*

Opa S.

• 6800
  • O<erveendfant terrible, presumed preppy
    • Second Life Audio
Re: De smurf in 't hoge noorden.. (op bezoek bij Theo van Wermeskerken)
« Reactie #780 Gepost op: 12 maart 2017, 20:16:37 »
Ik ben bang dat ik 'm wel ken hoor, ik ben er mee doorgedraaid door een voormalige collega waar ik op Cyprus mee werkte. Helaas zo'n klein eiland dat er geen ontkomen aan was...

;D
With sufficient thrust ducks fly just fine.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

*

HuubF

• 509
« Reactie #781 Gepost op: 14 april 2017, 12:24:50 »
Nog een ander, ook voor mij destijds vreemd, fenomeen is iets waarvan vd Heide jaren geleden al melding maakte.
En dat is dat het geluidsbeeld helemaal niet verandert als er iemand vlak voor een speaker gaat staan.
Die persoon lijkt daar helemaal niet aanwezig, is volkomen transparant voor het geluid.
Theo, Aalt-Jouk van den Hul noemde dit fenomeen ook, nadat hij mij een prototype van zijn eerste koolstofkabel had toegestuurd om te proberen.
Dit kan nooit toeval zijn......

Mythe's zijn prima maar soms ook wel eens onzin. Toen ik jaren geleden ademloos met mijn ogen dicht naar een tot het bot gehakte set aan het luisteren was veranderde er ineens iets in het geluidsbeeld. Ik keek op en zag dat de gastheer voor ťťn speaker langs was gelopen. 'Raar dat je helemaal niet merkt dat ik voor de speakers langs gelopen ben hť?' zei hij met een lachje. Maar voor mij dat dus vanaf dat moment onzin.

Wel was dat de allerbeste set die ik ooit had gehoord en dat vond ik belangrijker. Sindsdien ben ik fan.
Naim Atom, Mac Mini, Vertere Pulse B, Guru QM10 two, Rel T5i, Tegels, Audiolamp, Kamelenstront.

*

Tubamaniak

• **
  • 60
  • Een goed taoist verbaast zich slechts.
« Reactie #782 Gepost op: 9 februari 2018, 01:38:56 »
Het fenomeen van de man voor de speaker en het geluidsbeeld dat dan blijft wat het is zou van der Heide "zijns" informatie noemen.  Het geluid "is" en laat zich niet van slag brengen door obstakels. Zijns informatie is de befaamde structuur informatie. En dat kunnen weergeven met onze electrische audio apparatuur is ons streven. Want de structuurinformatie draagt in hoge mate bij tot het recreŽeren van de beleving en de sferen ten tijde van de opname van het geluid.
Oldtimer : draaitafel, cassettedeck, dat-recorder, open reel bandspeler, analoge geÔntegreerde versterker, cd speler, betonnen luidsprekers met gemalen marmer erdoor. Diverse onderdelen aangepast voor structuurinformatie : versterker, cd 104, speakers, bekabeling. Tegels en audiolamp
aanwezig.

*

richard

• 3758
« Reactie #783 Gepost op: 9 februari 2018, 06:31:08 »
Want de structuurinformatie draagt in hoge mate bij tot het recreŽeren van de beleving en de sferen ten tijde van de opname van het geluid.
In dat licht zou het interessant zijn om te herbeleven wat er gebeurde met Rumours van Fleetwood Mac.
Genoeg is beter.

*

a.b.

• 8683
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
« Reactie #784 Gepost op: 9 februari 2018, 09:09:09 »
Want de structuurinformatie draagt in hoge mate bij tot het recreŽeren van de beleving en de sferen ten tijde van de opname van het geluid.

Je kan niet anders bedoelen dan:

Want de structuurinformatie draagt in hoge mate bij tot het recreŽren van de beleving en de sferen ten tijde van de opname van het geluid? ? ?

Laten we van ganser harte hopen van niet in het geval van Rumours :) Ik vind dat een fijne plaat om naar te luisteren maar voor sommige bandleden was het gedurende de opname een hel. Die contextinformatie maakt zo'n album wel interessant.

Het lijkt me zwaar klote om zo afhankelijk te willen zijn van de beleving van musici omdat die je eigen beleving en emotie in de weg kan staan. En het is m.i. ook naÔef om te geloven dat je kan gaan zitten en dat die structuurinformatie vanzelf tot je komt. Lees gewoon eens wat informatie over de bandleden, kijk naar wat interviews.. Snuif de context! Doe zelf je best, daar zou het weleens veel leuker van kunnen worden :) Al sluit het een het ander niet uit, natuurlijk.  Muziekliefhebbers doen dat laatste toch wel.

