Poll

Subwoofer noodzaak

Welles
3 (30%)
Nietes
5 (50%)
Geen idee
2 (20%)
Geen mening
0 (0%)
De hond van de benedenburen, dát is echt een subwoofer
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 10

Poll gesloten: 18 januari 2019, 00:46:58

Tegenvallend geluid na verhuizing met Dynaudio Contour 1.8 MK2
« Gepost op: 2 april 2013, 15:08:40 »

In de afbeeldingen is mijn luisterruimte te zien die natuurlijk gewoon ook dienst doet als tweede woonkamer. Deze aanbouw heb ik laten bouwen, rekening houdende met zo gunstig mogelijke afmetingen betreffende de akoestiesche maten. Ook het plafond is om die reden schuin oplopend. Er ligt een betonnen vloer in met daarop los liggende massief eiken planken van 25 mm die zijn gelakt met blanke vloerlak.

Soundstyle rack, met zand afgevuld en geaard en op spykes.
Cd speler. Sony XA50ES
Voorversterker Rotel Rc 980 BX
Eind versterker Rotel Rb 980 BX ( beiden gemodificeerd door Art speak)
Tuner Sony SB 920 QS
Interlincs AVM Bicoax
Versterkers voorzien van Lapp zelfbouw netkabels 5x2,5
Cd speler en tuner voorzien van kemp snoeren.
Dynaudio Contour 1.8 MK2 op passend stuk hardsteen geplaatst.
Belden BE46380 luidsprekerkabels rechtstreeks aangesloten zonder connector of banaan stekker.

HMS netfilterdoos
Kemp stekkerplug.
Eigen stroomgroep aangelegd met Lapp kabel waarbij mantel geaard aan meterkast zijde . Tevens aparte audio aardpin geslagen.

Deze combinatie had ik in mijn vorige woning (echter zonder de speciale stroomgroep)en dat betrof een vakwerk huis met lemen/stro wanden, gewelfde plafonds en eiken planken vloeren. De planken waren op balken geschroefd en de balken zelf lagen op een gestorte betonnen ondervloer. Tussen die balken lag steenwol isolatie.

In die situatie klonk dit gewoon subliem met een fantastische plaatsing, mooie diepte tekening, zuiver midden-hoog weergave en een strakke super lage bas weergave.

In mijn huidige luisterruimte zoals dus op de afbeeldingen klinkt het totaal anders en slechter.
Scherper hoog- veel minder bas en vooral minder laagste tonen.

Zou het een oplossing zijn om de planken vloer alleen onder de luidspreker met schroeven en pluggen vast te schroeven aan de onderliggende beton vloer? Als ik om de Luidspreker heen loop beweegt namelijk de speakerkast een beetje heen en weer. Een heel dikke en grote beton tegel zou hier misschien ook voor kunnen worden gebruikt, maar dat is niet de mooiste oplossing en daar is moeder de vrouw het zeker ook niet mee eens vrees ik.

Graag jullie mening en advies, om van deze installatie weer  een echte HIFI installatie te maken zonder grote verbouwingen.

*

André

• 7735
  • kuch,kuch......
Re:Tegenvallend geluid na verhuizing met Dynaudio Contour 1.8 MK2
« Reactie #1 Gepost op: 2 april 2013, 15:13:32 »
heb je al eens goed met de plaatsing van de luidsprekers gestoeid?

dichter naar de achterwand en indraaien bijvoorbeeld?
Classé cp-45 Maas edition,Perreaux reference 3400 Maas edition,Acoustic Siganture challenger,Benz ace s lo,Bluenote b5 titanium,Sonos zp90 Magna,zelfbouw speakers,Black Lion Red Sparrow dac.

Kringlopers zitten in een visuele cirkel.

« Reactie #2 Gepost op: 2 april 2013, 15:23:37 »
heb je al eens goed met de plaatsing van de luidsprekers gestoeid?

dichter naar de achterwand en indraaien bijvoorbeeld?
Daar stoei ik al vele jaren mee, want ik woon hier inmiddels weer 10 jaar. Eigenlijk had ik het opgegeven omdat ik ik maar niet het geluid terug kreeg wat ik gewend was, echter sinds enkele maanden ben ik mij toch weer opnieuw gaan verdiepen en interesseren in het verbeteren van de geluids kwaliteit in deze ruimte.

*

Knosti de Platenwasser

• 2138
  • Geluid: de meest overschatte eigenschap van muziek
    • ReadScapeS
« Reactie #3 Gepost op: 2 april 2013, 15:26:25 »
Ziet er veelbelovend uit, maar om echt advies te kunnen geven dat hout kan snijden zul je best met meetresultaten komen. De nagalm tijd van de ruimte zal deel van het probleem zijn, maar de opstelling leent zich natuurlijk altijd voor experiment, zeker in een nieuwe en onbekende ruimte.

