*

Tdo

• 10509
  • Smurf?!
De smurf in 't hoge noorden.. (op bezoek bij Theo van Wermeskerken)
« Gepost op: 29 september 2011, 20:55:37 »
Er zijn dagen dat de smurf op reis is; vandaag was dat in het hoge noorden, regio Groningen.
Doel van de onderneming was een bezoek aan Theo van Wermesken.
Hoewel vandaag een uitgesproken zonnige dag was, bleek bij binnenkomst de woonkamer redelijk duister; niet alleen is er in huize van Wermesken sprake van het nodige groen voor de ramen, maar ook een tweetal behoorlijk reusachtige Tannoys. Schitterende 15 inch dual concentrics, van origine professionele komaf, geplaatst in massief eiken zelfbouwkasten. Het uiterlijk is verder niet bepaald "zelfbouw" qua uitstraling, integendeel!  :-*

Gelukkig stond er tussen deze twee giganten een bijzonder vormgegeven (zelfbouw) buizenversterker te gloeien, zodat er toch nog wat licht was..  Deze buizenbak kan een waanzinnig vermogen geven van wel 2 x 4 watt..  :o

Als bron een door Theo inwendig gestripte gemodificeerde Philips 204 als loopwerk met zelfbouw (buizen) converter.
Geluisterd hebben we, wanneer ik met het goed herinner, naar Jean Michelle Jarre, Sinead O'Connor, Chris Rea, Marcus Miller, wat dampend en stomende blues en als afsluiter Slagerij van Kampen.

Tja, en hoe dat klinkt? Vooral "gemakkelijk" en uitermate "vanzelfsprekend".
De verschillen in mastering worden duidelijk weergegeven, maar de weergave blijft vooral open, vloeiend en soepel klinken. Wanneer sommige lezers niet over de omschrijving "muzikaal" zouden vallen zou ik geneigd zijn die term te gebruiken.
Samenvattend; een bijzonder indrukwekkende set!

Voor wat betreft de technische weetjes van de set zal wellicht Theo zelf nog het een en ander kunnen melden, en misschien heeft ie ook nog foto's van de tannoys.. Zoniet volgen die binnenkort nog wel..

Wat ik vooral nog weet (Slagerij van Kampen) is de enorme geluidsdruk die deze set weet geven met een aansturing van wel 0,5 Watt (!) per kanaal..  8)

Theo, dank voor de genoten gastvrijheid en tot binnenkort!

« Laatst bewerkt op: 20 september 2014, 19:05:35 door Tdo »

*

chansig

• 10165
Re: De smurf in 't hoge noorden.. (op bezoek bij Theo van Wermeskerken)
« Reactie #1 Gepost op: 29 september 2011, 21:03:08 »
Mooie versterker...en kurk..altijd goed.

Gr Hans
Dutch & Dutch 8M, Sonos, SPL min Phonitor, ZMF Blackwood

*

ezo

• 5037
  • je luistert altijd naar de zwakste schakel
« Reactie #2 Gepost op: 30 september 2011, 01:08:49 »
de grote smurf durft wel , ik kwam niet verder dan 0,3 watt ;D

tja wat valt er te zeggen, een set die een ieder moet beluisteren.

mooie versterker weer theo :-*
Pl. Dual 701 Stylus
cd sony X505-es mod---vv vMca220 mod
ev vM 2x pa333mod ---tony gee-extremon mod
http://rateyourmusic.com/collection/ezo/visual/

« Reactie #3 Gepost op: 30 september 2011, 09:46:02 »
Tja, die duisternis...
Maar dat heeft een reden.
Je hoort namelijk zo vaak dat mensen 's avonds en 's nachts veel meer van muziek genieten, dat het dan vaak ook beter klinkt.
Ook zonder borrel..
En daarom is het wat donker.
Krijg je tevens gratis meer zwart tussen de instrumenten.
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

*

B. Gehakt

• 7286
  • Ik post niet op woensdag.
    • Suzy Wong
« Reactie #4 Gepost op: 30 september 2011, 10:23:42 »
Mooie versterker...en kurk..altijd goed.

Kenners weten genoeg ... ;D

*

Tsaar Andrys van Aerssen

• 5577
  • "Vloeiend, smooth en toch detailrijk"
    • Mijn set op hifi.nl
« Reactie #5 Gepost op: 30 september 2011, 20:43:05 »
Mooie reccensie en een prachtig mooie set die ik ook ooit mocht aanhoren. Heel prettig om naar te luisteren. En Theo, heb je mijn Erres CD1104 al gestript?
Marantz  - Pegasus Audio - Avalon Isis- Magnepan Wall off Sound- Spectral - Dynaudio in de Phaeton W12

*

Rubble

• 9648
« Reactie #6 Gepost op: 30 september 2011, 20:50:04 »
Moet een erg mooi klinkende set zijn. Nog foto's graag.  :D ;)
"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."

Steven Wright

« Reactie #7 Gepost op: 30 september 2011, 23:26:39 »
Mooie reccensie en een prachtig mooie set die ik ook ooit mocht aanhoren. Heel prettig om naar te luisteren. En Theo, heb je mijn Erres CD1104 al gestript?

