*

Knosti de Platenwasser

• 2135
  • Geluid: de meest overschatte eigenschap van muziek
    • ReadScapeS
Re: De smurf in 't hoge noorden.. (op bezoek bij Theo van Wermeskerken)
« Reactie #810 Gepost op: 10 februari 2018, 16:48:58 »
Eens met Theo, maar wat mij dan wel opvalt is dat het belang van een optimale opstelling van de luidsprekers onverminderd van doorslaggevend belang blijft.
Nou nee, dat is niet vreemd. Het toepassen van van der Heide technieken ontslaat ons niet van het moeten respecteren van natuurkunde en biologie. Ofwel, de bekende principes moeten worden toegepast voor de juiste werking van apparatuur zoals wij die nu kennen. Wellicht dat e.e.a. verandert wanneer audio weergave veel meer dan nu het geval is wordt gecomputeriseerd/gemanipuleerd. Want het moet niet te moeilijk zijn om geluid middels een computerprogramma heel anders in een ruimte te projecteren dan wij met een stereo set gewend zijn.

Ja, anders... maar vooralsnog niet 'natuurlijker'!
Voor mij is het belang van de opstelling vanzelfsprekend. Altijd al. Dat verandert nooit, ook niet met lampen en tegels. Ik durf te stellen dat het 't allerbelangrijkste is, want wat je met je opstelling verkloot valt nergens anders meer (mee) goed te maken.
... on an Electrospective Odyssee.

*

jpio

• 4446
  • dik tevreden met dunne vliezen
« Reactie #811 Gepost op: 10 februari 2018, 17:36:15 »
Ik was er ten tijde van de Apogees, een yamaha eindbak en nog iets maar weet het niet meer. Ik ervoer het als in een hoofdtelefoon.
Apart en zeker verbazingwekkend doch niet mijn ding als met al.
Pioneer 20 serie, Onkyo-D, HK, Nakamichi, Philips 104, Planars 1.5 QR, 2x Rel T2, Alesys monitor.

*

chansig

• 10829
« Reactie #812 Gepost op: 10 februari 2018, 17:38:07 »
Met de Apogees vond ik niet je van het.

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Paradigm Pw Link, 2 BK XLS 200 subwoofers

*

i2Paq

• 3132
  • Beleving is puur persoonlijk
« Reactie #813 Gepost op: 10 februari 2018, 19:58:45 »
Met de Apogees vond ik niet je van het.

Gr. Hans

Grappig, dat zijn de enige die ik daar gehoord heb en ik was compleet "blown away"

Mijn favoriete cd van Morcheba, die eigenlijk waardeloos klinkt, klonk daar zo onwaarschijnlijk zoals ik hem nog nooit gehoord heb  :)
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

*

chansig

• 10829
« Reactie #814 Gepost op: 10 februari 2018, 20:00:40 »
Als ik die anderen niet had gehoord was ik ws ook onder de indruk geweest.

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Paradigm Pw Link, 2 BK XLS 200 subwoofers

*

i2Paq

• 3132
  • Beleving is puur persoonlijk
« Reactie #815 Gepost op: 10 februari 2018, 20:47:03 »
Als ik die anderen niet had gehoord was ik ws ook onder de indruk geweest.

Gr. Hans

Touche  :laugh:
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

« Reactie #816 Gepost op: 10 juni 2018, 23:32:49 »
Roeivogel vliegt naar het (hoge) noorden… (geen smurf gesmurft overigens)

Na alle verhalen en informatie op het forum over de CD104 en de audiolamp in de afgelopen jaren werd het dan toch eens tijd om een en ander met eigen oren aan te horen.
Ik had een paar jaar geleden al eens contact opgenomen met Theo en inmiddels ook zelf een CD104 aangeschaft via marktplaats.
Nu moest het er dus maar eens van komen om de CD104 te laten modificeren maar aangezien het vanuit Brabant ‘even’ rijden is was er afgesproken dat Theo een CD104 gereed zou maken en dat ik mijn exemplaar inwissel.

Vorige week was het zover en heb ik met een goede vriend de reis naar het hoge Noorden ondernomen.
Bij aankomst vond Theo het eigenlijk geen weer voor een luistersessie en daar kon ik hem geen ongelijk in geven met 30 graden op de thermometer. Gelukkig liet Theo ons toch binnen ;) en daar was het goed uit te houden. Na overhandiging van wat lokale lekkernijen (ik heb inmiddels vernomen dat deze goed zijn bevallen) en de CD104 bestond de middag uit mooie anekdotes, o.a. over van der Heide en wat Theo zoal heeft meegemaakt met zijn set en speakers (o.a. resonerende ramen en Tannoy speakers die naar een Brabantse flat verhuisde…of de flat er nog staat vermeldt het verhaal helaas niet…) 
Deze verhalen wisselden we af met korte luistersessies. 
Bij binnenkomst vallen overigens beide Tannoy Prestige’s direct op met daartussen de CHAOS-versterker en de CD104. Ook zagen we een glimp van een mooie poes/kater maar die besloot om zich achter een Tannoy op de vensterbank te verschansen. En geef het beestje eens ongelijk als er 2 van die Brabanders binnenvallen ;-)

