*

.

• 8215
Het Hocus Pocus KOOLVETER instructie topic
« Gepost op: 17 februari 2011, 13:50:53 »
OkÚ, op vele verzoek en naar aanleiding van de alsmaar stijgende populairiteit van de koolveter interlink hier een instructie voor het vervaardigen van dit onovertroffen kabelwonder.
Het begon enkele jaren geleden op zelfbouwaudio.nl daar heb ik mijn inspiratie opgedaan en inmiddels zijn er zoveel verschillende versies geproduceerd hier dat er nu een definitieve betaalbare Koolveter mkIII special DeLuxe versie ontwikkeld is.

Benogdigdheden voor een setje kabels van 55-60 cm;

1 paar dunne katoenen schoenveters (120cm) van de super (hoogvliet heeft goeie)
1 Paar dikke schoenveters (150cm) voor de buitenmantel
Wat katoengaren in diverse kleuren voor het afbinden
Adereindhulsjes 1.5 mm
Een zakje UD koolstofband van de polyservice (2.5cm - 5m)
Peuken en een kop koffie en wat scherp handgereedschap.

Polyservice vind je hier; http://www.polyservice.nl/UD-Koolstofband-25-cm-p-16395.html

En voor de buitenveter gebruik ik graag het merk Bob;

Maar dan dikte 8-10 en dan zwart met een mooi motiefje .

Katoengaren;

Adereindhulsjestang (kan eventueel ook in de bankschroef maar zo'n tang knijpt er een profieltje in waardoor de verbinding een stuk betrouwbaarder is)

Adereindhulsjes 1.5mm (Conrad);

Ok tot zover de benodigdheden, ik deel deze post even in stukken vanwege de vele plaatjes dus wacht even met reageren a.u.b. tot het hele topic er staat.

Op naar deel II...

*

.

• 8215
Re:Het Hocus Pocus KOOLVETER instructie topic
« Reactie #1 Gepost op: 17 februari 2011, 14:07:32 »
Ok om een setje interlinks +/- 60cm te maken gaan we als volgt te werk.
Trek 1 streng koolstof van 5 mtr uit het matje door bevoorbeeld een kant even aan een deurkruk te hangen en trek er dan 1 string uit.

Vanwege het twisten later wordt de lengte iets korter dus knip je koolstrengetjes op zo'n 63cm voor een kabel van 60cm.

We nemen voor 1 setje interlinks 8 strengetjes van 63cm;

Steek nu die peuk maar op want nu gaat het gefreubel beginnen...
Schuif 1 adereindhulsje over twee strengen te samen en schuif er 1 hulsje in tegenovergestelde richting over (gebruik hiervoor de eerste als hulpmiddel door ze strak tegen elkaar te houden)

Nu de hulsjes er losjes omheen zitten wordt het tijd om de uiteindjes van de koolstof even te cleanen want er zit iets op wat de vezeltjes een beetje bij elkaar houdt, dit doe je door het uiteinde even in een vlammetje te houden, let op ! hier komt wat rook vanaf die waarschijnlijk niet gezond is, je kan dit beter even bij het gasfornuis onder de afzuigkap doen...
Met je vinger maak het uiteinde even tot een zacht schoon pluisje (wel handen wassen want je krijgt er zwarte roetvingers van)

Nu kun je het adereindhulsje aan het schone uiteinde knijpen op deze wijze;

Waarom zo ?

Omdat je dan het kunststof uiteinde er af kan knippen;

Zo maak je dus vier strengen van de 8 koolstofstrengetjes die je hebt geknipt, het gebruiken van een dubbele streng maakt de kabel wat steviger en geeft een wat lagere weerstand, vandaar, maar het kan ook met een enkele streng maar gebruik dan dunnenre adereindhulsjes...

Op naar deel III...

*

.

• 8215
« Reactie #2 Gepost op: 17 februari 2011, 14:15:43 »
OkÚ, we hebben nu vier mooie geleiders...

