Nieuwe ECC81 en 82, maar welke ?
« Gepost op: 6 oktober 2010, 10:10:07 »
Dat is een beetje de vraag... In mijn versterker moeten 4 maal ECC82 en 1 maal een ECC81. Ik dacht gewoon de gewone V1 versie van JJ te kopen maar... ik zie ook een 802S, een balanced en een gold pin uitvoering en zo nog een heel stel.... ga je dat horen ?

Dus wat is wijsheid ?

gegroet, Eelco

*

Rood

• 10396
Re:Nieuwe ECC81 en 82, maar welke ?
« Reactie #1 Gepost op: 6 oktober 2010, 10:35:23 »
Zelfde 'dilemma' hier maar dan met de E88CC . Vier stuks van Siemens en in de phonotrap 2 van Tesla .
Wat is wijsheid ? En kan er iemand buizen testen ?

*

chansig

• 10602
« Reactie #2 Gepost op: 6 oktober 2010, 10:44:47 »
Niet zo moeilijk doen..gewoon even schudden en als je niets hoort dan is het goed.. ;D

Ik vond de Telefunken buisjes altijd wel lekker klinken..

Gr Hans
Dutch & Dutch 8M, Sonos, SPL min Phonitor, ZMF Blackwood

*

Satch

• 9852
  • We need more cowbell.
    • Ongezond audioverstand
« Reactie #3 Gepost op: 6 oktober 2010, 10:53:52 »
Ik heb in mijn voorversterker één 6DJ8 alias de 6922 alias de ECC88 zitten. Ik heb uitgebreid geluisterd naar allerlei varianten en uiteindelijk vind ik een ECC288 (een van de duurste varianten uiteraard ::) ) het mooist klinken. Maar de verschillen zijn heel erg klein. Nu moet ik daar weer wel bijzeggen dat mijn voorversterker een hybride is, dus transistoren + buizen. Nu ja, buis. Dus het zou kunnen dat de verschillen in een 'pure' buizenversterker groter zijn.

@ Rood: je hebt iemand nodig met een buizentester. Je zou eens wat rondbellen naar de verschillende hifi-zaken. Er zit ook iemand in Berkel en Rodenrijs die heel regelmatig via Marktplaats buizen verkoopt, die zou je een mailtje kunnen sturen of hij buizen voor je wil testen. Ik ken hem overigens niet, maar hij biedt regelmatig hele interessante buizen aan.

*

S.B.Marantz

• 23506
  • CLASSIC MARANTZ POWER! There can be only one...
« Reactie #4 Gepost op: 6 oktober 2010, 11:13:06 »

*

KT88

• 28078
  • Emeritus Technicus
« Reactie #5 Gepost op: 6 oktober 2010, 13:01:11 »
Buizenrollen kan leuk zijn maar ook heul, heul vermoeiend.

Sommige apparaten zijn er gevoeliger voor dan andere.

Eelco's Anthem bevatte van oorsprong Gold Aero buizen, dat zijn Chinese buizen destijds voor Anthem/Sonic Frontiers geselecteerd en gestempeld.

Ik zou kijken naar de 81 van JJ en de 82 van EH.
De 801/802S en goldpin uitvoeringen zijn aardig maar niet enorm veel beter, wel kan de onderlinge matching van de twee triodesystemen beter zijn.

Voor de ECC88/6DJ8/6922 die in Satch zijn LS2 zit (en in mijn SP9) zou E288CC inderdaad heel fraai zijn ware het niet dat je die niet meer gaat vinden tenzij voor achterlijke prijzen.
Mooi alternatief is E188CC die je nog wel eens kunt vinden (Philips/Valvo).

Voor Rood zijn Sphinx zou ik kiezen voor ECC88 van Telefunken in de phono (zijn de stilste buizen) en in de lijntrap EH of JJ.

Ik kan wel buizen testen maar dat is een statische meting, evt. microfonie of ruis haal je er niet uit.
En die 88-types kunnen razend microphonisch zijn........
« Laatst bewerkt op: 6 oktober 2010, 13:06:26 door KT88 »
Audiodidact

*

Satch

• 9852
  • We need more cowbell.
    • Ongezond audioverstand
« Reactie #6 Gepost op: 6 oktober 2010, 13:59:30 »
ik heb zelf een ECC88 van JJ, en daar ben ik erg tevreden over: hele goede prijs/kwaliteitsverhouding. Maar er staat me iets van bij dat er een serie was die het heel snel begaf?

*

chansig

• 10602
« Reactie #7 Gepost op: 6 oktober 2010, 14:04:10 »
Volgens mij waren dat KT88's.