Als eerste zette Theo een CD van Mari Boine op; See The Woman (“haar eerste Engelstalige album”) waarvan hij 2 nummers liet horen. Dit klonk goed en deze CD gaat zeker nog een keer helemaal beluisterd worden. 
Daarna werd door ons meegebrachte muziek opgezet. In mijn geval 2 nummers van Flairck, te beginnen met Terra incognita & Lied van toeval van het album De Gouden Eeuw.
Daarbij bleek al direct dat de verschillen in opnamekwaliteit veel duidelijker naar voren komen op de set van Theo. 
Deze opname was namelijk erg luid t.o.v. een oudere opname. Duidelijk voor mij hoorbaar was al wel veel meer detail in de muziek. De audiolamp was op dit moment nog niet actief overigens.

Na het afspelen van de oudere opname (De stoomwals, afkomstig van het album“Gevecht Met De Engel-Circus”) schakelde Theo de audiolamp in en speelde hetzelfde nummer nogmaals af.
En dan de vraag: hoor je verschil?
Ik meende wel een betere scheiding van instrumenten waar te nemen maar niet echt een ruimtelijker beeld of zoals Theo het omschreef; een geluidsbeeld dat meer naar voren kwam.

De luistersessie werd vervolgd met o.a. de volgende nummers die mijn vriend had meegebracht:
AIR – All I need, Morcheeba – São Paulo en John Hiatt – Have a little faith in me.
Hierbij werd door hem geconstateerd dat de muziek goed “binnenkwam” en dat er zeker iets gebeurde met de muziek. 

Mijn muziekselectie afgesloten met Dire Straits – Six blade knife.
Daarna zette Theo de CD Adagio D'Albinoni van Gary Karr op (1e nummer: Adagio in G Minor).
CD en nummer waren bij mij niet bekend. Was het de kwaliteit van de opname of de audiolamp? Hoe dan ook, dit klonk fantastisch.
Daarna zette Theo nog een andere CD op (helaas even geen naam paraat) waarin het orgel ook een prominente rol speelde en ook deze opname klonk indrukwekkend.

Inmiddels was het laat in de middag en tijd om weer terug af te d(w)alen naar Brabant. Theo had een zwarte CD104 geprepareerd (uiterlijk zo goed als nieuw, om over de ingewanden maar te zwijgen) en na wat uitleg deze ingeladen. We verlieten het noorden en kregen uitgeleide van een malse onweersbui. 

Inmiddels draait de CD104 een week mee in mijn set en bij elke CD die ik opzet hoor ik nieuwe details. Ik hoor geen (muur van) geluid meer maar echte muziek, soms met een intensiteit (afhankelijk van de opname) die ik niet eerder hoorde.
Een goede reden om de hele collectie weer eens te beluisteren  :)

Ik heb bij Theo de audiolamp dus voor het eerst mogen meemaken. Ik kon echter voor mezelf niet direct een groot verschil vaststellen op de set van Theo zonder en met de audiolamp bij de nummers die ik heb gehoord. Nu heb ik ook maar 1 nummer dat mij bekend was gehoord zonder en met audiolamp. 
Doel van het bezoek was het ophalen van de CD104 en kennismaking met Theo en de lamp. Niet om een grondige, ellenlange luistersessie te houden. 
Persoonlijk vind ik het ook lastig om niet gelijk heel analytisch te gaan luisteren bij een vreemde set in een andere akoestiek i.p.v. ontspannen de muziek tot je te laten komen. 
Maar als de impact die Adagio in G Minor had op mij inderdaad op conto van de audiolamp kan worden geschreven dan zijn verdere luisterbeurten bij medeforumleden met audiolampen een logisch gevolg (zijn er audiolampen in Brabant en omgeving actief? PM's zijn welkom).

Voor nu geniet ik eerst even van de gemodificeerde CD104 en de verbetering in de muziekweergave die dat met zich mee heeft gebracht.   

Bedankt Theo voor het modificeren en de gastvrijheid!

Groeten,
Roeivogel
ADAM ARTist 5 / B&W DM2A + DM4 + DM5 / Dual 721 / Eltax Linear Response 10.5 / Onkyo A-809 / TvW CD104 / Sansui AU-7500 / Sony CDP-XB930 / Sony MDS-JB980 / Technics S(pylac)A-600 / Technics SL-Q3 / Technics SL-7 / Technics SL-10 / Technics SC-EH600 / Thorens TD-320 Mk II

*

Rubble

• 10420
« Reactie #817 Gepost op: 29 juni 2018, 11:29:42 »
Mooi verhaal! Ik ben ook wel benieuwd naar zo’n gemodificeerde cd104.
"We sleep in separate rooms, we have dinner apart, we take separate vacations - we're doing everything we can to keep our marriage together."

