*

mumsoft

• 2866
  • Breng eens een zonnetje onder de mensen
Re: Klassieke muziek (en LP's!)
« Reactie #855 Gepost op: 5 maart 2018, 13:30:49 »
Hier vers van de pers, dwz alleen deze week gratis te downloaden: Kammersinfonie, op. 118a van Dmitry Sjostakovitsj door Amsterdam Sinfonietta

http://www.radio4.nl/zondagochtendconcert/nieuws-pagina/18530/gratis-download-sjostakovitsj-kammersinfonie

Marc
Do re mi fa so la ti do
Lekker hangen op de ...

*

Jeronimo

• 7225
« Reactie #856 Gepost op: 25 maart 2018, 11:41:04 »
Essential Ballet EMI Classics. ook wel verschenen als Warner Classic, Ballet edition. (2CD, 2010, EU). Goede uitvoeringen van de meer en minder bekende balletmuziek. Op het gevaar af mij hiermee op dit muzikale (klassieke) gebied te vertillen: deze stukken voelen meer dan alleen voor ballet geschreven, met name de stukken van Tchaikovski vind ik als klassieke werken prachtig. En de volgorde van de stukken doet mij ook zeer natuurlijk aan. Een zeer goede geluidsweergavekwaliteit maakt het compleet. Één van mijn CD's voor het onbewoonde eiland.

http://www.prestoclassical.co.uk/r/Warner%2BClassics/6486502 Inhoudsopgave met de mogelijkheid downloads te kopen, o.a. in Flac format.
« Laatst bewerkt op: 25 maart 2018, 12:22:11 door Jeronimo »
AVM CD1 Plus Transport + Guido Tent Clock, Exposure 2012S2 DAC, Yamaha CDR-HD1000
Micro Seiki DD-5E + Audio Technica AT33 PTG/II MC, Dual CS-5000 + Denon DL-304 MC
Luxman WL550, Nakamichi 680ZX, Akai GX-635D
Classé CP-500, Classé CA-2100, Graham Slee Reflex C + PSU
Heil AMT Syrinx
Audioquest

*

Jeronimo

• 7225
« Reactie #857 Gepost op: 25 maart 2018, 11:53:57 »
Ik draai deze ook vaak J. Brahms - Sonatas & Trio (CD, 2009). Sharon Kam (klarinet), Martin Helmchen (piano), Gustav Rivinius (cello). Prachtig spel door en tussen deze mensen. En een werkelijke prachtige weergave. Voor dit soort muziek is mijn (hoofd)audiosysteem door mij bij elkaar gebracht. Gedurende de drie jaar dat mij dit kostte (kopen en verkopen via MP en te zoeken naar aanbiedingen op hifi.nl en bij audiozaken e.d. als ook de hulp van anderen onder meer op dit forum) en heb ik op dit punt overigens veel getwijfeld, want het zou ook mooi zijn om bepaalde elektronische muziek met door het middenrif gaande bassen (lage tonen) te kunnen beluisteren. ;) Gelet op de mij beschikbare financiële middelen en wat ik er op andere muziekgebieden voor terug krijg, zoals nu, berust ik daarin al langere tijd met plezier. :)

https://itunes.apple.com/nl/album/brahms-sonatas-trio/349888956

Edit.
« Laatst bewerkt op: 25 maart 2018, 14:30:36 door Jeronimo »
AVM CD1 Plus Transport + Guido Tent Clock, Exposure 2012S2 DAC, Yamaha CDR-HD1000
Micro Seiki DD-5E + Audio Technica AT33 PTG/II MC, Dual CS-5000 + Denon DL-304 MC
Heil AMT Syrinx
Audioquest

*

Jeronimo

• 7225
« Reactie #858 Gepost op: 25 maart 2018, 12:35:45 »
Luigi Boccherini - Fandango, Sinfonie & La Musica Notturna di Madrid (CD, 2005 EU). Met uitgebreid informatieboekje. Eerder gepost. Ik zie bij die eerdere post nog een goede tip van Bellini waar ik nog niet achteraan ben gegaan: guitaar quintetten van Boccherini.

https://www.youtube.com/watch?v=8dmWAve3Pvk&list=RD8dmWAve3Pvk&t=6 Quintettino for two violins, viola and two violoncellos in C major (G. 324) In die eerste 40 seconden gebeurd er eigenlijk niet heel erg veel, maar ik zit er toch vaak in de repeat-modus gebiologeerd naar te luisteren. Alleen maar te luisteren naar de klanken.
« Laatst bewerkt op: 25 maart 2018, 12:42:33 door Jeronimo »
Heil AMT Syrinx
Audioquest

« Reactie #859 Gepost op: 5 april 2018, 16:41:35 »
Met dank aan de plaatselijke kringloop. Platen als nieuw.

*

ShaggyNL

• 1214
  • Rhythmisaconstantbeat
    • Flickr foto pagina
« Reactie #860 Gepost op: 5 april 2018, 18:00:15 »
Ah, dat ziet er goed uit. Die Philips zou zo maar heel goed kunnen klinken.
Luxman | JK Acoustics | Stax | Audio-Technica | Sony | Audio Physic | Yamamoto Soundcraft

*

Jeronimo

• 7225
« Reactie #861 Gepost op: 5 april 2018, 18:43:37 »
Mij trekt het album Saint-Saëns met de celliste Walevska. Absoluut.  :) Mooie vondst.  https://www.youtube.com/watch?v=J0ZfWUiMz1Q
« Laatst bewerkt op: 5 april 2018, 18:53:09 door Jeronimo »
Heil AMT Syrinx
Audioquest

*

Jeronimo

• 7225
« Reactie #862 Gepost op: 5 april 2018, 18:44:12 »
Chopin - Sonata no. 2 4 scherzos - Simon Trpceski (CD, 2007). Eerder gepost in het muziekdraai draadje. Toch even hier weer highlighten.

