*

turbomarco

Re: dac
« Reactie #15 Gepost op: 23 september 2004, 11:02:23 »
Citaat
Hoe is het met de verhouding van de oudere(ongemod.) DAC's, bijv. van Marantz, Philips, Denon, veelal in combinatie met zware loopwerken uit dezelfde periode, met de moderne CD spelers?

Die gaan goed met de tijd mee ;D

...Huh?!
Dat zei ik ook toen ik deze vraag las ???

« Laatst bewerkt op: 23 september 2004, 13:26:32 door turbomarco »

*

Bensz

• *
  • 46
« Reactie #16 Gepost op: 23 september 2004, 12:10:32 »
Citaat
Citaat
Hoe is het met de verhouding van de oudere(ongemod.) DAC's, bijv. van Marantz, Philips, Denon, veelal in combinatie met zware loopwerken uit dezelfde periode, met de moderne CD spelers?

...Huh?!
Dat zij ik ook toen ik deze vraag las ???

ZIJ???

*

turbomarco

« Reactie #17 Gepost op: 23 september 2004, 13:28:06 »
maar wat bedoel je nou met de verhouding oud en nieuw??

ongemod???

*

turbomarco

« Reactie #18 Gepost op: 23 september 2004, 13:32:19 »
Citaat
Citaat

...Huh?!
Dat zij ik ook toen ik deze vraag las ???

ZIJ???
nie??

*

Gerald

• 268
« Reactie #19 Gepost op: 23 september 2004, 13:48:46 »
Ik denk dat Bensz zich afvraagt of de loopwerken en DAC's van 'vroeger' beter/slechter zijn dan moderne CD spelers.

In loopwerken zal niet zoveel kwaliteitsverschil zitten. De electronica gaat met grote stappen vooruit.

Gerald

*

turbomarco

« Reactie #20 Gepost op: 23 september 2004, 13:51:40 »
ik weet niet wat bensz zich afvraagt ???

Ik weet niet of de moderne dac's beter zijn ,wel weet ik dat een dac die op leeftijd is anders klinkt ;)

*

Bensz

• *
  • 46
« Reactie #21 Gepost op: 23 september 2004, 16:28:26 »
Inderdaad is mijn vraag wat raar gesteld, geformuleerd. Maar gelukkig begrijpen jullie het...

*

turbomarco

« Reactie #22 Gepost op: 24 september 2004, 10:19:20 »
Ik vind een moderne dac niet altijd mooier klinken dan een oudere topper ::)

Soms vind ik een oude dac mooier en zet ik een ander plaatje op dan vind ik de nieuwe weer mooier :P

*

de naam is bond, bond jas

• 532
  • gewoon een kutdag
« Reactie #23 Gepost op: 24 september 2004, 14:10:14 »
wat is een oude topdac?

*

Tdo

• 10883
  • Smurf?!
« Reactie #24 Gepost op: 24 september 2004, 15:41:13 »
Een tijdje geleden heb ik mijn meridian 200 loopwerk met 203 dac vergeleken met oa Linn en meridian in de prijsklasse tot ruim 3000 euri...
Verschillen waren marginaal en rechtvaardigden geenzins een dergelijke uitgave in relatie tot verbetering van weergave kwaliteit... :D

*

turbomarco

« Reactie #25 Gepost op: 25 september 2004, 00:05:28 »
wat is een oude topdac?

Die in een PM95 zit ::)

*

Sodejuu

• 268
  • ehhh ...
« Reactie #26 Gepost op: 25 september 2004, 11:13:40 »
Ik denk dat Bensz zich afvraagt of de loopwerken en DAC's van 'vroeger' beter/slechter zijn dan moderne CD spelers.

In loopwerken zal niet zoveel kwaliteitsverschil zitten. De electronica gaat met grote stappen vooruit.

Gerald

De loopwerken van vroeger waren stukken secuurder. Er mochten nl niet zoveel fouten gelezen worden. Tegenwoordig is dat minder belangrijk daar de electronica deze taak voor een groot deel kan compenseren. De technich ideale combinatie bestaat dan uit een oud loopwerk met nieuwe electronica.

Echter, hoewel er wel wat verschil in digitale trappen is, is er veel te winnen in het analoge gedeelte. Naar mijn mening werd daar vroeger meer aandacht aan besteed. Zo kon je in het betere hifi segment al uitstekende spelers vinden. Nu wordt dat lastig en zul je een stap hoger moeten gaan om hetzelfde niveau te halen.

Pas als de analoge trap op een zeer hoog niveau speelt, zul je pas de verschillen in digitale trappen gaan horen. De analoge trap is anders de bottleneck voor de voorgaande stages.
Greetz,
Sodejuu

- I think it's better to have ideas. You can change an idea. Changing a belief is trickier.
- Logic is a systematic method of coming to the wrong conclusion with confidence
- It is impossible to make anything foolproof because fools are so ingenious

*

• 402
« Reactie #27 Gepost op: 25 september 2004, 15:53:57 »
Mijns inziens is ten aanzien van nieuwe elektronica wel te melden dat je een onderscheid moet maken. Ik ben het met een andere poster eens dat een oude topper onder de DAC's nog steeds heel goed meekan. Volgens mij zit het meer in foute opamps die men gebruikt, slechte klok en dat soort dingen. Ik vind ook dat we op loopwerk gebied nu eerder een verslechtering zien. Vaak worden er loopwerken gebruikt van het niveau CD-ROM loopwerk van je peecee. Maakt een erg gammele indruk. Moet je dan zien hoe men vroeger bij philips in 1989 al een CD1 MKII loopwerk maakte met glazen laser en spuitgietwerk chasis. Nu is het allemaal plastic.

*

• 402
« Reactie #28 Gepost op: 25 september 2004, 15:57:54 »
Ik gebruik trouwens een externe DAC van Rega met 4 Burr Brown DAC's. Zolang het maar klinkt maakt het mij niet uit of het in één kast zit of in twee.

*

richard

• 3916
« Reactie #29 Gepost op: 25 september 2004, 17:44:45 »
Ik vind een moderne dac niet altijd mooier klinken dan een oudere topper ::)

Soms vind ik een oude dac mooier en zet ik een ander plaatje op dan vind ik de nieuwe weer mooier :P
De multibitters zijn destijds niet vervangen door bitstream dac's omdat deze laatsten beter klonken maar omdat ze goedkoper te produceren waren. Het heeft een behoorlijke tijd geduurd voordat ze zo goed klonken als de multibitters.
Genoeg is beter.