*

turbomarco

Sub ,Slam of diepgaand laag ??
« Gepost op: 11 juni 2005, 02:21:13 »
Hoi,

Wat vinden wij aantrekkelijk,een diepgaande sub die de allerlaagste bassen weergeeft of een sub die enkel een aanvulling laat horen in de vorm van een boomybass die een gem dvd in een 5.1 of 6.1 laat horen?
Uitgaande van main speakers die in staat zijn het volledige geluidsbeeld weten neer te zetten en een sub dus een ware aanvulling moet zijn.
Kies je dan voor de extra slam of ga je voor realiteit??

Laat eens horen hoe je daar over denkt :)

greetz Marco

*

Masuji

• 160
    • www.MASUJI.nl
Re: Sub ,Slam of diepgaand laag ??
« Reactie #1 Gepost op: 11 juni 2005, 10:30:52 »
Ik denk dat als je kijkt naar een film in de bioscoop, dat je erg veel boomybass
hoort, wat het film geluid meer aandikt, zeker bij actie films.

Vaak wil men die ervaring ook thuis hebben, een explosie moet je immers niet
alleen zien en horen maar ook voelen.

Zoals ik jouw set gehoord heb (welliswaar in enkel hifi opstelling) zou ik voor de film
een boomy bass gebruiken, er valt haast niet veel laag meer toe te voegen denk ik.

Als audiofiel zou je voor een aanvullend laag kiezen, maar dan is de "ervaring"
 en "inleving" niet zo realistisch denk ik.

Een beetje sensatie is in mijn ogen door een boomy bass te realiseren.

Althans dit is mijn voorkeur in een homecinema configuratie.

*

leen

• 946
  • muiziek is het hoofdmaal, appartuur het nagerecht
« Reactie #2 Gepost op: 29 augustus 2005, 01:43:31 »
Hoi,

Er zit een groot verschil tussen een sub voor muziek(dus audiofiel) en een sub voor film.

Voor muziek dient hij als aanvulling voor de lagetonen van de luidsprekers en dan zo te worden ingesteld dat ze elkaar niet overlappen, bv niet tot 120 hz laten gaan de sub als je luidsprekers al 50 hz kunnen weergeven.

Bij weergave van film in een 5.1 opstelling is dit heel anders, namelijk de sub moet het lfe kanaal weergeven tot 120 hz, en dit kanaal is 6db harder opgenomen op somige dvd's als de andere kanalen.
Tevens zal je een gedeelte van het laag van de andere luidsprekers ook willen laten lopen via de sub met gebruik van het bas managment.

Dit is wel zo verstandig omdat anders het sublaag van het lfe kanaal ook door je andere luidsprekers wordt door gegeven en frequenties van 20hz of lager op hoog volume zijn de luidsprekers niet blij mee.

Dus een sub voor film dient een behoorlijk hoog versterkervermogen nodig om het gewenste effecten goed weer te kunnen geven en voelbare bas te geven, dit klinkt bij die alles in één setjes iderdaad boemerig, maar bij een sereuse ht set niet maar wel hard en voelbaar, dus veel druk moet er wezen.

Mvg Leen.
H/K avr 130 receiver 2×Mission 704.  4 × Mission 731imp pro en een NAD 315BEE amp
diy sub cassete deck Sony 750ES Technics sl120+ sme 3009 mkII imp Philips 412mkII sat tuners digital Philips 2200
Yamaha CDX-497 cd speler dvd philips520 Bekabeling interlink rg 58u
Luidsprekerkabel koperdraad 4mm²

*

C. Trol

• **
  • 52
  • Sambal bij?
« Reactie #3 Gepost op: 28 september 2005, 11:49:09 »
Hoi,

Wat vinden wij aantrekkelijk,een diepgaande sub die de allerlaagste bassen weergeeft of een sub die enkel een aanvulling laat horen in de vorm van een boomybass die een gem dvd in een 5.1 of 6.1 laat horen?
Uitgaande van main speakers die in staat zijn het volledige geluidsbeeld weten neer te zetten en een sub dus een ware aanvulling moet zijn.
Kies je dan voor de extra slam of ga je voor realiteit??