Gr Hans
Dutch & Dutch 8M, Sonos, SPL min Phonitor, ZMF Blackwood

*

KT88

• 28078
  • Emeritus Technicus
« Reactie #8 Gepost op: 6 oktober 2010, 14:11:55 »
Er is een serie originele Tesla E88CCs geweest die niet zo best was.
Hadden gele opdruk, de witte schijnen beter te zijn.
Audiodidact

*

Rood

• 10396
« Reactie #9 Gepost op: 6 oktober 2010, 14:24:47 »
Laat ik nou net die gele Tesla's in de phonotrap hebben zitten . Of de heer van Willenswaard heeft goed werkende uitgezocht of het kan nog mooier klinken met de witte  :angel:

2 Stuks per kant voor de voorversterker . Matchen heeft uiteraard zin maar hoeveel zin om eigenlijk 4 gelijkwaardige te hebben ?

*

KT88

• 28078
  • Emeritus Technicus
« Reactie #10 Gepost op: 6 oktober 2010, 15:01:21 »
Laat ik nou net die gele Tesla's in de phonotrap hebben zitten . Of de heer van Willenswaard heeft goed werkende uitgezocht of het kan nog mooier klinken met de witte  :angel:

Het kan ook andersom zijn hoor, is alweer een tijdje geleden.

Citaat
2 Stuks per kant voor de voorversterker . Matchen heeft uiteraard zin maar hoeveel zin om eigenlijk 4 gelijkwaardige te hebben ?

Buizen gaan altijd wel weer uit elkaar lopen na gebruik dus echt zinvol......nee.
Locale tegenkoppeling in de vorm van kathodeweerstanden en in het geval van jouw Sphinx 4 ook globale tegenkoppeling zorgt ervoor dat de eigenschappen van de versterker zelf niet meer zo erg bepaald worden door de buizen.
Audiodidact

« Reactie #11 Gepost op: 6 oktober 2010, 17:30:46 »
Buizenrollen kan leuk zijn maar ook heul, heul vermoeiend.

Vandaar mijn schreeuw om hulp  ;D ;)

Eelco's Anthem bevatte van oorsprong Gold Aero buizen, dat zijn Chinese buizen destijds voor Anthem/Sonic Frontiers geselecteerd en gestempeld.

Ik zou kijken naar de 81 van JJ en de 82 van EH.
De 801/802S en goldpin uitvoeringen zijn aardig maar niet enorm veel beter, wel kan de onderlinge matching van de twee triodesystemen beter zijn.

Ik dank u  :-*

Ga gewoon voor de door jouw geopperde buisjes.

gegroet, Eelco

*

Rood

• 10396
« Reactie #12 Gepost op: 6 oktober 2010, 22:55:06 »

Het kan ook andersom zijn hoor, is alweer een tijdje geleden.

Citaat

Buizen gaan altijd wel weer uit elkaar lopen na gebruik dus echt zinvol......nee.
Locale tegenkoppeling in de vorm van kathodeweerstanden en in het geval van jouw Sphinx 4 ook globale tegenkoppeling zorgt ervoor dat de eigenschappen van de versterker zelf niet meer zo erg bepaald worden door de buizen.

Dat laatste zinnetje geeft weer hoop en lucht in den portemonnee .. scheelt een slok op een 2 dubbele gematchde paren borrel  :angel:

« Reactie #13 Gepost op: 7 oktober 2010, 00:26:11 »
Dat laatste zinnetje klopt inderdaad als een bus.
Maar dat laatste zinnetje houdt ook nog iets anders in.
Hoe sterker er wordt tegengekoppeld, hoe beter de meetgegevens er uit gaan zien.
Dat is echter niet hetzelfde dan dat het dan ook beter klinkt.
Het betekent ook dat in een min of meer sterk tegengekoppelde versterker
de eigenschappen van de componenten er ook minder toe gaan doen.
En dat is dan weer mooi in het geval er wat minder mooie onderdelen worden gebruikt.
De tegenkoppeling trekt het wel weer recht.
Dat zinnetje houdt dus ook in dat als je meer van de eigenschappen van bepaalde componenten, buizen bv. wilt horen, je een versterker moet hebben die minder is tegengekoppeld.
Helaas wordt dan echter ook een matige buis niet meer zo in het gareel gehouden en zal die dan dus ook slechter klinken.
Wat het echter oplevert voor het totale geluidsbeeld, plaatsing en ruimtelijkheid zou je evt hier eens kunnen beluisteren.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

*

Rood

• 10396
« Reactie #14 Gepost op: 7 oktober 2010, 08:03:02 »
Mooie uitleg waar ik zelfs als niet techneut iets van snap .
Ik zal eens stiekem aan je vragen via een PM of je niet te ver van me vandaan woont want een goede buizendemonstratie en luistersessie is nooit weg .