*

dhyan

• **
  • 62
pffffff maffe hond
« Gepost op: 29 september 2011, 21:04:46 »
Sinds 2 jaar heb ik een spaanse zwerfhond , heet zita is een herder en behalve soms te onderdanig ,giga lief voor alles wat leeft.
Gisteren was ik voor het eerst langer dan 6 uur weg , kennissen gevraagd of ze hem uit wouden laten en eten geven . En ik naar de sauna .Uur of 12 weg  , uur of negen thuis , hond door het dolle   kortom niks aan de hand ;-)
Zit ik vanmiddag wat in de voortuin te kloten , komt er een turks meisje jaar of 7 , me vertellen dat er gisteren een hond in de dakgoot zat ,en na wat heen en weer drentelen. hoppa toch zeker 2meter 80 naar benden sprong . En hem daarna peerde . IK stond met mn oren te klapperen  ,he wat  hoe dan wanneer  wat dan ,ik wou het eerst niet geloven,maar het meidje had eerlijke ogen  dus ik geloofde haar wel. Ik naar de slaapkamer , modderpoten op de  vensterbank .Kortom tijd om de kennissen te bellen ;-)
Ja ja  na het uitlaten ,  moest ik nog even pinnen ,lag Zita onder aan de lift te wachten.

Eigenlijk ben ik nog perplex ;-)  Dat ze zich niet als een herderhond gedroeg  : Ja dat was me al opgevallen , als je inbreekt krijg je een likje , katten in de tuin worden niet gezien, en stokken terugbrengen das zo 1940/45  dat doen we ook niet .en ach daar kan ik wel meeleven ,Maar dat ze als een kat uit een dakkapel springt  ,nee   dat verbaast me enorm ;-)
 Nou ja gelukkig niks gebroken of overreden .

Re:pffffff maffe hond
« Reactie #1 Gepost op: 29 september 2011, 21:07:24 »
 :o :o Weet je het zeker dat het een hond is?
Alles is beter dan niks, het enige wat telt is muziek.

*

Tdo

• 10865
  • Smurf?!
« Reactie #2 Gepost op: 29 september 2011, 21:12:48 »
Geweldig beest!  ;D

*

BunnY

• 17930
  • DON'T PANIC!!
« Reactie #3 Gepost op: 29 september 2011, 21:19:22 »
Zalig !
We'll see about that !!

*

Remi

• 3107
  • Hatsjoe!
« Reactie #4 Gepost op: 30 september 2011, 19:18:40 »
Er zit vast een hoop podenco in jouw hond, wij hebben ook van die handige henkies :)

« Reactie #5 Gepost op: 4 oktober 2011, 09:50:18 »
Wat een geweldig verhaal  ;D
Unison Research - Auralic - North Star Design - Oppo - Focal - Vibex - audioquest

*

Sterremuur

• 12550
  • Tegenwoordig niet meer druk...
    • Intuitieve begeleiding
« Reactie #6 Gepost op: 4 oktober 2011, 10:57:45 »
Nu nog een Youtube filmpje!

;)
Tapedecks?? Kijk ook eens op https://www.tapedeckforum.nl

*

TANNOY

• 39604
« Reactie #7 Gepost op: 4 oktober 2011, 11:01:18 »
Er zit vast een hoop podenco in jouw hond, wij hebben ook van die handige henkies :)
inderdaad,mijn vriendin heeft ook een podenco hond...die springen me een partij hoog.. :o
en zijn me snel..

zijn net stuiterballen..  ;D

*

Nicolas

• 18458
  • The more ambitious home installation
« Reactie #8 Gepost op: 31 oktober 2011, 12:10:27 »
We werken verder aan de zindelijkheidstraining van de pup. Overdag nog geen ongelukjes gehad dus dat is tot nu toe alvast super. Nu de nachten nog overbruggen. Ik ga ditmaal proberen om hem na pakweg 20u geen drinken meer te geven (en om 20u en 24 nog eens uit te laten) en hem in gesloten bench te laten slapen van 24u tot 7u. En dan om 7u natuurlijk eerste werk uitlaten. :)

Vannacht kon hij nog vrij rondlopen (en drinken) en dat heeft een plasje gekost. De combinatie niet laat drinken + in bench blijven gaat daar hopelijk de rem op zetten.
about 0 seconds remaining

*

Tanuki

• 572
  • We morsen de tijd als goedkope drank....
« Reactie #9 Gepost op: 31 oktober 2011, 12:18:04 »
De combinatie niet laat drinken + in bench blijven gaat daar hopelijk de rem op zetten.

Dat is een goede methode. Het beestje zal zijn of haar uiterste best doen om z'n nest niet te bevuilen.
Laat je ook niet verleiden om, als hij/zij begint te jammeren in de bench. Negeren is moeilijk maar werkt het best.
Onze pup is inmiddels 6 maand en de pubertijd zit eraan te komen dus ik weet wat je meegaat maken  ;)

« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2011, 12:22:49 door Tanuki »
Groet'n van Jacob uut Ass'n
Akai AM-2600 - GXC-710D Eltax Monitor III Magnat AR-6 Pioneer DV-600AV Sony CDP XE-530 Technics SB-2 Yamaha RX-396 - YP-211

*

Nicolas

• 18458
« Reactie #10 Gepost op: 31 oktober 2011, 12:36:53 »
Ah leuk, de onze luistert nog niet en de jouwe gaat zometeen lekker terug naar die fase.  :D ;)

Ik ben benieuwd hoe het vannacht gaat lopen. Hij is tot nu toe zéér beperkt met het janken, dus we zijn gezegend. Hopelijk blijft dat in de toekomst en met gesloten bench zo.

