*

Heintje

• 1054
Re:Confronterende Intimiteit (luistersessie bij Jerry)
« Reactie #30 Gepost op: 29 april 2012, 13:40:38 »
Het is in elk geval een ongelooflijk mooi geluid, mijlenver verwijderd (qua ervaring en indruk die het achterlaat) van alles wat je normaal gesproken meemaakt (thuis, demo's enz.).

*

a.b.

• 7876
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
« Reactie #31 Gepost op: 29 april 2012, 16:55:31 »
Het is in elk geval een ongelooflijk mooi geluid, mijlenver verwijderd (qua ervaring en indruk die het achterlaat) van alles wat je normaal gesproken meemaakt (thuis, demo's enz.).

ik heb het eens magisch genoemd.
Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin

*

Knosti de Platenwasser

• 2016
  • Geluid: de meest overschatte eigenschap van muziek
    • ReadScapeS
« Reactie #32 Gepost op: 29 april 2012, 18:18:38 »
"Emotie of emotionele zuigkracht" ontbreekt bij Jerry?
Gek genoeg is het, tot nog toe, de enige set ( toen nog magnetostatisch) die bij een bepaald nummer zowel kippenvel als tranen wist op te wekken bij mij. Dat was me voordien alleen live, unplugged en op 2 meter afstand van dezelfde uitvoerenden overkomen.

Nee, ik schreef niet dat het ontbreekt...
Ik schreef dat de emotie of emotionele zuigkracht en de fysiek tastbare ruimtelijkheid van wat je een geheel gehakte set noemt ontbreken. Die zijn van een andere orde.

De ruimtelijkheid die er is, is absoluut enorm duidelijk 'zichtbaar' maar niet zo tastbaar als bij gehakt. Niet zo sterk alsof je er daadwerkelijk deel van uitmaakt. Meer dat het zich voor je afspeelt, daarom ook mijn gebruik van het woord "afstand".
Enfin, ik begrijp wel dat ik me voor jou onbegrijpelijk uitdruk, aangezien jij zelf aangeeft niet gevoelig te zijn voor die kwaliteiten in een gehakte set. Ik vind het zelf ook een heel paradoxale ervaring, die ik nog moet verwerken of zien te duiden.

Ik omschreef het "alsof je door een microscoop kijkt naar een ongelofelijk gedetailleerde 3D-afbeelding, maar tegelijk is er een soort emotionele afstand".
Dat heeft niks met kippenvel en tranen van doen, maar met het ontbreken van een extra stuk beleving. Ook zonder dat extra stuk beleving waarnaar ik verwijs kun je prima kippenvel en tranen hebben. Dat kan namelijk zelfs met een wekkerradio...

Ik kan me overigens voorstellen (en heb dat ook van Jerry gehoord), dat de eerdere set met magnetostaten van een andere orde is geweest. Dat heb je nu eenmaal met magnetostaten versus conussen...  :)
« Laatst bewerkt op: 29 april 2012, 18:22:33 door ThingMan »
... on an Electrospective Odyssee.

*

Tirillo

• 4170
  • Het bezit van de zaak is het einde van het vermaak
« Reactie #33 Gepost op: 29 april 2012, 21:57:36 »
M'n complimenten Toine voor je trefzekere woorden. Leuke discussie ook die erop volgt. Tilburg is bijna om de hoek, dus wellicht komt het er binnenkort eens van.
"Searching for a ground with my good eye closed"

*

a.b.

• 7876
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
« Reactie #34 Gepost op: 29 april 2012, 22:20:01 »
vergeet niet dat Jerry op behoorlijk volume draait maar door de akoestiek merk je dit nauwelijks. dit speelt ook mee in je geluidsbeleving.
Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin

*

Tirillo

• 4170
« Reactie #35 Gepost op: 30 april 2012, 10:41:17 »

