Sony SACD speler SCD-XB940 QS speelt geen SACD
« Gepost op: 12 februari 2012, 23:23:07 »
Mijn Sony SACD speler SCD-XB940 QS speelt in de meeste gevallen geen SACD CD's af.
Het opstarten van deze CD's wil maar niet lukken.
De gewone CD's geven geen problemen.
Dit type schijnt hier vaker last van te hebben heb ik vernomen.

Wat is hier nu precies het technische probleem.
Betreft het hier een afstelprobleem of is er een onderdeel defect?
Is reparatie hier nog lonend en wie kan het probleem verhelpen?

Deze speler heeft trouwens wel een erg goede geluidskwaliteit vooral op SACD.... 8)
« Laatst bewerkt op: 13 februari 2012, 21:48:29 door Harmonie »

*

thalys

• 8269
  • Carpe Diem
Re:Sony SACD speler SCD-XB940 QS speelt geen SACD
« Reactie #1 Gepost op: 14 februari 2012, 12:30:52 »
Ik he ook twee Sony SACD spelers gehad, en die hadden beide het "euvel", dat het inlezen van SACD's (ik heb er een paar) enorm lang duurden. Daarnaast waren ze ook nog gevoelig voor sommige CD's, waar CD tekst opstond. Mede vanwege dat en het feit, dat ik toch maar weinig SACD's heb, en dat deze ook gewoon door een normale CD speler gelezen worden, heb ik ze ook weggedaan. Ik heb me laten vertellen, dat het deels komt door de firmware, die eerst alle info vanuit de TOC op de CD moet lezen (dat is bij SACD veel meer dan bij een normale CD). Geluidtechnisch en ook qua bouw waren het pracht CD spelers.

Mijn Sony CDP-X303 ES is veel sneller met het inlezen van een CD, SACD of niet. Die staan gewoon binnen een fractie van een seconde klaar om afgespeeld te worden.
JVC QL-A75 DT + Audio Technica AT-F7 OCC
Denon DCD720AE.
AKAI GX-69 & GX-52
DENON PRA 1200 & Hitachi HMA 8500 MK.II, Kenwood Basic C1 & C2, M1a & Yamaha MX-50
Klipsch PR-160M & 14M Reference, Magnat Zero 2
AKG K550

« Reactie #2 Gepost op: 14 februari 2012, 22:55:00 »
Bedankt Thalys voor je reactie.

Heb zelf ook nog de Marantz SA 7001 SACD speler die ook razendsnel inleest en opstart.

Heb nog een 5 kanaals SACD Sony die leest wel langzaam in maar doet het altijd.

Zal de importeur in Badhoevedorp nog eens bellen en vragen of ze het probleem kunnen oplossen en of het nog lonend is....
Een andere speler zal in deze kwaliteitsklasse ook niet goedkoop zijn.

Weet iemand toevallig hoe de kwaliteit van de laatste SACD Sony is: de
scd xe-800. Die kun je al voor rond de 150 kopen heb ik gezien?

http://www.sony.nl/product/hfc-cd-player/scd-xe800
« Laatst bewerkt op: 14 februari 2012, 22:58:21 door Harmonie »

*

thalys

• 8269
  • Carpe Diem
« Reactie #3 Gepost op: 15 februari 2012, 08:34:42 »
Deze toch?

Gezien de het gewicht (3,5 Kg), zou ik geen wonderen van de bouwkwaliteit en het loopwerk verwachten. Maar voor de rest lijkt het me een prima ding.

JVC QL-A75 DT + Audio Technica AT-F7 OCC
Denon DCD720AE.
AKAI GX-69 & GX-52
DENON PRA 1200 & Hitachi HMA 8500 MK.II, Kenwood Basic C1 & C2, M1a & Yamaha MX-50
Klipsch PR-160M & 14M Reference, Magnat Zero 2
AKG K550

« Reactie #4 Gepost op: 15 februari 2012, 12:48:15 »
"Gezien de het gewicht (3,5 Kg), zou ik geen wonderen van de bouwkwaliteit en het loopwerk verwachten. Maar voor de rest lijkt het me een prima ding. "

Heb momenteel de Sony SACD scd-XE 597 5 kanaalspeler met hetzelfde gewicht van 3,5 kg. Klinkt en werkt uitstekend.

