*

Wilmo

• 7937
Bij doorofnight
« Gepost op: 15 juli 2011, 14:05:56 »
Een paar weken terug was doorofnight (D) bij mij over de vloer geweest nadat hij wat twijfelde over het laag van (zijn) luidsprekers. Nu wil ik bij mijn eigen setje niet pretenderen dat daar alles goed van is, maar het laag klopt in elk geval wel. Na zijn ervaring bij mij, moest er natuurlijk een wederbezoek plaats vinden, welk afgelopen vrijdag plaats heeft gevonden.

D heeft hele mooie Dali's om te zien. Daarbij woont D in een appartement met waanzinnig uitzicht over Roffadilly on the Moose. Na genoten te hebben van het uitzicht moesten we gelijk maar van start, want ik was wat laat en de buren van D hebben een avondklok, dus om half 9 ging snel de muziek aan want om 10u zou het harder draaien afgelopen moeten zijn.

Voor mij was het alweer een tijd geleden dat ik ergens heen ging om een set te beoordelen en in die tijd ben ik wat veranderd van opvatting. Ik vind het moeilijk om technisch te luisteren en daar dan allerlei termen aan te hangen van ‘sprankelend hoog’ en ‘strak laag’, ‘veel of weinig pimpelpaars tussen de instrumenten’ en meer van dat soort loze kreten. Ik vind het makkelijker om te zeggen of ik iets lekker vind klinken, of het gevoel dus goed is.
Wat neem je dan mee als ‘referentie’? Ik heb maar voor een dwarsdoorsnede van mijn cd-collectie gekozen zodat ik vanalles wat mee heb om toch een poging te doen wat verschillende vlakken van de set te ‘testen’.

D's set is heel erg anders dan de mijne, bij mij zit je praktisch in de speakers en bij D zit je er riant voor. De speakers staan ruim uit de achterwand en de luisterpositie is nog voor het midden van de kamer. Ruimte genoeg dus voor de speakers en het geluid wat eruit komt. D zegt zelf 'last' te hebben van sublaag wat er niet uitkomt, ik heb dus wat muziek meegenomen waar dat wel iets inzit, maar niet het laagfetisjisme wat we bij mij geluisterd hebben.

Het eerste nummer was van Rodrigo y Gabriela (Hanuman). Lekker nummer, stampt lekker door met een goed ritme en dat gepingel ligt lekker in het gehoor. Zo ook bij D, met een beetje fantasie zitten Rodrigo en Gabriela in de speaker en het formaat klopt heel aardig. Ook het stampende ritme stond erg goed, ik was al heel erg positief verrast, want het klonk echt heel erg goed.
Hierna was het Beste van 2 meter sessies aan de beurt met als eerst Hofstede, Kops, Meijers en Van der Meij met For no one van The Beatles. Ik vind het samenspel van stemmen erg gaaf en dit komt er in het beeld ook erg lekker uit. Samen met de overige instrumenten is het een divers plaatje. En nadat ik twijfelde of links en rechts wel goed stonden, klonk het gewoon goed. Het plaatje staat er gewoon.
Maar bij het volgende nummer werd een en ander duidelijk. In The Nits met Dreams zitten een een of andere windachtigetoon die redelijk hoog begint maar steeds lager gaat. Bij D ging het prima, tot ‘de wind’ verdween, maar ook weer kwam. Er zat dus een hiaat in het laag. Natuurlijk is een exacte analyse niet te doen met een paar nummers, maar het is genoeg om een vermoeden te krijgen van wat er aan de hand is. Voer voor een echte meting.

De rest van de avond hebben we naar de rest van mijn meegebrachte muziek geluisterd, zoals Nouvelle Vague en Heather Nova en de focus lag nu echt op genieten en beleven, want dat kan echt bij de set van D.

Inderdaad, er is wat te zeggen over het laag, maar ik verwacht niet dat er een ramp uit een meting naar voren komt. Misschien dat een frequentie andere wat overheerst en ik denk dat dat met een parametrische equalizer wel aan te pakken is. Een dip is natuurlijk niet de pushen, maar gericht schuiven met speakers aan de hand van metingen kan wel.
Ik zal dus binnenkort weer naar D gaan met mijn meetsetje en mijn mini-DSP bij hem achterlaten. Hij kan dan zelf uitmaken of hij een Lyngdorf, of iets dergelijks, nodig heeft of niet.
Eerst het laag strak krijgen en dan verder kijken naar grotere versterkers. Dat lijkt mijns inziens de goede volgorde voor een erg goede set die de potentie heeft om door te groeien tot een geweldige set.

*

begtjuh

• 2172
    • Aardblij
Re:Bij doorofnight
« Reactie #1 Gepost op: 15 juli 2011, 14:23:09 »
U schrijft weer fraai proza, heer Wilmo!

Roffadilly on the Moose  ;D
Sombreros are not metal

*

groovy.