In deze vorm heb je de set dus niet beluisterd.
De speakers zijn zo ongeveer nog identiek, maar de rest is compleet
veranderd.
Jouw Erres speler staat hier op reserve.
Is inderdaad helemaal aangepast, maar loopt nog niet op buizen.
Op de manier zoals ik dat heb uitgevogeld past dan alles niet meer in de speler en al helemaal niet in een 104.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

*

Sterremuur

• 12504
  • Tegenwoordig niet meer druk...
    • Sterremuur
« Reactie #8 Gepost op: 1 oktober 2011, 12:18:39 »
Leuk verhaal, TDO.
Ik ben een paar weken geleden ook bij de weled. Heer van Wermeskerken geweest om deze set te beluisteren.
Ik mocht zelfs op de sweet spot zitten! ;)

Ik vond het ook indrukwekkend hoeveel geluid er door het beperkte vermogen geproduceerd wordt.
Ik denk dan ook dat ik het vermogen van mijn eigen set nauwelijks ten volle benut. Alleen, heel soms, als de familie Ún de buurman uithuizig zijn. ;)
Tapedecks?? Kijk ook eens op http://www.tapedeckforum.nl

« Reactie #9 Gepost op: 27 juni 2012, 00:53:48 »
En ook Radiohead reiste af naar het hoge...oh nee daar woon ik al  ;D Theo bleek bij mij om de hoek te wonen dus dat bezoek was snel geregeld.

Ik nam nog even wat cd's mee die ik goed kende maar daar had ik beter iets langer over na kunnen denken als je op bezoek gaat bij iemand die professionele studio monitoren heeft staan waar regelmatig nieuwe opnames op worden beoordeeld. Alhoewel Mike oldfield tubular bells 2 en Jolie Holland waren wel ok. De cranberries een cd die ik vooral vaak draai omdat het zo'n lekkere wal van geluid is bleek toch wel een platte koek van weggemoffelde pieken. Was me eigenlijk nooit zo opgevallen maar die viel wel door de mand  : :-[

Maar goed. Die tannoys wat een geweldige speakers. Puntbron vrijwel zonder filter componenten, geen fasedraaiing, niets te corrigeren gewoon gaan met die banaan. Luisteren naar 500 miliwatt zoals anderen al meldden en je oren van je hoofd geblazen laten worden. Dat is bizar. Maar wat een doordacht concept ook. Eenvoud, buizen juiste materialen wat gegoochel van Berret er in en hup daar staat het beeld dat mij in mijn stoel terugwierp en me tijdloos de ruimte liet ervaren.

Ik ben veel vaker bij mensen op bezoek geweest in het verleden en altijd als ik luisterde hield ik de helft van mijn aandacht bij de gastheer en de omgeving maar zo niet bij de laatste bezoeken aan Paul en Theo. Daar was geen ruimte voor het afdwalen van de aandacht. Daar is alleen muziek aanwezig. De enige druppels koffie die het kopje verlieten kwamen op mijn kleding terecht van verbazing. Gelukkig stopte Oldfield na een tijdje en kon ik een slok naar binnen werken. En dan was dit nog maar elektronische fun muziek zonder echte akoestische ruimte. Jolie Holland die ik ook erg goed ken had die akoestiek wel en speelde voor mij op een nieuw referentie niveau. Zo had ik haar nog niet eerder gehoord maar ik moet hierbij bekennen dat ik Jolie niet naar Paul had meegenomen ;)

Maar goed Theo had nog wat kabaal uit de Oosterpoort liggen omdat hij zag dat dat me op dat moment wel kon boeien. Drums trommels en contrabassen maar vooral veel veel drums harder en harder meer dan 500 miliwatt vloog om mijn oren maar geen moment was het imponerend. Het was gewoon mooi fraai en kei kei hard  :laugh:

Theo hier laat ik het maar bij. Dit was de eerste serieuze buizen set die ik heb gehoord en ik weet nu dat harmonische vervorming en dempingsfactoren geen enkel rol spelen maar dat kan ook iets met het gegoochel te maken hebben gehad ;)

Bedankt voor de technische kennis en de inwijding in de buizen wereld met NOS jes uit 40-45 condensatortjes van eBay ontwerpen uitblinkend door eenvoud en juiste keuzes. Weer een ervaring rijker!
« Laatst bewerkt op: 27 juni 2012, 01:00:59 door radiohead »

*

Tirillo

• 4170
  • Het bezit van de zaak is het einde van het vermaak
« Reactie #10 Gepost op: 27 juni 2012, 10:33:20 »
Mooi verhaal, ook daar moet ik nog eens heen als ik de tijd nu eens zou kunnen vinden ...
"Searching for a ground with my good eye closed"

*

Rood

• 10121
« Reactie #11 Gepost op: 27 juni 2012, 11:14:10 »
Mooi verhaal, ook daar moet ik nog eens heen als ik de tijd nu eens zou kunnen vinden ...

Dagtripje samen ? Ben ook erg benieuwd hoe iets kan klinken met nog geen watt .

*

chansig

• 10165
« Reactie #12 Gepost op: 27 juni 2012, 11:35:16 »
Kom mij dan maar ophalen...???? Please ?

Gr Hans
Dutch & Dutch 8M, Sonos, SPL min Phonitor, ZMF Blackwood

*

mumsoft

• 2746
  • Breng eens een zonnetje onder de mensen
« Reactie #13 Gepost op: 27 juni 2012, 12:20:37 »
Ja, en mag ik dan ook mee?

Of is de sweet-spot niet groot genoeg? Anders wordt het een sweat-spot. ::)
Marc
Do re mi fa so la ti do
Geef om/aan muziek van nu!
Lekker hangen op de Redsofa...

*

Rood

• 10121
« Reactie #14 Gepost op: 27 juni 2012, 12:55:28 »
Busreis ..