*

Alco

• 1003
    • aboutmymusic
NAIM Show bij Hanze HiFi, 26-09-2009
« Gepost op: 27 september 2009, 10:26:08 »
Ben gistermorgen naar Zwolle geweest. Het was weer een geslaagde dag.
Ik zal proberen een verslag te maken. (sorry voor de wat matige foto's)

Iemand moest die morgen toch 't spits afbijten, so it might as well be me...  ;D  8)  
De winkel was net open, de opbouw van de grote set nog in volle gang, of ondergetekende melde zich al... :)

Het begon in de grootste luisterkamer waar onderstaande set stond opgesteld:

De componenten die werden gedemonstreerd waren de NAC282 icm een NAP200 als versterker-duo.
(de 282 vv was voorzien van een externe HiCap voeding. (de 202 vv was overigens niet aangesloten)
De bron was eerst de nieuwe CD-5XS, vervolgens een CDX2, later gecombineerd met de XPS voeding.

De Sonics Allegria luidsprekers waren erg bijzonder. Ik had al eens eerder enkele Sonics modellen bij Hanze HiFi beluisterd, en dat beviel toen goed, dus mijn verwachtingen waren weer hoog gespannen.  :sigh:

Het 1e muziekstuk (via CD5XS) was klassiek bestaande uit piano en viool werk. Niet echt mijn muziek en wederom werd mijn ervaring bevestigd dat piano blijkbaar erg moeilijk goed klinkend is te krijgen via CD.
Het klonk op zich goed, maar ik was niet echt overdonderd. Het kon me nog niet echt boeien.
Even later klonk 't nummer 'This is your land' van Simple Minds (aah, nostalgie uit de good ol' days, for me 8)).
Dit klonk erg fraai. Helder, dynamisch en uitnodigend.  Even later hetzelfde nummer via de CDX2.
Geen dag en nacht verschil, maar toch...  Een groter, ruimtelijker geluidsbeeld werd neergezet, met meer detail, en er gebeurde duidelijk meer tussen en achter de speakers.

Ik weet btw niet meer exact welke muziek er steeds gedraaid werd (had zelf geen CD's meegenomen)

Vervolgens werd de XPS voeding aangesloten op de CDX2. Now we're talking!  :happy:
De muziek kreeg nog meer diepte, gemak... het werd nog natuurlijker en meer 'live'. Jammie!
Dit is nu zo'n set waardoor ik waarschijnlijk regelmatig te laat in m'n bed zou belanden doordeweeks.
(onder 't mom:"Nou....vooruit... nog 1 nummer/CD/LP")  :worship:

Tussendoor werd ook nog even met een fraai gerestaureerde/modificeerde Thorens TD124 gedraaid.
(met EMT arm en element)
Eerst werd het nummer 'Stil crazy after all these years' van Paul Simon gedraaid. Het klonk goed, maar imho niet meer dan dat...  het deed me eerlijk gezegd niet zoveel.
Daarna werd er iets gedraaid van andere LP's (o.a. Joan as policewoman en een dame die een nummer (Empty hearts) zong die ik zelf ken van Alison Krauss) Nu kwamen de kwaliteiten van de TD124 veel meer uit de verf.
Heerlijk relaxed, een groot open en ruimtelijk geluidsbeeld, met een helder maar nimmer TE aanwezig hoog, waarin geen detail verloren ging.

Daarna werd nog even eenzelfde nummer vergeleken op LP via de TD124 en via CD op de CDX2/XPS combi.
Een bezoeker die achter mij zat had een duidelijke voorkeur voor de TD124. Persoonlijk vond ik de verschillen vrij klein en vond ik beide bronnen meer anders, dan beter/slechter. Met beide zou ik errrrug goed kunnen leven!  8)

Goed... om een lang verhaal (iets) kort(er) te maken...  ik was nieuwsgierig wat er nog meer te beleven viel op Naim gebied.  Op naar de volgende kamer.  Een kleine/middelgrote kamer (circa 4x4 meter) met een set die me optisch gezien wel aanzienlijk meer aansprak. Een breed, wit dressoir met daarop alleen een Squeezebox V3 en de Naim SuperNait.  Luidsprekers waren de B&W N804.

Al snel was duidelijk dat er klankmatig een stapje terug werd gedaan, t.o.v. de grote set. Neemt niet weg dat ook met deze set nix mis was en ik hier prima mee zou kunnen leven en van muziek genieten. De prijs van deze gehele set is vergelijkbaar met alleen de CDX2/XPS2 CD-speler in de vorige, dure set!!
Wat me opviel is dat de SN + N804's een mooi, sprankelend hoog weergaven. Iets wat ik vreemd genoeg thuis niet heb ervaren toen ik een keer een setje N805s in huis had en ook met de SN icm mijn n-Sats klonk 't een stuk meer ingetogen/smooth vergeleken met deze set bij Hanze.  Hmm, vreemd... maar goed.
Gewoon een mooie, minimalistische set met een ongetwijfeld heel wat hogere WAF-factor.  :wub:

Als laatste liep ik naar de kleinste kamer (circa 3x3 meter) waar de instap set van Naim stond opgesteld.
Een Nait-5i en CD-5i, op een Spider rack. (erg lelijk vind ik persoonlijk, maar goed...   smaken verschillen)

Er stonden op dat moment nog geen speakers aangesloten, maar dat werd de zeer betaalbaare EPOS M5i.

