Sony TA-F6B & TA-F7B revisie
« Gepost op: 25 april 2011, 21:11:50 »
Hallo,

Aangezien dit mijn eerste post op dit forum is zal ik mij even voorstellen. Ik kan niet zo snel vinden of dit hier gebruikelijk is maar kwaad kan het volgens mij.

Ik ben Arvid, 4de jaars student Werktuigbouwkunde en woonachtig in omgeving Eindhoven. Ik ben geen die-hard audiofreak maar kan wel prima een volledige avond muziek zitten luisteren zonder ook maar iets anders te doen.

Ik heb 5 jaar geleden een set Bowers&Wilkins CM2 luidsprekers kunnen lenen van mijn buurman en heb kort daarna een set voor mijzelf aangeschaft. Diezelfde buurman heeft mij een Sony TA-F7B V-fet versterker geschonken waar ik tot vandaag de dag erg blij mee ben.  Tevens heb ik een Yamaha CT-400 tuner staan en heb ik recent een Sony TA-F6B versterker gekocht om als subwooferversterker te dienen. Subwoofer (4th order bandpass) staat momenteel nog in de designfase, monarch SPH-250 KE speakers zijn overigens al aangeschaft.

Om de Yamaha CT-400 tuner te vervangen heb ik recent op ebay.de een Sony ST-A7B tuner gekocht. Volgens de omschijving zaten er gebruikssporen op en zou het digitale display niet functioneren. Helaas blijkt dit niet het volledige verhaal want de tuner is duidelijk ooit gevallen en heeft hierdoor significante mechanische schade opgelopen. Dit is iets waarmee ik maar mee (moet) leven.

Verder is op elektronisch gebied het volgende mis:
- Display werkt niet (kom ik later op terug)
- Uitgang 1 is circa 8x zo zacht als uitgang 2
- Klinkt verdacht veel als mono
- Klinkt veel minder goed als mijn simpele CT-400

Wat gelukkig wel werkt:
- Selectivity (je kunt merkbaar beter zenders die die dicht bij elkaar liggen scheiden als hij op "narrow" staat)
- Locking (zodra locking lampje brandmaken kleine uitslagen tunerknop niet uit, signaarsterkte blijft gelijk)
- Stereo (lampje gaat bij sterke gelockte signalen branden, bij erg zwakke signalen niet)
- Level gauge (tja, hij gaat heen en weer...)
- Multipath (bij zwakke signalen hoger "level", naald van level gauge springt dan wel met muziek beetje heen en weer)

Het display heeft inmiddels alweer gewerkt nadat ik alle oldscool vias op het "automatic phase control board",  "counter board" en "display board"  gedesoldeerd en daarna weer gesoldeerd had. Helaas heeft het display 10 minuten gefunctioneerd en is momenteel weer uit. (ik ben voor mijn bij-baantje een tijd IPC gecertificeerd "soldeerder" geweest dus aan mijn solderingen zal het waarschijnlijk niet liggen. Al het werk is uitgevoerd in een ESD veilige ruimte al vraag ik me af of dat voor deze oude analoge meuk uberhaupt nog wat uitmaakt... ;D)

Maar nu het echte probleem: Tuner geeft simpelweg geen goed geluid. Hieronder een lijstje met opmerkelijkheden die misschien kunnen helpen in het opsporen van het probleem:
- Het zwakke kanaal wordt sterker wanneer naar van "normal" naar "narrow" geschakeld wordt
- Het zwakke kanaal wordt ineens heel hoog en schel wanneer overgeschakeld wordt naar "high blend", het volume neemt dan ook iets toe ("mono" klinkt overigens hetzelfde als "stereo")
- Muting knop mute het geluid tijdens afstellen van de zender wanneer deze aan gezet word, maar verschil tussen min en max is niet hoorbaar
- Het zwakke kanaal plopt af en toe

Wat heb ik tot nu toe geprobeerd:
- gebruik maken van variabele output maar het verschik is zo bizar groot dat dit niet goed af te regelen is (volumeknop moet dan ook erg ver open)
- afstelling output niveau op MPX board, deze 2 potmeters maken iets verschik maar bij lange aan niet genoeg.
- schoonmaken van alle stekker contacten

