*

Koen K

• 8724
    • Klarde und Happers
Een rustig verlopen reis(je) naar het mooie Leiden, het adres in één keer vinden, ontdekken dat het om een charmant grachtenpand gaat en dan ook nog een parkeerplaats vlak voor de deur aantreffen. Het kan soms allemaal zo mooi samenvallen. Toch ontstaat er een klein sprankje afwachtende spanning bij mij. Hoe zal deze gehaktset klinken, en vooral: wie is Mumsoft? Het is altijd een speciaal momentje, het voor het eerst in levenden lijve zien van een medeforummer die je tot dan toe alleen nog door zijn uitingen via dit relatief oppervlakkige medium hebt kunnen inschatten.

Al snel zit ik gezellig aan de koffie met de twee heren die het eerder genoemde grachtenpand bewonen. Hoewel de conversatie uiterst aangenaam is moet er natuurlijk ook gewerkt worden op deze avond, dus op naar de zolder, waar de set staat die aan de tand gevoeld zal worden. Deze set bestaat uit een Olive muziekserver, een Cambridge DacMagic, een LFD-versterker en een setje speakers van Phonar. Dit alles consequent op de welbekende 'knikkerbakjes' opgesteld en volgens de beginselen van Henri van der Heide gemodificeerd. Het prachtige rek, gemaakt van oud steigerhout, draagt uitstekend bij aan de visuele beleving.

Dan... Muziek. Of nog even niet?

Marc heeft een gevarieerd programma samengesteld waarmee de luistersessie wordt afgetrapt. Allereerst een wel erg bijzonder fragment: een opname van een aantal roodborstjes in het wild. Roodborstjes ja. Die vogels. Na aanvankelijk ietwat verbaasd te zijn over deze keuze kom ik tot de conclusie dat het een originele en zinvolle manier is om iets van de set te laten horen. De diepte die de set kan weergeven komt hierbij namelijk goed tot z'n recht, waardoor de ruimtelijke posities van de driftig kwinkelerende vrindjes met gemak onderscheiden kunnen worden. Erg leuk.

Na deze bijzondere aanloop gaat het verder met een stukje Edith Piaf. "La Vie en Rose", een mooie oude opname. De roodborstjes hebben het al een beetje verraden, maar hier komt het met wat meer geweld binnenzetten: jee, wat een ruimtelijkheid. Met mijn ogen dicht "zie" ik de muren van het zaaltje waarin Piaf optreedt, voel ik mezelf aan een tafeltje met een schemerlamp zitten en in bewondering naar de rijpe en toch aangenaam lichte stem van de befaamde chansonnière luisteren. Een indrukwekkende ervaring.

Het volgende fragment heet "Water Drums". Wie bij het lezen van die titel aan Stomp-taferelen met grote waterdispenser-vaten denkt heeft het - net als ik in eerste instantie - mis. Zo gaat dat niet in Kameroen. Nee, in Kameroen gebruikt men het water zélf als muziekinstrument, letterlijk drummend op het water. Een aangenaam ritme, zo nu en dan aangevuld met speelse kinderstemmetjes, vult de kamer. Bijna letterlijk, want de waterdruppels zijn opnieuw levensecht aanwezig. Met de ogen dicht luisterend kan ik gewoon alles horen. Ergens in het repeterende ritme, dat toch ook wel wat aan lijkt te zwellen, vind ik hetzelfde gevoel terug van de wat minimalistischere jazz zoals Nik Bärtsch die maakt. Op het eerste gehoor simpelweg steeds hetzelfde riedeltje, maar waarom wordt het dan niet saai? Als je goed oplet blijkt er meer achter te schuilen. Bij Bärtsch leidt het tot een climax, de Kameroeners pakken het subtieler aan door het recursieve patroon te laten voor wat het is. Subtiel en prachtig.

De bovenstaande fragmenten heeft Marc nog eens laten horen met zijn ongehakte Olive. Exact dezelfde setup dus, maar dan met een ongemodificeerde bron. Bij het beluisteren van Piaf komt het ruimtelijke gevoel en de sterke indruk van 'er zijn' die ik in eerste instantie had niet zo goed terug als voorheen. Verdraaid, het zal toch niet waar zijn... Ik moet het toegeven, het komt op dit moment echt zo over voor mij. 1-0 voor Gehakt. Bij de Water Drums is het onderscheid er dan weer niet. Hmm. Mij niet langer pijnigend stelt Marc voor om naar de gehakte Olijf te blijven luisteren en daar stem ik graag mee in.