Laat eens horen hoe je daar over denkt :)

greetz Marco

Ik vond zelf subs altijd onnodige ballast, maar was toch erg onder de indruk toen ik voor het eerst een Rel hoorde. Rel subs hebben trouwens een schakelaartje waarmee je kunt kiezen tussen 'Depth' en 'Slam'. Ik zou zeggen: ga eens luisteren!  :)
Mark Levinson ML-7
Yamaha CT-7000 black
Nakamichi ZX-9
Cabasse Albatros
2 vrouwen :D
2 auto's, samen 538PK

*

IMF prof mon MK III

• 1167
  • Quadjesss
« Reactie #4 Gepost op: 9 april 2006, 18:34:26 »
Hoi, Als ik een sub nodig zou hebben dan wil ik wel een sub die ver doorloopt.
mijn concerto's lopen ook heel ver door in het laag, maar dat is helaas niet hoorbaar op mijn kleine kamertje :(
QUAD 'the closest approach to the original sound'

*

Lars

• 748
  • PMC DB1+
« Reactie #5 Gepost op: 9 april 2006, 20:36:21 »
Mijn luidsprekers voldoen naar mijn idee al goed bij films, vooral nu ik de Quad 303 gebruik.
Een sub zou op dezelfde wijze de luidsprekers aanvullen, zoals de Quad dat doet. Krachtig en diep laag, alleen een sub moet dan uiteraard veel lager gaan van 35Hz tot de bodem zeg maar.

Ik ga dan uiteindelijk voor extra slam, maar wel voor kwaliteit slam. Het moet snel zijn en kunnen donderen, zonder last te hebben van vervorming(door kast van sub, slechte versterker). Dat er in de kamer wat mee resoneert maakt niet uit, dat is wel grappig. Totdat het natuurlijk kapot trilt. :P

Leuke trailer om een subwoofer te testen en te horen wat er kan trillen in de kamer is de film Poseidon.
Groeten,
Lars.

"Believe nothing, no matter where you read it, or who said it, no matter if I have said it, unless it agrees with your own reason and your own common sense."
"You know what music is? A harmonica connection between all human beings."

*

leen

• 946
  • muiziek is het hoofdmaal, appartuur het nagerecht
« Reactie #6 Gepost op: 9 april 2006, 21:15:13 »
Mijn luidsprekers voldoen naar mijn idee al goed bij films, vooral nu ik de Quad 303 gebruik.
Een sub zou op dezelfde wijze de luidsprekers aanvullen, zoals de Quad dat doet. Krachtig en diep laag, alleen een sub moet dan uiteraard veel lager gaan van 35Hz tot de bodem zeg maar.

Ik ga dan uiteindelijk voor extra slam, maar wel voor kwaliteit slam. Het moet snel zijn en kunnen donderen, zonder last te hebben van vervorming(door kast van sub, slechte versterker). Dat er in de kamer wat mee resoneert maakt niet uit, dat is wel grappig. Totdat het natuurlijk kapot trilt. :P

Leuke trailer om een subwoofer te testen en te horen wat er kan trillen in de kamer is de film Poseidon.

Draai de dvd's U-571 en Indepenence Day maar een voor echt laag ;D ;D
H/K avr 130 receiver 2×Mission 704.  4 × Mission 731imp pro en een NAD 315BEE amp
diy sub cassete deck Sony 750ES Technics sl120+ sme 3009 mkII imp Philips 412mkII sat tuners digital Philips 2200
Yamaha CDX-497 cd speler dvd philips520 Bekabeling interlink rg 58u
Luidsprekerkabel koperdraad 4mm²

*

Lars

• 748
  • PMC DB1+
« Reactie #7 Gepost op: 9 april 2006, 22:03:11 »

Draai de dvd's U-571 en Indepenence Day maar een voor echt laag ;D ;D
Die wil ik nog wel hebben ja. :angel: ;D
Groeten,
Lars.