(ps. de ls-kabel was dit keer niet de superstugge Naim naca5 kabel, maar een eigen kabel van Hanze HiFi,
die maar 10,- p.m. kost)

Er werd wat klassiek gedraaid van Berlioz. Niet mijn smaak, maar voldoende om te laten horen wat de juniors uit het Naim programma in huis hebben. Uiteraard was het grote, ruimtelijke beeld van de grootste set ver te zoeken en ook was er minder laag en minder body in 't middengebied, maar dat had voor 'n groot deel ook te maken met de kleine ruimte en de kleine, goedkope luidsprekers. De kenmerkende Naim klank was wel weer duidelijk aanwezig.
Het klonk gewoon lekker.  Open/transparant, met veel detail. Ik vond de klank op geen enkel vlak storend. Alleen als de muziek erg complex werd (groot orkest) en op hoog volume, dan werd 't de goedkope luidsprekers (vermoed ik) wat teveel en klonk wat 't te hard/fel.  

Al met al... een geslaagde dag. De 3 opgestelde sets vond ik erg fraai.
De grootste/duurste was uiteraard genieten geblazen! Een set voor wanneer geld weinig/geen rol speelt.
Het grote Finite elements Pagode rack vond ik ook erg fraai om te zien. (jammer genoeg ook errrg prijzig)

De SN + SB3 combi is ideaal voor mensen die meer zien in streaming en hun kamer niet vol willen met kabels, voedingen,etc (like me)

De instapset van Naim voor mensen die de 'Naim-sound' aanspreekt, maar simpelweg niet zoveel kunnen/willen besteden. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe de Nait-5i in de 2e/middelgrote ruimte zich zou houden, t.o.v. de SuperNait, en dan met een SB3 als bron. Op de SN aangesloten via de interne DAC en op de Nait-5i aangesloten op de (binnenkort verwachtte) Naim DAC.  (en dan uiteraard met wat makkelijker aan te sturen speakers)
Qua prijs zullen die 2 combi's elkaar niet zoveel schelen, volgens mij...  ::)

Goed,...tot zover. (medunkt ::) ;) )  

Met dank aan de altijd enthousiaste heren van Hanze HiFi.

Groet,
Alco
« Laatst bewerkt op: 27 september 2009, 10:31:20 door Alco »

*

groovy.

• 11599
  • Old school audio.
Re:NAIM Show bij Hanze HiFi, 26-09-2009
« Reactie #1 Gepost op: 27 september 2009, 11:02:58 »
Fijn dat je genoten hebt van deze dag.
Vorig jaar ben ik naar de thorens en emt dag geweest bij hen.
Dat was ook een mooie ervaring.
Het valt mij wel op dat zij ook bij moderene versterkers toch de thorens 124 gebruiken als afspeel bron.
Daar heb ik niets op tegen,maar ik zou dan ook een moderne draaitafel willen horen.
Wat zou dan het resultaat geweest zijn.
Lenco l78 widebody 12 inch DV.  Lenco 88 Micro-Seiki cf1. Acoustical 2800 All Balance. Lenco b51 Burn & Jones Super. Luxman l507s. Luxman t-550v. Yamaha M2. Yamaha c4. Elipson 1404 Jerry mod.  Cabasse Prao. Rodec sm200.

Focus on the good.

*

Alco

• 1003
    • aboutmymusic
« Reactie #2 Gepost op: 27 september 2009, 11:22:11 »
Zit wat in, Groovy...  Ja, ze zijn helemaal weg van de Thorens TD124.

Op zich niet onterecht bleek nu wel. Ongelofelijk, dat zo'n oud apparaat zonder moeite kan concurreren met een state-of-the-art CD-speler van tegen de 8000,- euries.

Iemand van Hanze vertelde me dat er soms mensen langskwamen die zo'n TD124 ergens op een rommelmarkt oid gekocht hadden voor zo'n 25,- euro, en 'm dan bij Hanze aten opknappen.  ('t zal je maar gebeuren)  :)
(sommigen wisten niet eens wat voor goudmijntje ze hadden gekocht en schrokken zich suf als ze hoorden dat een volledige restauratie/modificatie zo'n 700,- kost, omdat hun aanschafprijs slechts een paar tientjes of minder bedroeg)

Echt 'mooi' is ie niet vind ik, maar... hij heeft wel een oerdegelijke, build-to-last uitstraling.

*

groovy.

• 11599
  • Old school audio.
« Reactie #3 Gepost op: 27 september 2009, 13:15:40 »
Ik heb zelf een thorens 124.
Deze zit op en buizenversterker en hoogrendemend speakers.
Klinkt voortreffelijk.
Lenco l78 widebody 12 inch DV.  Lenco 88 Micro-Seiki cf1. Acoustical 2800 All Balance. Lenco b51 Burn & Jones Super. Luxman l507s. Luxman t-550v. Yamaha M2. Yamaha c4. Elipson 1404 Jerry mod.  Cabasse Prao. Rodec sm200.

Focus on the good.

*

Alco

• 1003
    • aboutmymusic
« Reactie #4 Gepost op: 27 september 2009, 13:38:56 »
De beste, meest muzikale set die ik ooit heb mogen beluisteren bestond ook uit een buizenversterker en hoogrendement speakers. (beide AudioNote)
Kan me goed voorstellen dat dat een voortreffelijk combinatie is!  :)

Ik heb zojuist je site ontdekt m.b.t de TD124. Mooi gemaakt!
« Laatst bewerkt op: 27 september 2009, 13:41:25 door Alco »

*

groovy.

• 11599
  • Old school audio.
« Reactie #5 Gepost op: 27 september 2009, 13:49:00 »
De beste, meest muzikale set die ik ooit heb mogen beluisteren bestond ook uit een buizenversterker en hoogrendement speakers. (beide AudioNote)
Kan me goed voorstellen dat dat een voortreffelijk combinatie is!  :)

Ik heb zojuist je site ontdekt m.b.t de TD124. Mooi gemaakt!
[/quote
Dank je.

Focus on the good.