Wie kan me hiermee helpen, of wie kan me aan een adress / contactgegevens helpen van iemand die mij hiermee kan helpen?  :) Onderdelen, een complete tuner of iets dergelijks ben ik ook ge´nteresseerd in mits de prijs mild is ;)

« Laatst bewerkt op: 2 mei 2011, 22:44:24 door ArvidW »
Sony: TA-F7b, TA-F6b. Gezocht: ST-A6B

*

spaceaardbei

• 3064
  • fastforwards
Re:Sony ST-A7B tuner reparatie
« Reactie #1 Gepost op: 25 april 2011, 21:20:53 »
Welkom   :)
alle elcos vervangen,verder zijn er andere die er meer verstand van hebben,(tuners)
http://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=15595.1725
« Laatst bewerkt op: 25 april 2011, 21:27:23 door spaceaardbei »
Technics sl-1200  Cerwin Vega XLS-215  Yamaha A-S2100 cd Cambridge azur

« Reactie #2 Gepost op: 25 april 2011, 21:29:29 »
Edit: Link nog niet gezien, eerst even lezen...

Ik meen me te herinneren dat alleen de elektrolytische condensatoren degraderen, ik neem aan dat deze dus alleen maar vervangen te hoeven worden?

Net even geteld, dat zijn er in totaal 49stuks. Zijn er nog merken die je aan kunt raden?

*

Stoffie

• 1180
« Reactie #3 Gepost op: 25 april 2011, 22:40:47 »
Die ST-A7B's zijn ingewikkelde beesten. Een Sony gek in Duitsland (die echt wel z'n dingen kent, moet zowat de Sony god van de wereld zijn samen met KT88 voor zover ik kan oordelen) is al een tijdje zijn tanden aan het stukbijten op die van mij. Mens heeft helaas weinig tijd, en schijnbaar zou het vervangen van de IF ceramische filters soelaas moeten bieden, na het fixen van de andere foutjes.

Hangt er natuurlijk maar vanaf wat er mee is, met die van mij was blijkbaar zwaar gepruld en geklooid op en niet al te nette manier.

Ik post hier maar even zijn bevindingen (in't Engels wel, mijn Duits is niet zo denderend dus we converseren in Engels), misschien ben je er wat mee ?

Citaat
The tuner had a multitude of defects. It's obviously one of these units,
which were continued to be used even with obvious defects, just until
the unit was not really usable anymore. A medical doctor would say, that
the unit has cancer in the last stadium .... :-)

The digital display driver board and the display board obviously saw
some servicing (just like my two tuners ... this seems to be a weak
point on the ST-A7), but obviously the last unprofessional repair
failed. I was able to fix this (was a combination of a few cold/open
solder joints). After this I resoldered over a hundred additional solder
joints (which looked not better than the ones I found to be defective.
There were also two of the filament displays changed (the service guy
made a very dirty job on this, so I cleaned this up), as a result of
these new lamps, the new two digits appear brighter than the two others.
I can adjust this difference in brightness if you like.

The XTAL Lock board had a defect in the extra shielded crystal
oscillator module (which can be fortunately opened, if you have a can
opener ... :-). After fixing this, the XTAL-lock and frequency display
worked for a few minutes, but then a new fault condition occurred. These
first generation double sided copper plated boards are pure crap, a
little bit of vibration or bending and you get an open circuit somewhere
in a through hole connection of the two copper layers.

So there is still a defect in the XTAL-Lock board related to the signal
generation for the frequency display, which I was able to narrow down to
a few components, but I ran out of time yesterday evening, so I quickly
plugged in a XTAL lock board from one of my two tuners and in this
configuration it seems to properly work.

The first listening test (without any adjustments to the analog sections
!) was pretty disappointing, because it sounded dull and dark with lots
of distortion. There is probably some heavy misalignment or it could be
that the IF ceramic filters are defective (Luckily I have spares of
these). I will compare their frequency response with the ones, which are
currently inside and select the ones, which will be most feasible.

