*

a.b.

• 7894
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
doorofnight bij Minplus
« Gepost op: 28 april 2012, 15:10:59 »
..in het hoge Noorden aan een landweggetje staat een boerderijtje. Veel raampjes rondom, uitzicht op de velden (en jonge aanplant) en het dichtstbijstaande huis staat op 700 meter afstand. Daarnaast is de woning zo gebouwd, dat het slaapgedeelte min of meer los staat van het woongedeelte waardoor Minplus zijn behoorlijk enorme JBL-referentie speakers uit de jaren tachtig, prettig kan aansturen met zijn dikke McIntosh Ė ook 's avonds. Bovendien heeft de woning geen zolder, waardoor het plafond schuin omhoog loopt tot aan de nok. Waar vroeger de deel was, is tegenwoordig de keuken. Veel boeken, CD-s, schuine wanden, kattenmanden, hondenmand, hout, houten balken, stoelen.. een prima akoestiek. We hebben geluncht (ik had 2,5 uur gereden) kennis gemaakt (ook) met de katten en de hond - en gezellig met ons drieŽn gekletst voor we aan het luisteren toekwamen.

Nogmaals, Minplus woont vrijstaand, heeft grote JBL-s en een Mcintosch en NAIM cd-speler dus dat wil wel. De volumemeter kan van 1 tot 30. Ter vergelijking bij mij: 8-9 is wat ik draai als de buren er niet zijn, 1-3 is wat ik draai als ik de buren niet tot last wil zijn, 4-6 is dat ik denk dat ze het even moeten kunnen velen als ik van te voren gezegd heb dat ik luisterbezoek heb. Bij Minplus stond hij al snel op 15 en met lekkere uitschieters tot 30.

Bij standje 30 klinkt Fever Ray met Keep the Streets empty spookachtig. Zo had ik het nog niet gehoord! Lekker hoor. Als de woofer beweegt, wiegt een gordijn mee. De honden en katten zoeken een ander plekje. Bovendien hoor ik iets knarsen in het laag wat ik thuis nog nooit gehoord heb. Het laag heeft een diepte en detail dat ik herken van de Titans van Tim89.

Omdat Minplus bezig was geweest met het weghalen van wat stenen die bij een openhaard horen, stonden de luidsprekers het eerste uur wat ver uiteen, en licht ingedraaid. Links kwam ook wat dominanter uit de hoek. Ik mag graag een goed geluidsbeed horen dat los komt van de speakers, met een duidelijk midden. Nadat we de speakers verplaatst en verder ingedraaid hadden, werd dit al beter, en ik denk eigenlijk dat dit nog wel beter kan met een andere plaatsing van de indrukwekkend grote speakers.

We draaiden leuke muziek van Grey Oceans, Balvvoslatjna, Yello. Ook op oersterkte. Bij Yello kreeg ik het idee dat bij deze volumes het laag niet meekwam met het midden en hoog. Minplus dacht zelf ook dat de JBL-s nog wel een zwaardere versterker kunnen gebruiken. Nodig is het niet.

Annie Lennox met Primitive heeft een lekkere lage dreun in het laag, die ik zelf niet op mijn luisterplek hoor, maar wel 7 meter verderop in de woonkamer. Bij Minplus is deze dreun waar hij zijn moet: op de luisterplek. Geweldig. De stem van Lennox was lekker zwoel en vol, een tinkeltje in dit nummer kwam er soepel en niet mechanisch uit. Andere sets willen hier nog weleens wat mechanisch klinken (zoals de mijne). The Walk van Eurythmics gaf weinig laag, interessant is dat ik dit nummer nu op zoveel sets totaal anders gehoord heb, dat ik niet meer durf te zeggen of het 'goed klinkt' of niet, het klinkt steeds anders. Wat ik goed vind, hoeft niet goed te zijn.

Wat moet ik er verder  over zeggen? Ik zou wel zo'n ideale luisterplek willen. Geen buren, lekker hard als je daar zin hebt, en als het zacht moet, klinkt het ook goed. Stemmen klonken vol, het laag was indrukwekkend. Het hoog kon heel subtiel klinken waar was soms opeens ook wel een beetje fel. Blijkbaar ligt dat aan de opname. De gouden driehoek werkt bij Minplus, wat al de helft van een prettige luisterervaring is.

Bij het afscheid kreeg ik een stapeltje boeken mee want Minplus en ik hebben nogal wat gePMt over SF, en ik had gevraagd of hij een verhaal kende dat ik me vaag kon herinneren Ė en voila, Heinlein, verdwaald tussen de sterren moet dit zijn geweest wat ik me kan herinneren.

Ik vond het een erg leuke middag met Minplus en zijn vrouw. Voelde me helemaal welkom, en thuis daar in het hoge noorden en we hebben denk ik drie uur muziek geluisterd. Minplus, bedankt voor je gastvrijheid, bedankt voor de boeken, en Heinlein komt een keer terug jouw kant op!

« Laatst bewerkt op: 28 april 2012, 15:15:16 door doorofnight »
Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin

*

groovy.

• 11011
  • Looking for fun and feeling groovy.
Re:doorofnight bij Minplus
« Reactie #1 Gepost op: 28 april 2012, 16:45:14 »
Leuk verslag.
Zo te lezen heb je genoten van zijn set en muziek.
Wel tof dat hij hard kan draaien zonder tot last te zijn voor anderen.
Waar je ook luisterd het is altijd weer anders dan bij jezelf,gelukkig maar.

