Philips CD Recorder gedonder
« Gepost op: 8 augustus 2009, 01:19:58 »
Ik heb al enige tijd zo een relaxte CDR 760, om de zoveel tijd doe ik die dingen aan en neem ik ook op op een CD-RW. Opnemen doet ie nog steeds prima, alleen komt er via de tulpingangen alleen een linkerkanaal binnen en geen rechter. Kabels gecontroleerd, die waren prima, links en rechts verwisseld en nog steeds alleen een linkerkanaal. De toevoer tot die kabels is dus goed. Het lijkt er dus op dat de diode voor Audio in Rechts of is doorgebrand, en niets functioneerd. Het is ook geen kweste van vuil of stof, hij pakt het signaal gewoon niet. Er slaat ook geen VU-meter uit rechts.

Heeft iemand nou enig idee hoe dat zo ineens kan vanuit het niets, vorige week was alles nog prima in ieder geval en zo oud zijn die dingen nu ook weer niet? Afspelen gaat prima over 2 kanalen overigens en ook in stereo.

Even voor de duidelijkheid het betreft een audio standalone CD recorder, van halverwege de jaren '90

« Laatst bewerkt op: 8 augustus 2009, 01:28:39 door Bartolhoven »

Re:Philips CD Recorder gedonder
« Reactie #1 Gepost op: 8 augustus 2009, 22:38:51 »
Helemaal niemand? Misschien omdat het over een CD recorder gaat, maar het is hetzelfde dat bij een cassettedeck of bandrecorder een van de "line in" tulpbussen ineens geen signaal meer afgeven.

*

Heintje

• 1684
« Reactie #2 Gepost op: 9 augustus 2009, 09:34:15 »
Evenals bij een cassette- of tapedeck wordt het signaal intern omgeschakeld voor de opname- en weergavestand. Het lijkt mij het meest waarschijnlijk dat daar iets mee mis is en bij cassettedecks was dat vrijwel altijd die !@#$%^&* lange schakelaar op de printplaat die je moest inspuiten met contactspray of vervangen.

Wat je eigenlijk zou moeten doen, is een normale CD er in afspelen en kijken of dan alles correct werkt (allebei de kanalen geven geluid? allebei worden ze goed weergegeven op de VU-meters?) voor beide kanalen. Als dat zo is, kan je tesamen met je eerdere teksten concluderen dat het linker ingangssignaal intern niet goed aankomt vanaf de interlink. Dat kan zijn door een defecte plug of slechte soldeerverbinding, de ingangsversterker of de eerder genoemde omschakeling die niet goed meer functioneert.

In alle gevallen is dit euvel iets om voor reparatie aan te bieden (meestal niets ingrijpends, wel moeilijk te vinden). Op het reparatietopic vind je mensen die dat voor je kunnen verzorgen "als je dat lief vraagt".....

*

morph

• 14423
« Reactie #3 Gepost op: 9 augustus 2009, 10:43:33 »
Als het rechterkanaal niet lijkt te werken bij opname dan kun je toch moeilijk spreken van "Opnemen doet ie nog steeds prima" of begrijp ik het verkeerd?

Om 't probleem wat verder te onderzoeken:
Wat is het resultaat als je tijdens een opname de monitorknop op je versterker gebruikt?

*

Dik

• 32801
  • TapeDacGyver
    • De Tapedeck Meeting
« Reactie #4 Gepost op: 9 augustus 2009, 11:14:01 »
Ik denk dat je meer hulp krijgt op de juiste helft van dit forum. Dit is het analoge gedeelte. ....Tenzijn je van gissing en speculatie houdt natuurlijk.  ;D
Volgens geruchten bezitter van 278 Revoxen.

*

morph

• 14423
« Reactie #5 Gepost op: 9 augustus 2009, 12:31:19 »
Dit is het analoge gedeelte. ....

Is dat zo?

« Reactie #6 Gepost op: 9 augustus 2009, 12:32:47 »
Dat was idd eerst het geval. ;)
Alles is beter dan niks, het enige wat telt is muziek.

*

morph

• 14423
« Reactie #7 Gepost op: 9 augustus 2009, 12:38:53 »
Aha, een moderator die stilletjes probeert ondergetekend forumlid gek te maken, hè?
(Paranoïde ben ik zoals je ziet al, dus dat kan er dan ook nog wel bij...)

« Reactie #8 Gepost op: 9 augustus 2009, 13:21:21 »
Gij hebt een groot incasserings vermogen Morph. ;D ;)
Alles is beter dan niks, het enige wat telt is muziek.

« Reactie #9 Gepost op: 9 augustus 2009, 19:58:03 »

Wat je eigenlijk zou moeten doen, is een normale CD er in afspelen en kijken of dan alles correct werkt (allebei de kanalen geven geluid? allebei worden ze goed weergegeven op de VU-meters?) voor beide kanalen. Als dat zo is, kan je tesamen met je eerdere teksten concluderen dat het linker ingangssignaal intern niet goed aankomt vanaf de interlink. Dat kan zijn door een defecte plug of slechte soldeerverbinding, de ingangsversterker of de eerder genoemde omschakeling die niet goed meer functioneert.

Een gewone CD speelt ie gewoon prima af in tweekanaals stereo.

Als het rechterkanaal niet lijkt te werken bij opname dan kun je toch moeilijk spreken van "Opnemen doet ie nog steeds prima" of begrijp ik het verkeerd?

Om 't probleem wat verder te onderzoeken:
Wat is het resultaat als je tijdens een opname de monitorknop op je versterker gebruikt?

Ik bedoel daarmee dat ie mechanisch gezien alles wel goed doet, dat sleutelde soms ook aan die appartaten. Als ik de monitor knop gebruik dan hoor ik dus alleen het linkerkanaal in de "tape" stand.

Maargoed ik denk maar dat ik het ergens ter reparatie aanbied, het is een Philips dus er moet nog wel het nodige voor handen zijn aan documentatie hoop ik.

Bedankt voor de reacties tot zover

*

Rowdy

• 849
« Reactie #10 Gepost op: 9 augustus 2009, 20:00:51 »
Misschien de 'monitor'-knop schoonmaken, of misschien zit er een schakel-IC wat niet goed werkt. Slechte soldeerverbindingen.

« Reactie #11 Gepost op: 9 augustus 2009, 20:58:42 »
Misschien de 'monitor'-knop schoonmaken, of misschien zit er een schakel-IC wat niet goed werkt. Slechte soldeerverbindingen.

Ligt het niet aan, een andere CD recorder doet het wel, bovendien zie ik een VU-meter op het apparaat niet oplichten.

« Reactie #12 Gepost op: 10 augustus 2009, 21:55:55 »
Ik heb hier ook nog een CDR-760 die het nog doet, maar al een tijdje niet gebruik.
Volgens de handleiding kan die enkel overweg met aparte AUDIO cd 's, die nog moeilijk te verkrijgen zijn en ook een pak duurder. Zou deze dan toch werken met gewone CD-R/RW of lees ik het verkeerd. Indien wel, hoe krijg ik dat dan voor mekaar?   

*

tito

• 9874
« Reactie #13 Gepost op: 10 augustus 2009, 22:04:24 »
Indien wel, hoe krijg ik dat dan voor mekaar?   

Wellicht dat de truc uit deze draad ook in dit geval opgaat.  ;)