• 11226
  • Looking for fun and feelin.
« Reactie #2 Gepost op: 15 juli 2011, 16:46:58 »
Altijd leuk om te lezen hoe men elkaars set beoordeeld en of de gastheer kan leven met de conclusie van de gast.
Lenco l78 widebody 12 inch DV.  Lenco 88 Micro-Seiki cf1.  Luxman l507s. Elipson 1404.  Elipson 1704. Rodec sm200.
Elementen.At12s-Goldring Eroica-At-f5occ.
Satin 117g. Tapedeck Akai 201d. Cassettedeck Jvc dd5. Sme 3009. Burn & Jones super 90 mk2 tonearm.

*

Benco

• 5478
  • Music was my 1st love and it will be my last !
« Reactie #3 Gepost op: 15 juli 2011, 17:21:25 »
mooi geschreven !
en ben al blij dat het daar erg goed meevalt van geluid , bij mij was het tot een uur geleden een regelrechte ramp !
nu is het wel al goed genietbaar (ik zeg niet niet voor verbetering vatbaar want dat is het zeker wel nog)

*

a.b.

• 8290
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
« Reactie #4 Gepost op: 15 juli 2011, 19:18:53 »
Altijd leuk om te lezen hoe men elkaars set beoordeeld en of de gastheer kan leven met de conclusie van de gast.

@JW: dank je wel voor je recensie!

het bevestigt mijn gezeik over het ontbreken van een bepaald sublaag, maar laat ik vandaag getest hebben met goed spul (PMC IB2i op een moon 2*70) en wat klonken de subbassen daar vlak/neutraal of eigenlijk bijna niet aanwezig. zelden zo'n neutraal (audiofiel) geluid gehoord. dan doen mijn subbasjes het nog prima (donald fagen / nightfly - the goodbye look, eurythmics / sweet dreams - the walk). moet gezegd worden: instrumenten en stemmen klonken fantastisch met die moon en PMC. heb ook meteen de advance acoustic MAP 308II getest: daar werd ik niet vrolijk van. een digitale interlink maakte het geheel ook niet beter!  er zit overigens genoeg emotie in mijn huidige opstelling. 

dan JW-s opmerking over een strakkere laagweergave. eens. ik was wel te spreken over de moon versterker, dus ik ga in die lijn nog even door op zoek naar een goede & betaalbare geintegreerde eindversterker waarvan de voorversterker gepasseerd kan worden.

« Laatst bewerkt op: 15 juli 2011, 19:29:09 door doorofnight »
Adults with imaginary friends are just really old children

Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin

*

a.b.

• 8290
« Reactie #5 Gepost op: 15 juli 2011, 19:28:24 »
mooi geschreven !
en ben al blij dat het daar erg goed meevalt van geluid , bij mij was het tot een uur geleden een regelrechte ramp !
nu is het wel al goed genietbaar (ik zeg niet niet voor verbetering vatbaar want dat is het zeker wel nog)

wat heb je dan veranderd in een uur?

zie het al (http://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=23271.msg1245333#msg1245333)

ben blij voor je!
« Laatst bewerkt op: 15 juli 2011, 19:31:26 door doorofnight »

*

groovy.

• 11226
« Reactie #6 Gepost op: 15 juli 2011, 21:58:43 »
Je weet nu dus waar je naar moet zoeken om een strakkere laagweergave te krijgen.
Succes.
Lenco l78 widebody 12 inch DV.  Lenco 88 Micro-Seiki cf1.  Luxman l507s. Elipson 1404.  Elipson 1704. Rodec sm200.
Satin 117g. Tapedeck Akai 201d. Cassettedeck Jvc dd5. Sme 3009. Burn & Jones super 90 mk2 tonearm.

*

Benco

• 5478
« Reactie #7 Gepost op: 16 juli 2011, 10:29:20 »
mooi geschreven !

wat heb je dan veranderd in een uur?

zie het al (http://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=23271.msg1245333#msg1245333)

ben blij voor je!

ik ben er wel een paar uur mee bezig geweest hoor , heel voorzichtig en rustig aan , moet echt aan mn rug denken , en haast en spoed is nooit goed , dan bezeer ik me gegarandeerd en dat beschadig ik waarschijnlijk ook nog wat en dat wil ik echt niet ...
eerst de zelfbouwers afgesloten en een voor een  de stands  en de tannoy s8lr aan de hoofdset aangesloten , en dan maar luisteren en schuiven , luisteren en schuiven , en tot de conclusie komen dfat het nog helemaal niet naar mn zin was ... een rustpauze en dan de Focals  getest en geschoven en geluisterd en geschoven ... tig malen tot ik opeens  een goeie soundstage  en stereobeeld kreeg ... nog wat andere muziek luisteren en ja hoor ik kan er redelijk tevreden mee zijn nu ...
dan na weer wat rusten de s8lr speakers gezet waar de Focals voorheen stonden  en weer wat later de zelfbouw speakers  in de slaapkamerset gezet (met hulp)...
thanks voor de leuke reacties

*

a.b.