Ik heb in zulke situaties een back-to-basics aanpak: vergeet alle tweaks en extra's en bouw de boel basic op. Begin met de opstelling. Ook zonder tweaks moet het goed klinken. Aarde is verraderlijk: ik maakte zelf situaties mee waarin het zowel goed als fout uitpakte op dezelfde hardware. Neem dus niets voor juist of vaststaand aan!

Maar vooral ook meetresultaten, want zonder dat blijft het gissen over probleemgebieden en de samenstelling van het akoestisch probleem - het is zelden 1 probleem, maar een combi...
... on an Electrospective Odyssee.

*

minplus

• 8395
  • relax, don't do it
« Reactie #4 Gepost op: 2 april 2013, 16:59:21 »
Ik zou in ieder geval een gordijn tussen beide kamers aanbrengen en dicht doen tijdens het luisteren  (of evt. een flexwand die in zigzag blijft staan). Erg grote ruimtes zijn leuk maar akoestisch moeilijk.

Maar kun je ook een paar foto's plaatsen van de situatie in je vorige woning? Want ik ben benieuwd hoe die was (en vooral het plafond) waardoor het zo lekker klonk en nu niet meer. Globale maten en evt. plattegrondjes van toen en nu kunnen ook helpen om een beeld te leveren waardoor het mis is gegaan en om te zien wat haalbaar is in je huidige situatie.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

jopie

• 3640
« Reactie #5 Gepost op: 2 april 2013, 17:09:54 »
allereerst de tegel onder de speaker vandaan ???,,is nergens voor nodig, en je brengt het totale beeld uit balans, de tweeter staat nu niet op oorhoogte en de bassen staan te hoog, ik zie ook een stenen muur aan de achterkant, dat helpt ook niet mee.
veel succes, mooie foto,s overigens en een leuke set. :)

en oh ja!!!   de kemp stroomvoorziening en de filters eens er uit halen, dus gewoon op de directe manier,dat zal absoluut een stuk beter klinken.
« Laatst bewerkt op: 2 april 2013, 17:14:32 door joopus »

*

tubejack

• 2729
    • TubeJack
« Reactie #6 Gepost op: 2 april 2013, 17:27:36 »
Daar stoei ik al vele jaren mee, want ik woon hier inmiddels weer 10 jaar. Eigenlijk had ik het opgegeven omdat ik ik maar niet het geluid terug kreeg wat ik gewend was, echter sinds enkele maanden ben ik mij toch weer opnieuw gaan verdiepen en interesseren in het verbeteren van de geluids kwaliteit in deze ruimte.

Herkenbaar verhaal.  Hier ook veel problemen na verhuizing.   :(
Mijn set bestond o.a. uit een Rotel RCD-975, RC-995 en RB-980 en Translator Impact 50.
In mijn vorige huis subliem :-* :-* :-*  Echter in het nieuwe huis met veel glas en beton hopeloos.  :'(
Veel "harde" materialen dus.  Jaren mee aan het stoeien geweest .... helaas.

Ik heb op een gegeven ogenblik een buizenversterker te leen gehad van Amplimo
en daarmee waren de grootste problemen uit de wereld.

Kleine Ikea aanpassingen gedaan, met lange gordijnen, dik wollen vloerkleed en zo
veel mogelijk zachte materialen.  Naderhand heb ik ook de luidsprekers verkocht voor
types met een hoger rendement en  buisvriendelijker belasting.

Misschien verdient deze oplossing geen schoonheid prijs. Want in feite maak ik gebruik
van de tekortkomingen van de ruimte als de set.  Het heft elkaar mooi op  :)

*

.

• 7828
« Reactie #7 Gepost op: 2 april 2013, 18:00:49 »
Ziet er op zich veelbelovend uit zo...

De potentie is er zeker, dat wordt meten en waarschijnlijk hier een daar een strategische akoestische aanpassing in de vorm van een diffusor of demping.

Het kan zijn dat je met je oude akoestiek gewoon heel veel geluk had, ik woon zelf ook in een oud huis en dat klinkt goed.

Ik zou eerst maar eens wat gaan schuiven met de luidsprekers, eens kijken wat dat oplevert.

*

Endhigh

• 1008
  • Musicus
« Reactie #8 Gepost op: 2 april 2013, 18:16:39 »
Het is al gezegd: gordijnen.
Bij mij deden gordijnen achter de luidsprekers wonderen. De nagalmtijd is sterk verminderd, het geluid komt nu meer uit de luidsprekers.
Je kunt ook kleine absorberend platen op strategische punten aan de muren hangen.
Of tube-traps?
Waar is het plafond op zijn hoogst?
Het is zonde om zo naar muziek te moeten luisteren.
l.s. Millon Phantom v.v Spectral e.v. mono buizen dt Thorens TD124
cd Sony ES555

*

jopie

• 3640
« Reactie #9 Gepost op: 2 april 2013, 18:48:49 »
ik denk dat gordijnen 75% van het probleem oplost :angel:

*

Rubble

• 10443
« Reactie #10 Gepost op: 2 april 2013, 20:05:28 »
Ook schuiven met de luisterplek. Misschien de bank een metertje naar voren en dus ook van de raampartij af?