Rodney Dangerfield

*

horn

• 2073
  • hoorns en buizen
« Reactie #818 Gepost op: 29 juni 2018, 18:56:52 »
Leuk verslag
Bij mij staat ook een audio lamp
(Midden Limburg)

« Reactie #819 Gepost op: 29 juni 2018, 23:58:23 »

Nou, je bent hier altijd welkom om een 104 te komen bekijken / beluisteren.
En om het plaatje compleet te maken : lampen met en zonder gelijkrichter, buizenversterking en dikke Tannoy's.
Alles aan elkaar geknoopt met verguld koper in katoen, weet je in elk geval hoe het niet moet.. ;D
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

*

Rubble

• 10420
« Reactie #820 Gepost op: 30 juni 2018, 15:46:20 »

Nou, je bent hier altijd welkom om een 104 te komen bekijken / beluisteren.
En om het plaatje compleet te maken : lampen met en zonder gelijkrichter, buizenversterking en dikke Tannoy's.
Alles aan elkaar geknoopt met verguld koper in katoen, weet je in elk geval hoe het niet moet.. ;D
Dank en wie weet. Heb op dit moment wat andere prioriteiten waardoor audio op een laag pitje staat. 
"We sleep in separate rooms, we have dinner apart, we take separate vacations - we're doing everything we can to keep our marriage together."

Rodney Dangerfield

« Reactie #821 Gepost op: 30 juni 2018, 18:49:27 »
Dat staat het hier in de zomermaanden altijd.
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

*

richard

• 3919
« Reactie #822 Gepost op: 3 juli 2018, 00:10:58 »
...uitgebreid en interessant verslag....
'Daarna zette Theo de CD Adagio D'Albinoni van Gary Karr op (1e nummer: Adagio in G Minor).
....
Soms loont het om toch eens op een link te klikken. Wat een mooie uitvoering van deze klassieker!

Bedankt voor de moeite die je hebt genomen deze link te plaatsen.
Leuk weetje over het stuk:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Remo_Giazotto
« Laatst bewerkt op: 3 juli 2018, 00:15:30 door richard »
Genoeg is beter.

« Reactie #823 Gepost op: 29 juli 2018, 23:29:01 »
Zo, ff offline geweest maar tussentijds wel veel schijfjes op de CD104 gedraaid.

@richard
kleine moeite, groot plezier. De muziek zelf zegt altijd meer dan een regeltje tekst :-)
En jij dan weer bedankt voor de link naar het Wikipedia artikel!

@horn
Das inderdaad minder noordelijk, goed om te weten.  8)

@Rubble
Hopelijk ben je snel weer in de gelegenheid om weer (meer) met de audio hobby bezig te zijn!
ADAM ARTist 5 / B&W DM2A + DM4 + DM5 / Dual 721 / Eltax Linear Response 10.5 / Onkyo A-809 / TvW CD104 / Sansui AU-7500 / Sony CDP-XB930 / Sony MDS-JB980 / Technics S(pylac)A-600 / Technics SL-Q3 / Technics SL-7 / Technics SL-10 / Technics SC-EH600 / Thorens TD-320 Mk II

*

Wim72

• 1774
« Reactie #824 Gepost op: 29 augustus 2018, 00:52:39 »
Ik heb vanavond i.v.m mijn orientatie met veel plezier mogen luisteren naar grote 15 inch dual-concentric Tannoy speakers bij dhr Theo van Kermiswerken Wermeskerken ;D

Theo is een hele aardige persoonlijkheid met veel passie voor zijn luisterhobby, echt een prater een man van het gesprek en dat doet hij dan ook veel...
Smakelijk ouderwets bakkie koffie erbij, koolstoflamp aan of het werkt weet ik niet maar droeg in bescheiden gloeistand prima bij aan de sfeer en gezelligheid en dat is ook belangrijk.

Ik zal kort zijn, mooi open ruimtelijk geluid met een zeer goed midden en hoog bereik maar echt indrukwekkend was de combinatie met het gecontroleerde laag en grote dynamiek het laag is echt heel krachtig maar tegelijk ook heel subtiel.
Absoluut geen bassfreak sound.

De Tannoy's zijn echt heel groot maar klinken dan ook echt super geweldig, nu even terug naar mijn LS50 die zijn klein en zullen nooit in de buurt komen van de grote Tannoy 15 inch maar toch is de LS50 voor zijn bescheiden formaat ook een heel goede speaker die groter klinkt dan hij daadwerkelijk is.

Bedankt Theo, het was zeker de moeite waard.