• 8290
ik heb meermalen uitvoerig mijn problemen met het laag aan de orde gesteld... ik heb inmiddels stappen gezet, ook met dank aan een aantal mensen van dit forum  ^-^, waarvoor mijn hartelijke dank!

ik wil hieronder beschrijven hoe het ongeveer gegaan is (ter lering ende vermaak voor al die mensen die met dezelfde problemen kampen als ik).

zo kocht ik een stevige upgrade in mijn set, en leverde dit niet op wat ik had verwacht. in mijn geval nieuwe (voor mij kostbare) vloerstaande speakers die geen "subtiel-maar-volwassen laag" gaven (dreunen konden ze wel, maar daar gaat het niet om). en dit laag wil ik wel horen, want zo is mijn referentiekader van wat ik bij andere mensen hoorde en wat ik ook wilde bereiken, en waarvan ik wist dat mijn speakers het wel konden laten horen (volgens de specificatie en de luistersessie in de winkel).

ten eerste heb ik de luidsprekers verder van de muren en uit de hoeken geplaatst. ook stond er eerst een bank tussen, deze is weggehaald.

oud:

nieuwe situatie:

ook heb ik de onderkant van een bureau in de woonkamer voorzien van geluiddempend materiaal, en nog een groot katoenen fotoding opgehangen. daarnaast een grote staande plant gekocht van 2 meter hoog en veel blad. (geen foto's).

ik heb de luidsprekerbekabeling aangepakt:

de dikkere linkerkoperdraad was per speaker 7 resp. 4 meter lang, nu heb ik een dunne koperdraad met harde kern van resp 4 en 1,2 meter. deze wat dunnere draad bevalt me beter, en lijkt wat meer laag te helpen bereiken.

als laatste heb ik een andere versterker gekocht:

oud:

(een NAD 214 met NAD voorversterker)

nieuw:

luxman 507s

kortom met een combinatie van plaatsing van luidsprekers, akoestische maatregelen, bekabeling, en een andere versterker valt wel eea te bereiken!

iedere factor apart maakt geen wereld van verschil, maar de aanpassingen als geheel maken wel degelijk verschil.

ik ga terug naar een aantal mensen bij wie ik veel geluisterd heb en waarvan ik het geluid als referentie gebruik om te herijken - dit omdat niets zo verradelijk is als je (of mijn?) geheugen. ook hoop ik nog veel andere sets van liefhebbers te mogen horen :)

er valt overigens nog wel eea te proberen in de toekomst:

- een CD-speler met gebalanceerde uitgangen, dan een langere interlink naar versterker, korter luidsprekerdraad

- een (lyngdorf) room correction module

- betere interlinks

- andere (niet noodzakelijkerwijs duur) luidsprekerkabel

- zg akoestische panelen

tot zover, en tot hier.. :)

« Laatst bewerkt op: 29 juli 2011, 19:58:06 door doorofnight »

*

-.-

• 27852
« Reactie #9 Gepost op: 29 juli 2011, 19:57:30 »
Als het net zo goed klinkt als dat het eruitziet dan ben jij een gelukkig mensch DoN!  8)

*

groovy.

• 11226
« Reactie #10 Gepost op: 29 juli 2011, 20:06:36 »
Fijn voor je dat de veranderingen hebben geleid tot een beter geluid.

*

m44

• 7468
  • “If there is magic.... it is contained in water"
« Reactie #11 Gepost op: 29 juli 2011, 20:08:31 »
is het altijd zo netjes of was dat voor de foto?  ;D

ziet er goed uit hoor...sluit me aan bij kT
If someone claims to have free will, ask them, "free from precisely what?"

*

Benco

• 5478
« Reactie #12 Gepost op: 29 juli 2011, 20:08:59 »
Als het net zo goed klinkt als dat het eruitziet dan ben jij een gelukkig mensch DoN!  8)

x2

*

a.b.

• 8290
« Reactie #13 Gepost op: 29 juli 2011, 20:18:49 »
is het altijd zo netjes of was dat voor de foto?  ;D

ziet er goed uit hoor...sluit me aan bij kT

dank jullie wel. ik ben wel redelijk opruimerig, maar er moet ook geleefd worden. voor de foto heb ik idd wat losliggende dingen weggehaald :)

wie echt nieuwsgierig is hoe het klinkt mag een PM sturen

*

Rubble

• 10087
« Reactie #14 Gepost op: 29 juli 2011, 22:51:29 »
Mooie set zo hoor! Wat is je mening over die NAD cd spelert? Ik zou graag een bijpassende speler bij mijn versterker hebben.

Ik ben alleen wel wat huiverig geworden als ik de berichten zo eens lees over de betrouwbaarheid van NAD cd spelers.
"Dis Jack Parow hier vuiler as 'n vloerlap so watch hoe Parow nog 'n track in sy moer klap!"

Jack Parow