*

Shibata

• 2692
  • Het gaat om de muziek
12AU7 of ECC 82 welke kunnen nog meer???????????
« Gepost op: 1 november 2009, 18:40:59 »
Hallo
Ik heb sinds kort de Dynavox TPR-2 phonopré gekocht en mijn camebridge 640P verkocht omdat het geluid van de TPR-2 me toch iets meer boeide.
Ik had nog een ecc82 van JJ liggen en heb die er ingezet in plaats van de 12au7 van Chuguang, het geluid werd meteen al iets transparanter.
Welke buizen kunnen nog meer als vervanger dienen zonder dat ik de rest van de electronica en de buisvoet moet vervangen?
Ik heb namelijk van buizen kenners begrepen dat de 12au7 en de ecc82 vrij gewone buisjes zijn, en dat er andere types zijn die een veel beter geluid produceren.

groetjes Shibata
Waarom geen Vliezen? Ik mag geen Vliezen, het enig vlies dat mijn vrouw had heb ik verprutst ;)

Re:12AU7 of ECC 82 welke kunnen nog meer???????????
« Reactie #1 Gepost op: 2 november 2009, 00:59:29 »
De ecc82 is inderdaad nogal een fantasieloze buis.
Een wat slome buis.
Er zijn enorm veel variatie's gemaakt op het thema ecc82.
Wat er daarvan klankmatig uitschiet zijn ;
Mullard cv 4003 / cv491 / 6189
Telefunken ecc 82 / ecc802
Tung-Sol en RCA 5814
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

« Reactie #2 Gepost op: 5 november 2009, 13:33:49 »
Je kunt aardig wat proberen, ik zou zeker eens naar NOS buizen kijken.
Telefunken is voor mij meestal de winnaar. Eventueel een goed alternatief voor de kostbare Telefunken ECC802 is de (echte) Tesla ECC802. Maar ik denk dat je met een gewone ECC82 ook al een stuk verder komt.

http://www.hifitubes.nl/catalog/advanced_search_result.php?keywords=ecc82

TubeKing

*

Shibata

• 2692
  • Het gaat om de muziek
« Reactie #3 Gepost op: 8 november 2009, 20:20:00 »
bedankt voor de tips, ik ga me er wat verder in verdiepen, ga dan misschien nog een paar andere buisjes proberen.
Waarom geen Vliezen? Ik mag geen Vliezen, het enig vlies dat mijn vrouw had heb ik verprutst ;)