Nieuwe Vloerstaanders
« Gepost op: 17 maart 2013, 13:26:33 »
Beste medeaudioliefhebbers,

Een tijd geleden heb ik hier al een topic geopend over nieuwe luidsprekers. Mijn huidige systeem bestaat uit:

Geluidsbron is de computer met externe M audio geluidskaart, Muse DAC en zelfbouw Klasse D versterker met Ta 2024 chipset (hiervoor gebruikte ik de Marantz PM 80 maar de nieuwe setup is zoveel malen beter).

Huidige luidsprekers zijn Kef Q55, maar één luidspreker is helaas kapot en ik was sowieso al op zoek naar vervanging.

Afgelopen vrijdag heb ik een luistersessie gehad bij Hobo Hifi in Zeist met de volgende modellen:

Monitor Audio RX6
Monitor Audio BX6
B&W 684
Focal Chorus 816v

en als verassing een paar gebruikte Synthese Floating 2 in redelijke staat. De luistersessie vond plaats in combinatie met Marantz Pm7001 versterker.

De B&W 684 viel al meteen door de mand, het geluid past totaal niet bij me. Het geluid was saai, traag en het leek wel of iemand een kleed over de speakers had gehangen.
De grootste teleurstelling waren de Monitor Audio's, allebei vond ik ze eigenlijk helemaal niks. Ik heb heel veel goede dingen gelezen over de RX6, maar het geluid kwam totaal niet uit de verf en wat waren ze klein zeg. De BX6 was iets ruimtelijker maar was vrij schel en mistte de ruimtelijkheid.

De Focals waren gelukkig een positieve ervaring, erg mooi en ruim klankbeeld met een mooi vol geluid. De speakers hadden redelijk wat detail maar mistte hier en daar wat muzikaliteit.

De Synthese waren de grote verassing, ze waren niet meer in perfecte staat maar het zijn hele muzikale speakers. Het laag kwam niet echt goed naar voren omdat de ports dichtgeplugd waren, maar met een goed stel syntheses is serieus het overwegen waard.

Ik ben nu heel erg aan het twijfelen wat ik moet doen; gaan voor nieuwere luidsprekers uit een lagere serie of de gok nemen en gaan voor oudere high end luidsprekers? Mijn voorkeur gaat uit naar een helder en gedetailleerd geluid, echter omdat mijn geluidsinstallatie al vrij analytisch is van nature vind ik het verstandig om wel voor luidsprekers te gaan die een wat voller geluid hebben aangezien het anders wel heel erg schel en vermoeiend wordt.

Het budget is 800 euro en suggesties zijn heel erg welkom. Mijn muzieksmaak is heel erg divers van harde rock tot klassiek, wel heb ik een grote voorkeur voor gitaarmuziek; rock, blues, metal en akoestisch. De ruimte waar ze in komen te staan is ongeveer 28m2 en de luisterafstand zal 3,5m bedragen.
« Laatst bewerkt op: 17 maart 2013, 13:33:22 door Metal Earth »

*

Satch

• 9850
  • We need more cowbell.
    • Ongezond audioverstand
Re:Nieuwe Vloerstaanders
« Reactie #1 Gepost op: 17 maart 2013, 14:31:18 »
Het probleem met het beluisteren van luidsprekers is dat de ruimte waar ze in staan mede bepalend is voor het geluid. Wat bij Hobo slecht klinkt, of goed, kan in jouw ruimte heel anders klinken. Dus probeer bij voorkeur in je eigen ruimte te luisteren.

Over het algemeen leveren tweedehands luidsprekers meer waar voor het geld. De ontwikkeling van luidsprekers gaat niet zo hard. De materialen waarvan de units zijn gemaakt zijn tegenwoordig misschien iets beter, maar er is geen revolutie geweest waardoor oude luidsprekers veel minder goed klinken dan nieuwe. Er kan ook niet zo heel veel verslijten aan luidsprekers. Bij sommige droogt de rand van de conus af en verbrokkelt, maar dat is eenvoudig zelf te repareren. Wel loop je het risico dat vervangende units niet meer te krijgen zijn mocht je ze onverhoopt slopen. Maar al met al zou ik toch voor tweedehands gaan.

Omdat jouw luisterruimte niet enorm groot is zou ik eens kijken naar of een monitorluidspreker op stands of een niet te grote zuilluidspreker. Gezien jouw budget moet er iets leuks te vinden zijn.

*

Endhigh

• 1008
  • Musicus
« Reactie #2 Gepost op: 17 maart 2013, 17:23:39 »
Misschien mag je beide speakers die je voorkeur hebben eens thuis beluisteren. Van daaruit zou je eventueel verder kunnen gaan met zoeken.
l.s. Millon Phantom v.v Spectral e.v. mono buizen dt Thorens TD124
cd Sony ES555

*

thalys

• 8345
  • Carpe Diem
« Reactie #3 Gepost op: 18 maart 2013, 12:03:48 »
Leuk, dat je dezelfde modellen in je lijstje hebt staan als ik toen had (plus nog een paar anderen).

Mijn bevindingen tot de in jiouw genoemsde lijstje kan ik eigenlijk alleen maar (in meer of minder mate) beamen. En ik heb vele van die modellen ook bij mensen gewoon thuis kunnen beluisteren en in een HiFi zaak.

maar om een lang verhaal kort te maken. Ik ben op mijn zoektocht uitgekomen bij Heco, en die hebben het geluid dat ik zocht.

Zie hier het gehele verhaal..

http://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=25726.0
JVC QL-A75 DT + Audio Technica AT-3200 MC.
Denon DCD720AE.
Sony TC-K515S
DENON PRA 1200 &  Kenwood Basic C1, M1a & Yamaha MX-50
Klipsch PR-160M & 14M Reference
AKG K550