Na het leuke programma dat Marc voorzien had gaat mijn meegebrachte compilatie-CD de Olive in. We trappen af met "Hotel California" van de Eagles, de live-versie van "Hell Freezes Over" wel te verstaan. Een zeer ruim beeld vult opnieuw de kamer. Hoewel de grote drum die hierin voorkomt wat minder imposant klinkt dan vaak het geval is, mankeert er niks en is het geheel schijnbaar goed in balans. Het valt me op dat het stereobeeld misschien net wat aan de brede kant is naar mijn smaak, maar omdat ik net niet genoeg thuis ben in deze opname moet ik het trekken van conclusies daaromtrent nog even laten wachten.

Björk's "Hyper-Ballad" - vaste prik, hoe kan het ook anders - is hierna aan de beurt. Het zeer beschaafde laag, dat bovendien nog best diep doorloopt, valt op. Of eigenlijk valt het juist niet erg op en is het daarom zo prettig. Er zijn geen duidelijke pieken en dalen te horen, het afvallen van het laag doet zich niet in schokkend snelle vorm voor en ook het 'one trick pony' effect, de benadrukking van de poortfrequentie die helaas niet zelden om de hoek komt kijken bij basreflexen schittert door vrijwel gehele afwezigheid. Indrukwekkend. Het hoog is bij Björk altijd wat aan de scherpe kant en dat is hier niet het geval. Wellicht is het hoog wat afgerond.

Het succesvol weergeven van Peggy Lee's "Fever" is hierna een peulenschil te noemen. De sobere opzet van deze klassieker, contrabas en stem, doet het uitstekend in combinatie met de prachtige ruimtelijkheid van de set. Niks op aan te merken.

Vervolgens is de beurt aan Sarah Blasko. Een Australische zangeres die eigenlijk eerder Scandinavisch overkomt en best een plaatsje kan innemen temidden van Anna Ternheim, Frida Hyvönen en Jenny Wilson, allen interessante Zweedse dames. Hoe dan ook, wederom een overtuigende prestatie. Het begint me in de loop der nummers wat meer op te vallen dat het hoog wel erg rustig is. Wellicht zou ik, gezien het stereobeeld dat me ook al wat aan de brede kant was, de speakers zelf iets meer ingedraaid hebben zodat het hoog wat meer sprankeling zou krijgen en het stereobeeld ietwat aan nauwkeurigheid zou winnen - wat wel ten koste van de grootte zou zijn gegaan.

Massive Attack komt nog voorbij en ook stukken van Tchaikovsky en Shostakovich maken hun opwachting. Van Tchaikovsky's subtiele, elegante strijkkwartet tot behoorlijk pittige en zware muziek: allemaal erg luisterbaar en overtuigend. We sluiten prachtig af met "Kommt Ihr Töchter, Helft Mir Klagen" uit de o zo prachtige Mattheüspassie van Bach. Na 3 maten heb ik de dirigerende hand van Herreweghe herkend. Jeetje, begin ik nu een dichtgetikte Passie-freak te worden?

Al met al een erg plezierige avond. Marc (en Alex) zijn uitstekend gezelschap en de set speelt de sterren van de hemel, ondanks dat ikzelf de speakers wellicht iets meer op de luisterplek had gericht. Het laag is mooi van klank. Het had van mij iets pittiger gemogen, maar kwaliteit gaat boven kwantiteit en zo is het gewoon prima in orde. Kortom, twee puntjes die eigenlijk nauwelijks interessant genoeg zijn om een opmerking over te maken. De juiste balans, de ruimtelijkheid en het realisme zijn sterke punten van deze set die het technisch luisteren sowieso vrij snel tot een haast onmogelijke bezigheid maken.