It seems, that the tuner needs a complete overhaul. I will also try to
figure out, what the modification is, which was done on the MPX board.
Could be also related to the dull sound.
Sony pre-Esprit - ESPRIT - V-FET - APM - ES

*

spaceaardbei

• 3064
  • fastforwards
« Reactie #4 Gepost op: 25 april 2011, 23:00:05 »

Ik meen me te herinneren dat alleen de elektrolytische condensatoren degraderen, ik neem aan dat deze dus alleen maar vervangen te hoeven worden?

Net even geteld, dat zijn er in totaal 49stuks. Zijn er nog merken die je aan kunt raden?
philips bc vishay ,die blauwe ,zijn  goed verkrijgbaar ,maar er zijn wel meer merken,

http://cgi.ebay.de/10PCS-Nichicon-MUSE-FG-Audio-Capacitor-10uF-50V-NEW-/250561791566?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3a56a5864e

« Reactie #5 Gepost op: 25 april 2011, 23:11:46 »
@Stoffie, dat klinkt niet zo best eigenlijk. Mijne is zo ver ik kan zien niet verpruld maar dat een Sony guru zijn tanden stuk bijt op de jouwe voorspeld niet zo veel goeds voor de mijne :-(

Even als prijsindicatie, wat gaat dat reparatie geintje met jouw ST-A7b ongeveer kosten? 100, 200, 300 ? Kan deze man de tuner ook weer voor je afstellen?

@Spaceaardbei, dank voor de link en merken. Ik zal eens een lijstje gaan maken wat allemaal nodig is en wat het kost, valt het mee in totaal kan ik het altijd gewoon proberen :)

*

Stoffie

• 1180
« Reactie #6 Gepost op: 25 april 2011, 23:20:15 »
Aangezien we beide die-hard high-end/vintage Sony liefhebbers zijn (ja lach maar hoor ;D) en we elkaar al een hele tijd kennen, is het voor mij gratis, op de onderdeeltjes na natuurlijk. Nu, de tuner staat er ondertussen ook al twee jaar of zo, wat voor mij ok is, en de keren dat de man er aan kan werken is misschien 2x per jaar of zo, zo druk bezet is hij...

Trouwens ook gouden advies gekregen van de man voor de revisie van m'n TA-N7B (TA-F7B moet ik nog eens aan beginnen, hopelijk heb je die van jou ook al eens een beurt gegeven, die fusible weerstanden gaan er toch een keer door hoor, en dan kan je wellicht die VFETjes goodbye kussen...wat zonde zou zijn)

*

S.B.Marantz

• 23492
  • CLASSIC MARANTZ POWER! There can be only one...
« Reactie #7 Gepost op: 25 april 2011, 23:34:32 »

Rubycon XYF , Nichicon PMM en Panasonic NHG zijn prima.

« Reactie #8 Gepost op: 25 april 2011, 23:45:12 »
Dat heb je dan goed geregeld  8) Heb jij toevallig ook een ST-A6b (gehad)? Ik kan nu leuk geld gaan pompen in die ST-A7b maar als een 6'tje ook prima speelt is het waarschijnlijk verstandiger er daar maar een van te kopen.... (en mijn 7 met verlies te verkopen) Het design van de ST-A6b vind ik overigens ook beter passen bij de TA-F6/7b

Service historie van de TA-F7B zal ik eens navragen bij de buurman, ik vermoed dat er in de afgelopen 15 jaar niets aan gedaan is. Zijn die fusible weerstanden nog ergens te krijgen? Branden die er ook uit als je de versterker gewoon rustig bespeeld (meestal 0.01-0.05w max)

« Laatst bewerkt op: 25 april 2011, 23:46:45 door ArvidW »

*

S.B.Marantz

• 23492
« Reactie #9 Gepost op: 25 april 2011, 23:49:45 »
Ik zou de versterker even rap nakijken.

Rotte soldeerverbindingen kunnen de boel al goed verpesten om maar wat te noemen.
Elco's, zwakke R's en geoxideerde Tr's (pootjes)vervangen, afregelen en je bent voorlopig weer het heertje.