« Laatst bewerkt op: 9 februari 2018, 12:02:21 door a.b. »
Stop met geloven en je staat overal voor open.
Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin

*

richard

• 3758
« Reactie #785 Gepost op: 9 februari 2018, 11:51:08 »
Er worden heel vaak vermeende emoties aan kunstuitingen toegeschreven.
Er wordt dan vergeten dat de kunstenaar ook vaak een ambachtsman is die gewoon zijn werk doet en daar toevallig erg goed in is. Ook in het suggereren van emoties en sfeer.

« Laatst bewerkt op: 9 februari 2018, 11:56:53 door richard »
Genoeg is beter.

*

Tdo

• 10706
  • Smurf?!
« Reactie #786 Gepost op: 9 februari 2018, 12:11:46 »
Wat mij betreft is muziek maken het communiceren van emoties. Geen idee wat er anders zo boeiend zou zijn aan onze gemeenschappelijke hobby, anders dan het beleven van die emoties.
Zonder vaardigheid of vakmanschap van componist en/of uitvoerende blijft er -voor mij althans- weinig te genieten over.. :laugh: 

*

a.b.

• 8683
« Reactie #787 Gepost op: 9 februari 2018, 12:17:04 »
Maar daar zal niemand het over oneens zijn, toch?

*

Tdo

• 10706
  • Smurf?!
« Reactie #788 Gepost op: 9 februari 2018, 15:02:36 »
Maar daar zal niemand het over oneens zijn, toch?

Dat vroeg ik me dus af. Maar wellicht ben ik nu gerustgesteld..  ;D

*

a.b.

• 8683
« Reactie #789 Gepost op: 9 februari 2018, 18:20:22 »
Het was dus even spannend :)

*

chansig

• 10553
« Reactie #790 Gepost op: 9 februari 2018, 18:36:08 »
En waarom probeert men door middel van versterkers, kabels, dacs, cd spelers etc dan hun eigen smaak toe te voegen als men zo graag de emotie van de makers wilt horen ?

Want waarom gaat er bijna niemand op zoek naar de meest perfecte speaker, de meest perfecte akoestiek die de bron het meest perfect kan weergeven ?

Gr. Hans
« Laatst bewerkt op: 9 februari 2018, 19:07:09 door chansig »
Dutch & Dutch 8M, Sonos, SPL min Phonitor, ZMF Blackwood

*

groovy.

• 11400
  • Looking for fun and feelin.
« Reactie #791 Gepost op: 9 februari 2018, 18:43:29 »
Omdat de meeste mensen niet weten waar ze het zoeken moeten ;D
Jerry was redelijk op weg toch?
Lenco l78 widebody 12 inch DV.  Lenco 88 Micro-Seiki cf1.  Luxman l507s. Yamaha M2. Elipson 1404 Jerry mod.  Elipson  Rodec sm200.
Elementen.At12s-Goldring Eroica-At-f5occ.
 Tapedeck Akai 201d. Cassettedeck Jvc dd5. Sme 3009. Burn & Jones super 90 mk2 tonearm.

Kennis is niet hetzelfde als wijsheid

*

chansig

• 10553
« Reactie #792 Gepost op: 9 februari 2018, 18:45:16 »
Het is inderdaad een beetje een Captain Obvious vraag. Maar ik snap de gemiddelde audiofiele neigingen steeds minder en minder.

Jerry was zeker een heel eind op weg. By far de mooiste weergave die ik ook heb gehoord.

Gr. Hans

*

a.b.

• 8683
« Reactie #793 Gepost op: 9 februari 2018, 18:50:30 »
Hmm, ik vond het bij Jerry zeker indrukwekkend, maar qua laagweergave was het mij niet goed genoeg. Wat ik bij Martijn hoorde met zijn cardioide luidsprekers, subwoofers en meefluisterende luidsprekers links en rechts, zou ik thuis ook willen, qua geluid - mits het midden net even iets beter was geweest.

*

chansig

• 10553
« Reactie #794 Gepost op: 9 februari 2018, 18:51:45 »
Volgens mij waren het ook speakers die niet superdooper laag gingen. Maar mogelijk hebben we naar andere speakers geluisterd. Hij wisselde nog wel eens.

Gr. Hans