Toine,

Ik heb je woorden over de paradox even op me laten inwerken. Ik herken volgens mij wat je bedoelt. Mijn ESL-paneeltjes klonken ruimtelijker voor de modificaties. Nu ze eindelijk 'schoon' zijn, weet ik weer wat ik de afgelopen jaren heb gemist. Het gekke is dat ik me van het gebrek aan ruimtelijkheid altijd wel bewust geweest ben, maar dat dit werd gecompenseerd door de enorme sprong voorwaarts qua muzikale zeggingskracht. Blijft staan volgens mij dat beide wegen naar Rome leiden. Er is dus geen sprake van een paradox. Als we Jerry nu eens zo gek zouden krijgen om wat structuurmodificaties door te laten voeren, dan zouden we het absolute summum qua gereproduceerde muziekweergave in de thuissituatie wel eens kunnen beleven.

Groet,

T.

*

Knosti de Platenwasser

• 2016
    • ReadScapeS
« Reactie #36 Gepost op: 30 april 2012, 11:13:22 »
Toine,
Ik heb je woorden over de paradox even op me laten inwerken. Ik herken volgens mij wat je bedoelt. Mijn ESL-paneeltjes klonken ruimtelijker voor de modificaties. Nu ze eindelijk 'schoon' zijn, weet ik weer wat ik de afgelopen jaren heb gemist. Het gekke is dat ik me van het gebrek aan ruimtelijkheid altijd wel bewust geweest ben, maar dat dit werd gecompenseerd door de enorme sprong voorwaarts qua muzikale zeggingskracht. Blijft staan volgens mij dat beide wegen naar Rome leiden. Er is dus geen sprake van een paradox. Als we Jerry nu eens zo gek zouden krijgen om wat structuurmodificaties door te laten voeren, dan zouden we het absolute summum qua gereproduceerde muziekweergave in de thuissituatie wel eens kunnen beleven.
Groet,

T.

Ja, ik had soortgelijke gedachten, T. Interessant...
Mijn weergave thuis lijkt momenteel meer op die van Jerry (en op mijn weergave vroeger op zolder) dan op een echte structuurgemodde weergave, alhoewel ik beide werelden door elkaar hoor (luidsprekers en voorverzwakker zijn hier immers al gemodificeerd).
Ik bedacht me gisteravond ook, dat mijn ideaal zou zijn dat ik de scherpte, drive en focus van Jerry (tevens inherent in mijn eigen hardware) zou kunnen combineren met de natuurlijke losheid en emotionele zeggingskracht en 'loshangende' ruimte-informatie die alle structuurmodificaties in zich hebben. Dan zou ik audiofiel bijzonder gelukkig zijn!

En weet je, ik denk dat het ook kan gaan lukken, want de versterker moet nog onder handen genomen worden bij mij, en met een beetje geluk komt m'n eigen cd-speler ook terug, en anders vind ik wel een andere...

*

m44

• 7464
  • “If there is magic.... it is contained in water"
« Reactie #37 Gepost op: 30 april 2012, 11:50:54 »
ik vraag me af of jerry''s methode voor de gewone getrouwde man haalbaar is?

zijn er elementen die hij toepast die werken in een gewone ongedempte huiskamer?
If someone claims to have free will, ask them, "free from precisely what?"

*

Knosti de Platenwasser

• 2016
    • ReadScapeS
« Reactie #38 Gepost op: 30 april 2012, 12:15:00 »
ik vraag me af of jerry''s methode voor de gewone getrouwde man haalbaar is?
zijn er elementen die hij toepast die werken in een gewone ongedempte huiskamer?

Nee, Jerry's methode is, in geval de man in kwestie getrouwd is, alleen geschikt indien deze man over een ruimte kan beschikken die uitsluitend voorbestemd is voor de weergave van muziek, en waarin hij absolute vrijheid geniet om ermee te doen wat hem goeddunkt.
Maar dat geldt uiteraard voor elke muzikale situatie waarin getracht wordt het maximaal haalbare resultaat te onttrekken aan set, opstelling en akoestiek.