In het ergste geval kan je de boel ook nog eens een kwartslag draaien. Ik heb een woonkamer van 10 meter lange en voor de helft 4 en 3 meter breed. Ik luister in de breedte en dan heb ik altijd voldoende laag. Met schuiven (of eigenlijk de speakers verrijden) kan ik de hoeveelheid laag een beetje sturen.

Zet ik de speakers in de lengte dan is op de bank het laag een stuk minder. Een meter naar voren of naar achteren en het is er weer.

Akoestiek.  ;)
"We sleep in separate rooms, we have dinner apart, we take separate vacations - we're doing everything we can to keep our marriage together."

Rodney Dangerfield

*

A. Buys

• 2496
  • thuis bij de buis
« Reactie #11 Gepost op: 2 april 2013, 20:22:43 »
Rubble heeft gelijk, schuiven met je luisterplek
minimaal netzover van de wand als je luidsprekers, ik weet niet of dat een gouden regel is, maar het is wel een goed uitgangspunt. ;)
|         |        |       |      |     |    |   |    |     |      |       |        |         |

« Reactie #12 Gepost op: 2 april 2013, 20:30:09 »
Het is al gezegd: gordijnen.
Bij mij deden gordijnen achter de luidsprekers wonderen. De nagalmtijd is sterk verminderd, het geluid komt nu meer uit de luidsprekers.
Je kunt ook kleine absorberend platen op strategische punten aan de muren hangen.
Of tube-traps?
Waar is het plafond op zijn hoogst?
Het is zonde om zo naar muziek te moeten luisteren.
Het plafond is in het midden op zijn hoogst in het midden van de verbindings opening naar de oude kamer. Het dak loopt vanuit de linker kamer hoeken schuin omhoog naar het midden van de rechter kant.
Zie foto

Gordijnen achter de speakers ga ik niet rond krijgen met mijn vrouwtje, want het moet optisch gezien een normale woonkamer blijven.

Ik had karton onder de hardsteen liggen om te ontkoppelen van de losliggende vloerplanken en dat heb ik nu verwijderd, dat zorgt reeds voor een strakker stereo beeld. Wat ik echter echt mis is de heerlijk diepe bassen die ik vroeger wel had.
Zou het helpen zoals hier ook reeds opgemerkt , om de hardsteen te verwijderen onder de luidsprekers en op die plekken enkele flinke schroeven door  de vloerplank in het beton te draaien waardoor de plank op die plek onder de luidspreker goed vast zal komen aan te liggen tegen de betonnen ondervloer? Ik heb zonet eens getest met de hardsteen eronderuit en de box met de spikes op de houten vloer, maar dat gaf geen verbetering in de lage tonen (werd minder) en ook de plaatsing werd minder. Het lijkt er dus op dat er meer ,,vastigheid" onder de speakers moet komen .

Misschien dat ik wel eens kan gaan experimenteren met wanddoeken, waarvan minstens eentje op de achterwand .
« Laatst bewerkt op: 2 april 2013, 21:14:50 door thei.douven »

*

Knosti de Platenwasser

• 2138
  • Geluid: de meest overschatte eigenschap van muziek
    • ReadScapeS
« Reactie #13 Gepost op: 2 april 2013, 21:21:16 »
Ik had karton onder de hardsteen liggen om te ontkoppelen van de losliggende vloerplanken en dat heb ik nu verwijderd, dat zorgt reeds voor een strakker stereo beeld. Wat ik echter echt mis is de heerlijk diepe bassen die ik vroeger wel had.
Zou het helpen zoals hier ook reeds opgemerkt , om de hardsteen te verwijderen onder de luidsprekers en op die plekken enkele flinke schroeven door  de vloerplank in het beton te draaien waardoor de plank op die plek onder de luidspreker goed vast zal komen aan te liggen tegen de betonnen ondervloer? Ik heb zonet eens getest met de hardsteen eronderuit en de box met de spikes op de houten vloer, maar dat gaf geen verbetering in de lage tonen (werd minder) en ook de plaatsing werd minder. Het lijkt er dus op dat er meer ,,vastigheid" onder de speakers moet komen .
Misschien dat ik wel eens kan gaan experimenteren met wanddoeken, waarvan minstens eentje op de achterwand .

Ik denk eerlijk gezegd niet dat je vloer het probleem is. In elk geval heb ik ook zo'n vloer als jij, maar er is bepaald ook genoeg laag aanwezig.

Zijn er overigens plekken in de ruimte waar het laag wel in orde is? Ik bedoel niet oppervlakkig in orde, maar gewoon goed voor elkaar?
... on an Electrospective Odyssee.

*

jopie

• 3640
« Reactie #14 Gepost op: 2 april 2013, 22:27:38 »
neem van mij maar aan dat de muur een groot probleem is. :)