er ergens op de fora een draadje was over de Denon mc's dat ze gevoelig zijn voor stof !! 

Grado heeft mi ook mooie elementen voor weinig geld super veel kwaliteit ...

http://www.needledoctor.com/s.nl/sc.2/category.374/.f

kijk hier maar eens  suc6
« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2004, 14:09:55 door weidok »
"There is no box like NO BOX

*

s_k

• 12160
  • Luisterend oor
« Reactie #22 Gepost op: 16 oktober 2004, 14:07:03 »
Dat beweegverhaal hangt m.i. ook èrg af van de arm.

*

Stylus

• 3271
« Reactie #23 Gepost op: 16 oktober 2004, 17:12:25 »
sietse/ s_k,

als je een naaldtip wil laten bewegen zonder dat de elementbehuizing beweegt, iets wat we allemaal wel willen, dan zou je mijnsinziens de resultaten in acht moeten nemen van een onderzoeksrapport geschreven door een deense hifi- goeroe, Poul Ladegaard, die in 1977 al baanbrekende resultaten heeft geboekt.

Ik ben net klaar met een samenvatting/ vertaling van dat rapport dat je kan downloaden vanaf de bibliotheek van Vinyl Engine in het engels. Ik heb het daar zelf 2 jaar geleden geplaatst, nadat ik het op zolder terugvond.

Het komt erop ner dat je de resonantiefrequentie een stuk weghoudt van de storende invloeden. In de praktijk komt dit neer op 10 tot 15 Hz.
Het boeiende hierbij is, dat in tegenstelling tot wat de meesten denken, hogere element- en armmassa's de resonantiefrequentie luist in de verkeerde richting duwen; de lage kant op dus. Een lagere compliantei verbetert vaak het spoorgedrag, terwijl velen vroeger juist dachten dat hogere complianties daarvoor moesten zorgen.

Gezien het in dit forum al redelijk besproken facet demping kan je zeggen, dat demping gunstig kan werken op een stabiel spoorgedrag en een goeie geluidskwaliteit.

Ik heb nog nergens officiele kritiek gelezen op het Ladegaard- geschrift, dat ik dus in hoogst eigen persoontje opnieuw de wereld in heb geslingerd. Van auteursrechten ook al geen last gehad. Wel gek, eigenlijk.
Jan.

Binnenkort dus in dit theater een samenvatting/ vertaling over dit veelal slecht begrepen onderwerp.

*

Stylus

• 3271
« Reactie #24 Gepost op: 16 oktober 2004, 17:15:01 »
De vertaling kan je dus niet downloaden, wel het engelse origineel. Vertaling verschijnt in dit forum. Moet eerst nog in een doc- bestand worden getikt. Kan nog wel effe duren.

Jan.