*

spaceaardbei

• 3064
  • fastforwards
« Reactie #10 Gepost op: 26 april 2011, 00:05:20 »
en opassen met die Sony TA-F6B voor hoge spanning.   :o  (van lampje geleerd)

*

S.B.Marantz

• 23492
« Reactie #11 Gepost op: 26 april 2011, 00:08:18 »
Ik haal altijd de spanning eraf..............dat helpt.  ;D

*

Stoffie

• 1180
« Reactie #12 Gepost op: 26 april 2011, 00:51:45 »
Dat heb je dan goed geregeld  8) Heb jij toevallig ook een ST-A6b (gehad)? Ik kan nu leuk geld gaan pompen in die ST-A7b maar als een 6'tje ook prima speelt is het waarschijnlijk verstandiger er daar maar een van te kopen.... (en mijn 7 met verlies te verkopen) Het design van de ST-A6b vind ik overigens ook beter passen bij de TA-F6/7b

Service historie van de TA-F7B zal ik eens navragen bij de buurman, ik vermoed dat er in de afgelopen 15 jaar niets aan gedaan is. Zijn die fusible weerstanden nog ergens te krijgen? Branden die er ook uit als je de versterker gewoon rustig bespeeld (meestal 0.01-0.05w max)

Zeker nog te krijgen, die van mij kwamen van bij Digikey dacht ik. Zou doen wat SB aanraadt, elcootjes vervangen (ik heb Panasonic FM/FC gebruikt), weerstandjes, fusible weerstanden (ook op de vfet bordjes), alles eens doorsolderen, en dan ben je inderdaad wel weer een tijdje gerust :)

ST-A6B heb ik nooit gehad, maar naar het schijnt prefereren sommigen deze boven de 7 qua klank. Hangt er maar vanaf wat je smaak is veronderstel ik ?

« Reactie #13 Gepost op: 26 april 2011, 05:52:17 »
Ik heb totaal geen klachten over de geluidskwaliteit van mijn F7b. Daarom heb ik bij die versterker ook iets van: "don't fix it if it ain't broken". Preventief onderhoud om de V-fets te beschermen zal dan wel moeten, maar om een complete revisie van de versterker sta ik niet te springen, hij is vooralsnog gewoon goed (genoeg) voor mij.  :)

De F6b wil ik als eerste onderwerpen aan onderhoud (recap). Deze versterker krijgt straks het meest op zijn flikker als subwoofer amp en hij  loopt momenteel toch wat terug bij hoge volumes... Deze versterker kan mooi proefkonijn zijn voordat er ook maar 1 soldeerbout in de buurt van de F7b komt. Gewoon feeling krijgen hoe lekker het boeltje soldeert, hoe je dit het beste kunt desolderen en welke pcb cleaners het best werken. Ik wil de interne ge-wire-wrapte bedrading bij de F7b eigenlijk niet los solderen, zo mooi als dat vast zit krijg ik het niet voor elkaar.

De hoge DC spanningen bij de F6B zijn bij mij bekend, de vorige eigenaar heeft deze vakkundig  met een stuk karton afgeschermd met daarop de nodige waarschuwingen ;D

Wat zou de waarde van mijn A7b zijn rekening houdend met de elektrische problemen beschreven hierboven en de volgende beschadigingen:
- Krassen in zwarte lak op cover
- Kleine barst in bovenste glasplaat (linker bovenhoek)
- Paar cm zwarte verf (mascara rondom onderste glasplaat) mist, anodisatie in tact
- Deuk in 1 hoek
- Beschadiging kunststof covers zeikant

Hij is niet "beyond repair" en er is echt nog iets moois van te maken. :) Terugbrengen naar showroom staat zal niet meer gaan.

*

Qbird

• 9478
  • The music goes on
    • tolsmasoft
« Reactie #14 Gepost op: 26 april 2011, 17:28:32 »
Klikovoer.. ::)
Telefunken, Philips, Sony, Akai, Teac, ReVox en nog meer Philips.