*

fr@

• *
  • 11
Zenderinstellingen Denon Receiver DRA545 verdwijnen
« Gepost op: 15 maart 2013, 09:26:32 »
Regelmatig zijn alle ingestelde zenders van mijn DENON Receiver DRA 545 verdwenen. Hierdoor ben ik dan weer genoodzaakt alles opnieuw te programmeren.

Is er voor het vasthouden van de zenderinstellingen iets een backupbatterij in de receiver aanwezig of zo? Ik heb iets dergelijks (nog) niet kunnen vinden.

Iemand een idee hoe het komt, of heeft daar ervaring mee en natuurlijk wat je er aan kunt doen?

*

Satch

• 9850
  • We need more cowbell.
    • Ongezond audioverstand
Re:Zenderinstellingen Denon Receiver DRA545 verdwijnen
« Reactie #1 Gepost op: 15 maart 2013, 10:29:29 »
Volgens de gebruiksaanwijzing (klik hier) blijven de zenders ongeveer 1 maand bewaard als je de stekker uit het stopcontact haalt. Ik neem aan dat dat in jouw geval sneller gebeurt. Waarschijnlijk wordt voor het bewaren van de zenders een condensator gebruikt, die nu 'versleten' is. Dat is in principe vrij makkelijk te repareren, maar voor het gemak heb je dan de service manual nodig. Die kon ik zo 1-2-3 niet vinden via Google.

*

fr@

• *
  • 11
« Reactie #2 Gepost op: 29 maart 2013, 10:45:27 »
Satch,
Bedankt voor je reactie.
Sorry dat ik zo laat reageer. Waarschijnlijk staat de e-mailnotificatie niet aan of zo iets.
Citaat
.... zenders ongeveer 1 maand bewaard als je de stekker uit het stopcontact haalt.
Dat is nu juist het vreemde, ik haal de stekker er noooooit uit.
Citaat
Waarschijnlijk wordt voor het bewaren van de zenders een condensator gebruikt, die nu 'versleten' is.
Denk dat dit idd dan eerder het geval zou kunnen zijn.
Citaat
....is in principe vrij makkelijk te repareren, maar voor het gemak heb je dan de service manual nodig.
Nou dat wordt dan ff zoeken naar zo'n manual.........

*

art

• 8726
« Reactie #3 Gepost op: 29 maart 2013, 10:48:37 »
Batterijtje (accu) rot.
Daar weet Satch ook alles van.   ;)

*

Be tweeter

• 9353
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #4 Gepost op: 29 maart 2013, 13:17:42 »
Bij Denon en Onkyo zijn het meestal supercaps. ( ofwel speciale elco's met een zeer hoge capaciteit).
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

*

fr@

• *
  • 11
« Reactie #5 Gepost op: 30 maart 2013, 08:39:48 »
Rest natuurlijk de vraag: "Welke elco's zijn dat dan?" (Heb alleen een gebruikersmanual van dit apparaat)........
en, "Kan je die zelf eenvoudig vervangen?"

*

Be tweeter

• 9353
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #6 Gepost op: 30 maart 2013, 09:20:24 »
Mijn ervaring is dat ze niet zelden volledig uit elkaar moeten voordat je ergens bij kunt. Soms is ie op het moederboard en soms achter de display te vinden.
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

*

fr@

• *
  • 11
Re: Zenderinstellingen Denon Receiver DRA545 verdwijnen
« Reactie #7 Gepost op: 6 december 2018, 12:41:24 »
Misschien een beetje laat, maar toch, voor de volledigheid mijn bevindingen intussen. Misschien heeft iemand er nog iets aan.

Uiteindelijk, na lang zoeken en uitproberen, bleek dat er in de printplaat wat soldeerverbindingen losgeraakt waren.
Deze punten weer goed gesoldeerd en tot op dit moment (nu ruim 5jaar later) doet ie het weer uitstekend.

Kan dit topic gesloten worden!

*

minplus

• 8096
  • relax, don't do it
« Reactie #8 Gepost op: 6 december 2018, 17:39:35 »
Hartstikke mooi dat je het nog meldt. :)
Ik kan het topic mogelijk sluiten of verwijderen maar ik kan me voorstellen dat nog iemand wil reageren en/of er iets aan heeft.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

Wim72

• 1772
« Reactie #9 Gepost op: 6 december 2018, 18:36:22 »
Na ruim 5 jaar het probleem opgelost, geeft mooi aan dat de aanhouder uiteindelijk toch wint! ;D

« Reactie #10 Gepost op: 6 december 2018, 18:58:35 »
Ik heb effe de doc erbij gehaald (hifiengine) maar ik kan met de beste wil van de wereld geen supercap of accu vinden. Het heeft dus zin om aan te geven welke verbindingen je hebt doorgesoldeerd.

Tjerk

*

fr@

• *
  • 11
« Reactie #11 Gepost op: 7 december 2018, 11:07:21 »
Leuk dat jullie mijn late bericht nog zo waarderen  ;)

Na ruim 5 jaar het probleem opgelost, geeft mooi aan dat de aanhouder uiteindelijk toch wint! ;D
Sorry Wim72, maar ik heb het probleem niét na vijf jaar opgelost maar vijf jaar geleden  ;)

Ik heb effe de doc erbij gehaald (hifiengine) maar ik kan met de beste wil van de wereld geen supercap of accu vinden. Het heeft dus zin om aan te geven welke verbindingen je hebt doorgesoldeerd.

Tjerk
Begrijp je bericht niet zo goed Tjerk.
Ik heb de betreffend aansluitingen door secure visuele inspectie gevonden. Zonder documentatie of wat dan ook. Na het solderen ervan deed ie het gewoon weer. Weet in feite niet eens waarvoor die verbindingen diende
In mijn berichten heb ik het persoonlijk niet over "supercap" of "accu" gehad en zeker niet over het solderen daarvan......
Met vriendelijk groet,
Fred

« Reactie #12 Gepost op: 7 december 2018, 12:27:06 »
Dat waren suggesties die anderen gaven. Maar wat heb je nu doorgesoldeerd? Het main board of het printje achter het frontpaneel? Of allebei? Deze zogeheten koude lassen (dry joints) komen vaker voor maar het is van belang te weten of ze ergens gelocaliseerd zijn (bijvoorbeeld bij een onderdeel wat heel heet wordt) of dat het gebruikte soldeer gewoon slecht is en het over de hele print zit. Bedenk ook dat met digitale technologie vaak fouten optreden die niet 1-2-3 ergens op terug te leiden zijn. Zoals dit symptoom ook.

Tjerk

*

fr@

• *
  • 11
« Reactie #13 Gepost op: 7 december 2018, 13:46:38 »
Een enkel soldeerpunt op het "main board" en géén onderdeel dat naar mijn idee heel heet wordt/werd.
Probleem is opgelost, dat is het belangrijkste, toch?.. :)

« Reactie #14 Gepost op: 7 december 2018, 16:40:59 »
Probleem is opgelost, dat is het belangrijkste, toch?.. :)
Voor jou wel, maar ik heb een wat oudere Denon (ST3380) en hoewel dat waarschijnlijk een totaal ander fabrikaat is wil ik eventuele problemen wel graag voor zijn. Ik heb ook zat apparatuur gerepareerd met een welgemikte klodder soldeer maar die landde altijd wel op de plek waar die moest zijn. Dus vandaar dat ik er nogal op dooremmer...

Tjerk