*

amp

• 2401
Re: Andere kijk op..
« Reactie #6075 Gepost op: 16 januari 2019, 23:34:14 »
Enkele natuurkundige vragen:

1
De troposfeer straalt naar boven uit richting het heelal.
Maar dan doet ze dat natuurlijk ook naar beneden richting aardoppervlak!
Als ik nu het verschil in dichtheid en temperatuur bekijk, dan zou ik concluderen dat de atmosfeer meer energie op het aardoppervlak straalt dan dat ze het heelal in straalt.
Dat doet ze ook: ongeveer 240 W/m2 naar boven en ongeveer 340 W/m2 naar beneden.
Dit verschil komt aardig overeen met het verschil tussen de temperatuur boven in de troposfeer en onderin - in combinatie met het verschil in dichtheid boven/onder.
Maar................, wat is dan de rol van de broeikasgassen?
De neerwaartse straling wordt - zo lijkt het - geheel of voor een substantieel deel aan de broeikasgassen toegeschreven.
Dat kan dus toch niet, want er blijft in de berekening niks over voor broeikas-effecten...........

2
Het temperatuurverval naar boven toe wordt ook als een effect van de broeikas gezien.
Maar ik denk dat hier 2 andere dingen vooral spelen:
Ten eerste de invloed van de zwaartekracht die een verloop in de druk in verticale zin veroorzaakt en daardoor een temperatuurverschil.
Ik begrijp dat men dit laatste niet aanneemt.
Boltzmann/Maxwell gingen er nl vanuit dat de temperatuur zich in een afgesloten atmosfeer, ondanks drukverschillen veroorzaakt door een gravitatieveld, gelijkmatig zou verdelen.
Dit is niet zeker en is in strijd met het viriaaltheorema.
Er zijn - zo begrijp ik - wel enige experimenten gedaan om dit uit te zoeken en die wijzen in de richting de het viriaaltheorema aangeeft!
In de klimaatwetenschap kiest men het standpunt van Botzmann en verklaart men het temperatuurverloop verticaal door het broeikaseffect.
Als dit standpunt verkeerd is kan de broeikastheorie dus de prullenbak in!
Ten tweede wordt het temperatuurverloop verticaal door het energietransport be´nvloed.

*

Wim72

• 1803
« Reactie #6076 Gepost op: 16 januari 2019, 23:57:16 »
https://www.climategate.nl/2018/08/klimaatverandering-door-co2-of-zijn-er-ook-andere-oorzaken/

In dit kritisch artikel staat:

Het broeikaseffect van CO2 wordt door de meeste sceptici zeker niet ontkend!
Op de wereldwijde temperatuurstijging van de Aarde sinds 1850 van 1,2 ░C is de invloed van CO2 slechts 0,23 ░C geweest.

Ook nog een heel riedeltje over onzinnige maatregelen die weinig tot niks uithalen behalve economische ramdspoed.

*

radiohead

• 2256
  • The progress of science is not driven by consensus
« Reactie #6077 Gepost op: Vandaag om 02:09:45 »
"Even if you are a minority of one, the Truth is the Truth."

"There is no profit in deceit. Honest men know that revenge does not taste sweat..." (Robert Palmer).