*

minplus

• 6726
  • relax, don't do it
Re: Muziek documentaires in de breedste zin van het woord
« Reactie #240 Gepost op: 23 oktober 2016, 17:55:20 »
Geen probleem.
Kan er weinig over zeggen, behalve dat ik het meeste wat de DJ's i.h.a. produceren volkomen oninteressant vind.
Heb hier ook alleen wat dingen van DJ Shadow staan voor zover ik weet.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

morph

• 13094
« Reactie #241 Gepost op: 23 oktober 2016, 19:10:44 »
Ik heb de afgelopen jaren veel gelezen over onderzoeken die concludeerden dat musici, degenen die normale instrumenten spelen, hun hersenen effectiever gebruiken. Zou dat ook gelden voor de DJ's die vanaf de computer of vanaf de interface geluiden, beats en/of muziekstukken bedenken en spelen? Zou dat ook verschil maken?

Ofwel: men zegt wel dat DJ's met hun hard- en software muziek maken, maar zou dat ook in de (hun) hersenen gelijksoortig resultaat opleveren als bij musici? <voor de goede orde: dit is een vraag van enig waardeoordeel ontbloot jegens Dj's> ;) Dit lijkt mij een serieus interessante vraag voor nader onderzoek.

Het gaat hierbij om de vraag in welk aspect de hersenen van de musici effectiever gebruikt worden.
Denken ze tijdens het spelen aan hun boodschappenlijst, luisteren ze naar zichzelf, balen ze dat ze werk van anderen moeten naspelen en zelf niet kunnen componeren, zoeken ze op de eerste rij de aantrekkelijkste groupie om na het concert het bed mee te delen, hunkert de tweede violist tijdens het spelen naar promotie als eerste?
Zo maar wat punten die in mij opkomen.

Het lijkt mij bijvoorbeeld dat een componerend muzikant, ongeacht het instrument, zijn hersenen anders gebruikt dan een spelend muzikant. Zelfs als het dezelfde persoon is op die verschillende momenten.
Maar dat zijn natuurlijk veronderstellingen.

*

tito

• 9675
« Reactie #242 Gepost op: 23 oktober 2016, 20:13:08 »
Volgens mij is er nog geen draadje specifiek voor muziek / audio gerelateerde documentaires.

Zou `ns wat beter leren lezen..

>> Klik. <<   ;)

« Reactie #243 Gepost op: 23 oktober 2016, 23:14:45 »

>> Klik. <<   ;)

Ach, 1 draadje voor de algemene uitzendingen en 1 draadje specifiek voor documentaires. Het bijt elkaar niet.
Maar jouw draadje niet gevonden destijds, sorry daarvoor. :)
ADAM ARTist 5 / B&W DM2A + DM4 + DM5 / Dual 721 / Eltax Linear Response 10.5 / Onkyo A-809 / Sansui AU-7500 / Sony CDP-XB930 / Sony MDS-JB980 / Technics S(pylac)A-600 / Technics SL-Q3 / Technics SL-7 / Technics SL-10 / Technics SC-EH600 / Thorens TD-320 Mk II

*

Rubble

• 9938
« Reactie #244 Gepost op: 24 oktober 2016, 07:41:54 »
Volgens mij is er nog geen draadje specifiek voor muziek / audio gerelateerde documentaires.

>> Klik. <<   ;)
Zo erg is dat toch niet?.
"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."

Steven Wright

*

-.-

• 27852
« Reactie #245 Gepost op: 24 oktober 2016, 11:52:32 »
Het gaat hierbij om de vraag in welk aspect de hersenen van de musici effectiever gebruikt worden.
Denken ze tijdens het spelen aan hun boodschappenlijst, luisteren ze naar zichzelf, balen ze dat ze werk van anderen moeten naspelen en zelf niet kunnen componeren, zoeken ze op de eerste rij de aantrekkelijkste groupie om na het concert het bed mee te delen, hunkert de tweede violist tijdens het spelen naar promotie als eerste?
Zo maar wat punten die in mij opkomen.

Het lijkt mij bijvoorbeeld dat een componerend muzikant, ongeacht het instrument, zijn hersenen anders gebruikt dan een spelend muzikant. Zelfs als het dezelfde persoon is op die verschillende momenten.
Maar dat zijn natuurlijk veronderstellingen.

Een (goede) jazz-muzikant verenigt zowel het componeren als het uitvoerend spelen in zich.
Improviseren is componeren-on-the-fly.
In een gezelschap waar alle muzikanten deze gave hebben, kan het geheel in een jamsessie tot geweldige dingen leiden; je trekt elkaar omhoog, het geheel wordt meer dan de som der individuen.

Dat geeft een machtige kick, kan ik je uit ervaring vertellen!

En tevens de verklaring dat nummers nooit hetzelfde worden gespeeld.