« Laatst bewerkt op: 28 april 2012, 19:12:35 door groovy »
Garrard 301 sme 3009. Lenco l78 widebody 12 inch DV.  Lenco 88 sme 3009  Ortofon as212.  Luxman l507s. Elipson 401. Rodec sm200.
Elementen.At12s-Goldring Eroica-At-f5occ. Micro-Seiki cf-1. Akai x201d.
Satin 117g.

*

dcyel

• 578
« Reactie #2 Gepost op: 28 april 2012, 20:21:04 »
Prima verslag. Wel handig dat je dan zover van je naaste buren vandaan woont.
Dual CS-5000, Jerry- Yamaha CX/MX-1000,CX-1000/M-85,Pioneer PD-50k, Sony TC-K808ES,Onkyo T-4030, Shiit Bifrost, Pioneer N-70A, Onkyo C-S5VL,B&W DM6, Boston Acoustics M350

*

Satch

• 9832
  • We need more cowbell.
    • Ongezond audioverstand
« Reactie #3 Gepost op: 28 april 2012, 20:25:33 »
Leuk verslag. Lijkt me heerlijk om geen rekening te hoeven houden met de buren. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe die set eruit ziet (hint, hint)...

*

a.b.

• 7894
« Reactie #4 Gepost op: 28 april 2012, 20:48:51 »
minplus heeft beloofd een foto te plaatsen in dit draadje, dus daar moeten we even op wachten!

*

Raaf

• 1068
  • Muziek !
« Reactie #5 Gepost op: 28 april 2012, 21:01:44 »
Lijkt me heerlijk om geen rekening te hoeven houden met de buren

Da is jong !  ;D
"Tubes are for Music, transistors are for electronics in general"

*

a.b.

• 7894
« Reactie #6 Gepost op: 28 april 2012, 21:07:09 »
ja dat is ja ook zo ja

*

tim89

• 4077
  • geen vriendin, geen gezeur, DUS STAPELEN MAAR !!!!
« Reactie #7 Gepost op: 28 april 2012, 21:09:05 »
mooi stukje

hij mag dus tevreden zijn met zijn set

en met het laag zit het dus ook goed
Het laag heeft een diepte en detail dat ik herken van de Titans van Tim89.

dat komt door de grote woofers en kasten
die heb je gewoon nodig om het laag goed tot zijn recht te laten komen
dus als jij dat laag ook wilt zul je dus echt andere speakers moeten zoeken

*

minplus

• 6568
  • relax, don't do it
« Reactie #8 Gepost op: 28 april 2012, 22:25:48 »
Sorry jongens, de foto komt vandaag nog niet. Heb alleen nog maar foto's met flits gemaakt en die zijn een ramp door de reflectie op de pianolak van de JBL's en de glasplaat van de Mac. Heb nog even gekeken of ik met fotoshop iets zou kunnen wegwerken maar zag meteen dat dat meer dan een uur werk wordt en dan nog zou het flets en onscherp zijn. Zal m'n statief eens uit de stalling halen en/of overdag nog eens proberen met een tijdopname. Maar jullie krijgen 'm.

Het bezoek van doorofnight was weer een erg leuke ervaring en daar kun je er hoe dan ook niet genoeg van hebben in je eenmalige leven.
Hij heeft bijzonder goede oren (om het zo maar te noemen, want het brein moet geleerd hebben de zaak goed te verwerken en dat zit bij hem snor) en hoorde goed dat de speakers niet optimaal stonden na het sloopwerk hier, iets wat ik ook wel wist. Hij geniet net als ik van muziek en een mooi geluid en ik vond het erg leuk dat ik hem wat nieuws/ouds speciaals kon laten horen zoals GocoRosie, Mari Boine en Dr John.
Wat de Heinlein betreft Abel, het zou me niet verbazen als ik 'm binnenkort weer een keer bij de inbreng tegenkom en dan kun je hem houden.

If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

chansig

• 10254
« Reactie #9 Gepost op: 29 april 2012, 09:51:26 »
Leuk verslag....

Gr Hans
Dutch & Dutch 8M, Sonos, SPL min Phonitor, ZMF Blackwood

*

minplus

• 6568
  • relax, don't do it
« Reactie #10 Gepost op: 29 april 2012, 12:15:48 »
Hoop geklooi met het plaatsen deze keer, dus zien of het lukt.
Een met frontjes + anti-kat-gaas en een zonder.
http://i48.tinypic.com/16blsub.jpg
http://i50.tinypic.com/s3lyc6.jpg

*

minplus

• 6568
  • relax, don't do it
« Reactie #11 Gepost op: 29 april 2012, 12:23:52 »
Het is dus toch fout gegaan; het normale kopiŽren volgens de handleiding van luxman lukte met geen mogelijkheid. Alles ging prima tot ik het venstertje boven het bericht aanklikte, dan kreeg ik alleen img/img.
Dus maar met ctrl c-ctrl v gedaan (en de 2e vergeten te verkleinen).
Maar goed, ze zijn te zien....

*

mumsoft

• 2762
  • Breng eens een zonnetje onder de mensen
« Reactie #12 Gepost op: 29 april 2012, 15:23:20 »
Zo dan?

Voor het gemak...
Marc