Re:Koen op bezoek bij Mumsoft. Over roodborstjes, grachtenpanden en gehakt.
« Reactie #15 Gepost op: 16 december 2010, 11:10:54 »
Alweer een mooi verhaal Koen ;)

Als ik het zo lees heeft Mumsoft een mooi uitgebalanceerde set,waar ik nog wel nieuwsgierig naar ben is: hoe groot was de luisterruimte? en werd de set beluisterd op de plek waar de computer staat,of er verder vanaf?

Al met al weer een genot om te lezen :)

*

Koen K

• 8746
    • Klarde und Happers
« Reactie #16 Gepost op: 16 december 2010, 11:13:41 »
Dank, dank  :)

@ Starsky:  De luisterruimte... Het precieze formaat zal Marc moeten onthullen maar ik schat tussen 4 bij 4 en 5 bij 5. Ik heb ongeveer daar gezeten waar op de foto de computerstoel staat, maar de speakers stonden gisteren anders dan op de foto  ;)

Ignorance more frequently begets confidence than does knowledge.  ~ Charles Darwin
The first principle is that you must not fool yourself — and you are the easiest person to fool.  ~ Richard Feynman

*

mumsoft

• 2803
  • Breng eens een zonnetje onder de mensen
« Reactie #17 Gepost op: 16 december 2010, 11:49:36 »
De precieze afmetingen weet ik niet eens. De breedte is wel 6 meter, de diepte iets van 5. Maar er zitten twee schoorstenen in, een dakkapel, en een inbouw voor de deur en de trap naar de vliering. Daarbij komt dat het huis niet rechthoekig is.

De akoestiek is eigenlijk van meet af aan geen probleem geweest in deze ruimte, waar ik me overigens pas de laatste paar jaar van bewust ben. Heerlijk om geen basstraps, diffusers en wat dies meer zij nodig te hebben.

Met de speakers ben ik wel wat aan het schuiven geweest, niet om een probleem op te lossen, maar om te kijken wat het doet met het 3D-beeld. Ze staan nu zo'n meter of 3 van elkaar, en ik zit er meestal erg dichtbij, op een meter afstand.
Het eerste wat Koen deed was de stoel naar achteren schuiven...

Op zich jammer dat we niet even hebben geluisterd naar de interne dac van de Olive, want dan valt het stereo/3d-beeld netjes tussen de speakers.

Ik vond het overigens erg gezellig gisteravond, en ik was reuze op mijn gemak, wat toch ook van belang is voor een lekker avondje luisteren.

Groet,
Marc
Do re mi fa so la ti do
Geef om/aan muziek van nu!
Lekker hangen op de ...

*

Knosti de Platenwasser

• 2071
  • Geluid: de meest overschatte eigenschap van muziek
    • ReadScapeS
« Reactie #18 Gepost op: 16 december 2010, 12:11:34 »
Het valt me op dat het stereobeeld misschien net wat aan de brede kant is naar mijn smaak, maar omdat ik net niet genoeg thuis ben in deze opname moet ik het trekken van conclusies daaromtrent nog even laten wachten.
Al met al een erg plezierige avond. Marc (en Alex) zijn uitstekend gezelschap en de set speelt de sterren van de hemel, ondanks dat ikzelf de speakers wellicht iets meer op de luisterplek had gericht.

Mooi verhaal hoor Koen, en de belangrijkste 'tegenwerping' die mij recentelijk opviel en die ik op hear.nl beschreef is dezelfde als die welke jij hierboven benoemt.
In relatie tot de vrij korte luisterafstand staan de luidsprekers wat ver uiteen. Daardoor is de breedte weliswaar groot, maar ik meen dat zoiets ten koste kan gaan van diepte. Er leek ook enige asymmetrie in het geluidsbeeld, die volgens mij opgeheven kan worden door de luidsprekers wat dichter bijeen te zetten (verder uit de hoeken die asymmetrie veroorzaken).

Interessant vergelijk ook, de gehakte en de ongehakte Olive... Het zou natuurlijk liefst met een complete set moeten kunnen worden gedaan, in een andere ruimte bovendien, maar goed, zo'n situatie bestaat zomaar niet.

Jij hebt blijkbaar gehoord wat ik ook hoorde. Marc kan heel tevreden zijn (en is dat volgens mij ook)!
... on an Electrospective Odyssee.