*

Rubble

• 9938
Re: Op de televisie..
« Reactie #246 Gepost op: 28 januari 2017, 17:31:02 »
Afgelopen donderdagavond met stijgende verbazing naar deze documentaire over UB40 zitten kijken. Ongelooflijk wat deze gasten, die toch wel wat in hun mars hadden imho, een enorme puinhoop van hun leven gemaakt hebben.

http://tvblik.nl/het-uur-van-de-wolf/ub40-beloften-en-leugens
"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."

Steven Wright

*

a.b.

• 8099
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
« Reactie #247 Gepost op: 29 januari 2017, 12:44:43 »
Bedankt voor de tip. Heb de helft gezien en al wat dingen geleerd die ik nog niet wist, later vandaag de andere helft.
Adults with imaginary friends are just really old children

Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin

*

ShaggyNL

• 964
  • Rhythmisaconstantbeat
    • Flickr foto pagina
« Reactie #248 Gepost op: 29 januari 2017, 16:59:59 »
Rubble, ook ik heb het terug gekeken via NPO Gemist, tot 40 minuten. Straks even de rest afkijken. Zeker een vreemd verhaal wat er nu begint los te komen, in de docu.
Luxman | JK Acoustics | Stax | Audio-Technica | Sony | Audio Physic

*

Rubble

• 9938
« Reactie #249 Gepost op: 29 januari 2017, 17:05:15 »
Rubble, ook ik heb het terug gekeken via NPO Gemist, tot 40 minuten. Straks even de rest afkijken. Zeker een vreemd verhaal wat er nu begint los te komen, in de docu.
Ja de honden lusten er geen brood van. Medelijden heb ik niet met ze, ze hebben hun miljoenen gewoon weggegooid.

Steven Wright

« Reactie #250 Gepost op: 29 januari 2017, 22:51:29 »
Zojuist bekeken, en inderdaad, je vraagt je af waarom het zover moest komen. Gelukkig hebben we de klassieke UB40 hits nog om terug te luisteren.  :)
ADAM ARTist 5 / B&W DM2A + DM4 + DM5 / Dual 721 / Eltax Linear Response 10.5 / Onkyo A-809 / Sansui AU-7500 / Sony CDP-XB930 / Sony MDS-JB980 / Technics S(pylac)A-600 / Technics SL-Q3 / Technics SL-7 / Technics SL-10 / Technics SC-EH600 / Thorens TD-320 Mk II

*

Tom!

• 5027
  • Zoek baan als grafisch vormgever in Utrecht e.o.
« Reactie #251 Gepost op: 22 september 2017, 14:09:11 »
Gisteren toevallig zappend terechtgekomen op Canvas waar een BBC-docu over Buddy Holly werd uitgezonden. Geen lang verhaal vanzelfsprekend, maar wel weer bijzonder goed gemaakt.
Geluid is een van de meest overschatte eigenschappen van muziek.
--- E. Schönberger

*

Jeronimo

• 6139
« Reactie #252 Gepost op: 22 september 2017, 15:10:49 »
Die heb ik ook gezien tom! Deze docu was erg prettig om te bekijken, geen gehype, en door medemuzikanten mooi aangegeven wat voor een impact hij op hun leven heeft gemaakt (heel mooi vond ik de bijdrage van Brian May) en waarom hij zo'n icoon is in de pomuziek. Waanzinnig ook hoe hij in het huwelijk trad, echt liefde op het eerste gezicht en kortdaat door beide doorpakken. Mooi stel. Aan het eind verweet zij zich dat zij niet was meegegaan, omdat het dan anders zou zijn afgelopen.ik riep in reactie hardop naar het scherm uit: Nooo, you have no guilt here! 
« Laatst bewerkt op: 22 september 2017, 16:14:10 door Jeronimo »
AVM CD1 Plus incl. Guido Tent Clock, Exposure 2012S2 DAC, Yamaha CDR-HD1000
Dual CS-5000+Denon DL-304 MC, Micro Seiki DD-5E+Audio Technica AT33 PTG/II MC
Luxman WL550, Nakamichi 680ZX, Akai GX-635D
Classé CP-500, Classé CA-2100, Graham Slee Reflex C+PSU
Heil AMT Syrinx
Audioquest

*

Tom!

• 5027
  • Zoek baan als grafisch vormgever in Utrecht e.o.
« Reactie #253 Gepost op: 22 september 2017, 16:48:32 »
Ik vind ook altjjd de vakkundige bijdragen van andere musikanten interessant, vooral als ze details tonen die me nog niet eerder waren opgevallen of die ik juist ook zo fascinerend vind. De docu heeft meer interesse in Buddy Holl(e)y opgewekt.

Dergelijke documentaires met een menselijke invalshoek zijn de BBC (en de VPRO) wel toevertrouwd.
Geluid is een van de meest overschatte eigenschappen van muziek.
--- E. Schönberger