Sony TA-F6B & TA-F7B revisie
« Gepost op: 25 april 2011, 21:11:50 »
Hallo,

Aangezien dit mijn eerste post op dit forum is zal ik mij even voorstellen. Ik kan niet zo snel vinden of dit hier gebruikelijk is maar kwaad kan het volgens mij.

Ik ben Arvid, 4de jaars student Werktuigbouwkunde en woonachtig in omgeving Eindhoven. Ik ben geen die-hard audiofreak maar kan wel prima een volledige avond muziek zitten luisteren zonder ook maar iets anders te doen.

Ik heb 5 jaar geleden een set Bowers&Wilkins CM2 luidsprekers kunnen lenen van mijn buurman en heb kort daarna een set voor mijzelf aangeschaft. Diezelfde buurman heeft mij een Sony TA-F7B V-fet versterker geschonken waar ik tot vandaag de dag erg blij mee ben.  Tevens heb ik een Yamaha CT-400 tuner staan en heb ik recent een Sony TA-F6B versterker gekocht om als subwooferversterker te dienen. Subwoofer (4th order bandpass) staat momenteel nog in de designfase, monarch SPH-250 KE speakers zijn overigens al aangeschaft.

Om de Yamaha CT-400 tuner te vervangen heb ik recent op ebay.de een Sony ST-A7B tuner gekocht. Volgens de omschijving zaten er gebruikssporen op en zou het digitale display niet functioneren. Helaas blijkt dit niet het volledige verhaal want de tuner is duidelijk ooit gevallen en heeft hierdoor significante mechanische schade opgelopen. Dit is iets waarmee ik maar mee (moet) leven.

Verder is op elektronisch gebied het volgende mis:
- Display werkt niet (kom ik later op terug)
- Uitgang 1 is circa 8x zo zacht als uitgang 2
- Klinkt verdacht veel als mono
- Klinkt veel minder goed als mijn simpele CT-400

Wat gelukkig wel werkt:
- Selectivity (je kunt merkbaar beter zenders die die dicht bij elkaar liggen scheiden als hij op "narrow" staat)
- Locking (zodra locking lampje brandmaken kleine uitslagen tunerknop niet uit, signaarsterkte blijft gelijk)
- Stereo (lampje gaat bij sterke gelockte signalen branden, bij erg zwakke signalen niet)
- Level gauge (tja, hij gaat heen en weer...)