Tips refoamen peerless ko40 mrf middentoners
« Gepost op: 22 februari 2012, 21:18:41 »
De foam randen zijn vergaan deze heb ik inmiddels voorzichtig verwijderd. Er zitten nog foam en lijm resten op de rand van de speaker en op de baffle? (heet dat zo?) ik heb begrepen dat ik deze kan verwijderen met brandspiritus.

Werkt het refoamen van een middentoner hetzelfde als van een woofer? Hoe centreer je een middentoner? aanlopen zal hij niet zo snel doen denk ik. Hebben jullie tips voor mij of zijn er dingen waar ik absoluut rekening mee moet houden?
HB1 (Hans Baan) - Rega Brio - Project Debut III met Ortofon OM20 element - Philips HDD6320 mp3 ding - Computer + EMU 0202 + Grado sr-60

*

Be tweeter

• 9396
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
Re:Tips refoamen peerless ko40 mrf middentoners
« Reactie #1 Gepost op: 22 februari 2012, 21:26:38 »
Ik haal de meeste resten eraf met een pennemes of een vlijmscherpe bijtel.
Dan met spiritusdoek natmaken en dan weer schrapen met mes of bijtel. 
Met alleen een doek smeer je het uit is mijn ervaring.
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

« Reactie #2 Gepost op: 26 februari 2012, 00:16:29 »
De foam randen zijn vergaan deze heb ik inmiddels voorzichtig verwijderd. Er zitten nog foam en lijm resten op de rand van de speaker en op de baffle? (heet dat zo?) ik heb begrepen dat ik deze kan verwijderen met brandspiritus.

Werkt het refoamen van een middentoner hetzelfde als van een woofer? Hoe centreer je een middentoner? aanlopen zal hij niet zo snel doen denk ik. Hebben jullie tips voor mij of zijn er dingen waar ik absoluut rekening mee moet houden?

Eerst alle lijmresten verwijderen gaat best met een scherpe houtbeitel.
Nieuwe foamranden op de conus lijmen en minstens 1/2 uur laten drogen. Foamrand op 4 punten op het frame lijmen bv noord-zuid-oost-west hierop wasknijpers plaatsen.Conus na elk lijmpunt zachtjes indrukken en voelen of ie aanloopt.Laten drogen.
Daarna de tussenliggende ruimtes lijmen.Wasknijpers plaatsen.
mvg

« Reactie #3 Gepost op: 26 februari 2012, 08:59:29 »
Het is gelukt, ook al vond ik het lastiger dan gedacht. Aangezien de luidsprekers in een metalen behuizing zitten kon er niet via de achterzijde bij komen bij het verlijmen. Ook zat de lijm van de oude randen heel erg vast. Uiteindelijk met een een mal en wasknijpers de randen goed kunnen verlijmen. Of hij perfect gecentreerd is weet ik niet, het klinkt wel goed.
HB1 (Hans Baan) - Rega Brio - Project Debut III met Ortofon OM20 element - Philips HDD6320 mp3 ding - Computer + EMU 0202 + Grado sr-60

*

Be tweeter

• 9396
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #4 Gepost op: 26 februari 2012, 10:12:38 »
Wanneer de lijm aangebracht is kun je de centrering goed is door
rondom op de conus te drukken, wanneer hij overal vrijloopt of minimaal
schraapt is hij goed gecentreerd.
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

« Reactie #5 Gepost op: 26 februari 2012, 11:09:52 »
loopt niet aan, zoveel beweging zit er ook niet in deze speaker, is vrij stug

*

Be tweeter

• 9396
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #6 Gepost op: 26 februari 2012, 11:12:50 »
Dan mag je aannemen dat het goed is.