Steek nog maar een peuk op want we gaan nu met de veters freubelen, om te beginnen knip je alle harde uiteindjes van de veters af en trek je het binnenkoord er uit zodat je holle veter krijgt;

Nu ga je cm voor cm de koolstofstreng in de dunne veter schuiven dit is echt een h**r*enwerkje maar ik weet geen andere oplossing.
Uiteindelijk krijg je dan dit;

Nu gaan we met het katoengaren de uiteinde strak omwikkelen en afbinden om de veter te fixeren, gebruik hiervoor twee kleuren zodat je later makkelijk de + en - uit elkaar kan houden;

Zo...

Op naar deel IV...

*

.

• 8215
« Reactie #3 Gepost op: 17 februari 2011, 14:33:09 »
Als het goed is heb je nu vier in katoen ge´soleerde geleiders.
Neem een rode en een blauwe en bind ze bij een uiteinde losjes te samen, we gaan ze nu twisten;

Waneer je er een mooie streng van hebt gedraaid gebruik je een stukje garen om de uiteindes af te binden zodat de twist blijft zitten.

Met behulp van een stukje schilderstape even de eindjes bij elkaar plakken tot een mooi smal puntje om ervoor te zorgen dat het wat makkelijker de buitenveter in wil pielen...

Knip de harde eindjes van de buitenveter en trek het binnenkoord er uit;

Nu kan je met behulp van het puntje de getwiste veters in de buitenveter schuiven, dit is echt een @#$%^&*! werkje... weest geduldig, raak niet in paniek...

Afijn een paar uur later heb je dus zoiets;

Nu kan je de eindjes vertinnen en er pluggen aan zetten, ik gebruik nu de cinch plugjes van Neutrik, die zijn niet duur, zien er goed uit en zijn van een degelijke kwaliteit, en ze passen om de veter...

Onder andere verkrijgbaar bij Conrad.

Ik heb de plugjes niet in huis dus hier houdt het fotoverslag even op, maar ik zal nog een geheimpje verklappen, de trekontlasting (plastic knijpdingetje) van de plug gebruik ik niet want de kans is groot dat je de boel er mee kapot knijpt en een sluiting maakt. Ik doe na het aan solderen een klontje zachte bijenwas in de plug drukken, hiermee voorkom je ook dat er in een later stadium toch koolhaartjes rond gaan zwerven en sluiting kunnen maken.
Dan het kapje er op draaien en klaar is uw Koolveter !

Nu wordt het tijd om muziek te luisteren, veel plezier !

Discussie over de al dan niet vermeende werking / verandering / verbetering van deze kabel ten opzichte van andere kabeltjes kan hier; http://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=14728.0 plaats vinden.

Succes !

« Laatst bewerkt op: 17 februari 2011, 14:50:26 door Hocus Pocus »

*

Satch

• 9852
  • We need more cowbell.
    • Ongezond audioverstand
« Reactie #4 Gepost op: 17 februari 2011, 14:42:09 »
Om dit draadje mooi overzichtelijk te houden doe ik het op slot. Mocht iemand nuttige tips/aanvullingen hebben: PM ze even, dan voeg ik ze toe. DiscussiŰren kan in het door HP al genoemde topic.

*

Satch

• 9852
  • We need more cowbell.
    • Ongezond audioverstand
« Reactie #5 Gepost op: 18 februari 2011, 08:14:55 »
Theo van Wermeskerken heeft de volgende aanvulling:

Hier even een nuttige aanvulling om het doorvoeren van de strengen door de veters een stuk gemakkelijker te maken.
Er zitten al soldeerbare adereindhulzen op de strengen.
Strip even een massieve draad, bv een deel van een telefoondraad, totaal niet kritisch wat voor draad en soldeer een uiteinde even aan de streng.
Andere uiteinde even een paar mm. dubbel vouwen, anders prikt hij door de veter naar buiten.
Die massieve draad steek je in 1 keer door de veter en je trekt hem er aan de andere kant weer uit en de streng koolstof zit er in.
Een werkje van seconden met nog het voordeel dat je niet hoeft te wringen met die strengen en je ze dus ook niet beschadigt.

*

Satch

• 9852
  • We need more cowbell.
    • Ongezond audioverstand
« Reactie #6 Gepost op: 19 februari 2012, 17:36:00 »
Nog een aanvulling van d!ck:

Citaat
Als je de koolstofstreng vast maakt aan de binnenveter dan trek je de koolstof eenvoudig door de katoenen veter als je de binnenveter eruit trekt.