Is dit nu de eerste keer dat ik een echte gehakt-ervaring heb gehad? Geen idee. De uitstekende ruimtelijkheid van deze set en het grijpbare realisme dat zich naar mijn idee vooral bij "La Vie en Rose" voordeed zijn kenmerken die door enthousiastelingen toch alleszins met gehakt geassocieerd worden. Ik ben er niet zo zeker van. Belangrijk vind ik het ook eigenlijk niet. De gehele indruk, hoe die ook tot stand komt, is wat telt en deze set heeft bij mij erg hoge ogen gegooid.

Marc, hartelijk dank voor de gastvrijheid.  :)
« Laatst bewerkt op: 16 december 2010, 01:23:42 door Koen K »

Ignorance more frequently begets confidence than does knowledge.  ~ Charles Darwin
The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.  ~ Richard Feynman

*

TANNOY

• 39604
Re:Koen op bezoek bij Mumsoft. Over roodborstjes, grachtenpanden en gehakt.
« Reactie #1 Gepost op: 16 december 2010, 01:30:37 »
mooi geschreven..

nog een paar gehakte setjes...en je herkent vast wat terug bij deze sets.. :)

*

chansig

• 10165
« Reactie #2 Gepost op: 16 december 2010, 07:29:48 »
Hulde Koen..een prachtig verslag..En of je Gehakt ervaren hebt..Het doet er niet toe je hebt een mooie set gehoord.

Gr Hans
Dutch & Dutch 8M, Sonos, SPL min Phonitor, ZMF Blackwood

*

horn

• 1994
  • hoorns en buizen
« Reactie #3 Gepost op: 16 december 2010, 07:37:44 »
mooie revieuw !
van welke cd was la vie en rose?

*

Drs Pijpoloog

• 5714
  • Hell ain't a bad place to be.
« Reactie #4 Gepost op: 16 december 2010, 07:45:03 »
Koen, leer mij zo schrijven ;)

@ Marc, heel fijn dat de set zo mooi klinkt :-*
Canor TP 106vr precision tube amplifier, VPI hw 19 MK IV, met SME IV arm en een Ortofon Jubilee element, Sugden, optima phono pre(KT gemod.), Sony SCD 555es(KT gemod.), speakers, ADAM audio, De Column MK III. bekabeling , DIY, v/d hull en Isotek.

*

Rood

• 10121
« Reactie #5 Gepost op: 16 december 2010, 08:12:11 »
Koen, leer mij zo schrijven ;)

@ Marc, heel fijn dat de set zo mooi klinkt :-*

Ah vandaar dat je niet op een Pm reageert : je kennie schrijven  ;D

Mooie recensie Koen . Roodborstjes .. i'm loving it  :angel:

*

Tirillo

• 4170
  • Het bezit van de zaak is het einde van het vermaak
« Reactie #6 Gepost op: 16 december 2010, 08:46:30 »
@ Koen: bedankt voor het lezenswaardige verhaal.

@ Mumsoft: bedankt voor de fijne set die Koen (even) aan het twijfelen bracht.
"Searching for a ground with my good eye closed"

*

frenske

• 2332
    • Wandelclub
« Reactie #7 Gepost op: 16 december 2010, 08:49:02 »
Prachtig geschreven Koen.
Nog een paar gehakte sets beluisteren en je bent helemaal gehaktificeerd. ;D ;D :laugh: ;).

« Reactie #8 Gepost op: 16 december 2010, 09:09:31 »
Mooi verhaal...echt waar!
Zit je daar nu op de bank met een notitieblokje om alles op te schrijven?  ;D
Om het af te maken had het leuk geweest als er wat fotootjes bijgeplaatst waren.

Mumsoft: Je hebt het goed voor elkaar zo te lezen. 8)

*

Koen K

• 8724
    • Klarde und Happers
« Reactie #9 Gepost op: 16 december 2010, 10:41:36 »
Dank jullie allemaal  :)

van welke cd was la vie en rose?

Die informatie zal Marc even moeten aanvoeren, want dat weet ik niet meer.

@ Mumsoft: bedankt voor de fijne set die Koen (even) aan het twijfelen bracht.

Twijfel heb ik vaak genoeg, overtuiging maar zelden. In dit geval was het overtuigend.