Heb ook nog grotere en zwaardere Marantz en Sony maar kwa geluidsweergave klinken deze apparaten nauwelijks beter dan de goedkope en lichte Sony.  :)

Heb steeds meer het idee dat de huidige techniek van moderne CD spelers is uitgerijpt en dat je daar geen erg dure CD spelers meer voor nodig hebt.
En dat is een goede ontwikkeling.  Geen wonder dat merken als Linn met de fabricage van de CD speler gestopt zijn en over gaan op 'streaming' apparaten.

Was tijd geleden bij een demonstratie van de Pied Piper in Haarlem en daar stond een zeer dure Sony SACD speler in de hoek en speelde de simpele bovengenoemde Sony SACD speler. Reden: klankverschil nihil en bovendien klonk de gewone CD hierop beter.
« Laatst bewerkt op: 15 februari 2012, 12:51:27 door Harmonie »

« Reactie #5 Gepost op: 5 maart 2012, 23:38:14 »
Hoi,
Probleem inderdaad vaak voorkomend. Op het internet is vrij eenvoudig een afregelmethode voor deze speler te vinden waarmee je volgens hun in 90% van de gevallen de klachten opheft. Bij mij werkte dit niet voor SACD maar wel bij CD. Heb uiteindelijk nieuw loopwerk laten plaatsen in de speler. Let goed op alleen laserunit helpt niet probleem zit in het motortje dat de juiste hoek moet bepalen van de laser ten opzichte van de schjif. Het zijn redelijk waardeloze loopwerkjes maar de ellende is dat het wel geweldig mooi klinkt als het goed werkt. Heb begrepen dat deze speler eigenlijk te warm worden en dus uiteindelijk de geest geven.

*

TANNOY

• 39604
« Reactie #6 Gepost op: 13 juni 2012, 12:49:18 »
ik pik even dit topic in..
weet iemand antwoord op onderstaande vraag?

Citaat
de SACD speler  speelt niet goed SACD,s af

ik draai veel klassiek en daar gaan de tracks soms naadloos over
de speler stopt resoluut 2 seconden en pakt dan het volgende nummer weer op
 bij popmuziek zal het geen probleem opleveren omdat de nummers vaak apart
staan
 als ik hem op gewoon cd zet gaat het wel goed

dank jullie! :)

*

Tirillo

• 4219
  • Hoe zwaar is licht?
« Reactie #7 Gepost op: 13 juni 2012, 13:12:45 »
Dit heeft te maken met het feit dat een aantal SACD/CD-loopwerken moeite hebben om de SACD-laag van SACD/CD's goed uit te lezen. Als het goed is, kan dit reatief eenvoudig verholpen worden door iemand met verstand van zaken.
"Searching for a ground with my good eye closed"

*

TANNOY

• 39604
« Reactie #8 Gepost op: 13 juni 2012, 14:18:07 »
Dit heeft te maken met het feit dat een aantal SACD/CD-loopwerken moeite hebben om de SACD-laag van SACD/CD's goed uit te lezen. Als het goed is, kan dit reatief eenvoudig verholpen worden door iemand met verstand van zaken.
:o
aha ik wist hier niks over te vertellen  :)

« Reactie #9 Gepost op: 7 oktober 2018, 10:35:18 »
Hoi,
Probleem inderdaad vaak voorkomend. Op het internet is vrij eenvoudig een afregelmethode voor deze speler te vinden waarmee je volgens hun in 90% van de gevallen de klachten opheft. Bij mij werkte dit niet voor SACD maar wel bij CD. Heb uiteindelijk nieuw loopwerk laten plaatsen in de speler. Let goed op alleen laserunit helpt niet probleem zit in het motortje dat de juiste hoek moet bepalen van de laser ten opzichte van de schjif. Het zijn redelijk waardeloze loopwerkjes maar de ellende is dat het wel geweldig mooi klinkt als het goed werkt. Heb begrepen dat deze speler eigenlijk te warm worden en dus uiteindelijk de geest geven.

Het is een tijd geleden dat er gepost is in dit forum, maar wie zou mijn Sony xb-940 kunnen afregelen en eventueel als dat niet voldoende is een goede reparatie uitvoeren ? Ik wil 'm graag weer goed werkend hebben want hij klonk geweldig toen hij het nog deed.