Je zou kunnen zeggen dat een optimale opstelling in principe wel haalbaar kan zijn in een woonkamer. Dat kom ik relatief vaak tegen als ik mijn klanten bezoek.
Verder is het zo dat een zekere mate van absorptie heel behoorlijk op een esthetisch verantwoorde wijze kan worden toegepast. Dat is wat ik doorgaans probeer 'door te drukken' tijdens die bezoeken, en dat is ook waar die mensen om vragen natuurlijk.
Maar het is een feit dat woongenot en audiofiele ultimiteit elkaar op een gegeven moment in de weg gaan zetten -- er is een 'tot-hier-niet-verder' punt waarbij woongenot ten koste moet gaan van muzikaal genot.
Maar in een dedicated ruimte is alles mogelijk, lijkt me...
« Laatst bewerkt op: 30 april 2012, 12:20:44 door ThingMan »

*

m44

• 7464
« Reactie #39 Gepost op: 30 april 2012, 12:48:28 »
het is dus een heel mooi huwelijk tussen de set en de omgeving...eigenlijk

*

Tirillo

• 4170
« Reactie #40 Gepost op: 30 april 2012, 14:36:23 »
Je vergeet de kennis van zaken van Jerry ...

*

Be tweeter

• 9322
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #41 Gepost op: 30 april 2012, 15:14:47 »
Ah, kort samengevat ervaar ik dus de emotionele muziekbeleving voor de gewone man die ook middels een wekkerradio tot je kan komen. Het hogere goed zal ik dus waarschijnlijk tot in lengte van dagen moeten ontberen daar ik er tot heden niet ontvankelijk voor ben gebleken. ;)

We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

*

m44

• 7464
« Reactie #42 Gepost op: 30 april 2012, 15:18:55 »
Je vergeet de kennis van zaken van Jerry ...

nee nee beste..
ik ga ervan uit dat dat huwelijk tot stand is gekomen dankzij...de kennis van zaken  ;)

ik zie jerry als een kundig man op dit vlak

*

groovy.

• 11005
  • Looking for fun and feeling groovy.
« Reactie #43 Gepost op: 30 april 2012, 15:56:11 »
Ik zie bij Jerry alleen maar dekens en lakens aan het plafond hangen.
Daar boven op een aantal kilo's papier zodat de lakens doorzakken.
Doosjes in de hoeken op een bepaalde hoogte.
2 of 3 vloerkleden op elkaar.
Dan nog de luisterstoel.
Alles is welbewust zo gecreeerd om een weergave te krijgen zoals hij het zou willen.
En dat doet hij  eigenlijk met oude meuk. ;D
Oude meuk die hier en daar getweakt is.
Hoe zou het klinken als hij zijn favorieten apparatuur en speakers tot zijn beschikking had.
Ik denk dat hij het dan nog meer kan laten klinken zoals hij wil.
Van horen zeggen krijg je echt geen goede indruk en kun je ook niet zeggen wat jij vind wat er aan schort
In jouw optiek. 8)
Garrard 301 sme 3009. Lenco l78 widebody 12 inch DV.  Lenco 88 sme 3009  Ortofon as212.  Luxman l507s. Elipson 401. Rodec sm200.
Elementen.At12s-Goldring Eroica-At-f5occ. Micro-Seiki cf-1. Akai x201d.
Satin 117g.

*

m44

• 7464
« Reactie #44 Gepost op: 30 april 2012, 19:10:35 »
Ik zie bij Jerry alleen maar dekens en lakens aan het plafond hangen.
Daar boven op een aantal kilo's papier zodat de lakens doorzakken.
Doosjes in de hoeken op een bepaalde hoogte.
2 of 3 vloerkleden op elkaar.
Dan nog de luisterstoel.
Alles is welbewust zo gecreeerd om een weergave te krijgen zoals hij het zou willen.
En dat doet hij  eigenlijk met oude meuk. ;D
Oude meuk die hier en daar getweakt is.
Hoe zou het klinken als hij zijn favorieten apparatuur en speakers tot zijn beschikking had.
Ik denk dat hij het dan nog meer kan laten klinken zoals hij wil.
Van horen zeggen krijg je echt geen goede indruk en kun je ook niet zeggen wat jij vind wat er aan schort
In jouw optiek. 8)

anders