Zit je daar nu op de bank met een notitieblokje om alles op te schrijven?  ;D

Haha, nee, ik doe het gewoon uit m'n hoofd. Vandaar dat ik m'n review ook meteen schrijf als ik thuis ben. Dan is het nog vers.

Citaat
Om het af te maken had het leuk geweest als er wat fotootjes bijgeplaatst waren.

Je hebt helemaal gelijk. Het probleem is dat ik het van tevoren altijd wat overdreven vind om een camera mee te nemen naar een luisterbezoekje en achteraf altijd denk "had ik maar foto's gemaakt".  ;D

Ignorance more frequently begets confidence than does knowledge.  ~ Charles Darwin
The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.  ~ Richard Feynman

*

mumsoft

• 2746
  • Breng eens een zonnetje onder de mensen
« Reactie #10 Gepost op: 16 december 2010, 10:49:59 »
Mooi verslag Koen. Gek dat jij het hoog te rustig vindt, ik vind het nog niet mooi genoeg. Nog een paar laatste loodjes te gaan, kortom.

Hier wat photo's, geplukt uit andere topics:

Zoals het er vorig jaar uitzag.

Nog met de computertafel in het midden (waar nu de luisterstoel staat)

De primitieve harp (Ieta) van de Baka people.

Iets actueler, maar met die staande Dacmagic linksboven nog niet zo als het hoort.

@Horn: De cd van Edith Piaff zoek ik vanavond even op. Maar ik kan je verzekeren dat ik deze teleurgesteld op de miskoopstapel had gelegd nadat ik hem een keer op mijn nog ongehakte set met cd-speler had gehoord.

Groet,
groet,
Marc
Do re mi fa so la ti do
Geef om/aan muziek van nu!
Lekker hangen op de Redsofa...

*

Rood

• 10121
« Reactie #11 Gepost op: 16 december 2010, 10:52:53 »
Mooi , eenvoudig maar stijlvol meubel Mumsoft . Zelf gemaakt ?

*

Koen K

• 8724
    • Klarde und Happers
« Reactie #12 Gepost op: 16 december 2010, 10:57:09 »
Mooi verslag Koen. Gek dat jij het hoog te rustig vindt, ik vind het nog niet mooi genoeg.

Té rustig is een té groot woord  :laugh:

Ik bedoel ook echt het bovenste hoog, zeg boven de 12 kHz. Als ik zo een inschatting maak van wat jij nog mooier wilt hebben dan zal dat denk ik eerder in het gebied tussen 4 en 8 kHz zitten. Zelf vond ik daar overigens niks mis mee  ;) 

Bovenstaande is natuurlijk slechts een vermoeden dat bij mij ontstaan is door het luisteren en het bekijken naar de hoek waaronder de speakers zich bevinden, in combinatie met bovenstaande opmerking. Je zou altijd eens kunnen proberen ze wat verder in te draaien. Als mijn vermoeden correct is zal het voor het gebied waar jij het over hebt weinig uitmaken terwijl de allerhoogste tonen er positieve effecten van kunnen ondervinden.

*

ezo

• 5037
  • je luistert altijd naar de zwakste schakel
« Reactie #13 Gepost op: 16 december 2010, 11:08:27 »
Mooi verhaal koen
Erg leuk  omdat ik zelf vorige maand ook ter plaatse was
Gr. E
Pl. Dual 701 Stylus
cd sony X505-es mod---vv vMca220 mod
ev vM 2x pa333mod ---tony gee-extremon mod
http://rateyourmusic.com/collection/ezo/visual/

*

Niemand

• 20682
  • geluid sja ook ,maar muziek maakt het zeker
« Reactie #14 Gepost op: 16 december 2010, 11:08:33 »
weer mooi omschreven Koen ,maar dat zijn we wel gewend van je  ;)
En uiteraard Mumsoft een mooie gehakte set ;)
Muziek uit:

MS Bl91+Denon DL103R.
Td125MKII-Longbase+12inch arm+  Adc xlmII Imp
AstionTrew8000.

CD104SandalistischeKermiswerken
Chaos-Bocama
Tannoy Ardens
Speakerkabels door  THvW gemaakt volgens Van Der Heiden principe

NAD Dac2 usb
TV/DVD-geluid Akai AM55+Etude Rhea's