"Believe nothing, no matter where you read it, or who said it, no matter if I have said it, unless it agrees with your own reason and your own common sense."
"You know what music is? A harmonica connection between all human beings."

*

Richie

• 1108
« Reactie #8 Gepost op: 19 april 2006, 21:29:47 »
Mijn sub staat gewoon op depth en dat klinkt een stuk beter dan de slam mode. Voor mij dus gewoon lekker diep. Ook met films staat die gewoon op depth.

In de gebruikershandleiding van de REL staat wel in dat de 'slam mode' een uitstekende 'party'stand is.  ;D

Gr
Richard

*

BunnY

• 17923
  • DON'T PANIC!!
« Reactie #9 Gepost op: 20 april 2006, 20:01:25 »
Wel, eigenlijk is dit niet echt het goede topic ervoor, maar jah.

Wat ik dus bedoel met verspringen van het geluid is dat als je muziek speelt je merkt dat somige frequenties uit de sub komen.

Dus dat de muziek, als het ware, van de luidsprekers naar de sub gaat en terug. Hierdoor krijg je het effect dat de contrabassen bijvoorbeeld steeds over en weer lopen. Als ze een toon aanslagen die door de speakers weergegeven wordt dan komen ze juist. Maar als ze daarna een lage aanslagen dan lopen ze opeens naar de plaats waar de sub staat.

Snap je wat ik bedoel?

In home cinema vind ik het ook niet aangenaam dat de deur van een geit als fort knox klinkt...

mVg
We'll see about that !!

*

turbomarco

« Reactie #10 Gepost op: 20 april 2006, 20:03:10 »

*

BunnY

• 17923
  • DON'T PANIC!!
« Reactie #11 Gepost op: 20 april 2006, 20:05:27 »
Daar geloof ik al lang niet meer in. Heb aleen nog maar de eerste zin gelezen.

Lage tonen zijn dus wel lokaliseerbaar. NIet zo goed al hoge tonen, maar je kan zeggen dat ze niet vandaan komen waar ze vandaan zouden moeten komen...

MAar nu even het artike lezen.

Even verduidelijken: in sommige gevallen kan een sub inderdaad wel een oplossing bieden...
We'll see about that !!

*

turbomarco

« Reactie #12 Gepost op: 20 april 2006, 20:09:30 »
Daar geloof ik al lang niet meer in. Heb aleen nog maar de eerste zin gelezen.

Lage tonen zijn dus wel lokaliseerbaar. NIet zo goed al hoge tonen, maar je kan zeggen dat ze niet vandaan komen waar ze vandaan zouden moeten komen...

MAar nu even het artike lezen.

Even verduidelijken: in sommige gevallen kan een sub inderdaad wel een oplossing bieden...
Lees eens alles aandachtig en verdiep je in die materie :angel:

*

BunnY

• 17923
  • DON'T PANIC!!
« Reactie #13 Gepost op: 20 april 2006, 20:12:07 »
Heb het merendeel gelezen (de links daar niet) en ik moet je gelijk geven, je kan beter een vloerstaander kopen die laag gaat :)

Maar blijf nog steeds bij mijn standpunt...

mVg
We'll see about that !!

*

turbomarco

« Reactie #14 Gepost op: 20 april 2006, 20:18:20 »
Heb het merendeel gelezen (de links daar niet) en ik moet je gelijk geven, je kan beter een vloerstaander kopen die laag gaat :)

Maar blijf nog steeds bij mijn standpunt...

mVg
Dat heb je dan wel heel vlug gelezen :o

Ik krijg het idee dat je er helemaal niets van af weet,dat is op zich helemaal niet vreemd maar ik vind je wel erg kort door de bocht met je uitspraken terwijl je niet echt de moeite neemt om research te doen.

Jammer