Verder probeer ik niet té veel info te lezen, want het is zoals met kinderen: alles wat je doet is fout, schadelijk en slecht.  ::) Gewoon ons gezond verstand gebruiken en naar het beest kijken.

*

Tanuki

• 572
« Reactie #11 Gepost op: 31 oktober 2011, 12:43:09 »
Ja, de fase van niet (meer) luisteren zit er ongetwijfeld aan te komen maar ook daar slaan we ons wel doorheen  ;)
Als ik je toch wat leesvoer mag adviseren dan is 'Volg je me' een leuke serie van 3 boekjes voor een pup tot 16 weken.
Het gaat in deze boekjes vooral om positieve stimulatie i.p.v. de (ver)oude(rde) manier van straffen.
Het boekje is zowel als papieren versie verkrijgbaar als digitaal in PDF formaat.
Zelf heb ik er toch best veel aan gehad, naast de andere cursussen die we intussen gedaan hebben.
De vervolgcursus  is inmiddels bijna afgerond en het plan is nu om op 12 november eens een training schapendrijven te bezoeken.

Wat voor 'merk' hond heb je eigenlijk?
« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2011, 12:47:14 door Tanuki »
Akai AM-2600 - GXC-710D Eltax Monitor III Magnat AR-6 Pioneer DV-600AV Sony CDP XE-530 Technics SB-2 Yamaha RX-396 - YP-211

*

Nicolas

• 18458
« Reactie #12 Gepost op: 31 oktober 2011, 13:21:05 »
Het is een cocker. Dat worden nooit de 100% strak luisterende honden (poot dood dansje gedoe), maar ze moeten wel een goede basisgehoorzaamheid hebben.

Straffen doen we niet. Overdag zit hij soms eventjes alleen in de veranda omdat we (bv bij het koken) geen hond op de voeten moeten hebben. Als hij dat als straf ziet is dat zijn probleem; het is gewoon wat zelfstandigheid kweken. Als hij iets doet dat niet mag, dan is het "neen!" zonder verdere straf. "handbite"/op de rug leggen als het echt te ver zou gaan (doorbijten in spel bv, nog niet nodig gehad). Hij wordt nooit in de bench gestopt als straf; enkel om te slapen. En als hij dat als straf ziet is dat weerom zijn probleem; hij moet zelfstandig leren slapen.

Eigenlijk is hij heel braaf nu. We proberen hem alvast te leren wat kalm en afwachtend te zijn als we bv bij de deur zijn om naar buiten te gaan, maar bij een enthousiaste pup van 10 weken moet je niet de perfectie daarin verwachten he. :) En hij ontdekt momenteel veel met zijn tanden. Hij heeft een knauwspeeltje dat hij veel gebruikt. Aan zijn bench knauwt hij ook af en toe. Kan geen kwaad voor de bench. :) Aan de planten bijt hij ook wel eens, dat krijgt dus binnen steevast een "neen" en buiten ook als het destructief is ipv wat snuffelen en eens wat proefknabbelen. Als hij in mijn mouw bijt is het ook "neen" en stop ik even met spelen, maar daarbij is het misschien beter om zelfs de "neen" achterwege te laten en enkel te negeren. Maar ik zie wel hoe dat evolueert.

Die PDF'jes kunnen wel eens interessant zijn.

*

Tanuki

• 572
« Reactie #13 Gepost op: 31 oktober 2011, 13:37:54 »
Cockers zijn in principe eigenwijze donderstenen met een eigen willetje. Mijn vrouw heeft vroeger een cocker gehad toe ze nog bij haar ouders woonde.
Het kwam er op neer dat de cocker de baas was en de rest van het gezin enigzins 'angstig' toegaf aan de hond  ;D
Het op de rug leggen van een pup is, zo heb ik het geleerd, overigens zo'n verouderde opvatting.
Allicht dat enig leeswerk toch wat meer inzichten kan verschaffen  ;)

*

Nicolas

• 18458
« Reactie #14 Gepost op: 31 oktober 2011, 13:43:32 »
Hij legt zichzelf soms op zijn rug na een "neen" om te tonen van "ok jij bent het baasje" zoals ze dat in de natuur ook doen.

Dat op de rug leggen heeft natuurlijk geen nut als je bij wijze van spreken je hond even neergooit en er met een knie op gaat zitten. Dat betekent niks (goeds) voor hem (en let op voor zijn maag). Als je hem zonder overdreven machtsvertoning laat liggen (net zoveel hand gebruiken dat hij niet weg kan lopen) tot hij zich overgeeft en uit zichzelf op zijn rug ligt dan is het ook in zijn hoofd duidelijk (zo doet de alfa het in de natuur ook; de ondergeschikte moet zonder dwang zijn keel tonen bij een machtsstrijd). Maar dit heb je quasi nooit nodig, alleen als hij echt duidelijk en actief de rangorde overhoop probeert te gooien (en jij krijgt een puber... ;) ). Anders is een "neen" normaal ruim voldoende. En bij puppy's zal het al helemaal niet aan de orde zijn, omdat zij die "sprong naar de macht" normaal nog niet proberen maken.

Wij gaan trouwens wel proberen dat hij binnen de mate van het mogelijke niét de baas is. Maar het zit er echt wat ingebakken. Hij bepaalt nu al soms zelf van "tuin heeft lang genoeg geduurd, we gaan naar binnen". Uit principe haal ik hem dan eerst nog een keertje in de tuin om dan samen (zogezegd als mijn initiatief) naar binnen te gaan.
« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2011, 13:45:39 door Nicolas »