1ste stappen in buizenland
« Gepost op: 26 juni 2013, 12:17:39 »
Allen,

Na druk speuren, zoeken, lezen enzo begin ik langzaamaan een duidelijker beeld te krijgen bij wat ik zoek. Bij het vervolg van m'n zoektocht zou ik graag jullie hulp inroepen.

Om meerdere redenen wil ik graag mijn huidige set uitbreiden met een buizenversterker. In eerste instantie dacht ik aan een eindversterker dan achter m'n luxman sq507x zou moeten komen te hangen en wellicht op termijn een eigen buizen voorversterker erbij krijgt. Speakers zijn Tannoy Revolution R3 (89 dB).

Qua budget zit ik te denken aan een bedrag tussen 750 en 1250 euro. Opties die ik nu voorbij zie komen zijn:
* 2de hands Primaluna Prologue 5 (mp) +/- 800,00 euro;
* Synthesis Nimis (geintegreerd) +/- 850,00 euro (2de hands)

Wat ik belangrijk vind, is:
* Netjes opgebouwde versterker;
* Eventuele later gemakkelijk te verbeteren;

Mijn vragen aan jullie zijn, welke andere versterkers zou ik ook nog kunnen meenemen in het 'onderzoek'. Uiteraard ga ik daarna rustig luisteren en genieten. En is mijn idee van Luxman icm buizeneindversterker een gekke keus?

Luxman SQ507x/Pro-ject 2x Benz/Micro (Ortofon blue) /Thorens TD 150 MKII (AT95e)| Tannoy Revolution R3

*

chansig

• 10758
Re:1ste stappen in buizenland
« Reactie #1 Gepost op: 26 juni 2013, 12:27:48 »
Ik heb een eindbak van Audio Research te koop staan. De Classic 30. In prima staat, uiterlijk en technisch. Is volgens Jerry ook nog beter te krijgen.

Valt binnen je budget.

Gr Hans
Dutch & Dutch 8M, Paradigm Pw Link, 2 BK XLS 200 subwoofers

*

geerd

• 5493
  • scheun ja
« Reactie #2 Gepost op: 26 juni 2013, 15:11:23 »
durf je de uitdaging aan bouw zelf een setje mooie eindblokjes .
is niet zo moeilijk als je denkt en betaalbaar.
heb nog wel een simpel schema voor je .
12 weerstanden 2 condensators en wat draad 4maal el84, 1maal 12at7 en een uitgangs travo plus een voeding.
kom je met 500 euro heel ver.

les is more

« Reactie #3 Gepost op: 26 juni 2013, 15:12:36 »
Mijn vragen aan jullie zijn, welke andere versterkers zou ik ook nog kunnen meenemen in het 'onderzoek'. Uiteraard ga ik daarna rustig luisteren en genieten.
Je zou ook eens naar Cayin kunnen kijken, volledig hardwired opgebouwd naast tuberolling ook inwendig eenvoudig te upgraden.

Citaat
En is mijn idee van Luxman icm buizeneindversterker een gekke keus?
Persoonlijk zou ik dat niet doen, dan nog eerder een buizenvoorversterker.

*

dimitri

• 1271
  • död åt vek punk!
« Reactie #4 Gepost op: 26 juni 2013, 15:45:08 »

Citaat
En is mijn idee van Luxman icm buizeneindversterker een gekke keus?
Persoonlijk zou ik dat niet doen, dan nog eerder een buizenvoorversterker.

waarom eigenlijk niet? gaat het je erom dat het een solid state 'pre' i.c.m. een buizeneindversteker is, of dat je een geintegreerde versterker als pre gebruikt?
Lenco L75                  | SME3009 imp.      | Denon DL-304
Cinemag 3440-A SUT
Pioneer SX-5560
Tannoy Arden mk.1

« Reactie #5 Gepost op: 26 juni 2013, 15:54:00 »
waarom eigenlijk niet? gaat het je erom dat het een solid state 'pre' i.c.m. een buizeneindversteker is, of dat je een geintegreerde versterker als pre gebruikt?
Als ik voor een buizenversterker-combi zou gaan dan zou ik kiezen voor een buizenpre en een solidstate eind en niet andersom.
Voornamelijk de pre-sectie maakt het geliefde 'buizengeluid', de eindbuizen hoeven alleen maar te versterken, en daar is een solidstate veel beter in dan een buis (hoewel er best buizen zijn die dit ook heel erg goed doen).

*

TANNOY

• 39604
« Reactie #6 Gepost op: 26 juni 2013, 16:09:59 »
Als ik voor een buizenversterker-combi zou gaan dan zou ik kiezen voor een buizenpre en een solidstate eind en niet andersom.
Voornamelijk de pre-sectie maakt het geliefde 'buizengeluid', de eindbuizen hoeven alleen maar te versterken, en daar is een solidstate veel beter in dan een buis (hoewel er best buizen zijn die dit ook heel erg goed doen).
x2

*

dimitri

• 1271
  • död åt vek punk!
« Reactie #7 Gepost op: 26 juni 2013, 16:52:43 »
duidelijk en helder, dank u!
Lenco L75                  | SME3009 imp.      | Denon DL-304
Cinemag 3440-A SUT
Pioneer SX-5560
Tannoy Arden mk.1

« Reactie #8 Gepost op: 26 juni 2013, 17:22:53 »
durf je de uitdaging aan bouw zelf een setje mooie eindblokjes .
Uitdaging wel, heb toevallig naar schema van Vd Veen zitten kijken. Leek me nog best lastig te doen.
Maar tip neem ik zeker mee, klinkt wel erg leuk om gewoon te gaan proberen/doen.
Ok, duidelijk!
« Laatst bewerkt op: 26 juni 2013, 17:55:21 door gekkemeneer »
Luxman SQ507x/Pro-ject 2x Benz/Micro (Ortofon blue) /Thorens TD 150 MKII (AT95e)| Tannoy Revolution R3

*

geerd

• 5493
  • scheun ja
« Reactie #9 Gepost op: 26 juni 2013, 19:04:06 »
schema van veen is wat aan de basis licht van mijn schema ik heb het alleen wat uitgekleed minder is meer wel de transformators van v veen gebruikt .
klinkt beter dan verwacht 20 wat aan 8 ohm is ruim voldoende.
aan gestuurd met een sansui voorversterker na deze te hebben verkocht mijn litle dot in gebruik gaat boven verwachting.
 foto plaatsen lukt mij niet jammer
les is more

« Reactie #10 Gepost op: 26 juni 2013, 19:29:05 »
foto plaatsen lukt mij niet jammer
Je maakt me wel nieuwsgierig ;-)