*

Koen K

• 8746
    • Klarde und Happers
« Reactie #19 Gepost op: 16 december 2010, 12:18:22 »
Wat grappig.  :)  Ja, het gevoel dat het beeld ietsjes naar link leek te trekken had ik ook, maar 100% symmetrisch is het maar zelden.  ;)

Ignorance more frequently begets confidence than does knowledge.  ~ Charles Darwin
The first principle is that you must not fool yourself — and you are the easiest person to fool.  ~ Richard Feynman

*

Knosti de Platenwasser

• 2071
  • Geluid: de meest overschatte eigenschap van muziek
    • ReadScapeS
« Reactie #20 Gepost op: 16 december 2010, 12:22:44 »
Wat grappig.  :)  Ja, het gevoel dat het beeld ietsjes naar link leek te trekken had ik ook, maar 100% symmetrisch is het maar zelden.  ;)

Linksvoor (gezien vanaf de zitplaats) is er een stukje wand dat geluid terug reflecteert naar achteren, waardoor het links-aandeel in het geluidsveld sterker lijkt.
Je kunt op dat wanddeel wat gaan absorberen, of je kunt de linker luidspreker iets meer naar rechts zetten. Of iets van allebei...
... on an Electrospective Odyssee.

*

begtjuh

• 2171
    • Aardblij
« Reactie #21 Gepost op: 16 december 2010, 12:45:37 »
Mooi verhaal weer Koen, ik weet nu waar die K voor staat: Kuifje  :angel:
Sombreros are not metal

*

Tom!

• 5041
  • Zoek baan als grafisch vormgever in Utrecht e.o.
« Reactie #22 Gepost op: 16 december 2010, 12:53:34 »
Uitstekend verhaal (niet dat ik overigens anders verwacht had) en schitterende set. Prachtig meubel ook, trouwens!
Geluid is een van de meest overschatte eigenschappen van muziek.
--- E. Schönberger

*

Tdo

• 10591
  • Smurf?!
« Reactie #23 Gepost op: 16 december 2010, 14:09:05 »
Uitstekend verhaal (niet dat ik overigens anders verwacht had) en schitterende set. Prachtig meubel ook, trouwens!

Met deze opmerkingen kan ik het alleen maar eens zijn! 

« Reactie #24 Gepost op: 16 december 2010, 14:30:01 »
Mooi verhaal Koen, heerlijk leesvoer. :)
Alles is beter dan niks, het enige wat telt is muziek.

*

Huey

• 1927
  • Incoming !!!
« Reactie #25 Gepost op: 16 december 2010, 14:55:53 »

Zit je daar nu op de bank met een notitieblokje om alles op te schrijven?  ;D

Lol, dat dacht Ik ook, mooi geschreven Koen.
My plan is to live forever. So far, so good.

*

groovy.

• 11187
  • Looking for fun and feelin.
« Reactie #26 Gepost op: 16 december 2010, 15:11:53 »
Met een mooi geschreven recentie klink een set zelfs op afstand goed.
Lekker leesvoer.
Lenco l78 widebody 12 inch DV.  Lenco 88 Micro-Seiki cf1.  Luxman l507s. Elipson 1404.  Elipson 1704. Rodec sm200.
Elementen.At12s-Goldring Eroica-At-f5occ.
Satin 117g. Tapedeck Akai 201d. Cassettedeck Jvc dd5. Sme 3009. Burn & Jones super 90 mk2 tonearm.

*

mumsoft

• 2803
  • Breng eens een zonnetje onder de mensen
« Reactie #27 Gepost op: 16 december 2010, 23:11:10 »
mooie revieuw !
van welke cd was la vie en rose?
Edith Piaf, La vie en rose
Disky records SI 901603

Het nummer La vie en Rose is opgenomen in 1946

Mijn audiorack heb ik gewoon gekocht, ik ben niet zo handig met die dingen.

groet,
Marc
Do re mi fa so la ti do
Geef om/aan muziek van nu!
Lekker hangen op de ...

*

horn

• 2056
  • hoorns en buizen
« Reactie #28 Gepost op: 18 december 2010, 13:33:43 »
Bedankt Mark
Ik ga erachteraan
Als ik het prachtige verhaal van Koen zo lees heb je het heel goed aan het klinken op je zolder proficiat !
En hoop nog over een paar bezoekjes van Koen te lezen
echt leuk en boeiend geschreven .

*

Koen K

• 8746
    • Klarde und Happers
« Reactie #29 Gepost op: 18 december 2010, 13:51:04 »
Hartelijk dank  :)  Leuk dat ik op deze manier iets kan bijdragen aan het forum  :)