Trpceski generally takes these pieces at breakneck speed, and with quite a bit of force in the louder passages. He manages to avoid banging in spite of the power here. This is how I was taught not to play Chopin...but it works, in my opinion. Poetry is rarely (but occasionally) sacrificed in service of pyrotechnics. There are lovely moments, but most of the time you are just amazed at the technical prowess on display. Not a good choice for an only recording of these works, but an excellent alternative if you are looking for a fresh take on these oft-recorded pieces. No buyer's regret here. Ik ken nog steeds niet alle ins and outs van Chopin, maar ik kan mij na herhaald beluisteren van dit album iets bij dit commentaar op Amazon.com voorstellen. Overigens zeer goede geluidskwaliteit van de CD.
« Laatst bewerkt op: 5 april 2018, 19:08:28 door Jeronimo »
Heil AMT Syrinx
Audioquest

*

ShaggyNL

• 1214
  • Rhythmisaconstantbeat
    • Flickr foto pagina
« Reactie #863 Gepost op: 5 april 2018, 20:36:24 »
Ja, die met Walevska… daar kan ik het label niet goed van lezen. Cello's kunnen zeker goed uitpakken.

Leg ze hier alle drie maar op de draaitafel.
Luxman | JK Acoustics | Stax | Audio-Technica | Sony | Audio Physic | Yamamoto Soundcraft

*

minplus

• 7837
  • relax, don't do it
« Reactie #864 Gepost op: 5 april 2018, 20:53:48 »
Met dank aan de plaatselijke kringloop. Platen als nieuw.

Mooie vangst. :)
Dat blijft het leuke van klassiek van de kringloop; heel vaak in perfecte conditie. Soms/vaak een Lencojunk en dan weet je meteen dat hij perfect verzorgd is met bijna altijd een mooie binnenhoes.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

« Reactie #865 Gepost op: 6 april 2018, 12:41:52 »
Wat bedoel je met Lencojunk? Want dat kun je toch niet zien als een plaat bij de kringloop staat? De cello plaat is van Philips (logo rechtsboven net buiten foto) maar dan een frans sublabel ofzo. Klinkt heel goed iid.

Op twee platen een sticker dat het gaat om sample en niet voor de verkoop bedoeld is. Deze platen komen dus bij dezelfde eigenaar vandaar als de platen die ik eerder gepost hebt. De kringloop voegt dan af en toe nieuwe toe. Dus blijven binnenlopen maar. Helaas kom ik de man die de lp's doet niet meer tegen. Had vaak praatje met hem en zou zo in de voorraad achter de schermen mogen kijken van hem.

*

minplus

• 7837
  • relax, don't do it
« Reactie #866 Gepost op: 6 april 2018, 18:24:58 »
Wat bedoel je met Lencojunk? Want dat kun je toch niet zien als een plaat bij de kringloop staat? De cello plaat is van Philips (logo rechtsboven net buiten foto) maar dan een frans sublabel ofzo. Klinkt heel goed iid.

Op twee platen een sticker dat het gaat om sample en niet voor de verkoop bedoeld is. Deze platen komen dus bij dezelfde eigenaar vandaar als de platen die ik eerder gepost hebt. De kringloop voegt dan af en toe nieuwe toe. Dus blijven binnenlopen maar. Helaas kom ik de man die de lp's doet niet meer tegen. Had vaak praatje met hem en zou zo in de voorraad achter de schermen mogen kijken van hem.

Verslaafd aan Lencoclean.
Vaak kun je het zien omdat veel gebruikers de plaat na het afdraaien niet 100% droog vegen met een papieren zakdoekje. Dan zie je dus sporen op de plaat en soms plakt de hoes een klein beetje aan de plaat als je hem bij de kringloop bekijkt. Heb hier zo een 20-tal uit de kringloop staan; helemaal perfect maar je zag de sporen.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

« Reactie #867 Gepost op: 12 april 2018, 12:07:24 »
Aha, ja dat herken ik; platen waarvan je ziet dat ze helemaal nat zijn geweest.

Gisteren een kringloop bezocht waar veel klassiek stond. Merk dat ik veel al heb en ook steeds kritischer wordt. Deze iig meegenomen:

*

thalys

• 8231
  • Carpe Diem
« Reactie #868 Gepost op: 13 april 2018, 12:02:06 »

Rimsky-Korsakov - Scheherazade / Wiener Symphoniker / Willem van Otterloo (1962). Geweldige mono opname. Ik heb verschillende (erg goede) uitvoeringen van het stuk, oude en nieuwere opnamen, maar deze is wel 1 van mijn favorieten, samen met die van Eugene Ormandy en het Philadelphia Orchestra uit 1963. Die blaast echt het stof van je conussen. :D :D :D
JVC QL-A75 DT + Audio Technica AT-F7 OCC
Denon DCD720AE.
AKAI GX-69 & GX-52
DENON PRA 1200 & Hitachi HMA 8500 MK.II, Kenwood Basic C1 & C2, M1a & Yamaha MX-50
Klipsch PR-160M & 14M Reference, Magnat Zero 2
AKG K550

*

morph

• 13858
« Reactie #869 Gepost op: 15 april 2018, 16:05:56 »
Voor de muziek heb ik het niet gedaan en ook afspelen gaat niet lukken, maar ik vond het zonde om dit te laten staan:

Mario Lanza - Souvenir Album
Super lp, 162/3 rpm

Ik wist niet dat er in 1966 nog 162/3-toerenplaten werden uitgebracht.